2014-02-16, 17:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför tror en del att Mp och Fp någonsin skulle sitta i samma regering. Dom är som hund och katt!
Ta kärnkraftsfrågan Mp räknar med att få nästa regering att besluta om att stänga flera kärnreaktorer. Fp vill bygga nya.
Mp är inte längre emot EU utan ser unionen som ett användbart slagträ mot Sverige när de inte får som de vill. Men så EU vänliga som Fp blir de aldrig.

Och halva S består av vänstersossar som säkerligen hatar Fp men känner en viss förälskelse för V.

Nää om C eller Kd försvinner ökar prognosen för en regering med bara S och Mp. S vet att V skrämmer många av de mittenväljare som det ser ut som man har stöd från just nu. Med det är villkorligt de kan lika gärna välja Sd eller stanna i sitt alliansparti.

Just nu visas missnöje men så stark som trenden visar kommer inte valresultatet att slå igenom.

Nej, jag tror inte att Fp kommer att sitta i en regering med S och Mp, men sossarna måste ha ett stödparti till när det kommer till den ekonomiska politiken och där är inte V ett alternativ. Om inte ens Fp skulle räcka så återstår bara M och SD att ta stöd mot för att sossarna ska kunna driva en ekonomisk politik värd namnet och det är väl inte helt önskvärt ur Löfvens perspektiv.
Senast redigerad av fernebo 2014-02-16 kl. 17:20.
2014-02-16, 17:19
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag ska glömma det där med hoppande stöd. Visserligen visar siffrorna på att SD förlorar sin vågmästarroll men så stora är inte S att de kan bilda en regering med endast ett annat partis stöd. Tankevurpa av mig. Minst två partiers stöd behöver dem. Eller åtminstone att V inte fäller om S bildar regering med MP.

Men menar du verkligen att S heller söker stöd från MP plus FP än MP plus ett passivt V?

Ja absolut. Löfven har ju redan skickat inviter till Fp. Många glömmer bort att V faktiskt står för en helt annan ekonomisk politik än sossarna och det finns inte en chans att sossarna skulle byta ut hela sin politik bara för att få med V på tåget. Löfven är dessutom en traditionell mitten/högersosse och dessa är av tradition misstänksamma mot V.

Nåt som kan bli intressant (och kosta dig dina satsade pengar) är hur SD kommer att gynnas om alliansen ser ut att gå mot brakförlust.

Om läget är jämnt i valspurten så kommer SD tveklöst att missgynnas av detta, då även missnöjda väljare som lekt med tanken att rösta på SD i regel ändå föredrar ett av blocken. Men om det ser ut så här i valspurten så är det ju redan tvärkört för alliansen och då tror jag att det kan bli rätt många framförallt moderata väljare som kommer att rösta på SD. Dels för att straffa en kommande sosseregering och dels för att straffa Moderaterna som har övergett de frågor som varit traditionellt moderata. Det kan rentav bli ett omfattande taktikröstande på SD bara för att minska risken för en rödgrön majoritet.
2014-02-16, 17:48
Medlem
Powergirls avatar
Allt tyder på att nästa statminister heter Löfven. Sedan är det en öppen fråga om S kommer att ta in något annat parti i regeringen. Som jag ser det är det i så fall MP. V kommer aldrig att fälla en S regering om alternativet är omval och riskera att få en moderatledd regering.
Senast redigerad av Powergirl 2014-02-16 kl. 17:50.
2014-02-16, 17:52
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Allt tyder på att nästa statminister heter Löfven. Sedan är det en öppen fråga om S kommer att ta in något annat parti i regeringen. Som jag ser det är det i så fall MP. V kommer aldrig att fälla en S regering om alternativet är omval och riskera att få en moderatledd regering.
Tycker Löfven ska ge några ministerposter till MP som tar upp om miljöfrågor och skolfrågor.
2014-02-16, 18:05
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centerpartiet
Centerpartiet har en politik för alla i landet och det viktiga är inte skillnader i landet utan det vi har gemensamt i synen på människan som bor i Sverige. Vi tror på varje människas rätt och förmåga att själv forma sin egen framtid. Det är därför vi vill att makt ska finnas så nära människor som möjligt. Det är därför vi försvarar alla människors frihet från förmynderi och påtvingad kollektivism. Det är därför vi tror på ett gemensamt ansvar för att ge alla människor möjligheter att förverkliga sina liv och sina drömmar och utjämna de orättvisor som arv och uppväxt skapat. Det är därför vi vill bevara vår planet och ekosystemet, som är den långsiktiga grunden för frihet och välfärd. Det är därför vi tror på människors rätt att bygga en framtid varhelst i vårt land de vill bo, vart än de känner att de hör hemma.

