Citat:
M och S skulle givetvis vara ett stabilt alternativ som levererar smör- och brödpolitik utan påtryckningar från talibanerna i MP, V och FP om att höja bensinpriset till en hundring eller expropriera halva Sverige för att göra asylslott av alla fastigheter man hittar. Men det kommer aldrig att hända eftersom de investerat decennier i att spela huvudfiender fast det knappt är någon skillnad längre. Svekdebatten skulle bli episk, Aftonbladet Ledare skulle gå i taket och aldrig komma ner igen, oheliga allianser skulle bildas mellan de övriga partierna och man skulle öppna flanken för ett nytt vänsterblock bestående av V, MP och FI som skulle komma bättre överens sinsemellan än vad någon av dem gör med S idag. Om V+MP+FI närmade sig 50% skulle det inte bara vara nödvändigt att utrymma Sverige utan även grannländerna, så att alla hamnar på säkerhetsavstånd från det svarta hålet.
Vad tror vi om att Reinfeldt snabbt avgår efter en historisk förnedring i valet? Och att Lövfén därefter, även han förstås något stukad, sätter sig i en regering tillsammans med ett M med en ny, och lite mer pragmatisk partiledare? Kanske något av C eller FP får vara med och leka också?
Det skulle ju onekligen förändra hela det svenska politiska landskapet och dess blockpolitik, men är det verkligen så otänkbart? S och M tycker åtminstone jag har närmat sig varandra de senaste åren och är numera de två "mittersta" partierna.
Vi har ju inte haft en "samlingsregering" sedan andra världskriget men med S + MP + F! + V som alternativ kanske väljarna skulle acceptera det?
Är jag ute och cyklar nu?
Det skulle ju onekligen förändra hela det svenska politiska landskapet och dess blockpolitik, men är det verkligen så otänkbart? S och M tycker åtminstone jag har närmat sig varandra de senaste åren och är numera de två "mittersta" partierna.
Vi har ju inte haft en "samlingsregering" sedan andra världskriget men med S + MP + F! + V som alternativ kanske väljarna skulle acceptera det?
Är jag ute och cyklar nu?