2014-02-12, 14:04
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blosset
Hallå matälskare!

Vad tänkte ni bjuda eran kära på nu när det vankas alla hjärtans dag?

Hade tänkt mig en 3 rätters.. Tänkte använda mig av renkött till huvudrätt, endera renfilé eller rostbiff.. Hjälp mig gärna

Renfilé tillsammans med enbärsås och mandelpotatispuré hade jag bjudit på. Mandelpotatispurén är god att gratinera med västerbottenost om man gillar det. Lite grönt vid sidan av också.
Citera
2014-02-14, 13:08
Medlem
JerryCottons avatar
Har lite idétorka. Så vad ska jag laga ikväll?
Det jag har hemma, torskfilé, fläskfilé, kycklingfilé, bacon, rimmad sidfläsk. Purjolök, morötter, broccoli, vitlök, gul lök, potatis. Grädde, mjölk, crème fraiche, ägg. Parmesan och prästost. Örter, kantareller och trattisar i frysen. Sedan konserver, såser och torrvaror av alla de slag.
Senast redigerad av JerryCotton 2014-02-14 kl. 13:31.
Citera
2014-02-14, 15:01
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det jag har hemma, torskfilé, fläskfilé, kycklingfilé, bacon, rimmad sidfläsk. Purjolök, morötter, broccoli, vitlök, gul lök, potatis. Grädde, mjölk, crème fraiche, ägg. Parmesan och prästost. Örter, kantareller och trattisar i frysen. Sedan konserver, såser och torrvaror av alla de slag.
Hej Jerry! Jag tycker att du borde laga någon sorts gryta, ta fläskfilé ooch bacon, hacka det i skivor eller dyl, ta purjolök, vitlök och gullök. Stek fläskfilén och baconet. Stoppa i en gryta och häll i det hackade morötterna(eller hela om du har babymorötter) och ta grädde och kantareller i det, gör till en såsig gryta och stoppa i diverse gryddor som du gillar. Låter det bra?
Citera
2014-02-14, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kör på inbakade fläsk-medaljonger med en rotfruktspuré på potatis och morötter.

Som avslutning så toppar du medaljongerna med var sin skiva bacon och smälter över en blandning av riven parmesan och prästost (i ugn).

Om du vill så kan du fräsa på baconet först. Själv brukar jag strunta i den detaljen. Det funkar ändå.

Till detta kan det vara gott med en svampsås på dina trevligt hemplockade trattisar och kantareller, samt ångad broccoli vid sidan om.

~Paul~
Citera
2014-02-14, 18:50
Medlem
JerryCottons avatar
Tackar för er input men det blev baconinlindad fläskfilé med broccoligratäng och svampsås.
Citera
2014-02-14, 18:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar för er input men det blev baconinlindad fläskfilé med broccoligratäng och svampsås.
Inte dumt det heller .

~Paul~
Citera
2014-02-15, 17:43
Medlem
SleighBellss avatar
Nåt jag använder mig utav väldigt ofta är köttfärs och kycklingfile. På köttfärsen gör jag då köttfärssås eller chili con carne och kycklingen används nästan uteslutande till färdiga uncle Ben's såser. Jag har smått börjat tröttna på detta repeterande mönster och vill pröva lite nya grejor.

Maten är av högsta vikt men jag har väldigt lite tid att stå en längre stund framför spisen och försöker hålla mig till hyfsat enkla rätter och sånt man inte måste stå och passa en längre stund. Jag skulle vilja lära mig några goda såser som passar till kycklingfile och som man kan äta tillsammans med ris eller pommes, skulle även vilja göra några nya rätter med köttfärsen.

Att hålla det enkelt och utan allt för mycket ingredienser skulle vara optimalt, behöver inte skära ner på matlagningsgrädde eller dylikt heller då jag behöver lite extra hull. Så har ni några trevliga förslag så tar jag gärna emot dom?
Citera
2014-02-16, 12:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Nåt jag använder mig utav väldigt ofta är köttfärs och kycklingfile. På köttfärsen gör jag då köttfärssås eller chili con carne och kycklingen används nästan uteslutande till färdiga uncle Ben's såser. Jag har smått börjat tröttna på detta repeterande mönster och vill pröva lite nya grejor.

