2014-02-09, 20:42
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du har fel. Jv säger inte någonstans specifikt att dessa organisationer är "djävulens påfund". Jv satsar inte på någon av dem men låter var och en medlem själv avgöra frågan om att understödja dem. Denna hållning har gradvis vuxit fram under senare decennier. Frågan om specifika hjälporganisationer har över huvud taget inte behandlats i Jvs litteratur på mer än 50 år. Det gäller också Röda Korset. Ett Jv i Sverige som blev medlem i Röda Korset på 80-talet trakasserades men lämades till slut i fred, vilket visar att något förbud inte finns. Förvisso skulle Jv kunna göra mycket mer. Några föredömen i frågan är de inte, men om något Jv vill understödja vanliga hjälporganisationer tolereras det. Så var det inte på 30-talet eller 40-talet. Då skulle alla pengar användas för att sprida Jvs budskap. Så är det inte längre.

det låter ändå hemskt, varför undanhåller sig jv från att göra gott?

hur kan jv anse sig vara goda kristna och skita i hungriga och sjuka barn?

man måste först ge folk mat sen kan man prata om bibeln, andlig föda måste komma i andra hand när folk håller på att dö av undernäring och sjukdommar,

vistt kan inte JV rädda hela världen, men som Jesus sade i sin liknelse om det borttappade fåret,
och hur han delade med sig av brödet och fiskarna, hur han botade sjuka,

en kristen ska inte vara som en farisé, teori och praktik... måste gå hand i hand
Citera
2014-02-09, 21:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du har fel. Jv säger inte någonstans specifikt att dessa organisationer är "djävulens påfund". Jv satsar inte på någon av dem men låter var och en medlem själv avgöra frågan om att understödja dem. Denna hållning har gradvis vuxit fram under senare decennier. Frågan om specifika hjälporganisationer har över huvud taget inte behandlats i Jvs litteratur på mer än 50 år. Det gäller också Röda Korset. Ett Jv i Sverige som blev medlem i Röda Korset på 80-talet trakasserades men lämades till slut i fred, vilket visar att något förbud inte finns. Förvisso skulle Jv kunna göra mycket mer. Några föredömen i frågan är de inte, men om något Jv vill understödja vanliga hjälporganisationer tolereras det. Så var det inte på 30-talet eller 40-talet. Då skulle alla pengar användas för att sprida Jvs budskap. Så är det inte längre.
Hur i hela världen kan man trakkasseras av röda korset , överensstämnde inte jv-mannualen med akuta läget och jv:ts lust att gå hem och läsa boken istället för att behöva trakkasseras HUR DÅ?

När är trakasseri definierat som trakasseri? enligt bibelmannualen?
Citera
2014-02-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Du valde att bara svar på en liten del av mitt inlägg!
När det gäller händelsen där Jesus rensade templet, så står det bara att han drev ut ALLA som sålde och köpte i helgedomen, inte något om det du säger att de sålde för dyrt.
Så du läser in det du vill i berättelsen. Vi behöver väl inte utgå från att de alla var korrumperade!
Och om det faktum att de sålde för dyrt var anledningen till att han drev ut dem, varför sägs detta inte på något ställe där händelsen återges?
Det hade ju varit ytterligare en viktig lärdom att dra av denna händelse!
Nu får vi nöja oss med att läsa vad som verkligen står, och inte lägga till efter egna önskemål.
Skulle vara intressant om du ville nämna namnet på den forntida skrift som du hänvisar till.

När det gäller berättelsen om änkan, så har jag svårt för att se att denna liknelse har något intresse för JVs återkommande överklagande!
Änkan i fråga hade uppenbarligen varit utsatt för någon orätt. Att hon till sist också fick rätt var ju en direkt följd av att domaren insåg det, och till sist för att slippa hennes tjat också gav henne det hon bad om, och som hon egentligen skulle ha fått tidigare!

Tror knappast att alla instanser som JV har överklagat till tycker att JV egentligen har rätt!
Får väl se om taktiken med "tjat" kommer att lyckas för JV. Hur som helst är jag övertygad om att detta inte var den lärdom Jesus ville förmedla med sin liknelse, lika lite som lärdomen är att barn ska kunna tjata sig till något av sina föräldrar, bara de är tillräckligt ihärdiga!

