Citat:
Ursprungligen postat av
Zagrosi
Nej. Vad gäller dom två första.
Du är en riktig tönt.
De två första är städer inom Syriens territorium, därför är de syriska. Vilka du vill att de ska tillhöra, vilka du menar de tillhör är helt oviktigt.
Du har en karta över Syrien här:
http://yallasouriya.files.wordpress.com/2013/07/syria-provinces.gif
Citat:
Nej. Syrierna bor utanför dom kurdiska områdena och därför sker inte något på deras bekostnad. Så försök inte med något plast argument. Oavsett hur mycket dom har lidit så har dom inget att säga om när det gäller statusen för kurdiska områden. Du kommer jämt med sådana här invändningar som tex att en sunni arab i Daraa vill inte att kurderna ska få ökad frihet samt autonomi eller att dom ska separera sig från tyranni. Ja och då är mitt svar: Dom kan dra åt helvete, eftersom dom inte har ett skit med saken att göra. Dom har inget att göra med områden som är vid andra kanten av landet och väldigt långt bort. Dom berörs inte av vad kurder har för sig. Det enda som sammankopplar en arab i Daraa med en kurd från Qamishlo är dom tillhör samma stat där den ena är gynnad och den andra kraftigt missgynnad.
Alla som lever i al-Hassake regionen är syrier, oavsett deras religiösa tillhörighet eller etnicitet. Det har funnits tvister mellan kurder och regeringen. Dessa var på bättringsvägen fram till 2004, då protesterna i Qamishli bröt ut. Du tycks av allt att döma, oavsett om Syrien blir en demokrati eller inte, inte vilja tillhöra Syrien. Ett systematiskt utanförskap är vad du förespråkar, det utanförskap du samtidigt menar att regeringen stått bakom. Problemet är att du som person stödjer en separatism även om Syrien blir en demokrati. Jag kan inte säga att den kurdiska befolkningen i Qamishli stödjer det, för det vet jag inte. Du har däremot gett uttryck för annat än autonomi, nämligen väpnad separatism.
Denna fråga är vidare lika viktig för en syrier i Damaskus som en syrier i al-Hassake. Alla vill ha sitt lands gränser intakta, oavsett om det finns en politisk vädjan om exempelvis separatism. Det är bara att se på Krim. Tror du att den ukrainska befolkningen kommer acceptera en separatism? Nej. Varför? Krim tillhör Ukraina och i alla ukrainares intressen. Precis på samma sätt är Qamishli i syriernas intresse.
Du lägger vidare ord i mun på mig. Jag har i våra diskussioner inte talat om autonomi, utan om separatism. Det är en stor skillnad. Jag ser en autonomi som en möjlig lösning. Däremot måste en sådan autonomi vara avtalad och överenskommen med centralmakten.
Vidare tycks du tro att det enbart bor kurder i nordöstra Syrien. Det bor mellan 50-30 % icke-kurder i dessa områden. Siffrorna varierar beroende vad man avser med "nordöstra Syrien" eller som du skriver "kurdiska områden". Nordöstra Syrien kommer vara en viktig resurs för det framtida Syrien. Det är här oljekällorna och de bördiga markerna finns. Den syriska tillväxten har påverkats positivt av al-Hassake, därför är det i allas intressen att regionen fortsätter vara det den just är, syriskt territorium.
Citat:
Ja, du kan forsätta försöka få snyftsympatier.
Nej. Det är inte särskilt trevligt att landet är i ruiner och det är främst regimens fel att det är så. Men jag är logisk och det fattar du med trots att du nu försöker göra ett snyftnummer. Den arabiska staten Syrien har ingen plats för kurder och när den här vidriga staten blir försvagad så får kurderna utrymme till att tillgodo sig själv med dom rättigheter som alla människor på den här planeten egentligen borde ha rätt till! Är det kurdernas fel att en försvagad Syrisk stat innebär en bättre situation för dom? Givetvis inte. Det är regimens fel som inskränkt dom och skapat ett system där dom är totala förlorare med alla andra är vinnare.
Du tycker väl visst att det är trevligt att landet är i ruiner? Du skrev i ditt inlägg att du följande:
"Vi älskar situationen vi är i just nu och det är väl lite sorgligt att det ska vara på det viset, men det är regimens fel som format Syriens realitet där den ena gruppens välmående är på den andra gruppens.".
Situationen är följande:
- 140 000 människor är döda.
- 1 miljon syriska barn har flytt, utanför Syrien.
- 2,5 miljoner syrier, totalt, har flytt utanför Syrien.
- 5 miljoner syrier har flytt inom Syrien.
- 9,3 miljoner behöver humanitärt stöd.
