2025-07-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag ställer inte högre krav på JV eller andra jämfört med tex samhället (rättsväsendet och vården). Ni måste inte ha egna program eller åtgärder. Det lät bara som om JV hade åtgärder som fungerade bättre på en pedofil som ångrar sig. Så jag blev nyfiken. Jag kanske missuppfattade ditt gamla inlägg om saken, och ber i sådana fall om ursäkt.

Samtidigt tror jag att om JV faktiskt har fungerade åtgärder, så kan man ju nämna det i debatten. Det skulle hjälpa JV att framstå i bättre dager och lindra kritiken. Men man hör/läser aldrig om något sådant.

Får hela församlingen veta att det finns en pedofil i den församlingen då? Så att de tex kan se till att en förövare aldrig är ensam med barn. Vad jag har hört/läst, så är det inte fallet. Bara offer (och eventuellt familj), pedofilen, äldste och den dömande kommittén skulle känna till det, och andra i församlingen får inte veta något. Samma sak om förövaren byter församling. Så det verkar som om livet i stort sett fortsätter som vanligt.

Man kan ändå inte skydda barn helt och hållet, och jag var mer intresserad av vad som händer med pedofilen.

Jag vet vad som gäller angående vittnen. Men även om det finns flera vittnen, eller tex offret som vittnar och pedofil som erkänner, så verkar det inte direkt hända något? Om pedofilen ångrar sig så får de stanna inom JV, annars riskerar de uteslutning. Stannar de kvar så verkar allt bli som vanligt.

Och även om folk inte ska vara dömande, så har nog vittnen åsikter om pedofiler ändå. Sedan är det ju upp till den dömande kommittén att avgöra om pedofilen ångrar sig tex. Har även läst något annat om våldtäktsoffer, att kommittén utreder om det var dennes fel att det ledde till våldtäkt tex. En dömande kommitté kan begå misstag.

Församlingarna får endast reda på om någon blivit utesluten eller lämnat. Då pålyses det att NN inte längre är ett JV. Så församlingen vet inte ens om någon lämnat på eget initiativ eller blivit utesluten.
Om någon blivit föremål för en dömande kommitte men inte blir utesluten pålyses detta inte för församlingen..........även om det givetvis förekommer mycket skvaller.
Citera
2025-07-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Så alla som blivit utsatta för pedofiler ljuger? Är det så?

Bara om de kritiserar organisationen offentligt relaterat till detta.😎
Citera
2025-07-12, 05:49
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bara om de kritiserar organisationen offentligt relaterat till detta.😎

Dom enda som är värda nåt är de äldste. Resten ska bara utnyttjas på alla sätt.
Citera
2025-07-12, 19:43
Medlem
Citat:
Jag ställer inte högre krav på JV eller andra jämfört med tex samhället (rättsväsendet och vården). Ni måste inte ha egna program eller åtgärder. Det lät bara som om JV hade åtgärder som fungerade bättre på en pedofil som ångrar sig. Så jag blev nyfiken. Jag kanske missuppfattade ditt gamla inlägg om saken, och ber i sådana fall om ursäkt.

Jag vet inte vad jag svarade då, men det är t.ex. bättre åtgärder på det sättet att man inte utesluter ångerfulla pedofiler, för det skulle vara större risk att personen begår brotten igen. På liknande sätt ger samhället vård och omtanke t.o.m. till pedofiler, så att dom blir rehabiliterade, och inte begår brotten igen.
Det finns en anledning till att Jesus sade:

"Om din broder gör orätt, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom. Även om han gör orätt mot dig sju gånger om dagen och sju gånger kommer tillbaka och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom.«" (Lukas 17:3-4 Bibel2000)

Det finns säkert många som blir upprörda och hatiska när dom hör detta, men det är kärleksfullt och kristet att förlåta människor, t.o.m. pedofiler, förlåta ångerfulla och ödmjuka människor, och utesluta dom som vägrar att sluta med synder, det är vad sann kristendom handlar om.

