Citat:
Ursprungligen postat av
SleighBells
Nåt jag använder mig utav väldigt ofta är köttfärs och kycklingfile. På köttfärsen gör jag då köttfärssås eller chili con carne och kycklingen används nästan uteslutande till färdiga uncle Ben's såser. Jag har smått börjat tröttna på detta repeterande mönster och vill pröva lite nya grejor.
Maten är av högsta vikt men jag har väldigt lite tid att stå en längre stund framför spisen och försöker hålla mig till hyfsat enkla rätter och sånt man inte måste stå och passa en längre stund. Jag skulle vilja lära mig några goda såser som passar till kycklingfile och som man kan äta tillsammans med ris eller pommes, skulle även vilja göra några nya rätter med köttfärsen.
Att hålla det enkelt och utan allt för mycket ingredienser skulle vara optimalt, behöver inte skära ner på matlagningsgrädde eller dylikt heller då jag behöver lite extra hull. Så har ni några trevliga förslag så tar jag gärna emot dom?
Något som är relativt enkelt och lättlagat på kycklingfilé är ju en curry.
Ingredienser:
Kycklingfilé
Kokosmjölk
Röd currypasta
Ingefära, riven. Funkar med malen om du inte har färsk.
Gul lök i klyftor
Strimlade morötter, broccoli, paprika eller vad du har hemma
Koriander, ta malen om du inte gillar färsk
Nam pla (fisksås)
Thai chilisås
Ostronsås, ej ett måste
Lime- alt. citronsaft
Stek strimlad kycklingfilé och grönsaker hastigt i en neutral olja i en HET panna och lyft ur.
Fräs på currypasta + kryddor ett tag, slå i kokosmjölk och såser.
Kör i kyckling och grönsaker efter ett tag i pannan och låt det hela puttra i 10 - 15 minuter eller så. Serveras med ris och en kall bira.