2014-02-16, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Det är väldigt mycket konstiga inlägg i tråden just nu om påhittade iranier, underliga konspirationsteorier om vem som ligger bakom al-Qaida etc. etc.

Jag föreslår att vi i stället fokuserar på det som faktiskt händer i Syrien, vilket är mycket intressantare:

1. Striderna i Aleppo. Kommer SAA att lyckas med sin inringning av rebellerna efter de senaste framgångarna? Och hur påverkar detta de strider som samtidigt pågår mellan ISIS och de övriga rebellerna i provinsen?

2. Kommer regimens länge planerade storoffensiv mot Yabrud att lyckas? Vad blir i så fall konsekvenserna för rebellerna i Damaskus? En av deras viktigasta försörjningslinjer går ju genom Yabrud.

http://brown-moses.blogspot.co.uk/2014/02/special-report-on-yabrud-offensive-from.html

3. Hur kommer samarbetet mellan kurderna och regimen att utvecklas? Kommer det att upphöra så fort ISIS besegrats? Eller kommer det att leda till en mer långsiktigt allians, som Al-Monitor trodde?

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/02/pyd-kurds-syria-regime-assad-autonomy.html

4. Hur kommer striderna mellan ISIS och al-Nusra i östra Syrien att utvecklas? Först såg det ju ut som om ISIS var på flykt efter nederlaget i Deir ez-Zor, men nu i helgen erövrade de Markadah.
Citera
2014-02-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese

Ja, klart som fan att du gett tillfredsställande bevis om att Iran utbildad 300 000 man! Alltså är du sinnessjuk på riktig? Att du inte har någon källkritik överhuvudtaget är sedan gammalt, men det här var något utöver det vanliga även för dig.

http://www.reuters.com/article/2012/08/09/us-syria-crisis-turkey-kurds-idUSBRE8780QJ20120809

En rätt gammal källa, men den kom efter en sekunds googling. Du är helt bakom flötet ifall du tror att alla är emot YPG, och att YPG inte blivit beväpnade av regimen.
Fast skillnaden är att det är en major politician (MP) i den iranska parlamentet som uppger dessa uppgifter. Det är alltså inte irans värsta fiende som säger det utan en av deras egna. Turkiets utrikesminister kan knappats räknas som pålitlig källa när han uttalar sig om PYD. Ett exempel på det är när samma person hävdar att regimen och ISIS har ett nära förhållande. Jag tog upp detta tidigare i föra tråden.
Citera
2014-02-16, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har det tydligen officiellt bekräftats av SNC att man sparkat både general Idris och hans ställföreträdare. Någon som kan arabiska kanske kan klura ut varför:

http://www.youtube.com/watch?v=Gyl4Kay77ug&feature=youtu.be
Att Abdel Ilah al-Bashir blivit utsedd till militär ledare för oppositionen och Heitham Afeisi blivit utsedd till "vice president" för den militära grenen. Vidare att Edris (och den tidigare vice presidenten) blir sparkade från sina uppdrag eftersom att revolutionen inte gått som oppositionen velat, och att de vill ha (militära) framsteg.
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-02-16 kl. 23:25.
Citera
2014-02-16, 23:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det är väldigt mycket konstiga inlägg i tråden just nu om påhittade iranier, underliga konspirationsteorier om vem som ligger bakom al-Qaida etc. etc.

Jag föreslår att vi i stället fokuserar på det som faktiskt händer i Syrien, vilket är mycket intressantare:

1. Striderna i Aleppo. Kommer SAA att lyckas med sin inringning av rebellerna efter de senaste framgångarna? Och hur påverkar detta de strider som samtidigt pågår mellan ISIS och de övriga rebellerna i provinsen?

