2014-02-16, 21:31
Medlem
Hoppas Assad vinner kriget så det blir fred igen. och att alawiterna, kurderna och de kristna kan få leva i fred.
Citera
2014-02-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Du måste utveckla på vilket sätt Irans revolutionära garde aktivt deltagit i strid. För mig faller inte pusselbitarna.

Ponera att jag och mina 15 vänner tar den grundläggande militära utbildningen (GMU) i Sverige för att sedan resa ned till Syrien och starta en egen regeringslojal milis. Innebär detta att den svenska försvarsmakten aktivt deltar i striderna? Självklart inte. De som har en militär kunskap och agerar utan order från sin militära ledning kan inte anses representera nationens armé i en annan stat, enbart p.g.a. faktumet att de tidigare fått en militär utbildning i det egna landet.
En vän som läser dagligen nyheter på persiska sa att en högt uppsatt general talade inför iranska parlamentet och där så förklarade han för alla att dom tränat upp 200 000 NDF och 50 000 hezbulla. Jag har inte bryt mig tillräckligt mycket för att kolla upp uppgifterna, men jag litar på personen för det är en nära vän. Kanske borde fråga honom om källan nästa gång jag träffar honom.

Det känns som att du håller på att spela pärmbärare nu igen. Både jag och du vet att det ligger i Irans intresse att regimen överlever. Dom har spenderar flera miljarder dollar på det här inbördeskriget. Och inbördeskriget har vänt helt och hållet efter att IRG kom in i bilden. Det är klart att staten Iran känner till att delar av dess arme befinner sig i Syrien. Det är säkert även dom själva som gett orderna. Men du vill alltså ha själva ordern från befälhavaren?
Citera
2014-02-16, 21:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
En vän som läser dagligen nyheter på persiska sa att en högt uppsatt general talade inför iranska parlamentet och där så förklarade han för alla att dom tränat upp 200 000 NDF och 50 000 hezbulla. Jag har inte bryt mig tillräckligt mycket för att kolla upp uppgifterna, men jag litar på personen för det är en nära vän. Kanske borde fråga honom om källan nästa gång jag träffar honom.

Det känns som att du håller på att spela pärmbärare nu igen. Både jag och du vet att det ligger i Irans intresse att regimen överlever. Dom har spenderar flera miljarder dollar på det här inbördeskriget. Och inbördeskriget har vänt helt och hållet efter att IRG kom in i bilden. Det är klart att staten Iran känner till att delar av dess arme befinner sig i Syrien. Det är säkert även dom själva som gett orderna. Men du vill alltså ha själva ordern från befälhavaren?

Uppgifterna om att 200 000 NDF soldater och 50 000 Hizbollah rebeller tränats upp av Iran är givetvis även detta skrattretande försök att dra ned den syriska armén. Du kan inte för ett ögonblick stanna upp när du hör dessa siffror och tänka - "Kan detta verkligen stämma?". Faktumet att det är en nära vän till dig gör inte uppgifterna mer trovärdiga. Om du vill använda dem i din tes, vilket för övrigt inte är relevant för ditt påstående, får du helt enkelt ge mig en källa på att Iran tränat upp över 250 000 soldater.

Du förstår väl själv att individer som tidigare tillhört andra nationers arméer inte kan representera sitt nationella försvar om de inte fått order? Det är väl självklart att en order från landets militärledning, offentlig eller hemlig måste ges för att man ska kunna hävda att iranska försvarsmakten aktivt deltar i striderna en s.k. boots on the ground. Du undvek att bemöta mitt tankeexperiment. Deltar den svenska försvarsmakten aktivt i striderna om 15 svenska medborgare som tidigare tagit GMU reser ned till Syrien för att skapa en egen milis i samarbete med NDF?
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-16 kl. 22:00.
Citera
2014-02-16, 22:01
Medlem
Citat:
Uppgifterna om att 200 000 NDF soldater och 50 000 Hizbollah rebeller tränats upp av Iran är givetvis även detta skrattretande försök att dra ned den syriska armén. Du kan inte för ett ögonblick stanna upp när du hör dessa siffror och tänka - "Kan detta verkligen stämma?". Faktumet att det är en nära vän till dig gör inte uppgifterna mer trovärdiga. Om du vill använda dem i din tes får du helt enkelt ge mig en källa på att Iran tränat upp över 250 000 soldater.

