2014-02-11, 14:30
Medlem
elmisss avatar
Tjena allihop!

Nu vill jag höra lite fördomar mot de som pluggar dataspelsutveckling?

Själv bidrar jag till fördomarna mot dem med: Långhåriga, orakade killar med X antal kilo barlast runt midjan. Oskulder självklart, dock lite för bra relation till sin mamma, if you know what I mean.
De har ett aktivt intresse för TV- och datorspel, manga och Warhammergubbar. De som började plugga direkt efter gymnasiet var typen som inte ville fira sin student, inget flak, ingen middag med släkt och vänner, OCH absolut INGEN fest på kvällen.

Nu vill jag som sagt höra fördomarna ni har
Citera
2014-02-11, 14:35
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Fördomar om byggingenjörer (3 åriga högskoleingenjören) ?
Citera
2014-02-11, 14:55
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Tjena allihop!

Nu vill jag höra lite fördomar mot de som pluggar dataspelsutveckling?

Själv bidrar jag till fördomarna mot dem med: Långhåriga, orakade killar med X antal kilo barlast runt midjan. Oskulder självklart, dock lite för bra relation till sin mamma, if you know what I mean.
De har ett aktivt intresse för TV- och datorspel, manga och Warhammergubbar. De som började plugga direkt efter gymnasiet var typen som inte ville fira sin student, inget flak, ingen middag med släkt och vänner, OCH absolut INGEN fest på kvällen.

Nu vill jag som sagt höra fördomarna ni har

Dataspelsutveckling är ett brett begrepp. Men om du syftar till de som skriver kod så är jag beredd att hålla med till viss del. Men det finns många andra områden inom spelutveckling där helt andra typer av människor verkar. Då tänker jag främst på den designmässiga och konceptuella biten. Där hittar vi inte den personen som du beskriver.
Citera
2014-02-11, 15:17
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Det är fel, det gäller bara i utslaget över alla utbildningar och är i det sammanhanget föga förvånande om man tar och tittar på diskrepansen mellan HP-intagsgränser och motsvarande betygsgränser för många mindre attraktiva utbildningar. Då de som skriver ett adekvat hp-resultat för att komma in på läkarprogrammet helt klart är mer begåvade generellt än de som tagit sig in via högsta betyg genom dagens urvattnade betygsinflaterade gymnasiesystem så har de givetvis mycket lättare för att ta till sig programmet och med mindre ansträngning klara detsamma.

Jag håller inte med, de har ofta bristande studieteknik vilket straffar sig på ett pluggintensivt program som läkarprogrammet. Man vinner inte så mycket mark med sina kunskaper eftersom att informationen man ska ta åt sig inte är så komplicerade och tämligen lättillgänglig.
Citera
2014-02-11, 16:59
Medlem
nutkjells avatar
Kemister? (kandidat)
Citera
2014-02-11, 17:30
Medlem
spacemarine99s avatar
Turismvetare?
Citera
2014-02-11, 19:51
Medlem
Civilekonom på Liu.
Citera
2014-02-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Civilekonom på Liu.
Kom inte in på något bättre.
Citera
2014-02-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacemarine99
Turismvetare?
Ämnet i sig verkar av allt att döma vara ett tramsigt hittepåämne som hade passat bättre på yrkeshögskolor eller rent av charterbolagens internutbildningar. Studenterna är inte några läshuvuden och inga egentliga akademikerämnen. Låg- till medelpresterande på gymnasiernas samhällslinjer (alt. specialutformade program) som ändå vill läsa vidare men väljer ett lite mer udda och nischat program för att det verkar roligare än "klassiska" högskolestudier. Rätt mycket avhopp efter 1-2 terminer när folk inser att de borde läsa något riktigt.
Citera
2014-02-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Fördomar om byggingenjörer (3 åriga högskoleingenjören) ?
Välklädda, intetsägande, tråkiga och menlösa svenssons.

Faller som furor för grupptryck.

Inte sällan hipsters.
Citera
2014-02-12, 16:17
Medlem
spacemarine99s avatar
Miljövetare?

Statsvetare?
Citera
2014-02-12, 16:35
Medlem
Ekonomer?