Och då blir jag tvungen på en gång att förklara, innan folk kommer med förvrängda anklagelser:
En syndare ska ångra i sitt hjärta, och inte bara säga det, och visst, människan kan inte läsa hjärtan, men man kan upptäcka signaler som visar om man har ångrat sig på riktigt eller inte, speciellt efter en tid.

Bibeln särskiljer inte synder som pedofili eller stölder, det blir inte olika "hårda straff" beroende på brott, det är inte som i samhället. Enligt bibeln kan man bara utesluta syndare som det hårdaste "straffet" som i verkligheten inte är ett straff, utan ett sätt att skydda församlingen, och ett sätt att få syndaren att vända om från sina synder. Och jag tycker det är ett bättre system än att låsa in människor och kasta nyckeln, eller ge hårda och hårdare, längre och längre straff, det hjälper ingen människa, och inte samhället heller. Och man tränger in fler och fler människor i cellerna, titta hur "bra" det går med det i USA. Det samhället har bara blivit mer och mer hatiskt och man dömer andra och ljuger till höger och vänster.

Citat:
Samtidigt tror jag att om JV faktiskt har fungerade åtgärder, så kan man ju nämna det i debatten. Det skulle hjälpa JV att framstå i bättre dager och lindra kritiken. Men man hör/läser aldrig om något sådant.

Får hela församlingen veta att det finns en pedofil i den församlingen då? Så att de tex kan se till att en förövare aldrig är ensam med barn. Vad jag har hört/läst, så är det inte fallet. Bara offer (och eventuellt familj), pedofilen, äldste och den dömande kommittén skulle känna till det, och andra i församlingen får inte veta något. Samma sak om förövaren byter församling. Så det verkar som om livet i stort sett fortsätter som vanligt.

Man kan ändå inte skydda barn helt och hållet, och jag var mer intresserad av vad som händer med pedofilen.

Jag vet vad som gäller angående vittnen. Men även om det finns flera vittnen, eller tex offret som vittnar och pedofil som erkänner, så verkar det inte direkt hända något? Om pedofilen ångrar sig så får de stanna inom JV, annars riskerar de uteslutning. Stannar de kvar så verkar allt bli som vanligt.

Och även om folk inte ska vara dömande, så har nog vittnen åsikter om pedofiler ändå. Sedan är det ju upp till den dömande kommittén att avgöra om pedofilen ångrar sig tex.

Jag är inte så pass insatt i frågan så att jag kan förklara allting utförligt, jag vet t.ex. inte vilka som får reda på det eller inte. Du får läsa dom länkar jag gav dig och/eller fråga någon som är mer insatt.
Men jag vet att t.ex. i arbetsplatser i Sverige, så får chefen inte prata med andra om anställdas olika sjukdomar och problem, jag tror inte ens att en chef får berätta om någon är pedofil(jag antar att pedofiler inte får ha jobb där det finns barn). Men jag är osäker här, någon annan som är mer insatt kan berätta om detta. Så det verkar som om att livet för dömda och avtjänade pedofiler i samhället också i stort sett fortsätter som vanligt, förutom att folk hänger ut dom på hemsidor. Jag har i alla fall aldrig hört att polisen berättar för folk i ett bostadsområde att det bor en pedofil där, så det är inte så enkelt som hatiska enfaldiga folk påstår, i alla fall inte om man inte vill ha ett samhälle där man hänger pedofiler(och förmodligen också oskyldiga) i närmaste träd.

Men jag blev ganska bra insatt i vad som hände när Uppdrag Granskning gjorde programmet, och det handlade mest om sensationsjournalistik och många faktafel, vilket Janne Josefsson inte var intresserad av att höra och/eller var manipulerad av bittra motståndare.

En av anklagelserna har alltid varit att Jehovas vittnen är förbjudna att polisanmäla, det är en förvrängning. Det har aldrig varit förbjudet att polisanmäla, det har alltid varit upp till enskilda Jehovas vittnen om dom vill polisanmäla eller inte.

Och äldste har inte uppgiften att polisanmäla på grund av samma orsak som präster har tystnadsplikt. Om äldste och präster skulle automatiskt polisanmäla, t.o.m. mot dens vilja som i själavård berättar, så skulle människor som behöver prata och rådfråga inte uppsöka präster och äldste längre, och det skulle då vara större risk att inget händer överhuvudtaget och barn skulle fara illa.
Så det är ganska hemskt att bittra motståndare falskt smutskastar Jehovas vittnen på det sättet.