Och som du själv säger, så handlar liknelsen egentligen om att Gud besvarar böner. Och jag har alltid fått lära mig att man inte ska be Gud om själviska saker som rikedom tex.

Liknelsen handlade om att den orättfärdige domaren inte ville ge dem som faktiskt tillkom änkan.
I detta fallet är det ju en fråga om att behandla alla samfund lika inför lagen.
Antingen ska alla betala skatt eller ingen, det är en fråga om att vara lika inför lagen (skattelagen i det här fallet).
Citera
2014-02-10, 00:38
Medlem
Citat:
Att Jesu efterföljare skulle kämpa mot världsliga myndigheter för att få samma fördelar som andra, i deras ögon falska religioner, det rimmar dåligt med hela undervisningen i NT.

Ja, JVs kamp för "rättvisa" och "samma förmåner som andra religioner", när det gäller ekonomiska frågor rimmar dåligt med alla skriftställen som talar om att inte göra sig bekymmer för morgondagen, och det rimmar också dåligt med alla bibelord om att Jesus sanna efterföljare skulle bli förföljda och smädade!
Dessutom skulle de glädja sig över denna förföljelse!

Hittar inte något skriftställe som talar om att hans efterföljare skulle kämpa för att få rätt mot världsliga myndigheter, varken av ekonomiska skäl eller av "rättviseskäl".

Det du hänvisar till gällande att inte oroa sig över morgondagen handlar just om detta att oroa sig är en känsla som kan förstöra en hel människas liv. Det handlade inte om att inte planera eller se om sitt hus. Du måste balansera de olika bibelställena mot varandra för att förstå Jesu undervisning.

De skulle glädja sig inte över förföljelsen utan att det faktum att de blev förföljda var ett bevis i att det följde Jesus och hade sanningen.

(Filipperna 1:7) . . .Det är alldeles rätt av mig att tänka detta om er alla, på grund av att jag har er i mitt hjärta; ni har alla del med mig i den oförtjänta omtanken, både i mina bojor och i att försvara och lagligt stadfästa de goda nyheterna.
Citera
2014-02-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det är en doktrin... som står fast, som jv ska man inte förlita sig på mänskliga organisationer som UNHCR, RÖda Koset, Läkare utan gränser, etc.
alla dessa organisationer ger en falsk trygghet,
och är egentligen djävulens påfund,

och som jv brukar ofta säga,: "även om jv skulle sälja alla sina värdesaker så skulle det ändå finnas fattigdom i världen"

du skriver att de skulle inte längre förbjuda nån att vara aktiv i Röda Korset (vilket jag inte tror)
men av "kristna" för vilka jv utger sig att vara skulle jag förvänta mig mycket mer,
jv hade kunnat göra stora hjälpinsatser, som alla andra kyrkor gör,

Det finns JV som arbetar för Röda korset.
Jag ger månadsbidrag till Rädda barnen
Citera
2014-02-10, 01:03
Medlem
[quote]
Citat:
Upprepar mitt tidigare påstående att JV i dessa frågor har visat hur de har avlägsnat sig från urkristendomen.
Dagens JV litar tydligen inte på att om de först söker hans rike, så skall allt det andra tillfalla dem!
Och man kan ju inte med bästa vilja i världen mena att de som använder sin tid på att skriva dessa överklaganden på det sättet fullgör missionsbefallningen!
Citat:
Och inte följer man Jesu ord till den rike mannen, att skänka sina rikedomar till de fattiga, och sedan följa Jesus.
Återigen så saknar du kunskap om vad bibeln egentligen lär.
Den här mannen var mycket rik och Jesus kunde se vad som fanns i hans hjärta och visade genom det han sa att han älskade sin rikedom mer än att få tjäna Gud. Han valde alltså sin rikedom före att bli en Jesu efterföljare. frågeställningen rörde alltså var hans hjärta fanns precis som det Jesus talade om i bergspredikan (Matteus 6:21) . . .för där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Citat:
Inte hittar jag någonstans i Bibeln att de första kristna, innan de gick ut och spred kristendomen, frågade efter fördelar i form av bidrag och skattelättnader!
(Markus 12:14-17) . . .Har man lov att betala huvudskatt till kejsaren, eller har man det inte? 15 Skall vi betala, eller skall vi inte betala?” Men han genomskådade deras hyckleri och sade till dem: ”Varför sätter ni mig på prov? Kom med en denar, så att jag kan se den.” 16 De kom med en. Och han sade till dem: ”Vems bild och inskrift är detta?” De sade till honom: ”Kejsarens.” 17 Då sade Jesus: ”Betala tillbaka till kejsaren det som är kejsarens, men till Gud det som är Guds.” Och de förundrade sig över honom.
Att betala till kejsaren innebär alltså att betala det som han kräver, det vi behandlar här är hur skattelagen ska tolkas och att alla ska vara lika inför lagen.
Det är ju inte ens något konstigt i detta, om du anser att du betalar felaktig skatt påpekar du då inte detta gentemot skatteverket?

