2014-03-15, 12:46
Medlem
Du är så misslyckad Zagrosi
Här försöker du förnedra oss syrianer men gör bara bort dig, två gånger i ett inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Här står det att det finns en signifikant andel av Wusta som är armenier. Varför försöker ni osynliggöra era egna kristna bröder på detta viset? Har ni ingen skam? hur klarar ni av att se er själva i spegeln?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sutoro

Som Zuparn nämnde "has an Assyrian/Syriac majority with a significant Armenian minority."

Citat:
Edit: Jag träffade en assyrisk tjej igår som hävdade att assyrierna uppfann öl. Varför håller ni på så här?
Att hon ens orkade diskuterade med dig...

"Mer än 6000 år före Kristus tillverkade man sannolikt öl med korn som råvara på platser som Sumer och Babylonien. I ett krus upphittat i det forna Mesopotamien daterat till 3000-talet f.Kr. har man hittat spår som tyder på öl." http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vem-uppfann-ol
Senast redigerad av aramaic 2014-03-15 kl. 12:51.
Citera
2014-03-15, 13:01
Medlem
Citat:
Jag har dock förståelse för er eftersom ni inte har något annat att komma med. Det finns ju ingenting assyrierna gjort på senare år. Dom har ingen makt någonstans, inget territorium. När det är på det här viset så blir det lätt att man börjar fantisera. Jag har förståelse för detta och jag tycker synd om er.
Har du glömt historian i mellanöstern ? Visste du inte att Osmanerna hade hela området i hundratals år ? Det var knappt hundra år sen väst krossade Osmanerna och delade upp länderna utan att tänka på Assyrierna lr Kurderna. Hur ska vi få makt mitt bland 350 milj fanatiska muslimer ? Va realist.
Det hade räckt att dom gav oss ngn av provinserna Nineve,Mardin,Hassake så hade vi varit nöjda, På den tiden var vi ändå majoritet i dessa områden. 1 enda provins hade räckt.

Kartan våra ledare begärde var för stor enligt mig efter WW1. Kartan innehöll provinserna Urfa,Mardin,Sirnak,Hakkari,Urmia,Dohuk,Nineve,Hass ake. Vi var alldeles för få för så stor mark. Det var orealistiskt.

Citat:
Här står det att det finns en signifikant andel av Wusta som är armenier. Varför försöker ni osynliggöra era egna kristna bröder på detta viset? Har ni ingen skam? hur klarar ni av att se er själva i spegeln?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sutoro
Har inte sagt att det inte finns Armenier där. Jag känner flera av dom. Men dom är inte så många som skribenten skriver. Dom kanske är 15% av Wasta kvarteret, Och hälften av dom har en Assyrisk man lr fru. Dom är ganska assimilerade i den Assyriska folkgruppen. Vi kommer bra överens just med Hassake Armenierna.

Citat:
Edit: Jag träffade en assyrisk tjej igår som hävdade att assyrierna uppfann öl. Varför håller ni på så här?
Det är faktiskt sant att vi kom på Öl, Vi kom på 360 graders vinkeln, Och indelningen av tiden som 60 sek till 1 min, 60 min till 1 timma, Och indelningen av ett år till 12 månader, Och mkt annat.

Till Syrien nu, Jag har hört att SAA ska snart börja rikta in sig mot Hassake efter att YPG dödade 30 från Armén, Men jag har inte hunnit läsa så mkt om det. Var det NDF lr SAA ?
Citera
2014-03-15, 13:45
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Nej. Vad gäller dom två första.

Du är en riktig tönt.

De två första är städer inom Syriens territorium, därför är de syriska. Vilka du vill att de ska tillhöra, vilka du menar de tillhör är helt oviktigt.
Du har en karta över Syrien här:
http://yallasouriya.files.wordpress.com/2013/07/syria-provinces.gif

Citat:
Nej. Syrierna bor utanför dom kurdiska områdena och därför sker inte något på deras bekostnad. Så försök inte med något plast argument. Oavsett hur mycket dom har lidit så har dom inget att säga om när det gäller statusen för kurdiska områden. Du kommer jämt med sådana här invändningar som tex att en sunni arab i Daraa vill inte att kurderna ska få ökad frihet samt autonomi eller att dom ska separera sig från tyranni. Ja och då är mitt svar: Dom kan dra åt helvete, eftersom dom inte har ett skit med saken att göra. Dom har inget att göra med områden som är vid andra kanten av landet och väldigt långt bort. Dom berörs inte av vad kurder har för sig. Det enda som sammankopplar en arab i Daraa med en kurd från Qamishlo är dom tillhör samma stat där den ena är gynnad och den andra kraftigt missgynnad.

