2014-02-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
Är det bevisat att det var kJ som hämtade vb ?

.. inte vad jag vet.. men jag tror att KJ kom och hämtade henne.

tyvärr är det inte mycket som är bevisat i det här fallet =/
Citera
2014-02-16, 00:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Åter till bagageluckan. Har sett en mängd diskussioner kring låsningens vara eller icke-vara. Av vad jag har kunnat utläsa av FUP så låste KJ i samband med spel. I övrigt var det si och så, liksom lägenheten. Han låste alltså inte per automatik, vilket stämmer mycket väl överens med en ADD-problematik. När KJ i förhör berättar att han låser så betyder det i hans värld att han låser när han anser det vara nödvändigt.

Tänkt scenario: 11 e maj, tidigt på morgonen. KJ hämtar upp sina airsoftpolare som ställer in sina ryggsäckar mm i bagaget. För tillfället är det närapå tomt, förutom en plastpåse och ett par handskar (setts användas av KJ under dagen den 9 e). En av dessa ryggsäckar innehåller VB:s kläder och eventuellt annat blodigt material. Handskar och plastpåse kontamineras när ryggsäcken sätts ner. När ryggsäcken tas ut dras den över listen. Vattenläckan från flaskan samma dag väter handskarna.

Jag vet att liknande teorier har avhandlats här tidigare. Min fråga är om det skulle kunna vara teoretisk möjligt. Är ointresserad av om KJ är gärningsman eller inte. Är det ett möjligt scenario?

Vid spelet på Väderkvarnshöjden den 11 e har alla fått olika uppdrag. KJ och WL har i uppdrag att gräva en förläggning. Efter fullgjort uppdrag saknas spaden och blir efterlyst via Fb. WL påstår i förhör att han glömde att ta med sig spaden tillbaks.

Följdfråga: kan en ryggsäck finnas nedgrävd i området?

Ja, det är klart att det är TEORETISKT möjligt. Det finns det många saker som är. Även Lagros afrikanska machetemördare. Men därav följer inte att det är en hypotes värd att beakta, än mindre att det skulle leda till rimligt tvivel om att KJ själv och ingen annan är upphovsmannen till blodspåren i bagageluckan.

Jag vet inte hur du har burit dig åt heller när du läst FUP angående KJ:s låsvanor.

Repetition: Detta sa KJ när han FÖRST tillfrågades om sin bil:

Citat:
F: Jag såg att du hade ett gevär i bilen ………………
H: Jo.
F: Brukar du förvara dem där?
H: Jo.
F: Du är inte rädd att det ska bli inbrott och sånt?
H: Nää, det är...min bil är ju mer eller mindre alltid låst.

Han säger detta på fler ställen också i förhören. Innan han får veta det där med blodet i bagageluckan vill säga (som han "gissar" var i bagageluckan innan någon sagt var det var). Det är en tydlig skillnad mot frågan om ytterdörren, där han även i början av förhören säger att den ofta står olåst (vilket också kompisarna säger)

Och vad säger kompisarna om bilen då?

"PH" (sid 1279)

Citat:
Patrik säger att Kibba är bättre på att låsa bilen, för den låser han. Bilen låses via förarsidan

"RK" (sid 1303)

Citat:
Robin säger att Kibba alltid låser sin bil. Detta är han noga med sedan William Lund backade
sönder avgassystemet.

"SÖ" (sid 1371)
Citat:
Sofi uppger att Kristoffer brukar låsa den, den är han mer noggrann
med. Den låses med nyckel i låset, vilket han alltid brukat göra då Sofi varit med.

