2014-02-13, 12:34
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Alice Babs död

Jag skulle vilja fråga någon om det är mer än jag som funderat på sättet Alice dog på.
Pressen skriver att Alice somnade in, lugnt och stillsamt vid lunchtid tisdagen den 11 februari 2014.
Runt henne var hennes familj? (Såklart inte vänner).

Min första absurda tanke var ju att detta är en idé för att få bort letandet på Alice, som f.ö trappades upp enormt kring början av februari och för att förklara tanken som galen svarar inte på min fråga, för hur gick det egentligen till då?

Visste man om att Alice skulle gå bort den förmiddagen/eftermiddagen?
Och hur han alla egentligen samlas där?

Jag reflekterar mycket till sättet man säger att hon dog på, Titti i person är inte lite glad för att harmonisera saker till överdrift vilket såklart är vackert och skoj i vanliga fall, men är detta fina avskedet verkligen som man fått en bild av att det var?

Har heller ingen erfarenhet över detta då jag inte mist någon släkting eller så än.

Många gånger kan man ana/veta att personen är nära slutet på grund av marmoreringar på kroppen, andningen och/eller medvetandet. Personen kanske inte har kunnat äta och ges inte heller näringslösning via dropp. Oftast så vet sjukvårdspersonalen när det är "dags" och kontaktar anhöriga så att de kan ta ett sista farväl och vara med till döden. Förloppet kan variera tidsmässigt, men brukar inte sträcka sig mer än 2-3dagar.

Jag har själv suttit vak flera gånger då personen inte haft anhöriga vid sin sida. Och man ser som sagt ganska tydligt att slutet är nära.
Citera
2014-02-13, 12:44
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Många gånger kan man ana/veta att personen är nära slutet på grund av marmoreringar på kroppen, andningen och/eller medvetandet. Personen kanske inte har kunnat äta och ges inte heller näringslösning via dropp. Oftast så vet sjukvårdspersonalen när det är "dags" och kontaktar anhöriga så att de kan ta ett sista farväl och vara med till döden. Förloppet kan variera tidsmässigt, men brukar inte sträcka sig mer än 2-3dagar.

Jag har själv suttit vak flera gånger då personen inte haft anhöriga vid sin sida. Och man ser som sagt ganska tydligt att slutet är nära.

Åh vad hemskt att se i så fall! Vet du mer?
Menar om du vet exempelvis hur personen upplever och känner situationen?
Har man någon gång visat prov på att försöka få bort marmoreringar?
Är det detta som sker då folk oftast går bort under nattetid?
Är det då verkligen så fridfullt och stillsamt att dö till sängs i åldershösten precis som det sägs?
Man säger att hennes död har med hennes Alzheimers att göra som f.ö blev känd i somras, vad ger det för effekt? Vet man på vilket vis den är dödlig?

Många frågor, blev nyfiken.
Citera
2014-02-13, 13:29
Medlem
Citat:
Åh vad hemskt att se i så fall! Vet du mer?
Menar om du vet exempelvis hur personen upplever och känner situationen?
Har man någon gång visat prov på att försöka få bort marmoreringar?
Är det detta som sker då folk oftast går bort under nattetid?
Är det då verkligen så fridfullt och stillsamt att dö till sängs i åldershösten precis som det sägs?
Man säger att hennes död har med hennes Alzheimers att göra som f.ö blev känd i somras, vad ger det för effekt? Vet man på vilket vis den är dödlig?

Många frågor, blev nyfiken.

Jobbar inte själv i "branschen" men har hört en del genom åren från min far som är sjuksköterska sedan närmare 40 år (han går snart i pension)

Minns exempelvis när vi var på sjukhuset (i ett annat län än där han jobbar) där hans moster var inlagt och var väldigt dålig. När vi var på väg därifrån sa han att han inte trodde hon skulle klara natten och mycket riktigt dog hon bara några timmar efter vi varit där.

Varför skulle man försöka ta bort marmoreringarna?

När man konstaterat att det i princip återstår att vänta ut döden försöker man göra det så smärtfritt för patienten som möjligt med ganska höga doser smärtstillande.

Ofta brukar de anhöriga som är där in te ens märka när patienten dör, min far brukat då köra någon ritual med att kolla på klockan och säga högt vad den är. Inte för att det har betydelse, det är vad jag förstår en flytande gräns när man dör så man brukar inte dokumentera dödsögonblicket med sekundprecision precis, utan som en diskret vink till de anhöriga.
Citera
2014-02-13, 14:51
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle man försöka ta bort marmoreringarna?

När man konstaterat att det i princip återstår att vänta ut döden försöker man göra det så smärtfritt för patienten som möjligt med ganska höga doser smärtstillande.

Ofta brukar de anhöriga som är där in te ens märka när patienten dör, min far brukat då köra någon ritual med att kolla på klockan och säga högt vad den är. Inte för att det har betydelse, det är vad jag förstår en flytande gräns när man dör så man brukar inte dokumentera dödsögonblicket med sekundprecision precis, utan som en diskret vink till de anhöriga.