Med andra ord är situationen fruktansvärd. Du skriver iskallt att "Vi älskar situationen vi är i just nu". På vilka människors bekostnad älskar du situationen? På de 140 000 människor som dött eller på alla flyktingars? Det är inget "snyftnummer", utan detta är verkligheten om krigets Syrien.
Jag beskyller vidare situationen på följande aktörer:
- Den syriska regeringen.
- Rebellerna i FSA, IF, ISIS.
- Stater som aktivt finansierat de väpnade grupperna.
- Stater som tillåtit rebeller att korsa gränsen in till Syrien.
Jag beskyller politikerna och de som tagit till med våld för kriget, inte de övriga 20 miljoner syrierna som inte deltar i kriget. Du har nästlat dig fast på "regeringen", men det handlar inte om regeringen. Det är inte regeringen jag försvarar.
Citat:
Historia har vis betydelse, men inte alls någon avgörande. Kurderna baserar inte sina anspråk på historia. Jag har inte hört eller sett ett enda kurdisk parti som använder historia för att hävda sig. Det är inte särskilt smart att göra något sådant, kanske du känner till.
Hela denna diskussion började med historia. Du citerade mig mitt i en debatt mellan två andra skribenter och det var bl.a. kurdernas historiska anknytning vi diskuterade.
(FB) Konflikten i Syrien
Citat:
Du snackade om samer och jag tillrättavisade dig. Jag känner inte till dom andra fallen som du tar upp. Vad gäller kurderna så är det ganska enkelt. Dom är koncentrerade till sammanhängande områden och där är väldigt enkelt att göra en separation.
Du tillrättavisade mig inte någonstans. Exemplet med samerna var till för att visa problematiken med ditt resonemang. De viktigaste och mest aktuella situationerna på Krim och Republika Srpska kunde du inget om, därför nämnde du inte heller dem. Den enkla vägen att bemöta andras argument är att systematiskt välja ut det enkla alternativet. Det är det du gör.
Citat:
Det är klart vi behöver diskutera Israel eftersom en del av er är lite stolta att Syriska regimen anspelat på det populistiska att motverka Israel på ett lätt sätt. Och jag säger att ni inte ska tro att ni är något, eftersom ni gör exakt samma sak som Israel gör mot palestinierna. Ni har gjort det i 100 år mot kurderna. Ni är exakt samma skit som Israel.
Jag ser det som en ockupation om en ickekurdisk stat tar över kontrollen över kurdiska områden och tvingar på dom regler där dom inte får tala eller skriva sitt eget språk, utöva sin kultur och att dom inte får någon som helst synpunkt på sin egen jävla existens. Dessutom så gör ni samma bosättningar i Kurdistan.
Israel ockuperar Palestina. Palestina är erkänd av minst 134 av världens 193 suveräna stater internationella organ som FN. 2012 fick Palestina observatörsstatus i FN. Det finns en internationell konsensus om att Palestina ska vara en stat, en suverän sådan. Många av de stater som erkänt Palestina vill att Israel ska dra sig tillbaka från de tvistade områdena. Det går inte att jämföra ockupationen av Palestina med Kurdistans. Det råder ingen konsensus om områdena du vill separera dig från, utan det är en politisk vilja från en folkgrupp. Denna politiska vilja har inget stöd i någon internationellt avtal eller någon annan stat, vilket Palestina har.
Citat:
Sedan ska du givetvis kör en till snyft där barn och grejer ska tas upp. Kolla dock inte på oss för det är enbart araber och alaviter som dödat och våldtagit barnen i Syrien, vi har ju redan diskuterat FN-rapporten där typ 95 av 100 punkter handlade om rebeller och regimens överträdelser. Det är inte mitt fel att regimen och rebellerna gör som dom gör, men jag vet att när dessa två beväpnade grupper är försvagade så gynnar det dom kurdiska aktörerna.
Jag stöder inte fortsatt lidande men däremot stödjer jag en fortsatt försvagning av dom arabiska beväpnade grupperna.
Det handlar inte om krigsbrotten regeringen, rebellerna eller YPG utför. Alla aktörer som dokumenterats har gjort sig skyldiga till övergrepp mot barn, andra parter mer, andra mindre. Det handlar som jag tidigare sade, inte om regeringen eller rebellerna. När jag talar om att Syrien skall hållas intakt argumenterar jag inte för att försvara regeringen eller rebellernas vilja att sträva efter ett suveränt Syrien. Jag talar om vad den absoluta majoriteten av syrier vill se - en suverän stat. De kommer inte acceptera en separatism på bekostnad av deras bröder, systrar, vänner, bekanta och medmänniskors död. De kommer efter detta krig vara enade om att agera för Syriens bästa.