Citat:
Och inte heller påtalade de att de blev orättvist behandlade; "varför ska bara vi bli förföljda när andra slipper detta?"
Nej, de visste att de skulle bli förföljda! Varför kan inte JV i stället se de påstådda orättvisorna som en form av förföljelse?
Jo det kanske vi gör och då driver vi frågan vilket vi gjort i hundra år och vunnit tusentals segrar i domstolar över hela världen. Domar som andra har tackat oss för, mycket av den rätt att uttrycka sina åsikter i USA kommer från domar som JV vunnit där.
Du kan forska i ämnet så ser du att det är så.

Citat:
Genom att om och om igen framhålla att det är orättvist att de inte får bidrag och skattelättnade när andra får det, så säger de ju i själva verket själva att de inte har någon särställning som sanna kristna!
Nej, de vill ha samma förmåner som andra grupper, bli rättvist behandlade, hellre än att följa bibelordet!
Detta är din tolkning, det faktum att vi blir orättvist behandlade visar att vi har sanningen. Att vi sedan driver frågan vidare när vi blir orättvist behandlade visar däremot inte på att vi inte skulle ha sanningen.
Du tänkte lite galet där

Citat:
När det gäller statsbidraget, så minns jag en tid när ledande bröder sa att man inte ville ha något sådant bidrag, eftersom man ville stå fria från staten, och inte vara en del av världen. Dessutom fanns tidigare föreställningen att Gud skulle sörja för sin församling! Och det finns fortfarande församlingar som inte söker detta bidrag, eftersom de inte vill vara beroende av staten.
Detta handlar om det vi har vår lagliga rätt till och utan att diskrimineras.

Citat:
Och är det inte märkligt att det tog nästan 100 år innan man började säga att betellivet var en klosterlik tillvaro?
Tidigare har man ju inte precis framhållit klosterlivet som något positivt eller eftersträvansvärt!
Och eftersom betellivet skiljer sig på nästan alla punkter från klosterlivet, så är det också fel att tala om klosterlik tillvaro!
Det är denna bedömning som vi låter högre instanser avgöra, vad betyder uttrycket "klosterlik tillvaro" enligt rättspraxis.
Sedan kan du tycka vad du vill men vi har ett rättsystem som avgör dessa frågor och det går att driva dessa i olika instanser.

Citat:
Lägger in länken om livet i Birgittaorden igen, så kan du ju se hur många likheter du kan hitta!:yes

Och att instifta DVO har säkert bara som syfte att få samma ekonomiska fördelar som kloster.
Dessutom, att tala om ett fattigdomslöfte, som inte är något verkligt fattigdomslöfte, det är ju bara en fint, för att försöka få samma fördelar som kloster!
Detta är din ensidiga tolkning av detta, du vet inte varför DVO kom till du gissar bara. Dessutom vad vi lägger i fattigdomslöfte och de regler som gäller på t ex betel för detta och vad du i din värld anser vara ett fattigdomslöfte behöver ju inte vara samstämmigt. Om normen att jobba heltid är 40h/v och i ett annat land så kanske det är 36h/v så kan man ju inte säga att bara ett av dessa är rätt gällande vad som är att betrakta som heltid, eller?
Enligt Wikipedia är ett fattigdomslöfte

Citat:
"Fattigdomslöfte, i religiösa sammanhang pratar man om ett löfte om fattigdom, som munkar och nunnor avger när de går i kloster. Det innebär ett avståndstagande från personligt ägande, d.v.s. alla ägodelar i klostret tillhör kommuniteten, inte individen."