Alla som lever i al-Hassake regionen är syrier, oavsett deras religiösa tillhörighet eller etnicitet. Det har funnits tvister mellan kurder och regeringen. Dessa var på bättringsvägen fram till 2004, då protesterna i Qamishli bröt ut. Du tycks av allt att döma, oavsett om Syrien blir en demokrati eller inte, inte vilja tillhöra Syrien. Ett systematiskt utanförskap är vad du förespråkar, det utanförskap du samtidigt menar att regeringen stått bakom. Problemet är att du som person stödjer en separatism även om Syrien blir en demokrati. Jag kan inte säga att den kurdiska befolkningen i Qamishli stödjer det, för det vet jag inte. Du har däremot gett uttryck för annat än autonomi, nämligen väpnad separatism.

Denna fråga är vidare lika viktig för en syrier i Damaskus som en syrier i al-Hassake. Alla vill ha sitt lands gränser intakta, oavsett om det finns en politisk vädjan om exempelvis separatism. Det är bara att se på Krim. Tror du att den ukrainska befolkningen kommer acceptera en separatism? Nej. Varför? Krim tillhör Ukraina och i alla ukrainares intressen. Precis på samma sätt är Qamishli i syriernas intresse.

Du lägger vidare ord i mun på mig. Jag har i våra diskussioner inte talat om autonomi, utan om separatism. Det är en stor skillnad. Jag ser en autonomi som en möjlig lösning. Däremot måste en sådan autonomi vara avtalad och överenskommen med centralmakten.

Vidare tycks du tro att det enbart bor kurder i nordöstra Syrien. Det bor mellan 50-30 % icke-kurder i dessa områden. Siffrorna varierar beroende vad man avser med "nordöstra Syrien" eller som du skriver "kurdiska områden". Nordöstra Syrien kommer vara en viktig resurs för det framtida Syrien. Det är här oljekällorna och de bördiga markerna finns. Den syriska tillväxten har påverkats positivt av al-Hassake, därför är det i allas intressen att regionen fortsätter vara det den just är, syriskt territorium.

Citat:
Ja, du kan forsätta försöka få snyftsympatier.

Nej. Det är inte särskilt trevligt att landet är i ruiner och det är främst regimens fel att det är så. Men jag är logisk och det fattar du med trots att du nu försöker göra ett snyftnummer. Den arabiska staten Syrien har ingen plats för kurder och när den här vidriga staten blir försvagad så får kurderna utrymme till att tillgodo sig själv med dom rättigheter som alla människor på den här planeten egentligen borde ha rätt till! Är det kurdernas fel att en försvagad Syrisk stat innebär en bättre situation för dom? Givetvis inte. Det är regimens fel som inskränkt dom och skapat ett system där dom är totala förlorare med alla andra är vinnare.

Du tycker väl visst att det är trevligt att landet är i ruiner? Du skrev i ditt inlägg att du följande: "Vi älskar situationen vi är i just nu och det är väl lite sorgligt att det ska vara på det viset, men det är regimens fel som format Syriens realitet där den ena gruppens välmående är på den andra gruppens.".

Situationen är följande:
- 140 000 människor är döda.
- 1 miljon syriska barn har flytt, utanför Syrien.
- 2,5 miljoner syrier, totalt, har flytt utanför Syrien.
- 5 miljoner syrier har flytt inom Syrien.
- 9,3 miljoner behöver humanitärt stöd.

Med andra ord är situationen fruktansvärd. Du skriver iskallt att "Vi älskar situationen vi är i just nu". På vilka människors bekostnad älskar du situationen? På de 140 000 människor som dött eller på alla flyktingars? Det är inget "snyftnummer", utan detta är verkligheten om krigets Syrien.

