2008-11-13, 23:17
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Den modernaste Gripen ( NG) finns inte än - bara som demostrator.

F-16 Block 60 som Förenade Arabemiraten har är mycket moderna.

F-16 C/D Block 50/52 är också mycket moderna flygplan, Israels F-16I ( Block 50+) är ett mycket modernt flygplan med lång räckvidd, kapacitet att ta stor vapenlast, stor störnings och motmedelskapacitet mm.

Sluta skriva orelevant fakta, jag bryr mig varken om FA eller äckel landets flygvapen.

Det verkar som att du och jag har skilda åsikter om vad "existens" innebär.
Den modernaste Gripen NG finns, även om i endast ett exemplar. Och det sure as hell kicks vilken F-16 som helst i rövhålet
Citera
2008-11-13, 23:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Sluta skriva orelevant fakta, jag bryr mig varken om FA eller äckel landets flygvapen.

Det verkar som att du och jag har skilda åsikter om vad "existens" innebär.
Den modernaste Gripen NG finns, även om i endast ett exemplar. Och det sure as hell kicks vilken F-16 som helst i rövhålet
Gripen NG har inte beställts av någon kund än - och det kanske heller aldrig blir så.....

F-16 i de senaste versionerna är ett modernt flygplan som fortfarande tillverkas, och kommer tillverkas i flera år till.
Citera
2008-11-13, 23:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
, jag bryr mig varken om FA eller äckel landets flygvapen.

Israel som jag förmodar du menade med "äckel landet", har ett av världens slagkraftigaste flygvapen med mycket moderna flygplan och ytterst välutbildade och motiverade piloter.
Citera
2008-11-13, 23:26
Medlem
Citat:
Om du söker vidare på den sidan du länkade till så finns det flera ämnen om RCS och radarkapacitet mm mm.

Jag kan direkt säga att faktisk radarkapacitet, planets signatur osv är inget man lägger ut på internet. Därför är dessa övningar av stort intresse och utvärderingen efter övningarna sker ju inte i offentlighetens ljus, utan under stor sekretess land för land. Vid dessa övningar får man ju bla reda på när ens egen radar indikerar andra flygrörelser under olika förhållanden och man kanske också får tecken på när ens eget plan blir indikerat. Bland annat.

PS/05 är mycket avancerad, och det är som alla känner till främst flygskrovets diameter som bestämmer domens storlek, men det är hur signalerna sedan behandlas som är det intressanta.

En av de stora samtalsämnena i campen var just hur 39 kunde klara sig så bra trots specarna på papperet.
Citera
2008-11-13, 23:27
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Gripen NG har inte beställts av någon kund än - och det kanske heller aldrig blir så.....

F-16 i de senaste versionerna är ett modernt flygplan som fortfarande tillverkas, och kommer tillverkas i flera år till.

Det är INTE poängen här, kan du sluta försöka slingra dig undan idiot?

Gripen NG är BÄTTRE än vilken F-16 (dagens) som helst
Citera
2008-11-13, 23:28
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Israel som jag förmodar du menade med "äckel landet", har ett av världens slagkraftigaste flygvapen med mycket moderna flygplan och ytterst välutbildade och motiverade piloter.

Att flygvapnet är slagkraftigt visste jag redan men vad har det med diskussionen att göra?

Sluta snacka skit/försök ändra samtalsämne din ignoranta idiot
Citera
2008-11-13, 23:30
Medlem
Nu skiter iofs krokodil i att besvara din fråga, men det gör inte din debatteknik bättre.

Gripen NG är en flygande prototyp än så länge, och den visar på hur utvecklingen kommer att se ut på några års sikt. Man kan inte jämföra med befintliga versioner av F-16.
Senast redigerad av Koll99 2008-11-13 kl. 23:33.
Citera
2008-11-13, 23:32
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nu skiter iofs krokodil i att besvara din fråga, men det gör inte din debatteknik bättre.

Jag vet, kör ju hans stil som jag nämnt tidigare.
Citera
2008-11-13, 23:40
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Gripen NG är en flygande prototyp än så länge, och den visar på hur utvecklingen kommer att se ut på några års sikt. Man kan inte jämföra med befintliga versioner av F-16.

Jup, en s.k. technology demonstrator, den har i princip allt nytt som den ämnas ha. Den stora skillnaden mellan NG och C/D är just räckvidden och vapenlasten, dessa sitter på konstruktionen. Sen när vi snackar om radar och dyl tvivlar jag på att den saknar alltför vitala system.

Hursomhelst tar den F-16 anyday, anytime precis som VANLIGA gripen gjorde under red flag
Citera
2008-11-13, 23:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Det är INTE poängen här, kan du sluta försöka slingra dig undan idiot?

Gripen NG är BÄTTRE än vilken F-16 (dagens) som helst
Gripen NG kommer ändå vara sämre än tex F-16I på flera områden.
Israels F-16 och flera övriga länders kommer även uppgraderas med AESA-radar mm ( Vilket då Block 60 redan har från början).

Gripen NG är en prototyp och måste få kunder för att byggas.

Förklara gärna varför Gripen NG är bättre än tex F-16I eller UAE:s Block 60.
Citera
2008-11-13, 23:42
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Gripen NG kommer ändå vara sämre än tex F-16I på flera områden.
Israels F-16 och flera övriga länders kommer även uppgraderas med AESA-radar mm ( Vilket då Block 60 redan har från början).

Gripen NG är en prototyp och måste få kunder för att byggas.

Förklara gärna varför Gripen NG är bättre än tex F-16I eller UAE:s Block 60.

Förklara gärna varför F-16 blev besegrat av Gripen C/D under red flag?
Citera
2008-11-13, 23:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag kan direkt säga att faktisk radarkapacitet, planets signatur osv är inget man lägger ut på internet. Därför är dessa övningar av stort intresse och utvärderingen efter övningarna sker ju inte i offentlighetens ljus, utan under stor sekretess land för land. Vid dessa övningar får man ju bla reda på när ens egen radar indikerar andra flygrörelser under olika förhållanden och man kanske också får tecken på när ens eget plan blir indikerat. Bland annat.

PS/05 är mycket avancerad, och det är som alla känner till främst flygskrovets diameter som bestämmer domens storlek, men det är hur signalerna sedan behandlas som är det intressanta.

En av de stora samtalsämnena i campen var just hur 39 kunde klara sig så bra trots specarna på papperet.
Radarkapacitet och RCS mm är givetvis skyddade uppgifter för alla flygplan.

Det finns fler moderna radarsystem än PS-05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in