"WL" (sid 1313)
Citat:
Däremot var bilen alltid låst

"RR" (sid 1432)
Citat:
Rasmus tror att Kristoffer är rädd om bilen och låser den

Kan räcka så kanske? Det här går inte att tolka på annat vis än att Kristoffer låste sin bil. Din slutsats om hur Kristoffers svar "egentligen" skall tolkas utifrån hans ADD-problematik är helt godtycklig och svär mot hans egna ord och kompisarna samstämmiga vittnesmål.
Citera
2014-02-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, det är klart att det är TEORETISKT möjligt. Det finns det många saker som är. Även Lagros afrikanska machetemördare. Men därav följer inte att det är en hypotes värd att beakta, än mindre att det skulle leda till rimligt tvivel om att KJ själv och ingen annan är upphovsmannen till blodspåren i bagageluckan.

Jag vet inte hur du har burit dig åt heller när du läst FUP angående KJ:s låsvanor.

Repetition: Detta sa KJ när han FÖRST tillfrågades om sin bil:

Han säger detta på fler ställen också i förhören. Innan han får veta det där med blodet i bagageluckan vill säga (som han "gissar" var i bagageluckan innan någon sagt var det var). Det är en tydlig skillnad mot frågan om ytterdörren, där han även i början av förhören säger att den ofta står olåst (vilket också kompisarna säger)

Och vad säger kompisarna om bilen då?

"PH" (sid 1279)

"RK" (sid 1303)

"SÖ" (sid 1371)

"WL" (sid 1313)

"RR" (sid 1432)

Kan räcka så kanske? Det här går inte att tolka på annat vis än att Kristoffer låste sin bil. Din slutsats om hur Kristoffers svar "egentligen" skall tolkas utifrån hans ADD-problematik är helt godtycklig och svär mot hans egna ord och kompisarna samstämmiga vittnesmål.

Vad dom kompisarna säger är att KJ låste sin bil (framförallt bakluckan) från innerdörren på bilen.

KJ var ganska stolt över det också. Att det det var få som visste om att det var "tricket" att öppna bakluckan.

Därför kunde han säga, bilen är låst. Trots att nyckeln hängde i startlåset ...
Senast redigerad av Remark 2014-02-16 kl. 00:54.
Citera
2014-02-16, 00:53
Medlem
Moltisantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad jag anser är underligt och förvånande med domen och rättegången är att åklagarna och det står även i domen att det var liklukt i bagageutrymmet eller bilen.
Om det är liklukt menas det att det funnits ett lik i bilen, men det finns ingenting som bevisar att det funnits något lik där.
Det rätta är att påstå det har funnits cadaverine lukt i bagageutrymmet som menas att lukten kommer från blodet av en avliden person eller att det funnits någon kropp där.
Eftersom det fanns blodspår i bilen är det de mest logiska att cadaverine lukten kom därifrån och det blodet kom också från en avliden person.
När lukten kommer från blodet av en avliden person kan man inte påstå att det är liklukt.
Jag anser att ett sådant här påstående har skapat missuppfattning som gjorts av åklagarna och finns i domen att det var liklukt i bagageutrymmet.

Haha vilken slutledningsförmåga! När en likhund markerar liklukt så är det troligaste alternativet att inget lik legat där, eftersom det också finns blod?
Senast redigerad av Moltisanti 2014-02-16 kl. 01:26.
Citera
2014-02-16, 01:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad dom kompisarna säger är att KJ låste sin bil (framförallt bakluckan) från innerdörren på bilen.

KJ var ganska stolt över det också. Att det det var få som visste om att det var "tricket" att öppna bakluckan.

Därför kunde han säga, bilen är låst. Trots att nyckeln hängde i startlåset ...

Hur menar du att du kan dar den slutsatsen, att bilen egentligen inte var låst "på riktigt"?
Citera
2014-02-16, 01:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag tror att MB kom för att köra henne hem som vanligt men något gick snett-jävligt snett..

ja GM/GMs verkar väldigt utstuderande och vill göra allt för att förvilla spanarna.

Delar den uppfattningen, det här är ganska smart uttänkt.
Citera
2014-02-16, 01:20
Medlem
Moltisantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag känner inte den här personen, utan han skrev ett långt inlägg om hur det går till vid förhör och påstod att han suttit själv i många förhör även för grova brott.
Jag anser hans inlägg var mycket trovärdigt, men jag känner inte desto mer till om det.
Men en person som har egen erfarenhet och kanske själv ljugit vid förhör, borde känna till det bättre än folk som endast tror de vet.