2. Kommer regimens länge planerade storoffensiv mot Yabrud att lyckas? Vad blir i så fall konsekvenserna för rebellerna i Damaskus? En av deras viktigasta försörjningslinjer går ju genom Yabrud.

http://brown-moses.blogspot.co.uk/2014/02/special-report-on-yabrud-offensive-from.html

3. Hur kommer samarbetet mellan kurderna och regimen att utvecklas? Kommer det att upphöra så fort ISIS besegrats? Eller kommer det att leda till en mer långsiktigt allians, som Al-Monitor trodde?

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/02/pyd-kurds-syria-regime-assad-autonomy.html

4. Hur kommer striderna mellan ISIS och al-Nusra i östra Syrien att utvecklas? Först såg det ju ut som om ISIS var på flykt efter nederlaget i Deir ez-Zor, men nu i helgen erövrade de Markadah.

Kanske en ny tråd, "Slutstriderna om Aleppo" eller nått som också har med de andra områdena. En tråd som bara handlar om striderna på marken, nyheter om dessa och att politik förbjuds? Kanske finns intresse och då slipper man foliehattar och kurdpropaganda
Citera
2014-02-16, 23:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Här är en pinfärsk uppdatering om läget i Aleppo:

Update: Since the regime forces regained control of Sheikh Najjar today, now the area in the eastern country side stretching from after Masaken Hanano till Tallet alSheik Yousef, The 80 Brigade and FM, and Almanara gas station till Sheikh Najjar village in the north is under regime control, hence the eastern neighborhoods are completely isolated from the eastern country side. In addition to this, 3 quarters from the southern county side is under regime control including the supplies road and the military road in the old city.

http://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/1y39b1/according_to_tahrirsy_the_rebels_situation_in/

Såvitt jag förstår så borde dock rebellerna i det inringade centrala Aleppo fortfarande ha en försörjningslinje öppen som går norrut genom Hanano.
Citera
2014-02-16, 23:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kanske en ny tråd, "Slutstriderna om Aleppo" eller nått som också har med de andra områdena. En tråd som bara handlar om striderna på marken, nyheter om dessa och att politik förbjuds? Kanske finns intresse och då slipper man foliehattar och kurdpropaganda

Jag tvivlar på att fler trådar om Syrien är en bra idé. Se också punkt 3. Samarbetet mellan kurderna och regimen kan komma att avgöra kriget om det utvecklas. Så diskutera kurder och politik kan vi nog inte undvika. Men det är bra om även dessa diskussioner har någon slags verklighetsförankring.
Citera
2014-02-16, 23:22
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Min poäng var att Iran och IRG utan tvekan är djupt involverad i inbördeskriget. Det går inte att träna upp 350 000 man bara så där av några fåtal individer inom en elitstyrka i Iran. Utöver detta så hamnar dessa individer i en strid i videon som jag länkade till. På slutet av videon så omkommer till och med två av dom. Är dom bara i Syrien för att ge militära råd åt syriska armen?

Boots on the ground påminner lite gran om typ irakinvasion. Iran kommer givetvis inte göra något sådant i Syrien. Dom verkar istället göra det under radarn.

Nu tror jag ingen direkt förnekar att Iran stödjer den syriska regeringen. De är allierade och det är inte direkt någon nyhet. Däremot är det rent ut sagt åt helvete konspiratoriskt att försöka förklara att 350 000 syriska soldater blivit tränade av iranier, varav hälften utanför syrisk mark. Behöver vi verkligen diskutera en sådan absurd nyhet? Nej, du har inte "tillfredsställande bevis" för ovanstående.

Jag har svårt att tydliggöra din tes nu. Jag tolkade det utifrån ditt klipp att det iranska revolutionära gardet aktivt strider i Syrien, d.v.s. utför en "boots on the ground". Med boots on the ground menar jag det USA brukar mena, d.v.s. ett officiellt militärt beslut att sätta in soldater på marken för att möta fientlig trupp på icke-nationellt territorium. Vi har inte sett iranska soldater strida mot rebeller under ett nationellt kommando. Det finns fall, likt det i ditt klipp, där tidigare iranska soldater reser till Syrien för att strida mot rebellerna i samarbete med NDF, i form av miliser. Detta är dock oviktigt och säger inget om att den iranska försvarsmakten som armé under sin nations flagg strider i Syrien.

