2014-02-16, 13:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Hon blev ju hämtad, varför skulle hon fråga om adressen?
Det vore väl intressant att veta ungefär vart man ska åka. Göteborg, Luleå, Boden, grannhuset?
Citera
2014-02-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tejprullen kan ha legat på skåpet hur länge som helst. Dammlagret på den tyder på det.
Om det hade funnits damm på tejprullen borde polisen ha upptäckt det och inte alls ha tagit med den i utredningen eftersom dammet i så fall bevisade att tejprullen var gammal och inte alls hade med mordet att göra. Men vad vet jag, kanske poliserna hade dålig syn bara?!
Citera
2014-02-16, 13:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att läsa inlägg likt detta får ens ögon att värka och att kommentera denna typ av
inlägg är egentligen meningslöst men jag bara känner mig tvungen att tala om för dig
att du är en värdelös analytiker och absolut inte har förmåga att se helheten.

KJ spelar alltså kufisk, men egentligen är han "bakslug" och hans avsikt med sina udda svar är att vilseleda och förvåna förhörsledarna för att slippa bli ifrågasatt eftersom hans svar då skall tas som sanning just pga att dom är så pass underliga och bisarra.

För att komma på ett sån här urbota dum förklaring så får man väl anta att du endast gör
denna analys baserat på förundersökningsmaterialet som rör KJ och helt och hållet förbiser
andras vittmesmål, tex KJ:s Mamma. KJ är annorlunda och precis som mamman säger i förhör
så är det också lite skämmit för familjen att ha en person som kan säga precis vad som helst
när som helst. Så att säga att KJ är anpasslig i förhören för att komma undan är nog ett mindre
begåvat uttalande. Ni är i och för sig ganska många i tråden som tror att KJ är intelligent
och beräknande och det är väl inte min sak att få er att förstå att fallet inte är så och själv tror
jag inte ens den sekretessade rättspsykiatriska undersökningen skulle kunna få er att
ändra er. Ni har skapat en hittepå person baserat på en asperger-grabb och det är så
patetetiskt som det kan bli, KJ kan vara den person han är och fortfarande vara skyldig till mordet.

Jag tror att KJ:s person är komplex och svår att få grepp om. Sannolikt gör vi alla en del mer eller mindre grova fel i våra antaganden om honom. Du vet redan att jag anser att du felbedömer hans intellektuella kapacitet. Han fick trots allt en sjua på en tiogradig skala på det intelligenstest han gjorde vid antagningsprovet till GMU. Han visar också i förhören menar jag flera gånger prov på att han kan tänka i flera led och analysera situationer. Det är inte grundläggande intellektuell förmåga som fattas honom, tvärtom, utan egenskaper som uthållighet och "common sense". Sen har han sannolikt som de flesta med AS en ganska "hackig" intelligensprofil.

Jag har både privat och yrkesmässigt rört mig i ganska varierande sammanhang i livet och kommit i ganska nära kontakt med både högintelligenta människor som doktorerat i naturvetenskapliga ämnen och personer som fört en ständig kamp för att förstå de mest elementära saker i vardagen omkring dem. Även om jag aldrig träffat Kristoffer så vågar jag ändå säga att han ligger en bra bit ovanför den kategorin.

Jag tror definitivt att han i ljuset av det har varit kapabel att tänka ut en strategi som han själv trodde skulle få honom att framstå som mer oskyldig. Att hans historier inte framstår som rimliga i förhör beror mer på att han saknar just denna "common sense" än på brister i grundintellektet. Det är en ganska bra tanke i sig själv att köra med taktiken "okej jag ljög om det här för det såg inte så bra ut för mig, men NU talar jag sanning". Sen ska jag inte säga att allt MÅSTE vara taktik. Jag kan inte med 100% säkerhet säga att de inte hade någon form av sexuell kontakt, dessvärre kan det vara en del av förklaringen till att det gick så illa som det gick. Det kan hända att han på ett plan faktiskt ville skydda minnet av henne, det finns ju onekligen ett ridderligt drag hos honom. Min huvudgissning är ändå att sexstunden och alla detaljer om den han släpper i förhöret är en uttänkt taktik som ska få honom (tror han) att framstå som en mer osannolik gärningsman: Kompisen kommer hem och pluggar en stund, de kelar lite, de har sex, de tittar på TV, hon får en plastpåse till skolböckerna och en kram innan hon går.

