2014-02-10, 21:51
Medlem
Legal-Eagles avatar
Ett tips till alla som stressar över betygen är att om ni skulle få annat betyg än AB på fördjupningskurserna så måste inte dessa kurser räknas med utan man har rätt att få gå nya fördjupningskurser och själv välja vilka som ska ingå i examen. Vilket torde förklara den generösa betygstilldelningen på fördjupningskurserna. Era universitet vill helt enkelt bli av med er.
Citera
2014-02-10, 21:53
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ett tips till alla som stressar över betygen är att om ni skulle få annat betyg än AB på fördjupningskurserna så måste inte dessa kurser räknas med utan man har rätt att få gå nya fördjupningskurser och själv välja vilka som ska ingå i examen. Vilket torde förklara den generösa betygstilldelningen på fördjupningskurserna. Era universitet vill helt enkelt bli av med er.

Hej.

Har du något tips på enkla fördjupningskurser om man vill kunna glida in ett AB utan allt för mycket plugg? Kan man läsa fördjupningskurser vid ett annat universitet? Finns det någon kurs som är "roligare" än de andra och innehåller kanske.. lite humor?

// nyfiken t5-student
Citera
2014-02-10, 21:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hear hear! Sedan bör också tilläggas att betygssnitten tenderar att bli bättre efter fördjupningskurserna. Det finns t.ex. en kurs på UU där i runda tal 78 % (!!) fick AB i betyg. Så snittet kan höjas och tingsplatsen säkras, speciellt om även andra kurser (t.ex. NEK, FEK) studeras vid sidan om juristprogrammet.

Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Hej.

Har du något tips på enkla fördjupningskurser om man vill kunna glida in ett AB utan allt för mycket plugg? Kan man läsa fördjupningskurser vid ett annat universitet? Finns det någon kurs som är "roligare" än de andra och innehåller kanske.. lite humor?

// nyfiken t5-student
Det finns en jäkligt intressant kurs där du kan lära dig skillnaden på borgenär, borgensman och gäldenär.
Citera
2014-02-10, 22:03
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hear hear! Sedan bör också tilläggas att betygssnitten tenderar att bli bättre efter fördjupningskurserna. Det finns t.ex. en kurs på UU där i runda tal 78 % (!!) fick AB i betyg. Så snittet kan höjas och tingsplatsen säkras, speciellt om även andra kurser (t.ex. NEK, FEK) studeras vid sidan om juristprogrammet.

Det finns en jäkligt intressant kurs där du kan lära dig skillnaden på borgenär, borgensman och gäldenär.
...och för att göra det ännu roligare: om man läser fler fördjupningskurser, vilket man alltså har rätt till, så är dessa kurser poängmässigt mer värda än kurser i Nek, Fek eller liknande.
Citera
2014-02-10, 22:07
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Jaha. Kan du berätta mer om den? På vilket universitet ges den? Jag går i Örebro. Började i Lund först, men det var så jävla dåligt att jag bytte till Örebro. Där är det kung. Om kursen går i Lund är jag därför inte intresserad.

Har du läst den själv? Fick du AB?
Citera
2014-02-10, 22:17
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
...och för att göra det ännu roligare: om man läser fler fördjupningskurser, vilket man alltså har rätt till, så är dessa kurser poängmässigt mer värda än kurser i Nek, Fek eller liknande.

Menar du poängmässigt till notarietjänst eller något annat? Om man tar examen då - kan man gå tillbaka?
Citera
2014-02-10, 22:18
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Menar du poängmässigt till notarietjänst eller något annat?
Ja, notarie. Utan att veta så skulle jag tro att om du tar ut examen så åker du nog ut.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-02-10 kl. 22:24.
Citera
2014-02-10, 22:50
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
... Det allra viktigaste är dock att jag får ett arbete som innebär att jag kan säga att jag jobbar som jurist....

Haha är det såhär juristkåren ser ut... Snacka om att vara titelkåt.
Citera
2014-02-10, 22:54
Medlem
Finns det något säte som inte har fem timmars tentor?
Citera
2014-02-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Finns det något säte som inte har fem timmars tentor?

SU har sköna tretimmarstentor på EU- och statsrätten under första terminen, därefter blir det lite värre. Beror väl mycket på kurs också.
Citera
2014-02-11, 00:22
Bannlyst
Istället för att GRÅTA UT har jag nu i 2h ägnat mig åt att svara på 3 frågor som finns upplagda under ersättningsrätt, vilken ingår i allmän förmögenhetsrätt 270 HP på den Juridiska fakulteten vid Lunds Universitet.

Jag har tagit hjälp av lagtext och studielitteratur. Ni kan alltså se hur jag skriver på en tentamen, svaren är skrivna på ett SERIÖST sätt, har alltså simulerat en tentamen.

Vore tacksam om ni kollade och bedömde, själv känner jag att det är U material.

Här är frågorna, länk till den Juridiska fakulteten vid Lunds Universitet.

länk: första dokumentet http://qr.jur.lu.se/Quickplace/lagb01/PageLibraryC12578C60047B0E6.nsf/h_Toc/B23AB730ECA9500AC1257A1B0043BFD3/?OpenDocument

Mina svar kan ni läsa nedan eller i dokument, blir ingen torrent.

https://docs.google.com/document/d/1HzBDeradubafOyzZZL6km1VHDDaTXDedy-k0LDotT2Q/edit?usp=sharing

Tack för eventuell kritik!!!!!!!!!

Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-11 kl. 00:28.
Citera
2014-02-11, 00:52
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Haha är det såhär juristkåren ser ut... Snacka om att vara titelkåt.
Haha ja det blev lite konstigt formulerat kanske. Jag menade snarare att jag efter 4,5 års studier till jurist inte vill jobba som något annat. Jag vill ha kvalificerat JURIDISKT arbete inte bara "kvalificerat". Om jag läste till gymnasielärare skulle jag vilja jobba som det också och inte som förskolelärare. Dålig liknelse kanske men förhoppningsvis förstår du min poäng.

Och ja, i ärlighetens namn tycker jag det ska bli coolt att kunna kalla mig jurist. Lite yrkesstolthet måste man väl ha. Vad ska du göra, stämma mig?
Senast redigerad av Modnar 2014-02-11 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in