Citat:
Ursprungligen postat av
Lt.Col.Kilgore
Jag bara funderar på vad kommer då inte Gripen E/F kunna göra eftersom de borde vara överlägsna A/B, C/D i allt!!! (rätta mig om jag har fel Dr.Spin).
Återigen så ska man inte tro på all jävla "we are the US, fuckin' best of all" bullshit-propaganda som USAs miltärindustriellakomplex spyr ut gällande allt de tillverkar och har i sin arsenal. De har inte kunnat tillverka en vettigt hopskruvad bil på 40år. Så varför skulle deras flygplan vara så överlägsna.
Det de alltid har är numerär och logistik, samt att de alltid sen över 30 år hoppat på kamelryttare som inte kan slåss. De är inte bättre militärtekniskt än vad vi är. Svälj inte hypen!
Det är väl som vanligt när man kommer in och kör aggressivt med en ny taktik som är väldrillad? Nu råkar Gripen vara jäkligt bra och dessutom svårupptäckt. (Men ta radarn som exempel, störningen funkade säkert skitbra mot ryska och amerikanska radarsystem, men nya som man inte sett innan?)
Samtidigt så har Gripenstyrkan haft förluster även som "blå". Visserligen ca 1 förlust per 10 fi (blandat flyg och luftvärn) men ändå!
Så även om spelet är någorlunda riggat så är det ju värdelöst i utbildnings och träningsperspektiv om fienden är fullkomligt uddlös.
Gripen E, Rafale och Adv Super Hornet är väl rent tekniskt mkt kapabla och kostnadseffektiva plattformar. F22 är förövrigt fortfarande det vassaste jaktplan som byggts, dessvärre på bekostnad att i princip vara oanvändbar logistiskt sett.