2014-02-11, 19:22
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Men snälla rara.
Enligt teisten så skapades universum av NÅGON (Gud) men jag har inte hört en endaste förklaring på av VAD gud skapade universum. Antingen så hade gud en massa byggmaterial tillgängligt, vilket således inte förklarar vart allt detta något härstammar ifrån utan enbart flyttar problemet och förklaringen ett steg bakåt, eller så skapade Gud allting av inget.
Det finns inte en endaste vetenskaplig förklaringsmodell där "inget" är startpunkten, eller hur?
Nepp. DU flyttar målstolparna.
Frågan är VAR kom universumet ifrån inte VAD eller HUR det gick till.

Sen får man ju hålla isär kvantitativ och kvalitativ oändlighet.
Citera
2014-02-11, 19:34
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nejdå. Frågan är bra.
Om man däremot börjar fantisera ihop ett svar så måste det svaret också lyda under samma fråga och inte bara ad-hoca lite superkrafter och magi för att lösa problemet. Jag vet att ni är förtjusta i special pleading, men det känns som lite naivt och barnsligt bara.
Ja det är för att du inte har förstått vad som diskuteras.
Svaret bygger på samma premiss.
Citera
2014-02-11, 19:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91

Så du försöker på allvar hävda att troende är några förvuxna barn som använder "gubben i molnen" som en snuttefilt för att vi inte klarar av den stora, stygga, kalla vetenskapen? Ge upp, för fan. Vetenskapen har inte lyckats bevisa något av vikt vad gäller universums uppkomst och vad som (ev.) fanns innan, så försök inte vrida diskussionen till er fördel när jag som troende vet lika jävla lite som du som ateist.
Ren bullshit. Har du hört talats om Big-bang-teorin?
Citera
2014-02-11, 19:41
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Sett över hela världens befolkning? Ja, mycket möjligt. Bland de som forskar inom området? Knappast, där får du isf ta och belägga ditt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Universum har existerat i ca 14 miljarder år, det är något som både troende samt ateister är överens om.
Något existerade dock innan, vad vet vi ej men vi kan ju kalla det för "magi" och sedan känna oss nöjda och belåtna.
Ja precis så som Handfast skriver så långt är dom flesta överens om.
Detta innan sägs ju av ateister vara multiuniversum och för teisten Gud, visserligen behöver även multiuniversum en startpunkt så helt lugnt är det inte.
Citera
2014-02-11, 19:44
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Detta innan sägs ju av ateister vara multiuniversum och för teisten Gud, visserligen behöver även multiuniversum en startpunkt så helt lugnt är det inte.
Strawman. Ateism = frånvaro av tro på gud/gudar. Vad jag tror de flesta ateister på forumet säger är dock att de inte vet.
Citera
2014-02-11, 20:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nepp. DU flyttar målstolparna.
Frågan är VAR kom universumet ifrån inte VAD eller HUR det gick till.

Sen får man ju hålla isär kvantitativ och kvalitativ oändlighet.
Är det rätt fråga egentligen?

Universum är, det fanns långt innan vi föddes med betoning på långt, så frågan med förväntade svar är ett latemansgöra, du kanske gillar sådana frågor med ändlösa diskussioner? Vad annars ägnar sig de självutnämnda livsvetarna åt, mer än att ställa korkade frågor?
Citera
2014-02-11, 20:09
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Det stod ju antingen i det du citerade..

Du menar mitt andra påstående? Jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket att föra statistik på det.

Du menar att de skulle anse att universum skapades och att tid då startade och eftersom tid då startade så har det alltid funnits? Och inte att universum alltid har funnits för att det inte har någon startpunkt?

Om du inte bryr dig om ifall dina påstående har något stöd i verkligheten så finns det ju ingen anledning att bry sig om dina påståenden. Så jag har ingen anledning att tro att något annat än en minoritet bland forskare i allmänhet, och fysik och kosmologi i synnerlighet, tror på en personlig gud.
Citera
2014-02-11, 20:14
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Och detta någonting som du anser att man är överens om existerade innan universum måste vara gud för att..?