Du förstår väl själv att individer som tidigare tillhört andra nationers arméer inte kan representera sitt nationella försvar om de inte fått order? Det är väl självklart att en order från landets militärledning, offentlig eller hemlig måste ges för att man ska kunna hävda att iranska försvarsmakten aktivt deltar i striderna en s.k. boots on the ground. Du undvek att bemöta mitt tankeexperiment. Deltar den svenska försvarsmakten aktivt i striderna om 15 svenska medborgare som tidigare tagit GMU reser ned till Syrien för att skapa en egen milis i samarbete med NDF?
Tydligen så sa min vän fel. Det är 300 000 NDF och 50 000 hezbulla.
Citat:
Baku, Azerbaijan, Feb. 14

By Umid Niayesh, Saeed Isayev - Trend:

Iran has trained some 150 000 Syrian citizens in Iran, and another 150 000 in Syria itself, Iranian MP Seyyed Mahmoud Nabavian said, Fars news agency reported on Feb. 12.

Nabavian said all of the mentioned Syrian citizens underwent military training, while speaking at the Islamic Association of Independent Students meeting in Iranian eastern city of Mashhad.

Nabavian went on to note that Iran sent some 50 000 Lebanese militants to Syria.
http://en.trend.az/regions/iran/2241820.html

Det finns dock ett problem med ditt tanke experiment. IRG är en elitförband som består av dom mest radikal shia muslimerna medan du och dina vänner enbart gjort lumpen. Vidare så talar vi om ledare som har hög ställning inom den enheten. Det är inte riktigt samma sak, men jag förstår din poäng. Grejen är den att det inte är möjligt för en en handfull individer att träna upp en hel arme på 350 000 man. Dom måste bara haft hjälp från iranska staten eller resten av IRG. Det är för stort företag och det krävs enorma resurser för att utföra något sånt här. 150 000 av dessa har till och med åkt till Iran för att bli utbildade och tränade. Tror du det är möjligt för en liten klick IRG individer att göra allt detta utan att den totalitära regimen i Iran känner till detta?
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-16 kl. 22:10.
Citera
2014-02-16, 22:12
Medlem
Citat:
Syriska armen är utan tvekan större än vad Libyens eller Tunisiens är. Men om denna arme skulle vara en av världens starkaste så vore det väldigt pinsamt för hela världen och mänskligheten. Fuck va pinsamt. Man skulle ju kunna tro att man kollar på en historisk dokumentär om andra världskriget eller liknande. Dom rullar ner tunnor med TNT från helikoptrar.

Den enda som är pinsam är du, den evige kurden Zagrosi.
Det SAA har åstadkommit trodde nog ingen av de som planerade proxykriget.
Skulle vilja kalla dessa tigrar för heroiska. Hoppas verkligen att SAA segrar.
Citera
2014-02-16, 22:22
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Det finns dock ett problem med ditt tanke experiment. IRG är en elitförband som består av dom mest radikal shia muslimerna medan du och dina vänner enbart gjort lumpen. Vidare så talar vi om ledare som har hög ställning inom den enheten. Det är inte riktigt samma sak, men jag förstår din poäng. Grejen är den att det inte är möjligt för en en handfull individer att träna upp en hel arme på 350 000 man. Dom måste bara haft hjälp från iranska staten eller resten av IRG. Det är för stort företag och det krävs enorma resurser för att utföra något sånt här. 150 000 av dessa har till och med åkt till Iran för att bli utbildade och tränade. Tror du det är möjligt för en liten klick IRG individer att göra allt detta utan att den totalitära regimen i Iran känner till detta?

