Citat:
Ursprungligen postat av
Zagrosi
Min poäng var att Iran och IRG utan tvekan är djupt involverad i inbördeskriget. Det går inte att träna upp 350 000 man bara så där av några fåtal individer inom en elitstyrka i Iran. Utöver detta så hamnar dessa individer i en strid i videon som jag länkade till. På slutet av videon så omkommer till och med två av dom. Är dom bara i Syrien för att ge militära råd åt syriska armen?
Boots on the ground påminner lite gran om typ irakinvasion. Iran kommer givetvis inte göra något sådant i Syrien. Dom verkar istället göra det under radarn.
Nu tror jag ingen direkt förnekar att Iran stödjer den syriska regeringen. De är allierade och det är inte direkt någon nyhet. Däremot är det rent ut sagt åt helvete konspiratoriskt att försöka förklara att 350 000 syriska soldater blivit tränade av iranier, varav hälften utanför syrisk mark. Behöver vi verkligen diskutera en sådan absurd nyhet? Nej, du har inte "tillfredsställande bevis" för ovanstående.
Jag har svårt att tydliggöra din tes nu. Jag tolkade det utifrån ditt klipp att det iranska revolutionära gardet aktivt strider i Syrien, d.v.s. utför en "boots on the ground". Med boots on the ground menar jag det USA brukar mena, d.v.s. ett officiellt militärt beslut att sätta in soldater på marken för att möta fientlig trupp på icke-nationellt territorium. Vi har inte sett iranska soldater strida mot rebeller under ett nationellt kommando. Det finns fall, likt det i ditt klipp, där tidigare iranska soldater reser till Syrien för att strida mot rebellerna i samarbete med NDF, i form av miliser. Detta är dock oviktigt och säger inget om att den iranska försvarsmakten som armé under sin nations flagg strider i Syrien.
Resten är oviktigt för mig. Iran har rådgivare i Syrien. Dessa kan tänkas utbilda officerare och soldater i samarbete med syriska armébefäl. Självklart i en betydligt mindre skala än ovanstående uppgifter. Detta sker antagligen med politisk vilja från både den syriska och iranska regeringen. Detta har dock inget med tes om att Iran aktivt deltar i striderna att göra. Det finns inga bevis eller logiska skäl till varför Iran skulle sätta in soldater, elittrupper och egna förband mot rebeller. Ett sådant beslut hade kunnat förstöra de pågående kärnkraftsförhandlingarna som Iran absolut inte kan förlora.
EDIT: Detta är min slutreplik i denna diskussion. Sådana påståenden, likt påståendena om samarbetet mellan al-Qaida/ISIS och den syriska regeringen hör hemma i tråden om konspirationer.