2014-02-09, 22:44
Medlem

Det är ju givetvis en möjlighet att du blir musiklärare och tar dig an din uppgift att öva jul och luciasånger och föra detta fornnordiska arv vidare. Du kan ju också förklara för föräldrarna varför deras flickor kommer hem gråtandes för att deras musiklärare sagt att dom aldrig kan eller får bli Lucia.
Realitycheck.
Citera
2014-02-09, 22:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrepeat
Du kan ju också förklara för föräldrarna varför deras flickor kommer hem gråtandes för att deras musiklärare sagt att dom aldrig kan eller får bli Lucia.
För att inte tala om alla gråtande pojkar.
Citera
2014-02-09, 22:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
..man har i åratal gjort just det som produktionsbolaget gjorde, det är inget nytt.

Tinuviel gav ett utmärkt svar på det:

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Visst är det så. Uppträdandet i Malmö inkluderade en förfärlig barnkör i oranga och lila tröjor som sjöng något på skånska om kääärlek i världen. Det året uppträdde också en kvinna från latinamerika(?) som framförde något luciaaktigt till sambatakt (om jag minns rätt). Barnen var hemska, samban var rätt så trevlig.

Poängen är att luciamorgon ALLTID får kritik, därför att det är en tradition som många tycker om och är engagerade i. Så varje år får SR höra att luciatåget var för stort/för litet, ljudet var dåligt, det var inte traditionellt nog.

Kritiken är i sig förutsägbar. Således möter Svt kritiken varje år med tystnad. Tills nu. För nu kritiseras något som inte FÅR kritiseras. En rappare från förorten och bondeoffret, den stackars lucian. Nu kallas det rasism, nu ska kritikerna hängas ut. Trots att det i kärnan är samma (mer eller mindre befogade) kritik som varje år - varför följer inte Svt traditionerna? (min fetstil)

(FB) Kontaktad av Samhällsredaktionen. Hur ska jag agera?
Citera
2014-02-09, 23:04
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Jag "tror" inte på SR, jag vill inte ens lyssna på programmet. Det jag påpekar är, att de starka reaktionerna (från gissningsvis främst män), som om detta är förvånande, visar på att man inget vet om de resonemang som förts fram till skolflickor i åratal!

Att SVT skulle göra politik riktad enbart mot SD av programmet ser jag inte. Det har pågått i evigheter att föra in rap, hip-hop, och ditten och datten i Luciafirandet.

Ja, just det, man har i åratal gjort just det som produktionsbolaget gjorde, det är inget nytt.

Det heter minst lika ofta att "Lucia var från Sicilien och var mörkhårig med bruna ögon"
Hur många luciaövningar har du varit på?

Det är ju givetvis en möjlighet att du blir musiklärare och tar dig an din uppgift att öva jul och luciasånger och föra detta fornnordiska arv vidare. Du kan ju också förklara för föräldrarna varför deras flickor kommer hem gråtandes för att deras musiklärare sagt att dom aldrig kan eller får bli Lucia.
Realitycheck.

Ja, skillnaden är att den politiska vindarna har vänt, folk vill inte längre ha det "moderna" där man ska bryta upp traditioner, normer och framställa oss som historielösa hjon bara för att kunna inkorporera ett folkutbyte för att sänka löner, destabilisera samhället och göra oss till fullständiga skuld/löneslavar i ett ny-feodalt samhälle.

Bara för att det har pågått i vad du hävdar i evigheter betyder inte det att man kan tycka det är okej, det hoppas jag du förstår.

Sedan har jag otroliga problem med det här att man inte skulle kunna välja snyggast lucia, vad är det för fel med att göra det? Ska man medvetet välja den fulaste kvinnan för att hon kanske blir ledsen? Verkligheten fungerar så helt enkelt, ska vi män börja välja de oattraktiva kvinnorna istället för att de inte ska känna sig oattraktiva? Det är min åsikt kring allt det här om att någon alltid blir ledsen för något, lär dig laga mat, lär dig bete dig som en kvinna så finner du även någon. Verkligheten är inte och kan inte vara rättvis.

Vad gör det att de nämner att Lucia var från Sicilien? Traditionen är äldre än så vilket man bland annat kan lära sig eftersom högtiden är benämnd på de gamla runstavarna.

https://www.nordfront.se/lusse-en-ho...ska-rotter.smr

Jag har ingen lust att bli musiklärare och jag förstår absolut inte hur jag skulle kunna föra det fornnordiska arvet vidare genom att vara musiklärare. Det handlar inte bara om det utan traditionen har utvecklats efterhand men nu försöker man genomföra artificiella förändringar i en uråldrig organiskt framväxt tradition bara för att få den inhemska befolkningen att acceptera de sociala förändringar.