Jag ställer mig tveksam till källan då det är orimligt höga siffror vi talar om. En iransk politiker hävdar enligt en andrahandskälla att över 300 000 syriska soldater tränats av Iran. Alla de soldater i Syrien jag känner har varken fått rådgivning eller träning iranier. Jag tror inte ens det finns 300 000 krigförande soldater i Syrien. Dessutom stödjer inte detta din tes, vilket jag även skrev i mitt redigerade inlägg som jag skrev innan du postade detta. Se nedan.

Om du vill använda dem i din tes, vilket för övrigt inte är relevant för ditt påstående, får du helt enkelt ge mig en källa på att Iran tränat upp över 250 000 soldater.

Din tes är att iranska soldater aktivt deltar i striderna i Syrien, med andra ord "boots on the ground". I artikeln du länkar till handlar det om iransk träning och rådgivning, men inget om att iranska soldater strider i Syrien, vilket vår diskussion handlar om? Har jag tolkat din tes fel? Du länkade till ett klipp där vi såg f.d. iranska soldater i Syrien som hade bildat en egen milis.

Vidare håller jag fortfarande inte med om att ett Irans intresse i Syrien ska avgöra om huruvida dessa personer är representativa för den iranska försvarsmakten eller inte. Jag hävdar inte att de som kommer från Qatar, Saudiarabien eller Turkiet gör det på uppdrag av deras regeringar, trots att det ligger i deras regeringars intressen att se den nuvarande regeringen falla.
Citera
2014-02-16, 22:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Al-Arabiya: General Idris får sparken som chef för FSA

Al-Arabiya påstår på Twitter att Idris just fått sparken:

#BreakingNews Syrian Military Council sacks Gen. Salim Idris as head of the rebel army

http://twitter.com/AlArabiya_Eng/status/435108766736867328

Det står inget om detta på deras websida än. Men man får väl förmoda att saudierna är väl insatta i intrigerna inom SNC.

Nu har det tydligen officiellt bekräftats av SNC att man sparkat både general Idris och hans ställföreträdare. Någon som kan arabiska kanske kan klura ut varför:

http://www.youtube.com/watch?v=Gyl4Kay77ug&feature=youtu.be
Citera
2014-02-16, 22:25
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Det har såklart aldrig hänt. Sifforna är så patetiskt stora att alla med iq över MÖ-nivå förstår att det inte rest 150k personer till Iran för att utbildas. Likaså att inte exakt lika många har utbildats i Syrien under brinnande krig. Det är helt simpelt en lögn.
Citera
2014-02-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Den enda som är pinsam är du, den evige kurden Zagrosi.
Det SAA har åstadkommit trodde nog ingen av de som planerade proxykriget.
Skulle vilja kalla dessa tigrar för heroiska. Hoppas verkligen att SAA segrar.
Jag finner det otroligt skrattretande att iwtwftgs med flera hävdar att YPG fått ak-47or av regimen och att detta skulle säga något om maktförhållandet mellan YPG och regimen. Deras tes är att YPG är värdelös och att deras överlevnad helt och hållet är i handen på regimen. Grejen är den dock att dom inte fört fram ett enda bevis på att regimen gett vapen eller ammunition till YPG. Dom kommer heller inte kunna göra det för jag är insatt och jag känner till uppgifterna som finns tillgängliga på internet. Så dessa personer kom med tomt prat.

Det jag har gjort är att jag försöker bevisa samma tes som dom fast på regimen och skillnaden är att jag i själva verket fört fram tillfredsställande bevis. Enligt den här informationen så är Syriska regimens styrkor helt värdelösa och dom hade inte kunnat ha denna framgång som dom haft ifall det inte vore för Irans enorma involvering. Iran har ju iprincip lärt upp den syriska armen hur man ska kriga. Detta säger en hel del om maktförhållandet mellan Syrien och Iran.

För all del, tyck att dom är heroiska, tappra myskatter, men du hade bara kunna smek dom ifall Iran lärt upp dom. Det är ett faktum.

Säga vad man vill om YPG, men i alla fall så har dom ryggen fri. Dom får ingen hjälp av någon. Vapnen och träningen står dom själva för.

