2014-02-16, 14:03
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Drack precis en Belhaven Twisted Thistle IPA, detta är knappast den bästa IPA:n jag har druckit men om man gillar karamellmalt i smaken kan jag rekommendera den
Dricker den i detta nu och har väl ungefär samma syn på den som du. Om vi pratar Belhaven kan jag rekommendera deras black stout som är krämig och god med rostigt inslag.
Citera
2014-02-16, 15:08
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag är ingen veteölsexpert, men min uppfattning är att "kristall" betyder att det inte finns jästfällning i flaskan.

Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Precis. Jästfällning har filtrerats bort, och ölen är "kristallklar". Du förlorar hefeweisse banan vingummi smaken, och blir lite närmare helles.
Låter inte som någon höjdare! Jästfällningen är ju pricken över iet. Man bör ej ta bort det allra godaste i ölen!
Citera
2014-02-16, 16:40
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Låter inte som någon höjdare! Jästfällningen är ju pricken över iet. Man bör ej ta bort det allra godaste i ölen!
håller med. dricker aldrig kristallklar, fattar inte riktigt vitsen med det hela. man sabbar en bra öl genom att ta bort det goda.
Citera
2014-02-16, 18:44
Medlem
Rippless avatar
Nu är jag ingen ölfantast, men jag dricker aldrig Kung, Royal, Millennium och liknande skit. Mina favoritöl är Ängöl (lokalproducerat dessutom, på fat), Störtebecker, Franziskaner, Erdinger, Warsteiner, Weihenstephaner, Staropramen Unfiltered och liknande. Älskar veteöl, lager går ned också. Ipa, Apa, Stout, Ale har jag försökt mig på utan resultat.
Citera
2014-02-16, 19:34
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Finns det någon kommersiellt bryggd belgo-IPA-fusion? I somras drack jag en blond ale bryggd på belgisk jäst med modern IPA-humling. Den var signerad en av Sveriges bättre hemmabryggare och jag har aldrig stött på något liknande. Det var en otroligt spännande upplevelse.
De Ranke XX Bitter har dykt upp på Systembolaget ett par gånger, riktigt god Belgo-IPA, ser den ibland på krogen också.
Citera
2014-02-16, 19:42
Medlem
gato12s avatar
Lite nyfiken på Dead Pony Club, tycker den verkar god enligt beskrivningen. men får man verkligen igenom smakerna med en så låg alkoholstyrka...?

Borde ju annars passa som en "bulköl", man kan slänga i sig en försvarlig mängd utan att helt gå bort sig i dimman. Det som talar emot är väl att den icke är lika billig som t.ex Flat Tire.
Citera
2014-02-16, 21:44
Medlem
zalabims avatar
Någon som har provat Bjäre Pils från Båstad Öl? Jag drack en ikväll men blev inte alls imponerad. Den hade en surhet som jag aldrig har träffat på hos någon ölsort förut. Det var inte alls en trevlig upplevelse och jag misstänker att det var något fel på mitt exemplar.

Således undrar jag om någon annan har provat den och kan bekräfta/dementera att/om den verkligen ska ha denna "sura" smak, eller om jag helt enkelt fick ett defekt exemplar. Gott var det inte iafall.
Citera
2014-02-16, 23:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lite nyfiken på Dead Pony Club, tycker den verkar god enligt beskrivningen. men får man verkligen igenom smakerna med en så låg alkoholstyrka...?

Borde ju annars passa som en "bulköl", man kan slänga i sig en försvarlig mängd utan att helt gå bort sig i dimman. Det som talar emot är väl att den icke är lika billig som t.ex Flat Tire.
faktiskt så är det väldigt mycket smak i den. blev också positivt förvånad.
Citat:
Ursprungligen postat av zalabim
Någon som har provat Bjäre Pils från Båstad Öl? Jag drack en ikväll men blev inte alls imponerad. Den hade en surhet som jag aldrig har träffat på hos någon ölsort förut. Det var inte alls en trevlig upplevelse och jag misstänker att det var något fel på mitt exemplar.

Således undrar jag om någon annan har provat den och kan bekräfta/dementera att/om den verkligen ska ha denna "sura" smak, eller om jag helt enkelt fick ett defekt exemplar. Gott var det inte iafall.
låter helt klart defekt.
Citera
2014-02-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zalabim

En pils ska inte vara sur, så det är något som är fel.
Citera
2014-02-17, 01:00
Medlem
Scallions avatar
Då kanske man skulle skriva i tråden också och inte bara läsa...

Provade en öl av typen barley wine i helgen, Mohawk American Barely Wine. Fantastiskt öl! Det som slog mig när första klunken gled ner i strupen (förutom att jag tyckte den var riktigt god) var att jag tyckte mig känna igen många andra öltyper i denna. Och ingen alkoholsmak överhuvudtaget trängde genom trots sina 11,9%. Denna kommer jag definitivt köpa fler gånger. Någon som har tips på andra öl i samma typ som finns i systemets sortiment?

Drack även Mohawk Blizzard, riktigt grym imperial porter!
Citera
2014-02-17, 01:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scallion
Då kanske man skulle skriva i tråden också och inte bara läsa...

Provade en öl av typen barley wine i helgen, Mohawk American Barely Wine. Fantastiskt öl! Det som slog mig när första klunken gled ner i strupen (förutom att jag tyckte den var riktigt god) var att jag tyckte mig känna igen många andra öltyper i denna. Och ingen alkoholsmak överhuvudtaget trängde genom trots sina 11,9%. Denna kommer jag definitivt köpa fler gånger. Någon som har tips på andra öl i samma typ som finns i systemets sortiment?

Drack även Mohawk Blizzard, riktigt grym imperial porter!

Drack också en barley wine för första gången här om dagen, och det är väl den enda jag kan tipsa dig om; Smuttynose Barleywine Style Ale. Riktigt fin! Finns kvar på några butiker, finns den inte på ditt så är det bara att beställa.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=smuttynose&sortfield=Default&sortdire ction=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All &groupfiltersheader=Default&artikelId=805790&varuN r=11668&filters=searchquery%2c
Citera
2014-02-17, 01:16
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Drack också en barley wine för första gången här om dagen, och det är väl den enda jag kan tipsa dig om; Smuttynose Barleywine Style Ale. Riktigt fin! Finns kvar på några butiker, finns den inte på ditt så är det bara att beställa.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=smuttynose&sortfield=Default&sortdire ction=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All &groupfiltersheader=Default&artikelId=805790&varuN r=11668&filters=searchquery%2c

Jag hade tänkt göra en beställning snart på öl som inte finns på mitt system och den där är högaktuell att komma med! Tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in