Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Åter till bagageluckan. Har sett en mängd diskussioner kring låsningens vara eller icke-vara. Av vad jag har kunnat utläsa av FUP så låste KJ i samband med spel. I övrigt var det si och så, liksom lägenheten. Han låste alltså inte per automatik, vilket stämmer mycket väl överens med en ADD-problematik. När KJ i förhör berättar att han låser så betyder det i hans värld att han låser när han anser det vara nödvändigt.
Tänkt scenario: 11 e maj, tidigt på morgonen. KJ hämtar upp sina airsoftpolare som ställer in sina ryggsäckar mm i bagaget. För tillfället är det närapå tomt, förutom en plastpåse och ett par handskar (setts användas av KJ under dagen den 9 e). En av dessa ryggsäckar innehåller VB:s kläder och eventuellt annat blodigt material. Handskar och plastpåse kontamineras när ryggsäcken sätts ner. När ryggsäcken tas ut dras den över listen. Vattenläckan från flaskan samma dag väter handskarna.
Jag vet att liknande teorier har avhandlats här tidigare. Min fråga är om det skulle kunna vara teoretisk möjligt. Är ointresserad av om KJ är gärningsman eller inte. Är det ett möjligt scenario?
Vid spelet på Väderkvarnshöjden den 11 e har alla fått olika uppdrag. KJ och WL har i uppdrag att gräva en förläggning. Efter fullgjort uppdrag saknas spaden och blir efterlyst via Fb. WL påstår i förhör att han glömde att ta med sig spaden tillbaks.
Följdfråga: kan en ryggsäck finnas nedgrävd i området?
Ja, det är klart att det är TEORETISKT möjligt. Det finns det många saker som är. Även Lagros afrikanska machetemördare. Men därav följer inte att det är en hypotes värd att beakta, än mindre att det skulle leda till rimligt tvivel om att KJ själv och ingen annan är upphovsmannen till blodspåren i bagageluckan.
Jag vet inte hur du har burit dig åt heller när du läst FUP angående KJ:s låsvanor.
Repetition: Detta sa KJ när han FÖRST tillfrågades om sin bil:
Citat:
F: Jag såg att du hade ett gevär i bilen ………………
H: Jo.
F: Brukar du förvara dem där?
H: Jo.
F: Du är inte rädd att det ska bli inbrott och sånt?
H: Nää, det är...min bil är ju mer eller mindre alltid låst.
Han säger detta på fler ställen också i förhören. Innan han får veta det där med blodet i bagageluckan vill säga (som han "gissar" var i bagageluckan innan någon sagt var det var). Det är en tydlig skillnad mot frågan om ytterdörren, där han även i början av förhören säger att den ofta står olåst (vilket också kompisarna säger)
Och vad säger kompisarna om bilen då?
"PH" (sid 1279)
Citat:
Patrik säger att Kibba är bättre på att låsa bilen, för den låser han. Bilen låses via förarsidan
"RK" (sid 1303)
Citat:
Robin säger att Kibba alltid låser sin bil. Detta är han noga med sedan William Lund backade
sönder avgassystemet.
"SÖ" (sid 1371)
Citat:
Sofi uppger att Kristoffer brukar låsa den, den är han mer noggrann
med. Den låses med nyckel i låset, vilket han alltid brukat göra då Sofi varit med.
"WL" (sid 1313)
Citat:
Däremot var bilen alltid låst
"RR" (sid 1432)
Citat:
Rasmus tror att Kristoffer är rädd om bilen och låser den
Kan räcka så kanske? Det här går inte att tolka på annat vis än att Kristoffer låste sin bil. Din slutsats om hur Kristoffers svar "egentligen" skall tolkas utifrån hans ADD-problematik är helt godtycklig och svär mot hans egna ord och kompisarna samstämmiga vittnesmål.