Citat:
Ursprungligen postat av
Urarva
Intressant. Vi får väl se om denna beteckning vinner spridning, eller om schweizarna framgent kommer att etiketteras med något av de hårdare epiteten. Vi får väl också se om det kommer att framskymta en elitskeptisk uppfattning att folkomröstningar är dåliga en demokrati...
Intressant, ordlistan utökas konstant. Får en bild i huvudet av en hängig stackare som är så trött så trött på invandringen, det är dock trevligt att notera att orden blir allt mindre negativt laddade för varje dag, överdrifterna tas inte på allvar längre, nazist - rasist - främlingsfientlig - invandringskritisk - migrationstrött, är väl bara en tidsfråga innan ett helt neutralt och sedan ett positivt ord blir accepterat i debatten.
Bra att Schweiz röstade nej till fri invandring från EU, inte bara för Schweizarna själva utan främst för debatten i allmänhet, detta är första gången som ett land tydligt går emot EU's fördrag med folkligt stöd i ryggen, utgången av detta kommer bli vägledande för framtiden och är extremt viktigt. Om EU inte sätter dit Schweiz ordentligt riskerar man liknande tilltag från andra EES och EUländer, om man inte sätter hårt mot hårt och straffar Schweiz kommer det snabbt höjas krav på folkomröstningar i länder med stora invandringskritiska partier som Danmark, Österrike, Nederländerna, Storbritannien och Frankrike.
Om man däremot tar strid mot Schweiz blir det mycket simpelt för EU och invandringskritiska partier och opinionsbildare att framhäva EUs antidemokratiska sida och kraven på ett försvagande av EU för att begränsa migrationen kommer förstärkas, dessa två frågor kommer sammanlänkas än tydligare vilket jag ser som mycket positivt.
Min gissning är att EU kommer straffa Schweiz, det kommer tära på relationerna och kunna svartmålas väldigt enkelt men man har inte råd att acceptera grova avvikelser från den fria rörligheten vid det här parlamentariska läget och under EU-val där stora Eu-kritiska partier stärker sin ställning. Dock är det ju ofta så att förhandlingar tar tid, hinner man komma fram till lämpliga åtgärder innan valet? Eller kommer man försöka straffa Schweiz med en tredjedel- 50% av parlamentet som motståndare i ett senare skede?
Det ska bli väldigt intressant för de debattörer som hävdar att främlingsfientlighet och nationalism är ett hot mot demokratin efter detta..Förhållandena kommer te sig motsatta om EU trycker dit Schweiz ordentligt. Jag hoppas att dem gör det och jag hoppas att Schweiz sätter hårt mot hårt och skiter i EU. Det är moraliskt rätt och strategiskt rätt ur en EU och invandringskritisk synpunkt, sök alltid konfrontation när du har medvind.
Hur detta slutar kommer bli väldigt intressant och det har aldrig varit tydligare än så här hur intressena hos EU går stick i stäv med intressena hos Europas befolkning, så vässa pennorna..