Nej, något sådant löfte har inte betelliterna givit

Och behöver inte heller ge för att uppfylla JV riktlinje för ett fattigdomslöfte.
Citera
2014-02-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hur i hela världen kan man trakkasseras av röda korset , överensstämnde inte jv-mannualen med akuta läget och jv:ts lust att gå hem och läsa boken istället för att behöva trakkasseras HUR DÅ?

När är trakasseri definierat som trakasseri? enligt bibelmannualen?

Det var inte fråga om att bli trakasserad AV Röda Korset utan PGA Röda Korset av Jv. Ett Jv blev avkrävt svar på kränkande frågor angående Röda Korset och dessa svar skulle sändas vidare till avdelningskontoret för Jv i Sverige för bedömning - i sämsta Kafka-stil. Man framhöll i en hemlig skrivelse till de lokala äldste att Röda Korset var smittat av det militära och därför olämpligt att vara medlem i. Två synnerligen komprometterande brev till de äldste i ärendet visar en närmast ofattbar inställning hos ledningen. En person i den lokala äldstegruppen antydde att rödakors-Jvt hade gjort något som närmast var kriminellt genom att bli medlem i Röda Korset. Det aktuella Jvt kom över de hemliga breven till de lokala äldste och dessa finns nu utlagda på nätet tillsammans med skildringen "Trakasserad för Röda Korset".
Citera
2014-02-10, 20:21
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Det var inte fråga om att bli trakasserad AV Röda Korset utan PGA Röda Korset av Jv. Ett Jv blev avkrävt svar på kränkande frågor angående Röda Korset och dessa svar skulle sändas vidare till avdelningskontoret för Jv i Sverige för bedömning - i sämsta Kafka-stil. Man framhöll i en hemlig skrivelse till de lokala äldste att Röda Korset var smittat av det militära och därför olämpligt att vara medlem i. Två synnerligen komprometterande brev till de äldste i ärendet visar en närmast ofattbar inställning hos ledningen. En person i den lokala äldstegruppen antydde att rödakors-Jvt hade gjort något som närmast var kriminellt genom att bli medlem i Röda Korset. Det aktuella Jvt kom över de hemliga breven till de lokala äldste och dessa finns nu utlagda på nätet tillsammans med skildringen "Trakasserad för Röda Korset".

jag är inte förvånad..., Vakttornet har sedan dess begynnelse attackerat, förlöjligat och ifrågasatt FN och alla dess hjälporgan, Röda Korset, etc.

man till och med gladdes åt naturkatastrofer och krig och svält, det var jo ett bevis på att vi lever i den yttersta tiden, det var ett tungt argument för att värva nya medlemmar,
precis som talibaner som vill ha kaos... för att kunna införa sin ordning,

även om jag bortser från Vakttornets absurda teologiska doktriner så till syvende och sist en som anser sig vara kristen ska försöka hjälpa folk som håller på att dö av svält och sjukdomar,

man ska se Jesus i varje människa och speciellt de sämst ställda,
annars är man som en farisé
Citera
2014-02-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
jag är inte förvånad..., Vakttornet har sedan dess begynnelse attackerat, förlöjligat och ifrågasatt FN och alla dess hjälporgan, Röda Korset, etc.

man till och med gladdes åt naturkatastrofer och krig och svält, det var jo ett bevis på att vi lever i den yttersta tiden, det var ett tungt argument för att värva nya medlemmar,
precis som talibaner som vill ha kaos... för att kunna införa sin ordning,

även om jag bortser från Vakttornets absurda teologiska doktriner så till syvende och sist en som anser sig vara kristen ska försöka hjälpa folk som håller på att dö av svält och sjukdomar,

man ska se Jesus i varje människa och speciellt de sämst ställda,
annars är man som en farisé

Detta är inte helt korrekt. Från början var man inte negativa till hjälpverksamhet. Det började först under den andre ledaren Rutherfords tid (1917-1942) och fortsatte även under senare ledare. Men nu kan man sedan ett par decennier tillbaka skönja en återgång till den tidigaste hållningen. Händelsen med Jvt i Sverige skulle nog inte kunna inträffa idag. Jv har också själva fått betydande hjälp från Röda Korset.