Jag beskyller vidare situationen på följande aktörer:
- Den syriska regeringen.
- Rebellerna i FSA, IF, ISIS.
- Stater som aktivt finansierat de väpnade grupperna.
- Stater som tillåtit rebeller att korsa gränsen in till Syrien.

Jag beskyller politikerna och de som tagit till med våld för kriget, inte de övriga 20 miljoner syrierna som inte deltar i kriget. Du har nästlat dig fast på "regeringen", men det handlar inte om regeringen. Det är inte regeringen jag försvarar.

Citat:
Historia har vis betydelse, men inte alls någon avgörande. Kurderna baserar inte sina anspråk på historia. Jag har inte hört eller sett ett enda kurdisk parti som använder historia för att hävda sig. Det är inte särskilt smart att göra något sådant, kanske du känner till.

Hela denna diskussion började med historia. Du citerade mig mitt i en debatt mellan två andra skribenter och det var bl.a. kurdernas historiska anknytning vi diskuterade.
(FB) Konflikten i Syrien

Citat:
Du snackade om samer och jag tillrättavisade dig. Jag känner inte till dom andra fallen som du tar upp. Vad gäller kurderna så är det ganska enkelt. Dom är koncentrerade till sammanhängande områden och där är väldigt enkelt att göra en separation.

Du tillrättavisade mig inte någonstans. Exemplet med samerna var till för att visa problematiken med ditt resonemang. De viktigaste och mest aktuella situationerna på Krim och Republika Srpska kunde du inget om, därför nämnde du inte heller dem. Den enkla vägen att bemöta andras argument är att systematiskt välja ut det enkla alternativet. Det är det du gör.

Citat:
Det är klart vi behöver diskutera Israel eftersom en del av er är lite stolta att Syriska regimen anspelat på det populistiska att motverka Israel på ett lätt sätt. Och jag säger att ni inte ska tro att ni är något, eftersom ni gör exakt samma sak som Israel gör mot palestinierna. Ni har gjort det i 100 år mot kurderna. Ni är exakt samma skit som Israel.

Jag ser det som en ockupation om en ickekurdisk stat tar över kontrollen över kurdiska områden och tvingar på dom regler där dom inte får tala eller skriva sitt eget språk, utöva sin kultur och att dom inte får någon som helst synpunkt på sin egen jävla existens. Dessutom så gör ni samma bosättningar i Kurdistan.

Israel ockuperar Palestina. Palestina är erkänd av minst 134 av världens 193 suveräna stater internationella organ som FN. 2012 fick Palestina observatörsstatus i FN. Det finns en internationell konsensus om att Palestina ska vara en stat, en suverän sådan. Många av de stater som erkänt Palestina vill att Israel ska dra sig tillbaka från de tvistade områdena. Det går inte att jämföra ockupationen av Palestina med Kurdistans. Det råder ingen konsensus om områdena du vill separera dig från, utan det är en politisk vilja från en folkgrupp. Denna politiska vilja har inget stöd i någon internationellt avtal eller någon annan stat, vilket Palestina har.

Citat:
Sedan ska du givetvis kör en till snyft där barn och grejer ska tas upp. Kolla dock inte på oss för det är enbart araber och alaviter som dödat och våldtagit barnen i Syrien, vi har ju redan diskuterat FN-rapporten där typ 95 av 100 punkter handlade om rebeller och regimens överträdelser. Det är inte mitt fel att regimen och rebellerna gör som dom gör, men jag vet att när dessa två beväpnade grupper är försvagade så gynnar det dom kurdiska aktörerna.

Jag stöder inte fortsatt lidande men däremot stödjer jag en fortsatt försvagning av dom arabiska beväpnade grupperna.

