2014-02-15, 17:25
Medlem
Holisistics avatar
SD är enligt mig det bästa alternativet för människor som är konservativt och liberalt sinnade. Här ska jag motivera varför:

Kvotering: SD är till min vetskap det enda riksdagsparti som motsätter sig all form av kvotering. Nyligen har vår finansminister Anders Borg öppnat för kvotering av bolagsstyrelser, han menar att han "tvingas" överväga lagstiftning eftersom förändringen inte går "snabbt" nog.
Både alliansen och de rödgröna vill tvinga fram delad föräldraförsäkring i olika grad.

Källa: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18371803.ab

Kvotering till bolagsstyrelser är en oförsvarlig invasion i den privata äganderätten och innebär dessutom diskriminering av människor på grund av kön. Att göra intrång i hur föräldrar fördelar föräldraledigheten är också ett stort intrång, dessutom kan man fråga sig vem det gynnar att små barn skiljs från sina mödrar.

Motstånd till kvotering bör vara en fråga som väger tungt hos alla liberaler.

Rättvisa: SD är det enda parti som tycks mena allvar med att vilja reformera straffsatserna. Alliansen har suttit vid makten i 8 år och ingen märkvärd förändring har skett.
Också detta borde vara en viktig fråga för liberaler.

Bidragsturism: SD är det enda partiet som vill minska invandringen av bidragstagare från lågutvecklade länder. För att kunna sänka skatterna och upprätta en bättre balans mellan stat och individ är det centralt att människor överlag klarar av att ta vara på sig själva och inte en för stor del av befolkningen är beroende av bidragssystemen för att överleva.

Lägre invandring: Liberalism är i grunden en västerländsk ideologi och det borde vara uppenbart för det flesta att majoriteten av människor som kommer hit från muslimska länder inte har något intresse av liberalism. Att bevara den svenska kulturen och se till så att majoriteten av människor som bor här är västerländska är centralt för liberalismens överlevnad och utveckling.

Direkt-demokrati: Att minska den politiska klassens inflytande och ge folket mer makt genom exempelvis folkomröstningar gynnar liberala intressen, ett utmärkt exempel på detta fenomen är Schweiz.

Frihandel:
SD är, hör och häpna, positiva till frihandel:

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Detta är de förvisso inte ensamma om men jag kan tänka mig att många fått bilden av att de skulle vara annorlunda.

Överstatlighet: Det gigantiska byråkratiska monstret EU kommer bara att fortsätta växa om det inte motkämpas av krafter som slåss för nationernas fortsatta självbestämmande.

Slutligen så är SD det enda parti som verkligen motsätter den feministiska och kulturmarxistiska ideologin och förklaringsmodellen. Kulturmarxism bygger på att alla som inte är vita män är orättvist förtryckta och måste kompenseras genom olika särrättigheter. Detta är givetvis inte kompatibelt med liberalism det borde ligga i alla liberalers intresse att motverka denna vidriga ideologi.

EDIT: Jag vill tillägga att jag inte ser SD som ett perfekt parti, långt ifrån. Däremot är de enligt mig det bästa alternativet bland nuvarande riksdagspartier, och det finns heller inga andra seriösa partier utanför riksdagen som har chans i nästkommande val.
Senast redigerad av Holisistic 2014-02-15 kl. 17:58.
Citera
2014-02-15, 17:29
Medlem
GanjahSmokes avatar
Ett Polis samhälle är vad SD vill ha och det är inte så liberalt.
Att stänga gränserna för folk är inte heller liberalt.
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-02-15 kl. 17:32.
Citera
2014-02-15, 17:32
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Ett Polis samhälle är vad SD vill ha och det är inte så liberalt.
På vilket sätt?

Du verkar ju vara positiv till direkt demokrati och styre som ligger nära folket. Då är nog SD det bästa alternativet i nuläget.
Citera
2014-02-15, 17:34
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
På vilket sätt?

Du verkar ju vara positiv till direkt demokrati och styre som ligger nära folket. Då är nog SD det bästa alternativet i nuläget.