Tänkte mer, har tidigare gått och tänkt på om man skulle kunna stoppa en gammal människas "ålderdoms-död" tänker mest på Sveriges äldsta människa som dog 30 minuter in på sin 113 års dag, frisk, kry och pigg, med rätt teknik, hade man kunnat göra så att den person blev ännu äldre? Vill säga, kan man hindra en människa för att dö första gången döden närmar sig en gammal människa?

Nu kanske inte döden är något som är helt förknippat med marmoreringarna när jag tänker efter, men det undgår inte mig att tänka i dom banorna.

Men anhöriga brukar väl märka på andetagen att den man tittar på dör? Eller?
Citera
2014-02-13, 15:42
Medlem
Citat:
Tänkte mer, har tidigare gått och tänkt på om man skulle kunna stoppa en gammal människas "ålderdoms-död" tänker mest på Sveriges äldsta människa som dog 30 minuter in på sin 113 års dag, frisk, kry och pigg, med rätt teknik, hade man kunnat göra så att den person blev ännu äldre? Vill säga, kan man hindra en människa för att dö första gången döden närmar sig en gammal människa?

När det gått så långt så känns det väldigt oetiskt att förlänga med ytterligare några timmar...

Citat:

Enligt min far ärdet ofta väldigt otydligt. Det är inte som på film att någon ät klarvaken oh sedan dör med en flämtning...
Citera
2014-02-13, 15:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Nu kanske inte döden är något som är helt förknippat med marmoreringarna när jag tänker efter, men det undgår inte mig att tänka i dom banorna.

Marmoreringarna visar att det inte är lång tid kvar, några timmar kanske. Jag skulle gissa att det beror på att cirkulationen knappt fungerar.

Citat:
Timmarna innan någon (som inte är kontaktbar) dör lugnt kan andningen vara mycket svag och mer eller mindre omärklig, med långa andningsuppehåll. Men som anhörig så vet man ändå när personen har dött. Det går inte riktigt att beskriva men det känns i rummet. Jag vet inte om andra också känner det.
Citera
2014-02-13, 17:55
Medlem
Gdanzigsks avatar
Väldigt tragisk historia! Istället för att bli ihågkommen som en stor sångerska och skådespelerska som sjöng med de stora jazzlegenderna kommer många att förknippa henne mer med hennes tvångsförvaltare och den korrupte advokaten Bodströms hemska hanterande av hennes sista år. De tjänade pengar på hennes lidande medans hon inte ens fick lyssna på musik för att det kunde "störa henne". Tror att hon hellre hade lyssnat på sina skivor med Ellington, Armstrong och gänget och umgåtts med gamla vänner än att ligga ensam i sitt tysta rum och stirra upp i taket. Vila i Frid Alice Babs!
Citera
2014-02-13, 20:08
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gdanzigsk
Väldigt tragisk historia! Istället för att bli ihågkommen som en stor sångerska och skådespelerska som sjöng med de stora jazzlegenderna kommer många att förknippa henne mer med hennes tvångsförvaltare och den korrupte advokaten Bodströms hemska hanterande av hennes sista år.

Jag är hopplöst förkrossad över hur man behandlat Alice den sista tiden. Det är absurt att vi haft en sån för jävlig justitieminister som nu propagerar om en jävla skitlag som borde bort fort som tusan tycker jag.

Har t.o.m snackat med Reinfeldt om förvaltarssystemet och var moderaterna står men får inga riktiga svar.

Men jag tror absolut inte som du säger att man bara kommer minnas Alice för det här. Snackat med många som inte ens hört nyheterna som representerades först i Fråga doktorn 2012 om att Alice skulle fått ännu en stroke och behövt flytta till seniorboende så för vissa kommer detta som en chock nu efter födelsedagen. Och för andra som bara hört ryktet sitter nog som många som faktiskt är stora fan av Alice och njuter av musiken och goa pilsnerfilmer ännu. Och det får jag hoppas att även du gör
Citera
2014-02-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Alice åtnjöt respekt, både för sin goda stämma och teknik, och för sitt mycket trevliga sätt. Det kan man inte säga om den yngre generationen i familjen.
Gräsligt att Alice inte fick upprättelse och att hon fick dö utan sina närmaste vänner omkring sig.

Ja, Alice dog som ett brottsoffer, fråntagen de grundläggande mänskliga rättigheter en människa åtnjuter i ett demokratiskt land med förövarna samlade runt sig.

Och hur hennes tillstånd har varit den sista tiden är ointressant, i belysning av vad hon själv framfört. Hur sjuk eller dement en människa än påstås vara, av andra intressenter, utan att höras själv, så finns det inget som berättigar denna isolering en social människa utsatts för. En advokat verkade för att Alice skulle fråntas kontakt från vännerna och legitimera den demonstration av maktutövning Alice utsattes för den sista tid hon hade i livet.
Citera
2014-02-14, 13:50
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Men när man ser klipp som inte är mer än några år gamla så visar det bara då att allt har gått snett till nu i slutet.