Kom ihåg att han KAN ljuga och hitta på historier som ska framställa honom i bättre dager. Detta vet vi med absolut säkerhet. Det går dock mycket sämre för honom när han inte fått sitta i lugn och ro och tänka ut innan vad han ska säga. Han är verbal, men en dålig improvisatör. Det är därför (tror jag) som han i förhöret om hunden blottar sig med en fullständigt hopplös lögn om att han googlat "hund annatomi" vid ett helt annat tillfälle och för att hjälpa en kompis med en valp med benproblem. Han var inte beredd på att detta skulle dras upp igen.

Jag la en länk igår som jag lägger igen: https://sites01.lsu.edu/wp/lsuresearch/2013/09/04/lsu-psychologist-discovers-false-descriptions-easier-to-remember-than-false-denials/ Kristoffers berättelser om sexstunden med Vatchareeya, hennes avfärd, bilfärden till brodern och onanistunden står i en ganska skarp kontrast till hans påståenden om sitt dåliga minne och i viss mån även hans påstått usla tidsuppfattning. För mig bär de många kännetecken på att vara i efterhand konstruerade berättelser, inte verkliga minnen som återberättas. Som jag skrev igår är det också tydligt hur mycket mer detaljerad han är i de delar av hans berättelser som inte kan kontrolleras och stämmas av mot andra personers vittnesmål. Han mindes en väldig massa om sexstunden, men vågade bara "tro" att han försökt ringa Vatchareeya efter att hon försvunnit t ex.
Citera
2014-02-16, 13:45
Medlem
Spindelfridas avatar
KJ hade ju ringt/sms:at enormt mycket (både dagtid och nattetid) till "Anonym kund för refill" - drygt 1500 samtal/sms.
Av telenumren att döma rör det sig om olika abonnenter.

Jag är helt renons på detta; men är det verkligen helt kört att ta reda på till vilka personer dessa nummer går? Man skulle ju kunna tänka sig att polisen testringt numren för att få mer info?
Citera
2014-02-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
1: Du vet inte alls med säkerhet att benen lades i Gula huset den 18-20 maj. Ljug inte nu Lagro, du har ljugit tillräckligt i tråden

2: Insinuerar du att polisen eller åklagarna ljuger? Och vad menar du med "några dagar"? KJ hade en viss spaning på sig under några dagar veckan innan. Det finns ett fåtal observationer antecknade i FUP. Sen gick en dryg vecka utan några insatser. KJ har de facto haft gott om tid (han saknar alibi för större delen av av tiden däremellan) att genomföra en förflyttning av kroppen.

Ett totalt poänglöst, lögnaktigt inlägg igen. Och fortfarande har du inte redovisat för tråden vilka "bevis och indicier" du har för att KJ är oskyldig till mordet. Ynkrygg!
Jag har inte insinuerat att varken polis eller åklagarna ljuger, utan vad jag är förvånad är att spaningen upphörde några dagar för att sedan upptas igen och sedan blev personen häktad.
Vad jag kan förstå när spaningen upphör är personen inte misstänkt längre, men så kunde inte vara fallet här, därför måste det finnas andra orsaker, som jag inte känner till, men intresserad att veta orsaken till fadäsen.
Citera
2014-02-16, 13:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har inte insinuerat att varken polis eller åklagarna ljuger, utan vad jag är förvånad är att spaningen upphörde några dagar för att sedan upptas igen och sedan blev personen häktad.
Vad jag kan förstå när spaningen upphör är personen inte misstänkt längre, men så kunde inte vara fallet här, därför måste det finnas andra orsaker, som jag inte känner till, men intresserad att veta orsaken till fadäsen.