Det handlar inte om krigsbrotten regeringen, rebellerna eller YPG utför. Alla aktörer som dokumenterats har gjort sig skyldiga till övergrepp mot barn, andra parter mer, andra mindre. Det handlar som jag tidigare sade, inte om regeringen eller rebellerna. När jag talar om att Syrien skall hållas intakt argumenterar jag inte för att försvara regeringen eller rebellernas vilja att sträva efter ett suveränt Syrien. Jag talar om vad den absoluta majoriteten av syrier vill se - en suverän stat. De kommer inte acceptera en separatism på bekostnad av deras bröder, systrar, vänner, bekanta och medmänniskors död. De kommer efter detta krig vara enade om att agera för Syriens bästa.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-15 kl. 13:52.
Citera
2014-03-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Man kan hoppas att SAA lyckas få tag på mycket vapen, avväpna kurderna och alla tokiga terroristgrupper men det lär ta tid. Arabländerna som stöttat dessa grupper lär vilja vända terroristerna ryggen och säkra sina gränser när terroristerna flyr hemåt annars blir det problem i Qatar/saudi. I Irak har det ju redan blivit problem pga ISIS.
Alltså, vet du ens själv vad du skriver? Vadå man kan hoppas på att SAA får tag i mycket vapen? Påstår du att SAA har brist på vapen? Vadå i Irak har det blivit problem pga ISIS? Visste du att ISIS fanns i Irak och hade sig, långt innan Syrienkonflikten?

Citat:
Vad tycker ni om detta? Kommer det bli bättre förhållande nu mellan Turkiet och Västra Kurdistan? Innebär det att gränsövergångarna öppnas och att FN's humanitära hjälp kommer nå Rojavas befolkning?

Ni måste medge att detta låter spännande.
http://www.kurdpress.ir/En/NSite/FullStory/News/?Id=6861
Turkiet har väl insett att man kommer ha en lång gräns till ett PYD styrt Rojava, så man försöker väl fjäska lite för att så småningom om köpa lite olja.

Citat:
Ursprungligen postat av shido
Har du glömt historian i mellanöstern ?
Jag ställer samma fråga till dig, har du glömt att det var babylonierna (dagens irakier) tillsammans med mederna (dagens kurder) som krossade Assyrien?
Citera
2014-03-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Det är faktiskt sant att vi kom på Öl, Vi kom på 360 graders vinkeln, Och indelningen av tiden som 60 sek till 1 min, 60 min till 1 timma, Och indelningen av ett år till 12 månader, Och mkt annat.

Till Syrien nu, Jag har hört att SAA ska snart börja rikta in sig mot Hassake efter att YPG dödade 30 från Armén, Men jag har inte hunnit läsa så mkt om det. Var det NDF lr SAA ?
Förövrigt var inte den första människan på månen assyrier också? Glödlampan var också ni assyrier som uppfann, och inte Thomas Edison.

Förövrigt tycker jag det är tragiskt att 30 soldater från SAA/NDF blivit dödat, men det är priset man får betala för att ha dödat en oskyldig YPG soldat som endast ville köpa bröd.

Dessutom är detta bevis på att SAA och YPG inte samarbetar.
Senast redigerad av Qandil 2014-03-15 kl. 13:54.
Citera
2014-03-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Förövrigt var inte den första människan på månen assyrier också? Glödlampan var också ni assyrier som uppfann, och inte Thomas Edison.
Sluta vara avundsjuk bara för att kurder inte bidragit någonting till världen under hela sin historia.
Citat:
Jag ställer samma fråga till dig, har du glömt att det var babylonierna (dagens irakier) tillsammans med mederna (dagens kurder) som krossade Assyrien?
Jag visste inte att Babylonerna var araber... Det är inte ens säkert att kurderna är medernas ättlingar. Sluta baxa andra folkgruppers mark och histora jaooo...
Senast redigerad av aramaic 2014-03-15 kl. 13:58.
Citera
2014-03-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
De två första är städer inom Syriens territorium, därför är de syriska. Vilka du vill att de ska tillhöra, vilka du menar de tillhör är helt oviktigt.
Du har en karta över Syrien här:
http://yallasouriya.files.wordpress.com/2013/07/syria-provinces.gif
Just nu så har en kurdisk aktör makten över dom kurdiska områdena. Marken tillhör dom och det är inte oviktigt. Syrisk territorium har noll betydelse idag och det kommer vara så i minst några år till.

