2014-02-11, 08:39
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Ateister och skitnödiga anti-teister hävdar ju bestämt att allt skapats ur inget (mer eller mindre) så om de fortsätter i logikens frånvaro så förvånar det väl ingen om de hävdar att stenen lika gärna lärt sig levitera.

Om du syftar på hur Lawrence Krauss föreslår att vårt universum kan ha skapats och att detta är helt fel så är du väl välkommen att belägga det. Fast det kanske passar sig bättre i en annan tråd i ett annat forum.
Citera
2014-02-11, 10:24
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ateister och skitnödiga anti-teister hävdar ju bestämt att allt skapats ur inget (mer eller mindre) så om de fortsätter i logikens frånvaro så förvånar det väl ingen om de hävdar att stenen lika gärna lärt sig levitera.

om gud har skapat och det är logiskt vem har då skapat gud? de skitnödiga kristnas svar för att använda mig av ditt uttryck, är att han ingen har skapat gud han har alltid funnits.

om universums datering vi har stämmer är att det är ca 13 miljarder år gammalt, vad tog honom sån tid innan han började skapelsen, att gå från att alltid ha funnits till att börja skapa för 13 miljarder år sen är ett mått på oändligt lång tid, vad gjorde han under denna tid?

som du ser logiken kan alltid vridas o vändas på så att det passaar en själv. jag tror att om gud finns har jag min teori men den vill ingen höra på för det är skrämmande som filosofisk och jag skulle dumförklaras

och en sten kan faktiskt levitera, i zero gravity
Senast redigerad av Reality81 2014-02-11 kl. 10:30.
Citera
2014-02-11, 10:36
Medlem
Citat:

Nej de enda som regelbundet pratar om "allt från inget"-tramset är teister, ironiskt nog så är det enbart deras förklaringsmodell där ett "allt från inget" är en nödvändighet. Eller menar man som troende att Gud skapade allt av något?
Citera
2014-02-11, 10:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Nej de enda som regelbundet pratar om "allt från inget"-tramset är teister, ironiskt nog så är det enbart deras förklaringsmodell där ett "allt från inget" är en nödvändighet. Eller menar man som troende att Gud skapade allt av något?

Ja, därför brukar jag roa mig med att förklara att det faktiskt är teister som tror att allt kom från inget. Att Gud trollade fram allt från ingenting är deras förklaringsmodell, inte ateisternas.

Vetenskapen och ateister har aldrig påstått att det någonsin funnits ett tillstånd av ingenting. Det är teisternas fält att hitta på alla möjliga dråpligheter ad-hoc utan tillstymmelse till bevisföring för att förklara saker man inte förstår.
Citera
2014-02-11, 12:31
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
om gud har skapat och det är logiskt vem har då skapat gud? de skitnödiga kristnas svar för att använda mig av ditt uttryck, är att han ingen har skapat gud han har alltid funnits.
Vem har då skapat skaparen som har skapat Gud osv.. leder ju blir bara till en oändlig regress.
Citera
2014-02-11, 12:39
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Då har ni inte förstått kritiken. Det är ateister som pratar om ''allt från inget'' eftersom teister inte menar att att allt kom från inget eftersom ''inget'' föregås av Gud.
Citera
2014-02-11, 12:41
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Vem har då skapat skaparen som har skapat Gud osv.. leder ju blir bara till en oändlig regress.

Vilket du tycker är dumt? Lika dumt som "special pleading"?
Citera
2014-02-11, 12:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vilket du tycker är dumt? Lika dumt som "special pleading"?
Va?
Citera
2014-02-11, 12:48
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Va?

Den oändliga regressen, alltså.

Vad gäller "special pleading", vilket jag inte känner till ett fullgott svenskt uttryck för, så kan du ta reda på vad det är här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_pleading
Citera
2014-02-11, 12:59
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Den oändliga regressen, alltså.
Vad gäller "special pleading", vilket jag inte känner till ett fullgott svenskt uttryck för, så kan du ta reda på vad det är här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Special_pleading
nej jag tycker inte det är dumt. Pudelns kärna är vad ligger bakom X? Teisten svara ju Y och ateisten kontra i sin tur med vad skapade Y och så fortsätter det med att teisten fråga vad skapade Y som har skapat x och så är vi inne i en oändlig regress utan någon reell effekt på någonting alls.
antingen så har ju Gud alltid funnits eller universumet det är väl dom flesta eniga om.

jo jag vet vad det innebär men förstår inte på vilket sätt det skulle vara ett special pleading, det jag skrev gäller ju inte bara teister utan ateister med.
Citera
2014-02-11, 13:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Exakt, så varför starta regressen till att börja med?
Citera
2014-02-11, 13:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Då har ni inte förstått kritiken. Det är ateister som pratar om ''allt från inget'' eftersom teister inte menar att att allt kom från inget eftersom ''inget'' föregås av Gud.

Ateister har aldrig pratat om allt från inget. Det är en seglivad strawman från teister.
Gud trollar fram allt från inget, medans ateisterna inte försöker ge ett svar man är okvalificerad att ge.
Det tycker åtminstone jag är ärligare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in