2013-03-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymelev1
hej hopp. någon som har koll? i studentrum får man bara bo 1 pers. men i lägenhet? även en etta, är det tillåtet att bo fler där?

har aldrig hört något annat.
Citera
2013-03-11, 16:09
Medlem
Citat:
hej hopp. någon som har koll? i studentrum får man bara bo 1 pers. men i lägenhet? även en etta, är det tillåtet att bo fler där?
Brukar stå i kontraktet. Har för mig att i studentstaden så är det antalet rum = antalet tillåtna boende personer.
Citera
2013-03-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladiesman217
Brukar stå i kontraktet. Har för mig att i studentstaden så är det antalet rum = antalet tillåtna boende personer.

Det låter rimligt. Studentstaden är ju inte allt för bra på att informera på hemsidan..
Citera
2013-03-13, 20:29
Medlem
Skrev tidigare i den här tråden att jag (endast) har stått i bostadskö sedan januari i år. Jag var på besök på Ångströmlaboratoriet under universitetsdagarna och frågade om chanserna att få boende till hösten. De sade att om jag blir antagen till UU men inte hittar någon bostad kan Uppsala studentkår, nationer eller dylikt hjälpa mig att få tillfälligt boende tills jag hittar eget. Någon som varit i den här sitsen själv? Är lite orolig över om jag verkligen kommer få tak över huvudet eller inte om jag kommer in. Pendla från min nuvarande bostad är inget alternativ då det är över 40 mil fram och tillbaka.

Citera
2013-03-15, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theorem
Skrev tidigare i den här tråden att jag (endast) har stått i bostadskö sedan januari i år. Jag var på besök på Ångströmlaboratoriet under universitetsdagarna och frågade om chanserna att få boende till hösten. De sade att om jag blir antagen till UU men inte hittar någon bostad kan Uppsala studentkår, nationer eller dylikt hjälpa mig att få tillfälligt boende tills jag hittar eget. Någon som varit i den här sitsen själv? Är lite orolig över om jag verkligen kommer få tak över huvudet eller inte om jag kommer in. Pendla från min nuvarande bostad är inget alternativ då det är över 40 mil fram och tillbaka.

Min kompis fick tag i en lgh lite utanför centrum (10 min med buss typ) första halvåret. Sedan fick hon ett rum genom en nation nära universitetshusen. Ett halvår i nation var alltså det som krävdes. För rum i Flogsta ska det ju annars inte krävas så lång kötid i Studentstaden, kan ju vara värt att testa också.
Citera
2013-03-15, 10:52
Medlem
storytellers avatar
Citat:

Ja, tusentals personer har varit i din situation i Uppsala varje år sedan 1980-talet. Det löser sig alltid. Ta det lugnt. Staden är van vid anstormningen på hösten och de allra flesta brukar ha ordnat något som funkar temporärt inom någon vecka eller två.
Det finns ju alltid en och annan som får bo i tält/vandrarhem men det hör till ovanligheterna. Se till att hålla koll på andrahandsmarknaden månaden innan du flyttar så kanske du har något redan innan ankomst.
Citera
2013-03-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Ja, tusentals personer har varit i din situation i Uppsala varje år sedan 1980-talet. Det löser sig alltid. Ta det lugnt. Staden är van vid anstormningen på hösten och de allra flesta brukar ha ordnat något som funkar temporärt inom någon vecka eller två.
Det finns ju alltid en och annan som får bo i tält/vandrarhem men det hör till ovanligheterna. Se till att hålla koll på andrahandsmarknaden månaden innan du flyttar så kanske du har något redan innan ankomst.
Precis det jag behövde höra, känner mig redan lugnare!
Citera
2013-03-15, 16:32
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Precis det jag behövde höra, känner mig redan lugnare!
Ja, sedan gäller det vanliga vad gäller att läsa på internet om sådant här: de som har varit med om "worst-case-scenario" är kraftigt överrepresenterade på forum och liknande, helt enkelt för att många som har varit med om något utöver det vanliga tenderar att skriva om det medan de personer där saker och ting löser sig smidigt sällan har intresse av att skriva av sig i sådana trådar.
Läser man i den här tråden kan man ju få intrycket av att en tredjedel eller hälften av alla som kommer till Uppsala utan boende får ligga i en sovsäck i skogen eller bo i tält på slätten vid Ångströmslaboratoriet första månaden men så är det alltså inte för de allra flesta.

Tänk även gärna på detta nästa gång du googlar något du är orolig över så gör du dig själv en stor tjänst.
Citera
2013-03-16, 00:53
Medlem
Citat:
Det låter rimligt. Studentstaden är ju inte allt för bra på att informera på hemsidan..

Så här skriver Studentstaden i ett mail:

Naturligtvis får man inte vara för många i en lägenhet.
Om du vill dela en etta med någon är det helt upp till dig.
I rum i korridor är det inte tillåtet att dela det med någon.
Citera
2013-03-18, 20:38
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Hur ser mina chanser ut att få tag på boende till hösten om jag har ca 550 poäng hos studentstaden nu?
Citera
2013-03-23, 15:30
Medlem
Lämnat Uppsala efter 6 månader där. Skulle inte säga att det är helvetet på jorden men det måste vara det närmaste man kan komma...

Ångeststad.
Citera
2013-03-23, 16:26
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Lämnat Uppsala efter 6 månader där. Skulle inte säga att det är helvetet på jorden men det måste vara det närmaste man kan komma...

Ångeststad.

Känns som att vi inte talar om samma Uppsala, jag kan inte hålla med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in