2014-02-16, 19:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man hittar nya små detaljer när man läser FUP-förhör igen och jämför med vad som sas vid rättegången.

Pappa Jonny sa vid förhör hos polisen den 11/7:

Citat:
Hunden hade kissat och bajsat i lägenheten och bitit sönder möbler. Kristoffer orkade inte
sköta hunden. De körde bort en hel släpvagn från lägenheten av skräp. De fixade en säng av
farfar som var motorstyrd och ett nytt överdrag till sängen köptes.

Men i förhören vid rättegången hävdar han att sängen kommer från mormor och att Kristoffer hade fått den en tid innan städningen som ägde rum i mitten av februari, några dagar före hundens död. Den säng som slängdes var Kristoffers ungdomssäng. Detta, menar Jonny, är förklaringen till uppgiften om att Kristoffer hade två sängar.

Det tycks ha varit en tämligen kort tid som det fanns två sängar i lägenheten. Eller? Lite egendomligt att så många uppger att han hade två sängar i sin lägenhet kan man tycka i så fall.
Citera
2014-02-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Menar du den om hans mentala ålder?

Den vill jag minnas uppgavs till ca 15 år.
Citera
2014-02-16, 22:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vara felsägningar eller missuppfattningar, mamman var stressad vid förhöret.

En annan sak, KJ drack en öl fram till försvinnandet, därefter fem. DJ med kompis drack varsin öl före KJ besök, därefter fem stycken. Kan det indikera en överläggning om en story, men att aktörerna sätter uppgifterna i olika sammanhang?

Jag tror KJ ljuger. Jag tror KJ varken hade oralsex med VB eller drack några fem öl. Påhitt.
Citera
2014-02-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
VB verkade ha träffat Grabben, utifrån så som jag läste FUP:en. Men det styrker ju inte om det var hemma hos KJ, även om det verkar troligast.

i ett meddelande på Facebook frågar hon om hon kan duscha hemma hos honom, så hon har varit där.
Hon har även sovit över där om jag inte tolkat deras konversation fel.
Citera
2014-02-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
i ett meddelande på Facebook frågar hon om hon kan duscha hemma hos honom, så hon har varit där.

Så tolkar jag det också. Men det var sporadiska möten. Och på VBs villkor.
Citera
2014-02-16, 23:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1

Antyder att hon har vistats i badrummet, tänker på tejprullen, kan finnas en naturlig förklaring till blodet på den.
Citera
2014-02-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snacka om att jag bet mig i tungan där ...

Jag kan inte skylla ifrån mig alls. Mitt fel. Men jag läste igenom och lyssnade på Daniels uppgifter. Kan inte sätta "fingret" på vad det är. Som inte riktigt stämmer, men det någonting.

Ja, det är diffust.

Det förstår ni efter som jag blandar mor- och farföräldrar kors och tvärs.
Citera
2014-02-16, 23:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan inte skylla ifrån mig alls. Mitt fel. Men jag läste igenom och lyssnade på Daniels uppgifter. Kan inte sätta "fingret" på vad det är. Som inte riktigt stämmer, men det någonting.

Ja, det är diffust.

Det förstår ni efter som jag blandar mor- och farföräldrar kors och tvärs.

Jag tycker att det är långsökt att både mormor och farfar skulle vara inblandade i sängen, var det farfars så fick KJ den därifrån tror jag.

Tror också att den sängen var mordplatsen i KJ lägenhet.
Citera
2014-02-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det hade funnits damm på tejprullen borde polisen ha upptäckt det och inte alls ha tagit med den i utredningen eftersom dammet i så fall bevisade att tejprullen var gammal och inte alls hade med mordet att göra. Men vad vet jag, kanske poliserna hade dålig syn bara?!

Jag saknar en bild tagen snett uppifrån. Dels med rullen på plats och med rullen bortlyft.
Dom dammspåren skulle va intressanta att se.
Citera
2014-02-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det är långsökt att både mormor och farfar skulle vara inblandade i sängen, var det farfars så fick KJ den därifrån tror jag.

Tror också att den sängen var mordplatsen i KJ lägenhet.

Men varför säger dom så olika i förhören?
Citera
2014-02-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Kanske har den reducerats men den risken tror jag inte man vågat ta eftersom rekyleffekten
på lugnande/sömntabletter är snabbt förekommande så medicinerad är han garanterat
under rättegången, doseringen däremot vet jag inget om.
Mer troligt är väl att KJ utvecklat tolerans vilket kan ske relativt snabbt på dessa preparat.
En annan bieffekt av dessa piller är viktökning för att KJ endast frossat i god mat och därför blivit pluffsig tror jag inte på. KJ är (kraftigt) medicinerad det kan man inte undgå att se/höra.