Maten är av högsta vikt men jag har väldigt lite tid att stå en längre stund framför spisen och försöker hålla mig till hyfsat enkla rätter och sånt man inte måste stå och passa en längre stund. Jag skulle vilja lära mig några goda såser som passar till kycklingfile och som man kan äta tillsammans med ris eller pommes, skulle även vilja göra några nya rätter med köttfärsen.

Att hålla det enkelt och utan allt för mycket ingredienser skulle vara optimalt, behöver inte skära ner på matlagningsgrädde eller dylikt heller då jag behöver lite extra hull. Så har ni några trevliga förslag så tar jag gärna emot dom?

Något som är relativt enkelt och lättlagat på kycklingfilé är ju en curry.

Ingredienser:

Kycklingfilé
Kokosmjölk
Röd currypasta
Ingefära, riven. Funkar med malen om du inte har färsk.
Gul lök i klyftor
Strimlade morötter, broccoli, paprika eller vad du har hemma
Koriander, ta malen om du inte gillar färsk
Nam pla (fisksås)
Thai chilisås
Ostronsås, ej ett måste
Lime- alt. citronsaft

Stek strimlad kycklingfilé och grönsaker hastigt i en neutral olja i en HET panna och lyft ur.
Fräs på currypasta + kryddor ett tag, slå i kokosmjölk och såser.
Kör i kyckling och grönsaker efter ett tag i pannan och låt det hela puttra i 10 - 15 minuter eller så. Serveras med ris och en kall bira.
Citera
2014-02-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells

Recept 1
Skär igenom kycklingfile till 75% på längden, vik upp den och banka ut lite lätt. Bred ovansidan med ett tjockt lager vitlöksost. Rulla ihop filen och linda in den i baconskivor, stick i tandpetare för att hålla ihop allt. Stek filen på medelhög värme tills den är brun runt om. Häll i 3 dl matlagningsgrädde och koka upp. Sänk värmen och låt sjuda i 10-15 min under lock (om du har, annars utan). Tänk på att vända på filen ca var 5e minut. Smaka av såsen och krydda med salt, peppar och lite chillipulver efter smak. Använd gärna lite soja istället för salt för en brunare sås.

Ta ut filen ur såsen och dela i två delar. Lägg upp kokt ris på två tallrikar, lägg på filen och häll över sås.

Recept 2
Lök, vitlök, champinjoner, kycklingfilé i bitar, crème fraiche, smaka av med salt och peppar. Hacka och blanda ner massa färsk basilika, typ en hel kruka.
Blanda med kokt penne, gratinera med ost.

Recept 3
http://norecipes.com/basil-chicken-recipe-gai-pad-krapow/
Citera
2014-02-17, 16:13
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Testa och återkom gärna med ett utlåtande .

~Paul~

Jag gjorde 4 kg vingar till 6 personer och kunde gott och väl gjort det dubbla. Så bra gick det hem. Provlagade rätten en gång innan och fattade att det skulle gå åt som vatten i öknen därav den tilltagna mängden.
Citera
2014-02-17, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Jag gjorde 4 kg vingar till 6 personer och kunde gott och väl gjort det dubbla. Så bra gick det hem. Provlagade rätten en gång innan och fattade att det skulle gå åt som vatten i öknen därav den tilltagna mängden.
Så trevligt att det blev uppskattat! Grattis!

Jo, jag känner till det där med "försvinnande gott" . Svårt att gardera sig mot.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 17:09
Medlem
AgentHemligs avatar
Stor jävla bit kassler (fick kassler, köper aldrig kassler....) runt 800g

Lassagneplattor

Går detta hitta på något krämigt och gott med? Tänkte mig typ lassagne fast med kassler... men det blev typ fel i mitt huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in