2014-02-11, 14:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Är frågan var kommer allt som vi kan observera ifrån obefogat eller vad pratar du om?
Nejdå. Frågan är bra.
Om man däremot börjar fantisera ihop ett svar så måste det svaret också lyda under samma fråga och inte bara ad-hoca lite superkrafter och magi för att lösa problemet. Jag vet att ni är förtjusta i special pleading, men det känns som lite naivt och barnsligt bara.
Citera
2014-02-11, 14:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är fortfarande inte ett special pleading för ingenting skapades av någonting.
Någonting som skapade allt ur ingenting. TADAA..
Ett någonting som inte behöver skapas av något annat, så som det efterfrågades från början? Jodå.
Citera
2014-02-11, 14:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Japp. Därför skrev jag att dom flesta är överens om att antingen Gud eller universumet har alltid funnits.
Nu hittar du på.
Citera
2014-02-11, 14:30
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jo det är exakt samma sak fast omvänd.

Då får du utveckla.
Citera
2014-02-11, 14:32
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Japp. Därför skrev jag att dom flesta är överens om att antingen Gud eller universumet har alltid funnits.

Sett över hela världens befolkning? Ja, mycket möjligt. Bland de som forskar inom området? Knappast, där får du isf ta och belägga ditt påstående.
Citera
2014-02-11, 14:54
Medlem
Citat:
Det är fortfarande inte ett special pleading för ingenting skapades av någonting.

Men snälla rara.
Enligt teisten så skapades universum av NÅGON (Gud) men jag har inte hört en endaste förklaring på av VAD gud skapade universum. Antingen så hade gud en massa byggmaterial tillgängligt, vilket således inte förklarar vart allt detta något härstammar ifrån utan enbart flyttar problemet och förklaringen ett steg bakåt, eller så skapade Gud allting av inget.

Det finns inte en endaste vetenskaplig förklaringsmodell där "inget" är startpunkten, eller hur?
Citera
2014-02-11, 14:56
Medlem
Citat:

Universum har existerat i ca 14 miljarder år, det är något som både troende samt ateister är överens om.
Något existerade dock innan, vad vet vi ej men vi kan ju kalla det för "magi" och sedan känna oss nöjda och belåtna.
Citera
2014-02-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nejdå. Frågan är bra.
Om man däremot börjar fantisera ihop ett svar så måste det svaret också lyda under samma fråga och inte bara ad-hoca lite superkrafter och magi för att lösa problemet. Jag vet att ni är förtjusta i special pleading, men det känns som lite naivt och barnsligt bara.

Men allt blir ju så mycket enklare om man tillåts använda magi som förklaring, då slipper man all denna jobbiga vetenskap med en massa regler och krånglig forskning!
Citera
2014-02-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
om gud har skapat och det är logiskt vem har då skapat gud? de skitnödiga kristnas svar för att använda mig av ditt uttryck, är att han ingen har skapat gud han har alltid funnits.

om universums datering vi har stämmer är att det är ca 13 miljarder år gammalt, vad tog honom sån tid innan han började skapelsen, att gå från att alltid ha funnits till att börja skapa för 13 miljarder år sen är ett mått på oändligt lång tid, vad gjorde han under denna tid?

som du ser logiken kan alltid vridas o vändas på så att det passaar en själv. jag tror att om gud finns har jag min teori men den vill ingen höra på för det är skrämmande som filosofisk och jag skulle dumförklaras

och en sten kan faktiskt levitera, i zero gravity

Innan tid fanns så fanns ju ingen tid, så hur kunde Gud "ta sådan tid på sig" att skapa allt? Icke-fråga, egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, därför brukar jag roa mig med att förklara att det faktiskt är teister som tror att allt kom från inget. Att Gud trollade fram allt från ingenting är deras förklaringsmodell, inte ateisternas.

Vetenskapen och ateister har aldrig påstått att det någonsin funnits ett tillstånd av ingenting. Det är teisternas fält att hitta på alla möjliga dråpligheter ad-hoc utan tillstymmelse till bevisföring för att förklara saker man inte förstår.

Så du försöker på allvar hävda att troende är några förvuxna barn som använder "gubben i molnen" som en snuttefilt för att vi inte klarar av den stora, stygga, kalla vetenskapen? Ge upp, för fan. Vetenskapen har inte lyckats bevisa något av vikt vad gäller universums uppkomst och vad som (ev.) fanns innan, så försök inte vrida diskussionen till er fördel när jag som troende vet lika jävla lite som du som ateist.

Citat:
Vem har då skapat skaparen som har skapat Gud osv.. leder ju blir bara till en oändlig regress.

I ett resonemang i vilket Gud existerar så har han alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det är det här som vi inte riktigt kan haja, att det finns en möjlighet att någonting är evigt och oändligt.
Citera
2014-02-11, 19:07
Bannlyst
Gud är oskapad.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Sett över hela världens befolkning? Ja, mycket möjligt. Bland de som forskar inom området? Knappast, där får du isf ta och belägga ditt påstående.
Gissar..

universum skapades när tiden skapades, därmed alltid. En allsmäktig Gud är det inte så många forskare som förnekar som du tror.
Citera
2014-02-11, 19:16
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Gud är oskapad.

Gissar..

universum skapades när tiden skapades, därmed alltid. En allsmäktig Gud är det inte så många forskare som förnekar som du tror.

Du förstår att det är en skillnad mellan att inte tro respektive förneka, va? Vad har du för belägg som får dig att påstå detta?
Citera
2014-02-11, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Du förstår att det är en skillnad mellan att inte tro respektive förneka, va? Vad har du för belägg som får dig att påstå detta?
Det stod ju antingen i det du citerade..

Du menar mitt andra påstående? Jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket att föra statistik på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in