Det är inte alltid bra att på en gång polisanmäla någon, man kanske vill rådfråga äldste, det borde jämställas med bikt och enskild själavård med prästen som har absolut tystnadsplikt, men detta med tystnadsplikten har man också förvrängt till att Jv vill tysta ner människor.

Och Jehovas vittnen som en kristen församling som följer bibeln, är inte en ersättning för polisen och myndigheter, det är ett komplement. Om polisen får fram bevis och personen döms i domstol, så kan Jehovas vittnen också utesluta den personen från församlingen. Det är inte meningen att Jehovas vittnen som en kristen församling, som följer bibeln ska ha dom resurserna som myndigheterna och samhället har. En kristen ska leva i samhället, betala skatt och få del av dom förmåner som samhället ger genom den skatt man betalar, detta är uttryckligen förklarat av Paulus:

"Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant." (Rom 13:6 Bibel2000)

Så det äldste gör när dom "utreder" anklagelser om pedofili, är inte en ersättning för polisens utredningar, och Jehovas vittnens dömande av icke ångerfulla syndare är inte en ersättning för rättsväsendet i samhället. Detta förvränger Jehovas vittnens motståndare.

Citat:
Har även läst något annat om våldtäktsoffer, att kommittén utreder om det var dennes fel att det ledde till våldtäkt tex.

Var har du läst det?

Citat:
En dömande kommitté kan begå misstag.

Ja, det är människor som kan göra fel. Menar du att svenska domstolar aldrig kan göra fel?
Citera
2025-07-12, 21:18
Medlem
Citat:

Och även om folk inte ska vara dömande, så har nog vittnen åsikter om pedofiler ändå. Sedan är det ju upp till den dömande kommittén att avgöra om pedofilen ångrar sig tex. Har även läst något annat om våldtäktsoffer, att kommittén utreder om det var dennes fel att det ledde till våldtäkt tex. En dömande kommitté kan begå misstag.

Jag hittade den här artikeln som kanske förklarar det du frågar om:
https://www.abuseincare.org.nz/__dat...on-undated.pdf

Speciellt kapitel 11
11. If it is determined that one guilty of child sexual abuse is repentant and will remain in the congregation, restrictions are imposed on the individual's congregation activities. The individual will be specifically admonished by the elders not to be alone in the company of children, not to cultivate friendships with children, or display any affection for children. In addition, elders may inform parents of minors within the congregation of the need to monitor their children's interaction with the individual.
Citera
2025-07-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var har du läst det?

”De ledande vittnena inom rörelsen baserar mycket av sitt handlande i den dömande kommittén på en hemlig handbok som används av vittnen över hela världen.

Handboken på 143 sidor ger vägledning för vilka synder man ska ta itu med och hur de skall avhandlas.

Med detaljerade texthänvisningar framgår det att ett offer som våldtagits men inte skrikit på hjälp kan anses skyldig, medan ett offer som under våldtäkten skrek på hjälp inte kan anses skyldig. Rop på hjälp är "bevis" på att offret inte var villigt, alltså inte är skyldigt.

Rådet till "de äldstebröder" är alltså att ta reda på om offret själv är orsak till våldtäkten och om offret eventuellt har hittat på hela våldtäkten, kanske offret rent av själv ville ha sex men sedan börjat ångra sin synd.

Också när det gäller misstänkta fall av pedofili finns det vittnesmål om hur barn som bett äldstebröder om hjälp i stället har skuldbelagts.”

Samt från en kvinnas berättelse:

”En vän hamnade i samma situation för fem år sedan. Diskussionen med äldstebröder följde samma mönster. Min vän hade första gången i livet klätt sig i minikjol och en liten topp och blev samma kväll våldtagen på stan.
De äldste svängde det till att hon hade bett om sex men sedan när samvetet började pocka så hade hon hittat på hela våldtäkten. Och så var det verkligen inte. Hon fick en varning inför hela församlingen och två dagar senare hittades hon död hemma. Hon hade tagit en överdos sömnmedel.”