Alice hade förmodligen varit friskare, gladare och haft mer livsglädje om hon hade fått vara med sina vänner, gå i kyrkan och hon hade säkert velat visa sig mycket mer nu i slutet än vad hon egentligen fick. Men de är dessa idiotiska normerna om hur allt ska gå till när en människa blir gammal som förstört Alice sista år i livet. Man har gått emot allt vad hon jobbat för i livet att man får lov att pröva någonting nytt hela tiden. Ändå väljer man att spärra in Alice gömd i något slags demens boende sängliggandes och ledsen, familjen har ju själv berättat att man bara var och besökte henne mycket efter hennes födelsedag vilket låter ju absurt.

Man har alltså stängt livet för henne, inte konstigt att hon kände sig levande begravd.

Hon kan inte ha haft någon allvarlig Alzheimers för 3 år sen, då hon senast ofta gick och träffade folk på Cinemateket i Stockholm och bara visade glädje och stohoj. Man har alltså angett en Alzheimers sjukdom till Alice och förmodligen skitit i att ge henne bromsmediciner även fast Alice hade livsglädje, min granne har haft Alzheimerz sen 2005 och yrar glatt omkring med sin man i alla fall, förvisso förstår hon ingenting eller var hon är, men hon lever och är glad. Och Alice förstod saker och var ledsen, vilket är otroligt hemskt för en gammal människa, att dom får uppleva det i Sverige idag. Sjukt.
Citera
2014-02-14, 15:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hon kan inte ha haft någon allvarlig Alzheimers för 3 år sen, då hon senast ofta gick och träffade folk på Cinemateket i Stockholm och bara visade glädje och stohoj. Man har alltså angett en Alzheimers sjukdom till Alice och förmodligen skitit i att ge henne bromsmediciner även fast Alice hade livsglädje, min granne har haft Alzheimerz sen 2005 och yrar glatt omkring med sin man i alla fall, förvisso förstår hon ingenting eller var hon är, men hon lever och är glad. Och Alice förstod saker och var ledsen, vilket är otroligt hemskt för en gammal människa, att dom får uppleva det i Sverige idag. Sjukt.
Jag har också reagerat på att hon enligt Bodström (i någon tidningsartikel) avled av Alzheimers. I de fall jag känner till har personerna efter diagnos levt 8-10 år. Det är inte en sjukdom som utvecklas snabbt. Man är knappast klar i huvudet ett år och dör sedan av Alzheimer tre år senare.

Det finns ju även andra demenssjukdomar som hon kan ha lidit av. Men det är konstigt att Bodström nämnde Alzheimer. Jag tänkte genast att han genom att nämna just den sjukdomen ville ge legitimitet till att hon verkligen var sjuk, fast hon kanske inte var det.
Citera
2014-02-14, 16:30
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har också reagerat på att hon enligt Bodström (i någon tidningsartikel) avled av Alzheimers. I de fall jag känner till har personerna efter diagnos levt 8-10 år. Det är inte en sjukdom som utvecklas snabbt. Man är knappast klar i huvudet ett år och dör sedan av Alzheimer tre år senare.

Det finns ju även andra demenssjukdomar som hon kan ha lidit av. Men det är konstigt att Bodström nämnde Alzheimer. Jag tänkte genast att han genom att nämna just den sjukdomen ville ge legitimitet till att hon verkligen var sjuk, fast hon kanske inte var det.

Just så tänker vi med! Det var ju fasligt vad man skulle gnälla om hur sjuk Alice blev under 2012-2013. Jag kan sitta och fantisera ibland att allt är uppgjort uti minsta detalj. Man hörde redan i januari 2013 att vänner blev utestängda men inte från Mars blev absolut alla utestängda, varför? För att man inte ville att folk skulle se hur frisk och kry hon var?

Senare under sommaren LYCKADES ju Anna-Lena Lodenius som gjorde dokumentären om "Alice Babs förlorade rättigheter" ta sig in till Alice för en intervju och bevittnar där att hon verkade hur vaken som helst, inte ett dugg förvirrad och var verkligen desperat om att få komma ut i media, länk:
http://www.youtube.com/watch?v=oirwuIdm0Cg

Och det är ingen människa som kan sitta och säga att Alice var djupt sjuk i Alzheimers under det klippet för det stämmer inte. Vi alla vet vad Alzheimers och vaskulär demens är och hur det påverkar en människa, det är ingen sjukdom som man inte märker om det är så "djup" som Titti Sjöblom i intervjuer säger.

Sen litar jag mer på experterna, juristerna, vännerna och alla andra som trädde fram i dokumentären än den här korrupta familjen inkl. Bodström och en maktgalen förvaltare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in