Citat:
Alla som lever i al-Hassake regionen är syrier, oavsett deras religiösa tillhörighet eller etnicitet. Det har funnits tvister mellan kurder och regeringen. Dessa var på bättringsvägen fram till 2004, då protesterna i Qamishli bröt ut. Du tycks av allt att döma, oavsett om Syrien blir en demokrati eller inte, inte vilja tillhöra Syrien. Ett systematiskt utanförskap är vad du förespråkar, det utanförskap du samtidigt menar att regeringen stått bakom. Problemet är att du som person stödjer en separatism även om Syrien blir en demokrati. Jag kan inte säga att den kurdiska befolkningen i Qamishli stödjer det, för det vet jag inte. Du har däremot gett uttryck för annat än autonomi, nämligen väpnad separatism.
Ett demokratiskt Syrien är så långsökt så att jag fattar inte ens varför du tänkt använda det emot mig. Det är inte realistiskt för tillfället. Det är bara PYD och några andra partier som just nu aktivt jobbar med att införa demokrati. Ingen annan gör det så då kan du inte komma här och spekulera utifrån fantasier.

Det jag förespråkar är en total separation eller en autonom region inom ett federalt Syrien. Ingen vettig människa vill vara under regimens förtryck en gång till. Detta gäller områdena som är befriade av YPG.

Citat:
Denna fråga är vidare lika viktig för en syrier i Damaskus som en syrier i al-Hassake. Alla vill ha sitt lands gränser intakta, oavsett om det finns en politisk vädjan om exempelvis separatism. Det är bara att se på Krim. Tror du att den ukrainska befolkningen kommer acceptera en separatism? Nej. Varför? Krim tillhör Ukraina och i alla ukrainares intressen. Precis på samma sätt är Qamishli i syriernas intresse.
Ingen tycker om att förlora en 50 öring och ingen tycker om att bli av med en 50 öring. Det är så människor fungerar, men jag bryr mig dock inte om ifall någon syrier anser att kurderna ska förtryckas och missgynnas bara för att dom ska behålla sin 50 öring. Du är väl inte dum i huvudet?

Citat:
Du lägger vidare ord i mun på mig. Jag har i våra diskussioner inte talat om autonomi, utan om separatism. Det är en stor skillnad. Jag ser en autonomi som en möjlig lösning. Däremot måste en sådan autonomi vara avtalad och överenskommen med centralmakten.
Du har väl sagt att det bakomliggande syftet till autonomi är en separation vid ett annat tillfälle.

Autonomi förbättrar minoriteternas situation och det är en bra lösning på problemen i MÖ.

Citat:
Vidare tycks du tro att det enbart bor kurder i nordöstra Syrien. Det bor mellan 50-30 % icke-kurder i dessa områden. Siffrorna varierar beroende vad man avser med "nordöstra Syrien" eller som du skriver "kurdiska områden". Nordöstra Syrien kommer vara en viktig resurs för det framtida Syrien. Det är här oljekällorna och de bördiga markerna finns. Den syriska tillväxten har påverkats positivt av al-Hassake, därför är det i allas intressen att regionen fortsätter vara det den just är, syriskt territorium.
Det enda som är väsentligt är att diskutera dom områdena som är kontrollerade av YPG, för dessa är i huvudsak kurdiska områden. I detta territorium är kurderna i övervägande majoritet. Jag vet inte vart du fått 50% icke kurder ifrån, men det jag har sett är 75% kurder i YPG kontrollerade områden.

YPG har ju inte tagit över områden nedanför Hasaka stad där det bara bor araber tex.

Citat:
Du tycker väl visst att det är trevligt att landet är i ruiner? Du skrev i ditt inlägg att du följande: "Vi älskar situationen vi är i just nu och det är väl lite sorgligt att det ska vara på det viset, men det är regimens fel som format Syriens realitet där den ena gruppens välmående är på den andra gruppens.".
Vad har mina ord med det här nedan att göra?

Citat:
Situationen är följande:
- 140 000 människor är döda.
- 1 miljon syriska barn har flytt, utanför Syrien.
- 2,5 miljoner syrier, totalt, har flytt utanför Syrien.
- 5 miljoner syrier har flytt inom Syrien.
- 9,3 miljoner behöver humanitärt stöd.