Multiuniversum, som du felaktigt målar på alla ateister, är ju antingen universum i en annan form, vilket gör att man inte alls är överens, eller ett tredje alternativ.
Citera
2014-02-11, 20:15
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är det rätt fråga egentligen?
Universum är, det fanns långt innan vi föddes med betoning på långt, så frågan med förväntade svar är ett latemansgöra, du kanske gillar sådana frågor med ändlösa diskussioner? Vad annars ägnar sig de självutnämnda livsvetarna åt, mer än att ställa korkade frågor?
Japp.
Citera
2014-02-11, 20:18
Medlem
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så det är möjligt att det jag nedan tar upp i inlägget redan behandlats. I så fall ber jag om ursäkt.

Förmodligen är de flesta i tråden bekanta med det så kallade kosmologiska argumentet, och jag förmodar att de flesta förespråkares bevis för Guds existens i någon mening bygger på detta. Till exempel framställer William Lane Craig i en debatt mot Stephen Law det hela på följande vis:

Citat:
We can summarize our argument thus far as follows:

1. The universe began to exist.
2. If the universe began to exist, then the universe has a transcendent cause.
3. Therefore, the universe has a transcendent cause.

Given the truth of the two premises, the conclusion necessarily follows.

Now from the very nature of the case, this cause must be an uncaused, changeless, timeless, and immaterial being which created the universe. It must be uncaused because we’ve seen that there cannot be an infinite regress of causes. It must be timeless and therefore changeless, at least without the universe, because it created time. Because it also created space, it must transcend space as well and therefore be immaterial, not physical.

Now there are only two possible candidates that could fit such a description: either an abstract object, like a number, or an unembodied mind or consciousness. But abstract objects don’t stand in causal relations. The number seven, for example, can’t cause anything! Therefore, it follows that the transcendent cause of the universe is an unembodied mind. And thus we are brought, not merely to an Uncaused Cause of the universe, but to its Personal Creator.

Det bör påpekas att jag inte köper WLC:s argument såsom den veritabla orgie av missbrukade termer som det är. Låt oss emellertid anta att argumentet håller och begrunda slutsatsen, nämligen att universum har en personlig skapare. På vilket sätt leder detta till att sagda skapare existerar idag? Rimligtvis finns det utrymma för att han t.ex. skulle "upplöst" sig själv i samband med universums skapelse.
Citera
2014-02-11, 20:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och detta någonting som du anser att man är överens om existerade innan universum måste vara gud för att..?
Skrev jag verkligen det?

Citat:
Multiuniversum, som du felaktigt målar på alla ateister, är ju antingen universum i en annan form, vilket gör att man inte alls är överens, eller ett tredje alternativ.
Du missade poängen som var att ändliga ting som har kommit till, skapades av en källa som inte är ändlig Det är man överens om.
Citera
2014-02-11, 20:58
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandermonde
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så det är möjligt att det jag nedan tar upp i inlägget redan behandlats. I så fall ber jag om ursäkt.

Förmodligen är de flesta i tråden bekanta med det så kallade kosmologiska argumentet, och jag förmodar att de flesta förespråkares bevis för Guds existens i någon mening bygger på detta. Till exempel framställer William Lane Craig i en debatt mot Stephen Law det hela på följande vis:

Det bör påpekas att jag inte köper WLC:s argument såsom den veritabla orgie av missbrukade termer som det är. Låt oss emellertid anta att argumentet håller och begrunda slutsatsen, nämligen att universum har en personlig skapare. På vilket sätt leder detta till att sagda skapare existerar idag? Rimligtvis finns det utrymma för att han t.ex. skulle "upplöst" sig själv i samband med universums skapelse.

Ja, det finns ju inte mycket som tyder på att det finns en aktiv personlig gud. Så det går väl argumentera för att denna personliga gud med största sannolikhet har kastat bort vårt universum som ett barn gör när den växer ifrån en leksak.
Senast redigerad av Gahlster 2014-02-11 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in