2014-01-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Jag kommer att via studentstaden skaffa en 3 rumslägenhet vilket jag har tagit reda på kommer att kosta c.a 5900-6000kr i månaden och efter bostadsbidrag blir alltså den totala boendekostnaden c.a 4600kr. Nu undrar jag dock vad som kan tänkas vara en normal elförbrukning för nämnda storlek av lägenhet? Min tanke är att under vinter dra ur kyl/frys och använda kylbag på balkongen för detta ändamål och inte ha några lampor öht förutom en skrivbordslampa samt att sätta exakt allt som drar ström på ett enda uttag så att det kan stängas av nästan hela dygnet. Plugga kommer jag att göra främst i universitetets lokaler för att inte dra någon ström. Jag kan som mest tänka mig att betala 50kr utöver fasta avgifter i el per månad och det känns som att jag knappast kommer att nå upp till denna kostnad med mitt tänkta förfarande. Jag kommer se till att inför den första elräkningen ha 0-förbrukning (dvs dra ut all apparatur som vitvaror och lampor etc) för att se att ingen stjäl ström på min bekostnad :P

Håller med den tidigare quoten. Fixa rum i korridor eller inneboende som delar hyran med dig så underlättar du väldigt mycket för dig själv och du hjälper säkert någon på traven.
Citera
2014-01-23, 00:01
Medlem
Citat:
Jag kommer att via studentstaden skaffa en 3 rumslägenhet vilket jag har tagit reda på kommer att kosta c.a 5900-6000kr i månaden och efter bostadsbidrag blir alltså den totala boendekostnaden c.a 4600kr. Nu undrar jag dock vad som kan tänkas vara en normal elförbrukning för nämnda storlek av lägenhet? Min tanke är att under vinter dra ur kyl/frys och använda kylbag på balkongen för detta ändamål och inte ha några lampor öht förutom en skrivbordslampa samt att sätta exakt allt som drar ström på ett enda uttag så att det kan stängas av nästan hela dygnet. Plugga kommer jag att göra främst i universitetets lokaler för att inte dra någon ström. Jag kan som mest tänka mig att betala 50kr utöver fasta avgifter i el per månad och det känns som att jag knappast kommer att nå upp till denna kostnad med mitt tänkta förfarande. Jag kommer se till att inför den första elräkningen ha 0-förbrukning (dvs dra ut all apparatur som vitvaror och lampor etc) för att se att ingen stjäl ström på min bekostnad :P

Vad är syftet med detta? El kostar ca 200 pix i månaden, säkert mindre än din mobilräkning.
Citera
2014-01-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Vad är syftet med detta? El kostar ca 200 pix i månaden, säkert mindre än din mobilräkning.

Skulle det handla om 200kr så är jag benägen att hålla med de som menar att det är att gå till överdrift att vara så strömsnål.
Citera
2014-01-23, 13:49
Medlem
Citat:
Skulle det handla om 200kr så är jag benägen att hålla med de som menar att det är att gå till överdrift att vara så strömsnål.
Varför bor du inte i ett korridorsrum i Flogsta om målet är att bo så billigt som möjligt?
Citera
2014-02-02, 22:31
Medlem
m0ffins avatar
Hej! Tror ni att ~850p räcker för ett studentrum på Rackarberget till VT15? Tänker mest att utbudet kanske inte är så häftigt på vår (?) Hoppas jag ska klara att höja HP såpass till då, i bästa fall kan jag söka redan i höst med då sitter jag på typ 700p, kanske lite knapert? Väntar nog hellre om jag vet att jag får något lite bra
Citera
2014-02-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Hej! Tror ni att ~850p räcker för ett studentrum på Rackarberget till VT15? Tänker mest att utbudet kanske inte är så häftigt på vår (?) Hoppas jag ska klara att höja HP såpass till då, i bästa fall kan jag söka redan i höst med då sitter jag på typ 700p, kanske lite knapert? Väntar nog hellre om jag vet att jag får något lite bra
13 kvadratsrummen borde gå att lösa iallafall, kanske till och med ett med egen toalett om hu du har tur. Söker du till hösten har du recceförtur också så det kanske kan gå.
Citera
2014-02-06, 15:27
Medlem
Måste man verkligen bo i samma bostad i sex månader hos studentstaden innan man kan söka något nytt? Sitter med en bostad som jag ångrar grovt att jag skrivit kontrakt på.
Citera
2014-02-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leksum
Måste man verkligen bo i samma bostad i sex månader hos studentstaden innan man kan söka något nytt? Sitter med en bostad som jag ångrar grovt att jag skrivit kontrakt på.

Det som står i reglerna/på hemsidan är det som gäller. Alla bostadsbolag har en sådan minimiboendetid innan byte.
Citera
2014-02-06, 17:59
Medlem
Funderar på hur pass lyhört det är i studentrummen med egen dusch/toalett samt de ytterst små studentlägenheterna med trinettkök i Gamla studentstaden respektive rackarberget? Att inte behöva störas av ljud på nätterna är ju något som är oerhört viktigt. Undrar detta då jag ändrat planerna och antagligen flyttar in redan HT-15 för att senare skaffa mig en 3a.
Citera
2014-02-15, 17:32
Medlem
intensifieras avatar
Jag läste i Ergo att universitetets IT-chef ville lägga ner UpUnet-S i studentbostäderna. Något borde göras på den fronten i alla fall. Dessutom betalar studenterna hyresvärdarna för underhåll samtidigt som näten i en del studentområden inte ens klarar av att leverera 10mbit till varje lägenhet under kvällarna. Jag bor själv i en lägenhet tillhörande Östgöta nations bostadsstiftelse och får i princip aldrig ut mer än 5-6mbit ner. Nu är det ändå 2014 och det är rätt trist att alla studentlägenheter är försedda med en Internetuppkoppling som andas 90-tal.
Citera
2014-02-16, 14:05
Medlem
m4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifiera
...får i princip aldrig ut mer än 5-6mbit ner.

Skatta dig lycklig. Jag bor på Rackarberget och får aldrig ut mer än 1.5 ner. På kvällarna ligger jag allt som oftast runt 0.2-0.4. Tro mig, det är praktiskt taget omöjligt att kolla på youtube-klipp i 480p. Och glöm att streama sport/play, det skulle aldrig fungera. Känns som att vara tillbaka på tidigt 90-tal. Bedrövligt.
Citera
2014-02-18, 12:44
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4xx0r
Skatta dig lycklig. Jag bor på Rackarberget och får aldrig ut mer än 1.5 ner. På kvällarna ligger jag allt som oftast runt 0.2-0.4. Tro mig, det är praktiskt taget omöjligt att kolla på youtube-klipp i 480p. Och glöm att streama sport/play, det skulle aldrig fungera. Känns som att vara tillbaka på tidigt 90-tal. Bedrövligt.

Boende på Rackarberget och andra området där det fungerar uselt borde kunna be hyresvärden om att få reda på vad som händer med de pengarna man betalar för underhåll och drift av nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in