Det är bara att lyssna på ljudupptagningarna så går inte muntorrheten att missa.

Visst kan det väl vara av intresse men som du själv skriver så visar denna kille ytterst få
känslor vart eller i vad för situation han än befinner sig.

Pssst, du glömde svara på min fråga

Vilka mediciner specifikt tror du han går på?
Citera
2014-02-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Snälla du!

Du har under lång tid utlovat både indicier och bevis för att KJ är totalt oskyldig till mordet. Anser du att du har gett oss ens några indikationer på att KJ är oskyldig. Redovisa då dessa omgående. Du har delgett oss din personliga uppfattning om scenariot. Inget annat. Nu är det helt enkelt din moraliska skyldighet att på något sätt sätta på pränt, att KJ är oskyldig. Din etik är förbrukad sedan länge. Du påstår saker och när du blir ombedd att styrka dessa så svarar du med något helt annat. Det är fullständigt sanslöst att du utan åtgärd tillåts att trolla på det sättet som du gör. Du använder samma argument här som du gör i tråden om mordet på Linda Chen. Av samma anledningar som att du är övertygad om att Mats Alm inte bragt livet av Linda Chen så är du övertygad om att KJ är oskyldig trots att han är dömd för det. I tråden om mordet på Linda Chen där Mats Alm olyckligtvis friades för att dödsorskan för Lindas del inte gick att rättsmedicinsk fastsälla använder du exakt samma argument som här i tråden och är lika obenägen att ikläda dina åsikter i fakta. Nu efterlyser jag ett ytterst litet mått av sans från din sida. Hur tror du att vi övriga ser på dig och ditt vettlösa resonemang? Ett stort antal här i tråden har upprepade gånger uppmanat dig att presentera det du har utlovat. Nämligen indicier och bevis för att KJ inte är skyldig. Så länge du inte gör det så är du helt enkelt icke trovärdig. I min värld är det ett under att överhuvudtaget någon i tråden tar notis om ditt vettlösa agerande. Förklara dig nu.
När man ser till om KJ är misstänkt eller skyldig måste man se till helheten, man kan inte plocka ut någon enkild liten detalj som många tycks göra.
Det sattes spaning in mot KJ på mycket tidigt stadium och polisen gick ut och sade att de misstänkte inget brott, fast sannolikt gjorde de det ändå. De kunde ingenting se av KJ:s agerande att han hade någonting med VB:s försvinnande att göra.
Sedan när ett vittne mötte det som sannolikt var VB på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden och KJ sagt i förhör att hon lämnade hans bostad vid 21.00 tiden och det är mer än en kilometer hon skulle ha gått, stämmer tiden in också bra, det här gör att misstanken mot KJ tynar iväg.
KJ säger att han drack 5-6 öl efter att VB lämnat bostaden hans och sedan säger han att mellan 22.00-23.00 åker han och besöker sin yngre broder, som också har en kompis hemma hos sig.
Att KJ beökte brodern har bekräftats av brodern och kompisen.
När benen hittades i Gula huset den 20 maj som var likstela och tvättade, kan det inses att det är inte KJ om placerat dem där utan någon annan person. Det var också ett flertal personer som vittnat om att de sett in genom öppningen där fönstret varit och krossad, men inte sett någonting misstänkt där. Benen var placerade att den som såg in genom öppningen kunde inte missa att se dem. Sedan några dagar senare hittas andra kroppsdelar ca 150 m därifrån i terrängen, som också var tvättade, men var planterat ut tidigare än de i Gula huset.
KJ häktades den 23 maj och i hans bil hittades blodstänk, men det fanns ingenting som visade att någon kropp eller delar funnits i bilen. Ser man till kroppsdelarnas upphittande vid Gula huset och däromkring kan inga kroppsdelar ha transporterats heller i KJ:s bil.
En spårhund anlitades som markerade cadaverine lukt som sannolikt kom från blodstänket.
Nämnas skall att en spårhunds markering är inget bevis.
När man ser till benens upptäckt i Gula huset och andra kroppsdelars plantering, visar det att KJ har inte befattat sig med någon kropp utan det är personer som planterade benen i Gula huset och där i närheten.
När man analyserar händelsen med blodstänket i bagageutrymmet och benen i Gula huset och där i närheten av andra kroppsdelar, kan man inse att det bygger på att vilseleda och därmed fördröja utredningen. Därför kan också inses att blodspåret var planterat och samma samma sak med kroppsdelarna.
Man kan också dra slutsatsen att mördarna för VB var inga klantar utan tycks ha vetat vad de gjorde för att inte åka dit.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-17 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in