Från: https://yle.fi/a/7-790538

Den där handboken som nämns för övrigt, den går att hitta på nätet. Olika utgåvor utgivna olika år. Ville bara ge ett exempel på var jag läste det om våldtäktsoffer. Och egentligen är det nog bara tänkt att äldste ska läsa den handboken.
Citera
2025-07-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hittade den här artikeln som kanske förklarar det du frågar om:
https://www.abuseincare.org.nz/__dat...on-undated.pdf

Speciellt kapitel 11
11. If it is determined that one guilty of child sexual abuse is repentant and will remain in the congregation, restrictions are imposed on the individual's congregation activities. The individual will be specifically admonished by the elders not to be alone in the company of children, not to cultivate friendships with children, or display any affection for children. In addition, elders may inform parents of minors within the congregation of the need to monitor their children's interaction with the individual.

Ska försöka läsa mer ifrån den länken senare. Men mina spontana tankar från ditt inlägg.

Jag vet att det finns länder där pedofili är olagligt, och där samhället reagerar negativt på pedofiler etc. Så pedofiler överlag borde veta att det är både fel och olagligt att ge sig på barn. Att de borde hålla sig borta från barn, eller åtminstone inte umgås ensamma med dem. Men det verkar inte hindra dem från att begå sexuella övergrepp på barn ändå.

Att då få höra samma sak från de äldste, det har förmodligen ingen eller mycket liten effekt. Så jag är skeptisk till om det faktiskt fungerar och har önskvärd effekt.

Sedan tolkar jag det som om de kan berätta för andra, särskilt föräldrar med minderåriga barn i församlingen. Men det betyder inte att de gör det. Dessutom kan pedofiler fortfarande ge sig på barn utanför församlingen.
Citera
2025-07-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ska försöka läsa mer ifrån den länken senare. Men mina spontana tankar från ditt inlägg.

Jag vet att det finns länder där pedofili är olagligt, och där samhället reagerar negativt på pedofiler etc. Så pedofiler överlag borde veta att det är både fel och olagligt att ge sig på barn. Att de borde hålla sig borta från barn, eller åtminstone inte umgås ensamma med dem. Men det verkar inte hindra dem från att begå sexuella övergrepp på barn ändå.

Att då få höra samma sak från de äldste, det har förmodligen ingen eller mycket liten effekt. Så jag är skeptisk till om det faktiskt fungerar och har önskvärd effekt.

Sedan tolkar jag det som om de kan berätta för andra, särskilt föräldrar med minderåriga barn i församlingen. Men det betyder inte att de gör det. Dessutom kan pedofiler fortfarande ge sig på barn utanför församlingen.

Länken du fick är en partsinlaga från JV i Nya Zeeland. Organisationen har där blivit granskad av myndigheter för sin hantering av av sexuella övergrepp mot barn/minderåriga. Denna granskning kan sägas ha kommit i kölvattnet från granskningen av JV som den australiska Royal Commission gjorde för 10 år sedan. Den granskningen finns det mycket skrivet om, och mycket av förhören ligger kvar på bl a Youtube.
Citera
2025-07-13, 13:02
Medlem
Citat:

Jag vet att det finns länder där pedofili är olagligt, och där samhället reagerar negativt på pedofiler etc.

Ja, Sverige t.ex.?

Citat:
Så pedofiler överlag borde veta att det är både fel och olagligt att ge sig på barn. Att de borde hålla sig borta från barn, eller åtminstone inte umgås ensamma med dem. Men det verkar inte hindra dem från att begå sexuella övergrepp på barn ändå.

Dom vet, men dom har utvecklat en snedvriden sexuell läggning som är svår att komma ur, lika svårt som för en alkoholist att komma ur sitt beroende eller spelmissbrukare eller dom flesta, om inte alla slags beroenden och princip förstörda hjärnor, t.ex. dom som har posttraumatisk stressyndrom när dom har utsatts för krig, tortyr, mobbing eller liknande.