Resten är oviktigt för mig. Iran har rådgivare i Syrien. Dessa kan tänkas utbilda officerare och soldater i samarbete med syriska armébefäl. Självklart i en betydligt mindre skala än ovanstående uppgifter. Detta sker antagligen med politisk vilja från både den syriska och iranska regeringen. Detta har dock inget med tes om att Iran aktivt deltar i striderna att göra. Det finns inga bevis eller logiska skäl till varför Iran skulle sätta in soldater, elittrupper och egna förband mot rebeller. Ett sådant beslut hade kunnat förstöra de pågående kärnkraftsförhandlingarna som Iran absolut inte kan förlora.

EDIT: Detta är min slutreplik i denna diskussion. Sådana påståenden, likt påståendena om samarbetet mellan al-Qaida/ISIS och den syriska regeringen hör hemma i tråden om konspirationer.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-16 kl. 23:27.
Citera
2014-02-16, 23:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Att Abdel Ilah al-Bashir blivit utsedd till militär ledare för oppositionen och Heitham Afeisi blivit utsedd till "vice president" för den militära grenen. Vidare att Edris (och tidigare vice presidenten) blir sparkade från sina uppdrag eftersom att revolutionen inte gått som oppositionen velat, och att de vill ha (militära) framsteg.

Tack för det. Frågan är förstås vem trupperna i rest-FSA är lojala med? Jag vill minnas att det var en hel del grymtande i leden är överste Riad al-Asaad petades undan som chef för FSA. Men Idris var väl aldrig lika populär, då många såg honom som en kappvändare som hoppade av först när det började gå dåligt för regimen.
Citera
2014-02-16, 23:32
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Det är svårt att säga. Däremot hade jag inte varit förvånad om ISIS och al-Nusra och resterande rebellgrupper når en vapenvila eller någon form av fred. Framgångarna i Aleppo kommer kanske få bägge sidorna att inse hur kraftigt försvagade den nya fronten gör dem och därefter få till följd att man slutar strida med varandra för att fokusera på kriget mot regeringen?

Det återstår att se. I detta läge gynnas nog inte IF, FSA och al-Nusra av att strida mot ISIS. Regeringssoldaternas moral har höjts ytterligare till följd av rebellernas meningsskiljaktigheter. Den syriska regeringen får mer och mer legitimitet när omvärldens ledare ständigt påminns om kaoset oppositionsgrupperna hamnat i. Opinionen i europeiska länder skiftar. Tänk dig vad Kurt Johnsson, 74, Dalarna, tänker när han läser Aftonbladet på morgonkvisten om rebellernas interna strider. Han kommer sätta kaffet i halsen - "de krigar för tusan t.o.m mot varandra!". En försvagad opinion innebär ett sämre politiskt stöd. Dessa faktorer talar för att ingen av rebellerna inte vill se en långdragen konflikt med ISIS och därför ser jag en eventuell fredskompromiss mellan dem som möjlig. Vi får se.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-16 kl. 23:38.
Citera
2014-02-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Grejen är den dock att dom inte fört fram ett enda bevis på att regimen gett vapen eller ammunition till YPG. Dom kommer heller inte kunna göra det för jag är insatt och jag känner till uppgifterna som finns tillgängliga på internet. Så dessa personer kom med tomt prat.
Du känner till alltså uppgifterna på internet ? Kaka du har tappat greppet helt.