Med andra ord är situationen fruktansvärd. Du skriver iskallt att "Vi älskar situationen vi är i just nu". På vilka människors bekostnad älskar du situationen? På de 140 000 människor som dött eller på alla flyktingars? Det är inget "snyftnummer", utan detta är verkligheten om krigets Syrien.
Ja saker och ting sker parallellt med att kurdernas situation förbättras. Det som sker i resten av Syrien är sorgligt/fruktansvärt. Men återigen, kurdernas framsteg beror på att regimen försvagats och inte på att civil syrier bombas till helvetet av regimen. Det är motbjudande beteende som du visar prov på här. Försök inte koppla den här skiten till kurderna för som sagt så är det araberna själva som skapat denna misär för civila syrier. Du försöker ställa syriska civilbefolkningens misär mot kurdernas framsteg. Det är en felaktig bild där du genom snyft ska framställa kurder som djur och att deras framsteg inte är värt resultatet i helhet.

Citat:
Jag beskyller vidare situationen på följande aktörer:
- Den syriska regeringen.
- Rebellerna i FSA, IF, ISIS.
- Stater som aktivt finansierat de väpnade grupperna.
- Stater som tillåtit rebeller att korsa gränsen in till Syrien.

Jag beskyller politikerna och de som tagit till med våld för kriget, inte de övriga 20 miljoner syrierna som inte deltar i kriget. Du har nästlat dig fast på "regeringen", men det handlar inte om regeringen. Det är inte regeringen jag försvarar.
Det är bra att du är medveten om verkligheten, men varför måste ens denna misär tas upp i samband med att vi talar om kurder?

Citat:
Hela denna diskussion började med historia. Du citerade mig mitt i en debatt mellan två andra skribenter och det var bl.a. kurdernas historiska anknytning vi diskuterade.
(FB) Konflikten i Syrien
Okey.

Citat:
Du tillrättavisade mig inte någonstans. Exemplet med samerna var till för att visa problematiken med ditt resonemang. De viktigaste och mest aktuella situationerna på Krim och Republika Srpska kunde du inget om, därför nämnde du inte heller dem. Den enkla vägen att bemöta andras argument är att systematiskt välja ut det enkla alternativet. Det är det du gör.
Samernas situation liknar inte på något sätt kurdernas. Det är många som försöker använda detta som argument, men det håller inte. En sån liten minoritet som 20 000 pers jämför du med kurder som är uppemot 40-30 miljoner och har fört väpnad kamp för frihet i 100 år? I Europa hade Kurdistan varit en av dom större länderna. Fattar du inte hur sjuk den här jämförelsen är?

Som sagt jag känner inte till dom andra fallen, men du kan upplysa mig.

Citat:
Israel ockuperar Palestina. Palestina är erkänd av minst 134 av världens 193 suveräna stater internationella organ som FN. 2012 fick Palestina observatörsstatus i FN. Det finns en internationell konsensus om att Palestina ska vara en stat, en suverän sådan. Många av de stater som erkänt Palestina vill att Israel ska dra sig tillbaka från de tvistade områdena. Det går inte att jämföra ockupationen av Palestina med Kurdistans. Det råder ingen konsensus om områdena du vill separera dig från, utan det är en politisk vilja från en folkgrupp. Denna politiska vilja har inget stöd i någon internationellt avtal eller någon annan stat, vilket Palestina har.
Det största problem för kurderna är att det är 4 länder som snott till sig deras mark. Hade det varit bara ett land så hade problemet varit lättare att lösa. Men nu är det inte så och utöver det så finns MÖ sötvattentillgångar i Kurdistan samt massa olja. Det är väldigt många människor det handlar om. Det är helt enkelt för svårt problem att ta i för världens nationer. Det kommer dock bli lättare med tiden då MÖ's länder faller sönder av sig självt och det uppstår regionala styren.

