2013-01-22, 16:00
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
grejen är att det finns ju faktiskt en del sanning i spindelman-serietidningarna... exempelvis att den skulle visa hur världen var för 2000 år sedan. just spindelmannen är ju fantasi, men han är bara en liten del av det, och det finns åtminstone lika mycket historia i serietidningarna som det finns fantasi.

men 2000 år inte riktigt tillräckligt med tid. vi skulle säkert ha historia som går tillbaks så långt, och det skulle inte ha förvandlats till mytologi än. men 20000 år senare så skulle folk troligtvis tro att allt i spindelmannen serierna var bara sagor, även fast de faktiskt visar till stor grad hur verkligheten var för 20000 år sedan.

det finns ju säkert mobiltelefoner, datorer och sånt i serietidningarna... och folk om 20000 skulle säkert tro att de var bara sagor. "saker som mobiltelefoner/telepati har aldrig funnits."

Och du tycker att detta resonemang talar till din fördel?

Med exakt samma resonemang så beskriver t.ex. odysséen i stora drag hur det var på den tiden, minus alla konstiga varelser förstås och en del fiktiva händelser.

Du punkterade precis ditt eget resonemang. Grattis!
Citera
2013-01-22, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
grejen är att det finns ju faktiskt en del sanning i spindelman-serietidningarna... exempelvis att den skulle visa hur världen var för 2000 år sedan. just spindelmannen är ju fantasi, men han är bara en liten del av det, och det finns åtminstone lika mycket historia i serietidningarna som det finns fantasi.

Brilliant:

New York finns (med en del detaljer inkluderat) = spindelmannen spindelmannar.

eller

Dalsland finns (där jag bor, med en del detaljer inkluderat) = 'transmofoglyfiering av ambroyade' är på riktigt.
Citera
2013-01-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Med exakt samma resonemang så beskriver t.ex. odysséen i stora drag hur det var på den tiden, minus alla konstiga varelser förstås och en del fiktiva händelser.
saker som mobiltelefoner kunde också låta konstiga och fiktiva om 40000 år. bara för att något låter fiktivt så betyder det inte att det är det.

enligt många mytologier har ju människor funnits i miljoner år, så våran historia går bakåt mer än vad evolutionsteorin säger.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 16:12.
Citera
2013-01-22, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
saker som mobiltelefoner kunde också låta konstiga och fiktiva om 40000 år. bara för att något låter fiktivt så betyder det inte att det är det.

"Det kan inte uteslutas" är inget argument för nånting alls.
Citera
2013-01-22, 16:13
Medlem
Citat:

enligt mytologier har ju människor funnits i miljoner år, så våran historia går bakåt mer än vad evolutionsteorin säger.

Då får man välja vad man skall tro på, vetenskapliga rön eller myter och sagor! Att du har valt sida det råder det ingen tvekan om, skulle vara spännande att höra argumenten som fällde avgörandet.
Citera
2013-01-22, 16:17
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Och detta har vilket bevisvärde?

Citat:
enligt många mytologier har ju människor funnits i miljoner år, så våran historia går bakåt mer än vad evolutionsteorin säger.

Ja jisses, vad ska vi tro på egentligen, modern vetenskap eller några smutsiga halvnakna djungelmänniskor?
Citera
2013-01-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Då får man välja vad man skall tro på, vetenskapliga rön eller myter och sagor! Att du har valt sida det råder det ingen tvekan om, skulle vara spännande att höra argumenten som fällde avgörandet.
jag har inte valt någon sida. det finns ju verklighet och fantasi på båda sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja jisses, vad ska vi tro på egentligen, modern vetenskap eller några smutsiga halvnakna djungelmänniskor?
fast det är ju bara enligt evolutionsteorin som människor var smutsiga halvnakna djungelmänniskor på den tiden, men enligt mytologier var vi jättar och andliga människor med hög teknologi, kunskap, vetenskap och sånt. vi moderna människor har ju bara studerat världen vetenskapligt i några hundra år, medan de forntida människorna studerade det i hundratusentals år. "Vi står på jättars axlar"
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 16:23.
Citera
2013-01-22, 16:33
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
fast det är ju bara enligt evolutionsteorin som människor var smutsiga halvnakna djungelmänniskor på den tiden, men enligt mytologier var vi jättar och andliga människor med hög teknologi, kunskap, vetenskap och sånt. vi moderna människor har ju bara studerat världen vetenskapligt i några hundra år, medan de forntida människorna studerade det i hundratusentals år. "Vi står på jättars axlar"

Till att börja med pratar jag om mytologier som övht finns bevis för idag. Eller du kanske menar att det sprang omkring jättar på jorden för 2-3000 år sedan?

Du har förstås en väldigt bra förklaring till varför inga som helst bevis har hittats för någon teknologiskt avancerad civilisation? Låt mig gissa; atlantis och detta sjönk magiskt till botten vid random tidpunkt och efterlämnade inga som helst bevis? Finns det i övrigt någon anledning till att ingen av alla dessa jättar lämnat några arkeologiska spår efter sig?

Det finns absolut ingenting som tyder på att någon innan den moderna människan har studerat världen vetenskapligt, så snälla rara sluta för helvete att spy ur dig lögner, det börjar bli tröttsamt. Jag hoppas innerligt att det sista inte är någon sorts patetiskt försök att påvisa förekomsten av jättar.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-22 kl. 16:36.
Citera
2013-01-22, 16:39
Medlem
Citat:
jag har inte valt någon sida. det finns ju verklighet och fantasi på båda sidor.

Vilka vetenskapliga rön anser du vara fantasi? Och när du tycker att myter och sagor är dokument som beskriver människans historia mer korrekt än modern vetenskap, då har du valt sida.
Citera
2013-01-22, 16:39
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Då måste jag missförstått dig, tyckte du kritiserade bogo när han ifrågasatte teistens ad populum argument. Och din invändning var att bogo skulle förneka kristendomens inflytande över västerlandet.
Jag konstaterade bara ett sakförhållande. Jag ser gladeligen att ni visar en plats där man håller för troligt att spindelmannen vakar över staten. En verklig plats, inte någon luddig framtidsvision.
Citera
2013-01-22, 16:44
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråden efterfrågar 'guds'-bevis. Annanstans har jag redan deltagit i en del religions-psykologiska betraktninger.
Och jag säger att Gud existerar i allra högsta grad som en kulturell entitet. Vad är problemet? Det är inte definitionen av 'Gud' som är problemet i första hand, det är definitionen av 'existera'.
Citat:
Knappast, men det har redan nu en stor kulturell impakt .... enligt: "Jag har ingen evidens så jag pladdrar istället" metodologin (ingen ironi åt ditt håll implicerat).
Säger du det så.
Citat:
Åter till vad ett 'bevis' i så fall är.
Åter till vad ett existenskriterium är. Validerbarhet?
Citera
2013-01-22, 16:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag konstaterade bara ett sakförhållande. Jag ser gladeligen att ni visar en plats där man håller för troligt att spindelmannen vakar över staten. En verklig plats, inte någon luddig framtidsvision.

Det mesta exoterisk religion är konstruerat omkring nån 'spindelman'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in