Valet är viktigare än opinionsundersökningarna. Debatten måste komma igång och vägen är lång till valdagen.

Centern vill uppenbart ge varje människa på denna jord samma förutsättningar att forma sin egen framtid i Sverige. Det genom att ta bort arvsrätt, varje hänsyn till Svensk bakgrund, etnicitet eller kultur. Det skall göras under ett gemensamt ansvar men inte med kollektivism. Okeeeej.

Sedan undrar Centern varför opinionen vänder dem ryggen?

Det kanske inte är så underligt? Det går helt enkelt inte ihop.
Väljarna kanske motsätter sig att deras barn skall få börja med två tomma händer i ett land som hellre använder större delen av våra gemensamma resurserna på nya medborgare än de som växer upp här.

Men om centerns företrädare tycker så skall man inte ändra sin politik. Det vore oärligt.

Men man får vara beredd att ta konsekvensen av väljarnas dom i September.

Det blir väl Nya Centern efter valet. Det kan bli intressant 2018. Men i årets val är de helt körda med den politik som de för fram.
2014-02-16, 18:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja absolut. Löfven har ju redan skickat inviter till Fp. Många glömmer bort att V faktiskt står för en helt annan ekonomisk politik än sossarna och det finns inte en chans att sossarna skulle byta ut hela sin politik bara för att få med V på tåget. Löfven är dessutom en traditionell mitten/högersosse och dessa är av tradition misstänksamma mot V.

Nåt som kan bli intressant (och kosta dig dina satsade pengar) är hur SD kommer att gynnas om alliansen ser ut att gå mot brakförlust.

Om läget är jämnt i valspurten så kommer SD tveklöst att missgynnas av detta, då även missnöjda väljare som lekt med tanken att rösta på SD i regel ändå föredrar ett av blocken. Men om det ser ut så här i valspurten så är det ju redan tvärkört för alliansen och då tror jag att det kan bli rätt många framförallt moderata väljare som kommer att rösta på SD. Dels för att straffa en kommande sosseregering och dels för att straffa Moderaterna som har övergett de frågor som varit traditionellt moderata. Det kan rentav bli ett omfattande taktikröstande på SD bara för att minska risken för en rödgrön majoritet.
1. Ja det stämmer att skillnaden mellan V och S ökat med tiden. Men sossarna behöver inte "få med V på tåget". Det gäller bara att se till att sossarna driver en politik som är något mer vänster än ett borgerligt alternativ som V inte fäller. V har ju ingen annan än just S att stöda. Jag tror att detta alternativ ligger S mycket närmare än att aktivt söka stöd från FP. Vad för slags inviter har S gjort till FP?

2. Jaså, du kom ihåg att jag satsat pengar på SD under 10%. Jag satsade lite mer bara för ett par dagar sedan.

3. Intressant effekt du beskriver med ett ökat SD-stöd i händelse av allianskollaps. Jag det kan kanske bli en sådan rörelse från moderaterna till SD.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-16 kl. 18:38.
2014-02-16, 18:32
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det skaver mellan V och Fi. Veronica Svärd skriver intressant om detta.

http://veronicasvard.wordpress.com/2014/02/16/ar-en-rost-pa-feministiskt-initiativ-en-bortkastad-rost/
2014-02-16, 19:08
Medlem
Även om CPartiet verkar lyckas att komma under 4% så tror jag det är stor risk att vi ändå får se Annie & co i riksdagen efter valet tack vare 12% regeln.

De hade ju ett valresultat över 12% i mini-valkretsarna Gotland och Jämtland i förra valet.

