2013-06-17, 14:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Öh - nej, men förstår inte vad du är ute efter egentligen. I nuvarande parlamentariska läge är den sittande regeringen logisk, ehuru det är en minoritetsregering, eftersom det kan förlita sig på SDs stöd i de flesta blockskiljande frågor, och dessutom har möjligheten att göra upp med MP eller S i en del frågor, men det betyder naturligtvis inte att den enskilda väljaren behöver vara nöjd med regeringens politik. Jag är det inte och jag ser S som det enda sansade alternativet till sittande regering, och det är i detta ljus jag ger uttryck för förvåning att socialdemokraterna inte får starkare siffror.

Aha. Jag förstod dig fel - jag trodde att du tänkt i riktning på vem Reinfeldt & Co skulle godta utan strid. Givetvis är S enda rimliga, sansade alternativet till Alliansen, alla andra kombinationer blir knepiga(re). Men tror vi att S kan bli så stora att de kan köra ensamma, utan att gå in i ett formellt samarbete med V och MP? Tror du att KD, FP och C väljer S före M, i synnerhet när de har proklamerat Allians igen?

Men man kan tänka sig en situation som inte blir så näpen: S har MP:s och V:s tysta (dvs, ministerfria) stöd och blir som informella "rödgröna" tillräckligt stora, men helt beroende av att aldrig någonsin SD och Alliansen tycker samma sak, i praktiken att Alliansen jämnar vägen för sina ideologiska trätobröder för att skydda S mot SD.
2013-06-28, 07:23
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos junimätning genomfört mellan den 10-25 juni.

S 33,1% (+1,0)
V 6,6% (-0,4)
MP 10,5% (+0,2)

SD 7,3% (+0,3)

M 26,5% (-2,4)
FP 6,4% (+0,6)
C 4,1% (+0,9)
KD 4,3% (+0,1)

Övrig partier 1,1% (-0,3)

S+V+Mp 50,2%

M+FP+C+KD 41,4%

Man ställde även frågan "Tror du nästa regering, efter riksdagsvalet 2014 kommer att ledas av Socialdemokraterna, Moderaterna eller av något annat parti?"

Bland oppositionens väljare tror 78% att S kommer leda kommande regering, 14% tror den kommer ledas av M, 4% tror den kommer ledas av annat parti och 5% ville ej svara på frågan

Bland alliansens väljare tror 58% att M kommer leda kommande regering, 32% tror den kommer ledas av S, 3% tror den kommer ledas av annat parti och 6% ville ej svara på frågan.

http://www.dn.se/nyheter/almedalen/majoriteten-tror-pa-ett-regeringsskifte-2014/
2013-06-28, 13:52
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Skrämmande siffror.

41% stödjer fortfarande Imam Reinfeldts Allahians. Imamens islamisering av Sverige är bara ett påhitt från "rasister"?

Att ta från dom sjuka och från dom arbetsskadade och ge till MENA-uppfödning. Ett effektivt sätt att pressa ursprungsbefolkningen till låg nativitet, helt enligt Maud Olofssons plan för det framtida Sverige. Ett rikare och mera intressant Sverige.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-06-28 kl. 13:58.
2013-06-28, 18:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos junimätning genomfört mellan den 10-25 juni.

S 33,1% (+1,0)
V 6,6% (-0,4)
MP 10,5% (+0,2)

SD 7,3% (+0,3)

M 26,5% (-2,4)
FP 6,4% (+0,6)
C 4,1% (+0,9)
KD 4,3% (+0,1)

Övrig partier 1,1% (-0,3)

S+V+Mp 50,2%

M+FP+C+KD 41,4%

Man ställde även frågan "Tror du nästa regering, efter riksdagsvalet 2014 kommer att ledas av Socialdemokraterna, Moderaterna eller av något annat parti?"