Såvitt jag förstår handlade det om resurser: Det tar väldigt mycket i anspråk att spana på ett objekt och man bedömde att Berg var mer intressant. Och du förstår fel: Det finns självklart inget absolut samband mellan spaningsinsats och misstanke. Utredarna hade hela tiden intresse för Kristoffer, det kan du vara säker på. När man inte fick fram något som tydde på att Berg var inblandad blev det naturligt att återflytta spaningen på honom.

Men du har fortfarande inte talat om för tråden vilka "bevis" och "indicier" du har som visar att Kristoffer måste vara oskyldig. Du har alltså inga!?
Citera
2014-02-16, 13:56
Medlem
Spindelfridas avatar
De av er som tvivlar på att VB besökte KJ:s lägenhet före den 4 maj, kan läsa här. Ur fup, sidan 1200, förhör med DJ:

"D och en kompis åkte till Kristoffer och då var även Poj med. D hämtade Kristoffer
och Poj och Kristoffers lägenhet och körde dem till en affär, där de handlar.
Sedan körde D tillbaka Kristoffer och Poj till Kristoffers lägenhet där de hoppade av och
D åkte hem."

D uppger också att detta skedde ca två månader tidigare, alltså under vintern.
Citera
2014-02-16, 14:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Jag skulle gärna vilja veta vad ni andra säger om nedanstående avsnitt ur ett förhör med KJ:s mamma. Fup, sidan 1160. Ser ni något knepigt här - och i så fall vad? Och hur tolkar ni det i så fall?
Jag frågar särskilt eftersom jag fortfarande är ganska övertygad om att KJ fick hjälp av någon. Jag tycker vi har diskuterat den frågan alldeles för lite.

F1. När var det han åkte hem till D vid tiotiden, vilken dag var det?
H. Det var den kvällen på Ploy försvann från sitt hem.
F1. Då åkte han ut med bilen fast han hade druckit.
H. Ja och det har sagt till D sen då det är att han har varit rädd att tappa körkortet.
F1. Du sa att han åkte hem till D, träffades dom?
H. Jo.
F1. Var träffades dom?
H. Hemma hos oss.
F1. Hemma hos er.
H. Då var D där med två kompisar för dom höll på och spela hos oss.
F1. Har D återgett samma sak till dig att dom har träffats den kvällen.
H. Jo.
F1. Kom han själv hem till er? (Med han menas som jag förstår det KJ, min anmärkning.)
H. Han hade en kompis med en kompis G****v. Då har D berättat, D tänkte inte att
det var något speciellt att han var jätte onyckter eller något sådant utan han tyckte att han var
ganska bra.
Citera
2014-02-16, 14:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag skulle gärna vilja veta vad ni andra säger om nedanstående avsnitt ur ett förhör med KJ:s mamma. Fup, sidan 1160. Ser ni något knepigt här - och i så fall vad? Och hur tolkar ni det i så fall?
Jag frågar särskilt eftersom jag fortfarande är ganska övertygad om att KJ fick hjälp av någon. Jag tycker vi har diskuterat den frågan alldeles för lite.

H. Ja och det har sagt till D sen då det är att han har varit rädd att tappa körkortet.
H. Jo.
F1. Var träffades dom?
H. Hemma hos oss.
F1. Hemma hos er.
H. Jo.
F1. Kom han själv hem till er? (Med han menas som jag förstår det KJ, min anmärkning.)
H. Han hade en kompis med en kompis G****v. Då har D berättat, D tänkte inte att
det var något speciellt att han var jätte onyckter eller något sådant utan han tyckte att han var
ganska bra.
Vad som slår mig är att mamman kan ange tider och annat så exakt, trots att hon var utomlands vid tillfället.
Citera
2014-02-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att läsa inlägg likt detta får ens ögon att värka och att kommentera denna typ av
inlägg är egentligen meningslöst men jag bara känner mig tvungen att tala om för dig
att du är en värdelös analytiker och absolut inte har förmåga att se helheten.