Om jag är pinsam så är jag ovetande om det vilket betyder att det är irrelevant.
Citera
2014-02-16, 22:42
Medlem
Citat:
Jag ställer mig tveksam till källan då det är orimligt höga siffror vi talar om. En iransk politiker hävdar enligt en andrahandskälla att över 300 000 syriska soldater tränats av Iran. Alla de soldater i Syrien jag känner har varken fått rådgivning eller träning iranier. Jag tror inte ens det finns 300 000 krigförande soldater i Syrien. Dessutom stödjer inte detta din tes, vilket jag även skrev i mitt redigerade inlägg som jag skrev innan du postade detta. Se nedan.

Om du vill använda dem i din tes, vilket för övrigt inte är relevant för ditt påstående, får du helt enkelt ge mig en källa på att Iran tränat upp över 250 000 soldater.

Din tes är att iranska soldater aktivt deltar i striderna i Syrien, med andra ord "boots on the ground". I artikeln du länkar till handlar det om iransk träning och rådgivning, men inget om att iranska soldater strider i Syrien, vilket vår diskussion handlar om? Har jag tolkat din tes fel? Du länkade till ett klipp där vi såg f.d. iranska soldater i Syrien som hade bildat en egen milis.

Vidare håller jag fortfarande inte med om att ett Irans intresse i Syrien ska avgöra om huruvida dessa personer är representativa för den iranska försvarsmakten eller inte. Jag hävdar inte att de som kommer från Qatar, Saudiarabien eller Turkiet gör det på uppdrag av deras regeringar, trots att det ligger i deras regeringars intressen att se den nuvarande regeringen falla.
Min poäng var att Iran och IRG utan tvekan är djupt involverad i inbördeskriget. Det går inte att träna upp 350 000 man bara så där av några fåtal individer inom en elitstyrka i Iran. Utöver detta så hamnar dessa individer i en strid i videon som jag länkade till. På slutet av videon så omkommer till och med två av dom. Är dom bara i Syrien för att ge militära råd åt syriska armen?

Boots on the ground påminner lite gran om typ irakinvasion. Iran kommer givetvis inte göra något sådant i Syrien. Dom verkar istället göra det under radarn.
Citera
2014-02-16, 22:46
Bannlyst
Citat:

Det jag har gjort är att jag försöker bevisa samma tes som dom fast på regimen och skillnaden är att jag i själva verket fört fram tillfredsställande bevis.

Ja, klart som fan att du gett tillfredsställande bevis om att Iran utbildad 300 000 man! Alltså är du sinnessjuk på riktig? Att du inte har någon källkritik överhuvudtaget är sedan gammalt, men det här var något utöver det vanliga även för dig.

http://www.reuters.com/article/2012/08/09/us-syria-crisis-turkey-kurds-idUSBRE8780QJ20120809
Citat:
Foreign Minister Ahmet Davutoglu told Turkish media while travelling to Myanmar overnight that Assad had given weapons to the PKK, which has established a presence in the towns of Kobani and Afrin in northern Syria.

Citat:
Turkey suspects a major Syrian Kurdish movement, the Democratic Union Party (PYD), of having links with the PKK. Turkish analysts believe Assad let the PYD take control of security of some towns in northern Syria to prevent locals from joining the rebel Free Syrian Army (FSA).

En rätt gammal källa, men den kom efter en sekunds googling. Du är helt bakom flötet ifall du tror att alla är emot YPG, och att YPG inte blivit beväpnade av regimen.
Citera
2014-02-16, 22:49
Bannlyst
Citat:
Min poäng var att Iran och IRG utan tvekan är djupt involverad i inbördeskriget. Det går inte att träna upp 350 000 man bara så där av några fåtal individer inom en elitstyrka i Iran. Utöver detta så hamnar dessa individer i en strid i videon som jag länkade till. På slutet av videon så omkommer till och med två av dom. Är dom bara i Syrien för att ge militära råd åt syriska armen?

Boots on the ground påminner lite gran om typ irakinvasion. Iran kommer givetvis inte göra något sådant i Syrien. Dom verkar istället göra det under radarn.

Haha alltså är du helt djävla dum i huvudet? Tror du på riktigt att Iran utbildat 350 000 man?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in