2014-02-10, 20:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur kan det ses som positivt? Slappar man hela dagarna?
Tråden handlar inte om vad som är positivt respektive negativt, utan om fördomar om studenter som studerar X-utbildning.
Citera
2014-02-10, 22:19
Medlem
Vore intressant att höra vad det finns för fördomar om Tandläkarstudenter? Inte läkarstudenter alltså.
Citera
2014-02-10, 22:21
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Vore intressant att höra vad det finns för fördomar om Tandläkarstudenter? Inte läkarstudenter alltså.
Nu vet jag av fakta att denna fördom inte stämmer, men det rör sig ändå snack om att tandläkarstudenter är folk som in på läkarprogrammet.
Citera
2014-02-10, 22:36
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nu vet jag av fakta att denna fördom inte stämmer, men det rör sig ändå snack om att tandläkarstudenter är folk som in på läkarprogrammet.

Jag antar att du tänkt skriva att fördomen är att de inte kom in på läkarprogrammet. Visserligen är det säkert ett flertal av tandläkarstudenterna med full pott, men det är ett faktum att tandläkarutbildningen har haft lägre antagningskrav. Det gäller både i BI och HP-kvoten.
Citera
2014-02-10, 22:57
Medlem
Askenars avatar
Citat:

Det vanliga är ju att det är personer som inte kom in på läkarprogrammet men det borde inte spela så stor iom deras höga priser för folk över ~21 år.
Citera
2014-02-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnuttemuffan
Vore kul om någon hade några fördomar om de i Luleå som pluggar "Industriell miljö- och processteknik"
Rädda världen-typer som tror stenhårt på den globala uppvärmningen och vill göra något åt saken. I samma stuk som de som läser hållbar energitillväxt, med andra ord friluftsmänniskor som vill rädda miljön.
Citera
2014-02-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idaistheshit
Läkarstudent på LiU som kom in via hp, ett högskoleprov som bara gjordes en gång.

Är du en tjej så är du nog precis min typ, är du det inte så är du väl antagligen ganska lik den grupp som helt enkelt är bra på att skriva HP, som jag nog kan sålla mig till. Fast att läsa till läkare tycker jag innefattar lite väl breda kurser utan någon klar progression i studierna, sen är jag inte heller jätteintresserad av Biologi förutom hur man kan förbättra sin egen hälsa/ skydda sig från sjukdomar. Kemi däremot är relativt intressant. Tror dom flesta läkarstudenter som kommer in via HP har betydligt enklare för sig än övriga läkarstudenter, det blir mycket skön fritid.
Citera
2014-02-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur kan det ses som positivt? Slappar man hela dagarna?
1) Positivt i den bemärkelsen att man givetvis snittar A samtidigt som man har tid att festa som ett djur. HHS är ju übermenschen
2) Fördomar är just fördomar.

Citat:
Som tidigare nämnts: kom inte in på läkarprogrammet. 5% tycker faktiskt att tandläkaryrket är stimulerande, spännande och/eller roligt. 90% tycker det inte men lockas av trygg arbetsmarknad, bra lön eller status (i vissa kretsar). Resterande 5% är sadister som vill vara det levande skälet till att framtida generationer också lider av skräck för tandläkare. Som personer hetsar de inte lika mycket som läkarstudenter och är mer avspända i förhållningssättet till andra. Den utbildning i Sverige med högst procentuell andel iranier. Oftast är de riktigt sköna också.
Citera
2014-02-11, 12:07
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
1) Positivt i den bemärkelsen att man givetvis snittar A samtidigt som man har tid att festa som ett djur. HHS är ju übermenschen
2) Fördomar är just fördomar.

Som tidigare nämnts: kom inte in på läkarprogrammet. 5% tycker faktiskt att tandläkaryrket är stimulerande, spännande och/eller roligt. 90% tycker det inte men lockas av trygg arbetsmarknad, bra lön eller status (i vissa kretsar). Resterande 5% är sadister som vill vara det levande skälet till att framtida generationer också lider av skräck för tandläkare. Som personer hetsar de inte lika mycket som läkarstudenter och är mer avspända i förhållningssättet till andra. Den utbildning i Sverige med högst procentuell andel iranier. Oftast är de riktigt sköna också.

Haha! Känns som om detta snarare grundar sig på empiri istället för fördomar.
Citera
2014-02-11, 12:28
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Är du en tjej så är du nog precis min typ, är du det inte så är du väl antagligen ganska lik den grupp som helt enkelt är bra på att skriva HP, som jag nog kan sålla mig till. Fast att läsa till läkare tycker jag innefattar lite väl breda kurser utan någon klar progression i studierna, sen är jag inte heller jätteintresserad av Biologi förutom hur man kan förbättra sin egen hälsa/ skydda sig från sjukdomar. Kemi däremot är relativt intressant. Tror dom flesta läkarstudenter som kommer in via HP har betydligt enklare för sig än övriga läkarstudenter, det blir mycket skön fritid.

Fast så är nog inte fallet. De som kom in på betyg tenderar att klara högre studier bättre. vad som definerar "mycket skön fritid" är ju relativt men det är ju ingen slapp utbildning direkt.
Citera
2014-02-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Fast så är nog inte fallet. De som kom in på betyg tenderar att klara högre studier bättre. vad som definerar "mycket skön fritid" är ju relativt men det är ju ingen slapp utbildning direkt.

Det är fel, det gäller bara i utslaget över alla utbildningar och är i det sammanhanget föga förvånande om man tar och tittar på diskrepansen mellan HP-intagsgränser och motsvarande betygsgränser för många mindre attraktiva utbildningar. Då de som skriver ett adekvat hp-resultat för att komma in på läkarprogrammet helt klart är mer begåvade generellt än de som tagit sig in via högsta betyg genom dagens urvattnade betygsinflaterade gymnasiesystem så har de givetvis mycket lättare för att ta till sig programmet och med mindre ansträngning klara detsamma.
Citera
2014-02-11, 14:08
Medlem
boqpods avatar
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så yrket P-Lisa har säkert nämnts tidigare.
Parkeringsvakt, kalla det vad ni vill.

Hur som helst är det bara:
1. Gamla kärringar som inte har haft en egen familj och har för många katter hemma.
2. Blattar som gillar att "ha makt" och är småkriminella. Farsan snurrar pizza och morsan går på bidrag. De är lågutbildade och måste jobba med någonting för att ha råd med sin BMW 320 med M3-speglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in