KD har väl inte riktigt samma chans att klara 12% i Jönköpings län å andra sidan tror jag att många konservativa moderater gärna lägger stödröster på KD så vi lär inte bli av med dem i år heller.
2014-02-16, 19:18
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Hittade precis en intressant undersökning som presenterats på SVT Text (för närvarande på s 106-107 med förklaring av analysen på s 162). Var fjärde svensk minns inte hur de röstade i förra valet, eller minns fel.

Citat:
Många glömmer hur de röstat

Omkring var fjärde svensk väljare
minns antingen inte vilket parti de
röstade på i förra valet, eller så
minns de fel. Det visar en analys av
Henrik Ekengren Oscarsson, valforskare
och professor i statsvetenskap.

Av de 25 proc som inte minns uppger 5
procentenheter att de inte minns, öv-
riga ger ett svar som inte stämmer.

Andelen som inte minns är lika stor
under perioden 2006-2010 som den var
2002-2006. Sett över en längre period
har den politiska glömskan blivit
värre. -Det beror på att väljarna blir
mer rörliga, säger Ekengren Oscarsson.

De som röstat på de stora partierna
(Moderaterna och Socialdemokraterna)
minns bäst. Bland de små partiernas
väljare är minnet sämre, sämst tycks
det vara hos Folkpartiets väljare.

-Det beror på att FP har den rörligas-
te gruppen väljare av alla partier.
Det finns många som någon gång röstat
på FP men det verkar vara svårt att
minnas, säger Ekengren Oscarsson.

Glömskan kan göra opinionsmätningar
mindre tillförlitliga, säger Johan
Lyhagen, professor i statistik. -När
man beräknar hur många som röstar på
olika partier tar man hänsyn till hur
de röstat i föregående val. Minns man
fel blir beräkningarna felaktiga.

Jag är inte direkt förvånad att många inte minns hur de röstar, det finns en stor del väljare som inte vet ett dugg om politik och inte bryr sig heller, utan röstar på en enstaka fråga eller den partiledare som gör sig bäst i tv. Dock aningen uppseendeväckande att så många som 20% minns fel.
2014-02-16, 19:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukt
Även om CPartiet verkar lyckas att komma under 4% så tror jag det är stor risk att vi ändå får se Annie & co i riksdagen efter valet tack vare 12% regeln.

De hade ju ett valresultat över 12% i mini-valkretsarna Gotland och Jämtland i förra valet.

KD har väl inte riktigt samma chans att klara 12% i Jönköpings län å andra sidan tror jag att många konservativa moderater gärna lägger stödröster på KD så vi lär inte bli av med dem i år heller.
Annie Lööf kandiderade 2010, och ska kandidera även 2014 i hemma-valkretsen just Jönköping. 2010 fick den valkretsen 7.8% vilket räckte till bara ett mandat. Eftersom Annie Lööf blev minister så gick det riksdagsmandatet till andranamnet på listan. Det räckte 2010 med 5.28%, men inte med 4.05% att få ett mandat i Jönköpings riksdagsvalkrets. Och det förutsätter som sagt att 4%:spärren överträffas nationellt, 12% i Jönköping är nog orealistiskt. Så hon kommer istället att pensioneras som styrelseordförande för nåt statligt mångmiljardmonopol som hon saknar kännedom om...
2014-02-16, 19:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Hittade precis en intressant undersökning som presenterats på SVT Text (för närvarande på s 106-107 med förklaring av analysen på s 162). Var fjärde svensk minns inte hur de röstade i förra valet, eller minns fel.

Jag är inte direkt förvånad att många inte minns hur de röstar, det finns en stor del väljare som inte vet ett dugg om politik och inte bryr sig heller, utan röstar på en enstaka fråga eller den partiledare som gör sig bäst i tv. Dock aningen uppseendeväckande att så många som 20% minns fel.
Ja, mycket intressant.

Brukar opinstituten ställa den frågan - hur man röstade förra gången?
2014-02-16, 19:29
Medlem
Fris avatar
Tycker förresten att SD borde satsa på att spika igen kistan för både C och KD, istället för att fokusera på större städer. Med de båda ute så har han ingen konkurrens inom landsbygds- och kristendomsfrågor och kan bedriva en entydigt profilerad opposition mot sosseregeringen kommande 4 år, medan Moderaterna är i djup kris och får hitta på en helt ny taktik med ny partiledare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in