Hjärnorna blir förstörda och det är svårt att komma ur det, men jag menar att det inte är omöjligt. Kanske omöjligt i den här världen under 80år, men Gud lovar att ta bort allt ont i den nya ordningen på jorden. Med en anpassning till goda liv i tusenårsriket, alltså att man under 1000 år läker alla sår i hjärnan och man får fullkomliga kroppar utan genetiska defekter, och sedan fullkomligt liv i paradiset som återupprättas på jorden efter dom tusen åren.

Det är möjligt att vissa människor föds med gener som gör dom sårbara för olika psykologiska avvikelser, mer eller mindre. Man menar t.ex. att alkoholister har vissa gener som gör att dom lätt fastnar i missbruk, och detta kan gälla för alla möjliga psykiska avvikelser, bland annat pedofili. Men det betyder inte att det är omöjligt att komma bort ifrån det, åtminstone dämpa problemet efter en längre tid.

Citat:

Fast du glömmer att pedofiler som uppdagas blir dömda i samhällets domstolar, och får den hjälp och åtgärder som dom erbjuder. Och tillägg till det församlingens åtgärder och hjälp.
Citera
2025-07-13, 13:06
Medlem
Citat:
”De ledande vittnena inom rörelsen baserar mycket av sitt handlande i den dömande kommittén på en hemlig handbok som används av vittnen över hela världen.

Handboken på 143 sidor ger vägledning för vilka synder man ska ta itu med och hur de skall avhandlas.

Med detaljerade texthänvisningar framgår det att ett offer som våldtagits men inte skrikit på hjälp kan anses skyldig, medan ett offer som under våldtäkten skrek på hjälp inte kan anses skyldig. Rop på hjälp är "bevis" på att offret inte var villigt, alltså inte är skyldigt.

Rådet till "de äldstebröder" är alltså att ta reda på om offret själv är orsak till våldtäkten och om offret eventuellt har hittat på hela våldtäkten, kanske offret rent av själv ville ha sex men sedan börjat ångra sin synd.

Också när det gäller misstänkta fall av pedofili finns det vittnesmål om hur barn som bett äldstebröder om hjälp i stället har skuldbelagts.”

Samt från en kvinnas berättelse:

”En vän hamnade i samma situation för fem år sedan. Diskussionen med äldstebröder följde samma mönster. Min vän hade första gången i livet klätt sig i minikjol och en liten topp och blev samma kväll våldtagen på stan.
De äldste svängde det till att hon hade bett om sex men sedan när samvetet började pocka så hade hon hittat på hela våldtäkten. Och så var det verkligen inte. Hon fick en varning inför hela församlingen och två dagar senare hittades hon död hemma. Hon hade tagit en överdos sömnmedel.”

Från: https://yle.fi/a/7-790538

Den där handboken som nämns för övrigt, den går att hitta på nätet. Olika utgåvor utgivna olika år. Ville bara ge ett exempel på var jag läste det om våldtäktsoffer. Och egentligen är det nog bara tänkt att äldste ska läsa den handboken.

Äldsteboken är inte hemlig, men är bara till för äldste. Citera var det står så om våldtäkter.
Resten av det du skriver är svårt att kommentera eftersom båda sidor inte kommer till tals, alltså att man inte har frågat dom berörda Jehovas vittnen, bara dom som anklagar Jehovas vittnen.

Tror du på att man ska lyssna på båda parter innan man dömer?
Citera
2025-07-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Tyvärr har jag inte läst Jonssons bok. Men jag förstår nu att den är läsvärd, även för oss som lämnat för länge sedan.
När jag googlade tidigare idag såg jag att även Pentons bok "Captives of a concept" tar upp mycket av den historien.
Du gjorde mig nyfiken på "Captive-boken". När jag googlade hittade jag den men författaren heter väl inte Penton?
Citera
2025-07-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Du gjorde mig nyfiken på "Captive-boken". När jag googlade hittade jag den men författaren heter väl inte Penton?

Nej, Penton är INTE författaren. Och den aktuella boken är en blek variant av Carl Olof Jonssons förnaämliga THE GENTILE TIMES RECONSIDERED.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in