Citat:
Det handlar inte om krigsbrotten regeringen, rebellerna eller YPG utför. Alla aktörer som dokumenterats har gjort sig skyldiga till övergrepp mot barn, andra parter mer, andra mindre. Det handlar som jag tidigare sade, inte om regeringen eller rebellerna. När jag talar om att Syrien skall hållas intakt argumenterar jag inte för att försvara regeringen eller rebellernas vilja att sträva efter ett suveränt Syrien. Jag talar om vad den absoluta majoriteten av syrier vill se - en suverän stat. De kommer inte acceptera en separatism på bekostnad av deras bröder, systrar, vänner, bekanta och medmänniskors död. De kommer efter detta krig vara enade om att agera för Syriens bästa.
Majoriteten av Syriens befolkning är araber så givetvis vill dessa behålla sitt arsle på kurdernas axlar. Och det kommer inte funka. Det funkade för att kolonial herrar gav er territorium och makten. Nu har ni varken det ena eller det andra.
Citera
2014-03-15, 16:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Alltså, vet du ens själv vad du skriver? Vadå man kan hoppas på att SAA får tag i mycket vapen? Påstår du att SAA har brist på vapen? Vadå i Irak har det blivit problem pga ISIS? Visste du att ISIS fanns i Irak och hade sig, långt innan Syrienkonflikten?

Att SAA avväpnar så många terrorister och kurder som möjligt. ISIS är snart krossade.

Citat:
Turkiet har väl insett att man kommer ha en lång gräns till ett PYD styrt Rojava, så man försöker väl fjäska lite för att så småningom om köpa lite olja.

Det är ett maktspel, mer att de förstår att Assad snart kommer krossa kurderna...

Citat:

Har du lärt dig det i skolan? Säkert inte. Och Sverige har haft Norge, Finland, baltikum, norra tyskland... lika ointressant för dagens inbördeskrig i Syrien.
Citera
2014-03-15, 17:27
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Ni kurder i tråden, för att vara ett "förtryckt" folk så är ni himla bra på att trampa på de som har det värre än er, jag antar att gud ger alla vad dom förtjänar.
Dubbelmoral ? Vi kurder trampar på andra? medans assyrierna börjar med sina ren rasiga gener snack.. Skulle kurder börja snacka om sådant som Assyrier gör hade vi blivit stämplade rasister. Dock så tar jag inte dig och det du skriver så alvarligt, du är förvirrad ditt land occuperas av somalier... tycker faktiskt synd om dig....
Citera
2014-03-15, 18:41
Medlem
sorias avatar
Citat:
Varför skiljer sig assyrier från västvärlden mot assyrier i Syrien och Irak?
Frågan är varför skiljer kurder från Turkiet och Irak mot kurder i Syrien? Har ännu inte sett en syriskkurd skriva i tråden , antar att de skäms ihjäl av det ni skriver icke syrier skriver.

Citat:
PYD vill ju bygga ett samhälle där alla beståndsdelar är accepterade precis som dom är och detta tycker majoriteten av assyrierna är ett attraktivt alternativ. Majoriteten av araberna i samma område tycker inte likadant
Jaså hur vet du vad majoriteten vill?
Har man haft val och det är bekräftat att majoriteten tycker så? Eller spyr du ur dig massa skit som vanligt?

Citat:
Majoriteten av araberna i samma område tycker inte likadant, eftersom dom vill ha regimens samhälle där individer med arabisk påbrå är gynnad.

Du vet verkligen inte vad du ska hitta på va ?
I ena stunden skriver du att Assad slås för alawiter, SAA består av bara alawiter, det är sunnirevolution ....osv för att i nästa stund skriva att araber i Haskah är vill ha regimen idiot minst 90% av araberna i Haskah är just sunni, du säger emot dig själv hela tiden .
Citera
2014-03-15, 18:45
Medlem
sorias avatar
Citat:
Släng gärna fram bevis på att regimen inte använt barrelbombs.
Hur tänker du nu? Eller gör du det överhuvudtaget?
Ska jag ta fram bevis på sånt som inte finns ?
Citera
2014-03-15, 18:50
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag håller med dig, att mycket av tråden handlar om Hasakah, samt Qamishlo, men det blir så när det endast finns anhängare till regimen och YPG i tråden.
Du ligger bakom det mesta av skitinlägg om kurder hit och kurder dit , utan dig hade tråden varit mycket renare, mest pga av dina lögner om kurder som får även kurder rodna, dina lögner och okunniga inlägg får andra att svara och det blir massa tjafs om kurder, kurderna har fått mycket skit på sig tack vore en kurdwhannabe som dig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in