Det har kommit 52 rapporter senaste tiden om SAA och YPG.s romans. Hela Qamishli folket har sagt i 2-3år att SAA lastade/lastar av vapen till kurderna och samarbete finns. Flera koordinerade attacker har genomförts mellan SAA och YPG.
Citera
2014-02-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nu tror jag ingen direkt förnekar att Iran stödjer den syriska regeringen. De är allierade och det är inte direkt någon nyhet. Däremot är det rent ut sagt åt helvete konspiratoriskt att försöka förklara att 350 000 syriska soldater blivit tränade av iranier, varav hälften utanför syrisk mark. Behöver vi verkligen diskutera en sådan absurd nyhet? Nej, du har inte "tillfredsställande bevis" för ovanstående.

Jag har svårt att tydliggöra din tes nu. Jag tolkade det utifrån ditt klipp att det iranska revolutionära gardet aktivt strider i Syrien, d.v.s. utför en "boots on the ground". Med boots on the ground menar jag det USA brukar mena, d.v.s. ett officiellt militärt beslut att sätta in soldater på marken för att möta fientlig trupp på icke-nationellt territorium. Vi har inte sett iranska soldater strida mot rebeller under ett nationellt kommando. Det finns fall, likt det i ditt klipp, där tidigare iranska soldater reser till Syrien för att strida mot rebellerna i samarbete med NDF. Detta är dock oviktigt och säger inget om att den iranska försvarsmakten som armé under sin nations flagg strider i Syrien.

Resten är oviktigt för mig. Iran har rådgivare i Syrien. Dessa kan tänkas utbilda officerare och soldater i samarbete med syriska armébefäl. Detta sker antagligen med politisk vilja från både den syriska och iranska regeringen. Detta har dock inget med tes om att Iran aktivt deltar i striderna att göra. Det finns inga bevis eller logiska skäl till varför Iran skulle sätta in soldater, elittrupper och egna förband mot rebeller. Ett sådant beslut hade kunnat förstöra de pågående kärnkraftsförhandlingarna som Iran absolut inte kan förlora.

EDIT: Detta är min slutreplik i denna diskussion. Sådana påståenden, likt påståendena om samarbetet mellan al-Qaida/ISIS och den syriska regeringen hör hemma i tråden om konspirationer.
En iransk politiker har gjort uttalande om att dom tränat upp 300 000 syrier och jag refererade till det. Sprider politikern konspirationer om sin egen stat eller vad menar du? När jag sökte på detta så kom det upp mängder av olika sajter som uppgav samma uppgifter. Om jag träffar min vän imorgon så ska jag fråga honom efter hans källa. Kanske är det samma nyhet eller något annat, vi får se.

Sedan så bekräftade videoklippet även detta. Den militära ledaren sa själv i klippet att syrier kommit till Iran för att tränas där. Jag såg även ett annat youtube klipp med den ledaren och där så talade han om hans syriska elever. Han var väldigt nedlåtande mot dom och iprincip framställde dom som värdelösa samt att dom skulle ha en dålig kultur eller liknande. Kan länka till det imorgon, jag orkar inte nu. Hursomhelst så är detta också något som styrker min tes att NDF från början var värdelös och att dom blev bättre efter att Iran tränat upp dom.

Det verkar som att du tror att detta är konspiratoriskt för att regimens styrkor tappar i värde om informationen stämmer.

Kan medge att 300 000 låter extremt, men det verkar som att regimen började göra större framsteg i samband med denna assistans. Så den iranska inverkan har i alla fall varit betydande.
Citera
2014-02-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Du känner till alltså uppgifterna på internet ? Kaka du har tappat greppet helt.

Det har kommit 52 rapporter senaste tiden om SAA och YPG.s romans. Hela Qamishli folket har sagt i 2-3år att SAA lastade/lastar av vapen till kurderna och samarbete finns. Flera koordinerade attacker har genomförts mellan SAA och YPG.
I det här inlägget säger du 52 rapporter och i den här inlägget så säger du 542 källor? (FB) Konflikten i Syrien

Är det någon som tappat greppet så är det du kaka giyan. Men vem pallar bry sig? Ska lägga mig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in