Bland oppositionens väljare tror 78% att S kommer leda kommande regering, 14% tror den kommer ledas av M, 4% tror den kommer ledas av annat parti och 5% ville ej svara på frågan

Bland alliansens väljare tror 58% att M kommer leda kommande regering, 32% tror den kommer ledas av S, 3% tror den kommer ledas av annat parti och 6% ville ej svara på frågan.

http://www.dn.se/nyheter/almedalen/majoriteten-tror-pa-ett-regeringsskifte-2014/

Intressant att det ser ut som om alla riksdagspartier faktiskt kan sitta kvar i riksdagen. Annars poängterar undersökningen vilken maktposition miljöpartiet kan få efter nästa val. I praktiken är de de som kommer att avgöra vem som styr Sverige. En situation sompåminner om Stockholm under stockholmspartiets tid. Inte helt trevligt - men botemedlet - samarbete över blockgränserna är nog uteslutet, p.g.a. Mittenpartiernas inställning.

SD skulle bli än mer politiskt isolerade med ett sådant valresultat.
2013-06-29, 09:26
Moderator
v50s avatar
Novus junimätning

S 34,4% (+0,9)
V 6,7% (-0,2)
MP 8,7% (+0,6)

SD 9,0% (-0,2)

M 26,6% (-1,2)
FP 5,4% (-0,9)
C 3,8% (+0,2)
KD 4,4% (+1,3)

S+V+MP 49,8% (+1,3)

M+FP+C+KD 40,2% (-0,6)

Novus har för den här mätningen intervjuat 2000 personer per telefon under tiden 27 maj – 23 juni 2013. Andelen osäkra väljare är 16,2 procent.

http://www.novus.se/media/15285/novus_v_ljarbarometer_29_juni_2013.pdf
2013-06-29, 09:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Novus junimätning

S 34,4% (+0,9)
V 6,7% (-0,2)
MP 8,7% (+0,6)

SD 9,0% (-0,2)

M 26,6% (-1,2)
FP 5,4% (-0,9)
C 3,8% (+0,2)
KD 4,4% (+1,3)

S+V+MP 49,8% (+1,3)

M+FP+C+KD 40,2% (-0,6)

Novus har för den här mätningen intervjuat 2000 personer per telefon under tiden 27 maj – 23 juni 2013. Andelen osäkra väljare är 16,2 procent.

Liknar ju faktiskt ipsos mätning för en gångs skull, så man skall kanske tro på siffrorna denna gången?

Det ljusnar lite för mittenpartierna.
Guldläge för MP.
Fortsatt trögt för Löfven.
2013-06-29, 09:53
Medlem
Enligt DN/Novus mätning i Dec 2012, hade Piratpartiet 1,1% utav 1,4% tillhörande gruppen Övriga. Ansåg att det var värt att notera inför framtida mätningar.

Källa: DN's pappersupplaga
2013-06-29, 10:22
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Liknar ju faktiskt ipsos mätning för en gångs skull, så man skall kanske tro på siffrorna denna gången?

Det ljusnar lite för mittenpartierna.
Guldläge för MP.
Fortsatt trögt för Löfven.

Det där förstod jag inte.
Socialdemokratern en ökning, visserligen inom den statiska felmarginalelen, men trögt vill jag inte påstå även om jag förväntat mig en större ökning.
Lindansarna KD och C fotsätter sin balansgång på slak lina. Visserligen svajar den uppåt i denna mätning för KD medan C uppgång är mer eller mindre försumbar. FP förlorar väljare och det gläder mitt sossehjärta.
Det mest glädjande är dock Moderaternas tillbakagång även om jag förväntat mig en ännu större minskning.
MP o V visar inte heller några drastiska förändringar.
Sammantaget en undersökning som bekräftar att läget i väljarstödet och dess rörelser är mer eller mindre oförändrat.
2013-06-29, 16:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det där förstod jag inte.
Socialdemokratern en ökning, visserligen inom den statiska felmarginalelen, men trögt vill jag inte påstå även om jag förväntat mig en större ökning.
Lindansarna KD och C fotsätter sin balansgång på slak lina. Visserligen svajar den uppåt i denna mätning för KD medan C uppgång är mer eller mindre försumbar. FP förlorar väljare och det gläder mitt sossehjärta.
Det mest glädjande är dock Moderaternas tillbakagång även om jag förväntat mig en ännu större minskning.
MP o V visar inte heller några drastiska förändringar.
Sammantaget en undersökning som bekräftar att läget i väljarstödet och dess rörelser är mer eller mindre oförändrat.
Jag menade bara så här: med tanke på regeringens alla problem och misslyckanden, och det faktum att socialdemokraterna åtminstone för mig framstår som det enda sansade alternativet till regeringsbildande parti, så borde man legat en bra bit över 35%. En uppgång kanske - men liten och från låg nivå.