Jag vill inte att vi ska ha ett land med extremt mycket poliser.
Jag tror inte saker blir bättre för att vi sätter fler i fängelse som är eran linje.
Citera
2014-02-15, 17:35
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
På vilket sätt?

De är för FRA, kameraövervakning, brottsprovokation, utegångsförbud, underlättad avlyssning och nästan på alla plan mycket kraftigt utökade polisiära befogenheter.
Citera
2014-02-15, 17:38
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
De är för FRA, kameraövervakning, brottsprovokation, utegångsförbud, underlättad avlyssning och nästan på alla plan mycket kraftigt utökade polisiära befogenheter.
Vilka riksdagspartier är emot FRA?

Kameraövervakning är förkastlig, jag håller med dig, och jag känner till att SD är positiva till det.

Brottsprovokation kan enligt mig ibland vara nödvändigt. Så också utegångsförbud. I viss mån behöver man anpassa polisens befogenheter efter den rådande miljön. Upploppen i Husby är en situation där utegångsförbud borde kunna vara en åtgärd, enligt mig.
Citera
2014-02-15, 17:39
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Jag vill inte att vi ska ha ett land med extremt mycket poliser.
Jag tror inte saker blir bättre för att vi sätter fler i fängelse som är eran linje.
Fler poliser är enligt mig en utmärkt lösning.

Brottslingar bör tilldömas straff som står i proportion till brottet de döms för, så är det inte i dagsläget.
Citera
2014-02-15, 17:41
Medlem
pickledonions avatar
TS, bra trådstart. Jag är själv liberal och konservativ. Mer konservativ än liberal däremot. Håller med dig helt om alla de poänger du gör.

Angående att det inte är liberalt med stängda gränser. Nej, det är det ju så klart inte. Öppna gränser fungerar möjligen om alla länder hade varit lika trevliga att leva i. Att tro att vi kan ha öppna gränser i verkligheten är naivt. Notera dock att varken jag eller TS förefaller vara liberalister till 100%. Vi är även konservatister. Konservatismen säger bland annat att "ingen ideologi är själv komplett". Vi varken behöver eller bör gilla öppna gränser bara för att vi till viss del är liberala.
Citera
2014-02-15, 17:48
Medlem
teflonpannan69s avatar
SD kammar ju dock hem i stort sätt noll poäng när det gäller personliga friheter.
Citera
2014-02-15, 17:54
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
SD kammar ju dock hem i stort sätt noll poäng när det gäller personliga friheter.
Som jag skrev så finns det en del punkter där SD utmärker sig som ensam fanbärare vad gäller personliga friheter, mest framstående är frågan om kvotering till bolagsstyrelser och föräldraförsäkring. Lägg till motståndet till den kulturmarxistiska ideologin vilket kan betraktas som en antites till frihet och liberalism.

Något annat jag kom att tänka på är att SD är emot IPRED vilket är värt en del IMHO.
Senast redigerad av Holisistic 2014-02-15 kl. 18:12.
Citera
2014-02-15, 17:59
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
SD faller pladask på att de vill återinföra värnplikten. Som liberal skulle jag inte ens överväga att rösta på ett parti som vill göra det, oavsett var de står i några andra frågor.

I resten av sin politik är de precis lika fel ute som alla andra partier. Jag har aldrig sett dem kämpa för individens rättigheter i någon symboliskt viktig fråga, snarare tvärtom. De vurmar för den stora staten, de vill ge en stor makt till den offentliga sektorn, de tror att socialdemokrati gjorde Sverige rikt etc etc. De är knappast det sämsta partiet i riksdagen, men inte heller bättre än några andra.

Att de sedan kan ha vissa poänger när de kritiserar dagens integrationspolitik är visserligen sant (även om kritiken ofta vilar på oerhört fjantiga grunder, dessutom är det inte speciellt svårt att slå in bollen i öppat mål), men det väger knappast upp deras många brister.
Citera
2014-02-15, 18:00
Medlem
jamesdeanforadays avatar
Citat:
SD är enligt mig det bästa alternativet för människor som är konservativt och liberalt sinnade.

Snälla, SD är redan fyllt med bortkommet folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in