Jag har suttit i polisförhör och ljugit, dock inte om några grövre brott DOCK känner jag personligen folk som dömts mot sitt nekande till alltifrån grovt narkotikabrott, grova misshandlar, vapenbrott, spritsmuggling osv mot sitt nekande trots att de i allra högsta grad varit skyldiga, och i många fall, även ett gällande grovt narkotikabrott, har de blivit dömda på indiciekedjor mot sitt nekande (som alltså varit lögn).Så självklart går det att neka sig genom både förundersökning och rättegång även när det gäller grova brott, det säger ju sig självt.

Du visar gång på gång hur skruvad din logik är. Här har du alltså läst ett "inlägg" av en okänd person som du tyckte lät trovärdigt. Därför kan ingen ljuga i polisförhör. Hur är det möjligt att dra en sån slutsats? Du blandar än en gång ihop dina egna åsikter och teorier med fakta.
Senast redigerad av Moltisanti 2014-02-16 kl. 01:23.
Citera
2014-02-16, 01:30
Medlem
Moltisantis avatar
Hur länge skulle en polisman som jobbar med en förundersökning gällande mord få behålla jobbet om han, istället för att jobba med dom fakta som finns, börja skena iväg med fantasier om "event" eller "bisarra terrorister"?
Citera
2014-02-16, 02:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Hur länge skulle en polisman som jobbar med en förundersökning gällande mord få behålla jobbet om han, istället för att jobba med dom fakta som finns, börja skena iväg med fantasier om "event" eller "bisarra terrorister"?
Fantasifulla herrarna Lagro, MBoudine och Zemixon arbetar nog inte inom svenskt
rättsväsende. Tack och lov...

Dock kan mr Boudine nog ha rätt i att KJ rymmer vissa psykopatiska personlighetsdrag
mitt ibland alla sina omtalade neuropsykiatriska åkommor.
Citera
2014-02-16, 02:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan vara en korrekt uppgift från KJ, men beroende på andra omständigheter som vi ännu inte känner till kan även detta vara en osanning från KJ:s sida.

Ja, det är väl med andra ord en icke-fråga?
Citera
2014-02-16, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur menar du att du kan dar den slutsatsen, att bilen egentligen inte var låst "på riktigt"?

Nej det vet jag naturligtvis inte med säkerhet. Men det KJ var rädd om - vilket också var hans enda liv - just det som handlade om air-soft.

Låset till bakluckan fungerade inte. På just Sonatan kan man öppna den från en knapp på framdörren. (Numera är det väl standard). KJ hade villfarelsen att det endast var han som visste det.

KJ trodde att hans air-soft vapen därmed var säkrade - tror jag. Bilen var "låst"- Enligt hans uppfattning. Tror jag.

Så även om nyckeln dinglade i tändningslåset, så tror - tror - jag att KJ ansåg bilen som låst. OM han nu reflekterade över det, alls.
Senast redigerad av Remark 2014-02-16 kl. 02:27.
Citera
2014-02-16, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Haha vilken slutledningsförmåga! När en likhund markerar liklukt så är det troligaste alternativet att inget lik legat där, eftersom det också finns blod?
Det är en spårhund som är tränad för att markera cavaderine lukt, som bildas från avlidens person blod eller från kroppen av en avliden person.
I det här fallet med markeringen som hunden gjorde i bagageutrymmet och det fanns blodspår, kan man inte påstå att hunden har markerat för lik i bagageutrymmet, som har gjorts i det här fallet.
I det här fallet fanns möjligheten att blodet var inplanterat, därför det finns ingenting som visar att någon kropp har transporterats.
Jag anser att ett sådant felaktigt påstående att det fanns liklukt i bagageutrymmet kan ha påverkat domslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in