KJ spelar alltså kufisk, men egentligen är han "bakslug" och hans avsikt med sina udda svar är att vilseleda och förvåna förhörsledarna för att slippa bli ifrågasatt eftersom hans svar då skall tas som sanning just pga att dom är så pass underliga och bisarra.

För att komma på ett sån här urbota dum förklaring så får man väl anta att du endast gör
denna analys baserat på förundersökningsmaterialet som rör KJ och helt och hållet förbiser
andras vittmesmål, tex KJ:s Mamma. KJ är annorlunda och precis som mamman säger i förhör
så är det också lite skämmit för familjen att ha en person som kan säga precis vad som helst
när som helst. Så att säga att KJ är anpasslig i förhören för att komma undan är nog ett mindre
begåvat uttalande. Ni är i och för sig ganska många i tråden som tror att KJ är intelligent
och beräknande och det är väl inte min sak att få er att förstå att fallet inte är så och själv tror
jag inte ens den sekretessade rättspsykiatriska undersökningen skulle kunna få er att
ändra er. Ni har skapat en hittepå person baserat på en asperger-grabb och det är så
patetetiskt som det kan bli, KJ kan vara den person han är och fortfarande vara skyldig till mordet.

Jag baserar min analys på allt jag läst om KJ och inte bara hans förhör. Vad jag förstår så har du rätt bra kunskap om asperberger (sorry om jag blandar ihop dig med en annan postare) och det kan jag erkänna att inte jag har. Däremot har jag rätt bra kunskap, tyvärr, av en mytoman och kan därmed urskilja lögner när jag ser dem. Nu säger jag inte att KJ är mytoman men där har du bakgrunden till min analys.

Givetvis kan jag ha fel precis som du kan ha fel eftersom vi båda bedömer helt efter FUP och inte har någon tidigare kunskap om hur han är som person. Jag tror KJ har varit förberedd och har haft en taktik för han visste att han skulle till förhör. Jag tror inte han är så obegåvad och ointelligent som vissa tror och jag tycker det är rätt uppenbart i förhören.
Citera
2014-02-16, 14:20
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är exakt vad jag förklarat att det går inte att komma med en massa lögner under en längre tid utan förhörsledarna kommer underfund med att personen ljuger.
Nu finns det personer som nekar vilka bevis som än ställs mot dem, men de blir fällda ändå som du framför i inlägget. Orsaken är väl den att deras nekande blir inte trovärdigt, när det kan inses att de är skyldiga.
Jag kan inte se att personen som skrev inlägget hade fel, jag tror du missförstod hans tankegång.
Det finns inget som tyder på att ditt resonemang håller, du antar ett scenario baserat på en fantasi. Du försöker skapa en trådsanning. Vad gör du i denna tråd egentligen. Dags att vakna upp kanske, det fungerar inte som i filmer om du tror det. Nuförtiden kan i stort sett vem som helst sitta där och bara knipa käft. Du verkar tro dom kör med pistolhot och knytnävsslag för att få KJ att kackla. Vakna upp förfan. När dessutom KJ har olika störningar gör det hela inte lättare. Skulle tro att KJ rent av tycker det är lite ballt att sitta där.
Citera
2014-02-16, 14:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

H. Jo.
F1. Var träffades dom?
H. Hemma hos oss.
F1. Hemma hos er.
H. Jo.
ganska bra.

Ja vad i helsike är det där?

Jag noterar dock att mamman tar fel på antalet kompisar som var hemma hos Daniel. Men det är inte helt ointressant att det förekom SMS-trafik och ringförsök den 5 maj. Att notera också är att Gustav bor i Luleå, det är flickvännen som bor i Boden. Tror mamman på något vis har rört ihop det, men 100% säker känner jag mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in