Jag har aldrig noterat att Jv har varit glada över svält och annat elände, fastän man ansett att sådant signalerat undergången för den gamla världen och framträdandet av den nya, rättfärdiga världen. Jag tror att Jv kommer att ännu mer ägna sig åt fysiskt hjälparbete i framtiden. Man inser säkert att det skapar goodwill. Däremot kommer man nog inom överskådlig tid inte att bli positiva till FN. Här hindras man av en ideologisk blockering som ser FN som Vilddjurets Bild i Uppenbarelseboken. Man har länge odlat vanföreställningen att FN framträtt som något slags världsfrälsare. Och då blir det en rival till Guds rike, som man tror upprättades osynligen 1914.
Citera
2014-02-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Allt tyder på att den avgift de tog för att växla var oskäligt stor ja att det kunde ses som utpressning mot de fattiga. Ett exempel på detta finns i en forntida skrift där det talas om att det såldes djur som skulle offras, på en dag efter stark kritik så sänktes priset på två duvor från 25 silverdenarer till kanske så lite som en silverdenar.
.

Du kanske missade att jag frågade efter vilken denna forntida skrift är?
Skulle vara intressant att veta!
Citera
2014-02-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Gitte du använder bibeln på ett felaktigt sätt kanske för att du inte har bakgrundskunskap om den händelse du relaterar till.
Vilka var det som Jesus rensade ur templet och varför fanns dem överhuvudtaget i templet?
Många Judar bodde i andra länder och när de kom till högtiderna (påsken) så betalades det bland annat tempelskatt (två drakmer) men för detta så godtogs bara vissa valutor, de var alltså tvungna att växla sina mynt till gångbara mynt i templet.
Så vari låg då problemet?
Att det fanns de som kunde växla mynten?
Nej!
Allt tyder på att den avgift de tog för att växla var oskäligt stor ja att det kunde ses som utpressning mot de fattiga.
Problemet var alltså inte att de tog betalt för en tjänst eller sålde offerdjur utan att de utnyttjade sina landsmän som reste långt och hade med sig annan valuta eller var tvungna att köpa djur för att offra eftersom de inte kunde ha med sig dessa på sin långa färd.
.

Men om vi då jämför dessa som sålde för dyrt, och som tog för stor avgift för att växla med JV-juristens skrivelse i ett överklagande angående statsbidrag:

"Det finns inga rimliga skäl att diskriminera en religiös grupp som har mer än 36 600 troende och anhängare och som har funnits i Sverige sedan 1890-talet samt har deltagit i många sociala och humanitära verksamheter genom åren."

Vänta nu, när blev det 36 600 JV i Sverige?
En koll visar att detta var antalet besökare på åminnelsen ett år!
Men räcker det för att kallas troende eller anhängare?
Vi är ju många som vet hur JV med lock och pock försöker få med sig sina släktingar och anhörig till just åminnelsen, och många går denna enda gång om året för familjens skull.

Men när det gäller att söka statsbidrag står det i reglerna att:

"5. Medlemmar och av samfundet betjänade personer
För att en person skall anses betjänad av samfundet och kunna redovisas som bidragsgrundande person krävs att personen

•är medlem i församling inom samfundet och är upptagen i register vilket fortlöpande förs av samfundet/församlingen enligt SST:s anvisningar eller
•är registrerad deltagare i verksamhet som organiseras av samfundet/församlingen."

Har JV verkligen register på alla dessa 36 600 troende och anhängare?

I annat fall agerar de ju precis som de som Jesus drev ut ur templet, eftersom bidragens storlek är grundat på antalet medlemmar!

Dessutom undrar jag vilka sociala och humanitära verksamheter JV har deltagit i?
Ja, jag vet att de brukar hjälpa sina trosfränder efter tex naturkatastrofer, men för övrigt då!

De har ju, som också har varit uppe i tråden, en historia av att vara motståndare till att hjälpa genom tex Röda Korset, Rädda barnen och Läkare utan gränser.
Nu har jag förstått att detta har ändrats på senare tid, men det ändrar inte att de historiskt sett har varit negativa till att hjälpa genom sådana organisationer.
Och vilka andra sociala och humanitära verksamheter har de deltagit i?
Citera
2014-02-11, 18:00
Medlem
rex144s avatar
det jag menar är att Vakttornet skulle själva driva hjälpverksamhet, jv skryter om hur bra organiserade de är på amerikanskt vis, tex. bygger nya församligslokaler på tre dagar...

är inte det hybris?

allt detta know-how hade man kunnat omsätta i hjälpa folk som lider hungersnöd och sjukdommar,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in