Men Löfven har problem - många av de erfarna och skickliga s-politikerna har försvunnit åt olika håll, och partiet är splittrat i många frågor. Därtill måste han ta hänsyn till MP och V som i vissa frågor är riktiga virrpannor. Därför har formulerandet av ett alternativ till regeringens politik gått långsamt.
2013-06-29, 17:01
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Jag menade bara så här: med tanke på regeringens alla problem och misslyckanden, och det faktum att socialdemokraterna åtminstone för mig framstår som det enda sansade alternativet till regeringsbildande parti, så borde man legat en bra bit över 35%. En uppgång kanske - men liten och från låg nivå.

Men Löfven har problem - många av de erfarna och skickliga s-politikerna har försvunnit åt olika håll, och partiet är splittrat i många frågor. Därtill måste han ta hänsyn till MP och V som i vissa frågor är riktiga virrpannor. Därför har formulerandet av ett alternativ till regeringens politik gått långsamt.

Ok då förstår även jag.
Att KD skulle ett mittenparti har jag dock svårt att ta till mig. För mig är det ett ärkekonservativt parti där Hägglund förut åtminstone var rolig. Numera är han dock bara lika tråkig som partiprogrammet.
När det gäller V och MP har jag också svårt att förstå hur de tänker i vissa frågor eller snarare en brist på tänkande.
2013-07-01, 07:51
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Novus junimätning

S 34,4% (+0,9)
V 6,7% (-0,2)
MP 8,7% (+0,6)

SD 9,0% (-0,2)

M 26,6% (-1,2)
FP 5,4% (-0,9)
C 3,8% (+0,2)
KD 4,4% (+1,3)

S+V+MP 49,8% (+1,3)

M+FP+C+KD 40,2% (-0,6)

Ser riktigt bra inför Alliansens höstoffensiv med valfläsk och skattesänkningsregn inför valåret 2014.
Skall bli intressant att se hur de lägger upp budgetarbetet för att lotsa igenom sina skattesänkningar.
Mp är väl rimligtvis med på delar av det nu när de fått igenom att illegaler skall få rätt till sjukvård och skolgång och minskat avvisningen av de som fått avslag på sin uppehållsansökan.

Övriga partier lär heller inte kunna säga så mycket om sänkt skatt för pensionärer.t.ex.

Grundtipset är förstås fortfarande att det är kört för alliansen samt en rätt kännbar tillbakagång för M.
Dessvärre så kommer nog en del uppgivna moderater nu att planlöst och utan hjärta att rösta på C eller Kd - det finns så att säga inget att förlora nu när man ändå inte kommer att bilda regering igen eller då någon som helst återgång till mer konservativa värderingar inte kan förväntas under Reinfeldts styre av M.

Sd tycks hålla ställningarna och om de etablerar sig kring 8-9% så kommer framtida borgerliga regeringar inte att kunna bildas utan Sd:s välsignelse.
Det kommer att bli regeringen Reinfeldts gåva till sina efterträdare inom borgerligheten.
Tack Reinfeldt!

Löfven måste förstås komma ut ur garderoben och formalisera med vem, hur och om vad man skall samarbeta med mp och V om.
Då först blir det seriöst - just nu är det sannolikt mer besvikna alliansväljare som dissar sina egna än att de egentligen tror att de röd gröna och inte ens formaliserade samarbetet skulle göra ett bättre jobb.
Senast redigerad av medelklassman 2013-07-01 kl. 07:56.
2013-07-01, 09:31
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ok då förstår även jag.
Att KD skulle ett mittenparti har jag dock svårt att ta till mig. För mig är det ett ärkekonservativt parti där Hägglund förut åtminstone var rolig. Numera är han dock bara lika tråkig som partiprogrammet.
När det gäller V och MP har jag också svårt att förstå hur de tänker i vissa frågor eller snarare en brist på tänkande.
¨

För att kalla KD för "ärkekonservativt" så måste man nog ha en mycket svensk kalibrering av sin värdekompass? I 90% av världen hade KDs program setts som rena extremliberalismen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in