Du gnäller för mycket om att alla inte kan få vara Lucia, de andra kan ju vara tärnor. Det faktum att negrer inte hör till vårt folk borde diskvalificera dem från rollen och jag ser även helst en blond tjej, vacker tjej som Lucia, främst för att jag anser att de främst presenterar bilden utav ljuset på "årets mörkaste dag".
Citera
2014-02-09, 23:22
Medlem

Jag gnäller ingenting. Jag ger en bild av hur jag sett att det har fungerat. Och jag funderar litegrand på hur du själv hade gjort i PRAKTIKEN. Man kan skrika batikhäxor om alla dessa förskollärare och lärare som jobbat med dessa saker i alla år, men det är iallafall folk som gjort något, och det är dom som i stora delar de facto fört vidare en tradition, "perfekt" i dina ögon eller ej.

Har jag sagt något om att den fulaste tjejen ska väljas? Det du läser in säger mer om dig än mig. Det detta handlar om är att det har alltid pågått en diskussion, och den har du uppenbarligen inte varit med i.

Man kan självklart ha olika synpunkter på hur SVTs Luciafirande ska ske, och det har länge gått i en riktning, in absurdum, och det var en tydlig vändpunkt när Avpixlat gjorde stor grej av det.
Citera
2014-02-09, 23:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Notera att det var ett medvetet drag utav produktionsbolaget men ändå så framställer man det som enkom hat och hot mot denna flicka. Detta är fullständigt medvetet drag att utnyttja denna flicka och de faktiskt förväntade reaktioner de fick när de "pissade" på en uråldrig svensk tradition (lussefirandet har kopplingar till vår fornnordiska tro) och de använder nu dessa för att demonisera motståndet ytterligare så att känsliga "normala" DN-läsare och andra alldeles för känsliga trend-människor inte ska söka upp motståndarsidan eftersom de inte vill bli sedda som "onda".
Sista avsnittet var kronjuvelen i Mosessons sjuka hattrilogi. PK-isternas dubbelmoral och ondska exponeras väldigt tydligt för den som kan läsa mellan raderna. Produktionsbolaget ville mycket riktigt göra inslaget till något som inte var en "[nord]svensk angelägenhet". Då väljer man, tillsammans med körledaren, att anlita en adopterad mörkhyad tjej som Lucia. Den adopterade tjejen, som kanske aldrig har varit utanför Sverige efter att hon adopterades, anlitas alltså ENDAST därför att produktionsbolaget kopplar hennes hudfärg till något ickesvenskt. Redan här är hon ett politiskt redskap för hudfärgsfixerade "antirasister" (=svenskhatare). Sedan är det massa personer som ser den här politiska propagandan (som produktionsbolaget öppet erkänner i programmet) och kritiserar den. Dessa ska genom programmet fås att skämmas för sin förmåga att se igenom etablissemangets lögner. Den vidrige Mosesson ställer en Avpixlat-kommentator till svars för att denne kopplar personens hudfärg till antisvensk propaganda, men ställer inte en enda kritisk fråga till produktionsbolaget som ju öppet erkänner att de anlitat adoptivtjejen enbart för att de tolkar hennes hudfärg som icke-[nord]svensk.

De två personer Mosesson intervjuar hade kommenterat på Avpixlat. Jag har inte sett P1 gå ut med att de söker efter deltagare från Avpixlat (här på flashback har de däremot varit). Mycket talar alltså för att Mosesson varit i kontakt med vänsterextremisterna i Researchgruppen och där fått namn och adresser som han sedan kontaktat privat.

En mycket obehaglig person och en mycket obehaglig programserie. Golonka och andra ska vara glada att de inte föll för de smekande orden.
Citera
2014-02-09, 23:55
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Jag gnäller ingenting. Jag ger en bild av hur jag sett att det har fungerat. Och jag funderar litegrand på hur du själv hade gjort i PRAKTIKEN. Man kan skrika batikhäxor om alla dessa förskollärare och lärare som jobbat med dessa saker i alla år, men det är iallafall folk som gjort något, och det är dom som i stora delar de facto fört vidare en tradition, "perfekt" i dina ögon eller ej.

Fast vad tusan har det med diskussionen att göra. Hur förväntar du dig att jag som nationalist ska få inflytande i ett produktionsbolag för SVT? Det är inte värt att ens lägga full kraft på att genomföra en förändring där eftersom det är ett samhälleligt problem som skapas utav en maktelit som medvetet infört en ideologi som går ut på att vi ska hata oss själva och våra traditioner och normer.

Har jag tjafsat om batikhäxor och lärare? De är ju bara en del utav problemet då de beter sig som får till förmån för en samhällelig inriktning som egentligen arbetar emot dem och deras familj (om de nu är svenskar). Jag förstår verkligen inte varför jag ska uppskatta de lärare och batikhäxors arrangemang av luciafirandet om de väljer att lägga in vulgära, rent utsagt äckliga inslag i en uråldrig tradition bara för att de tror sig göra något gott genom att göra något "nytt och unikt".
Citat:
Har jag sagt något om att den fulaste tjejen ska väljas? Det du läser in säger mer om dig än mig. Det detta handlar om är att det har alltid pågått en diskussion, och den har du uppenbarligen inte varit med i.

Ok, jag läser in det eftersom det verkligen inte är den fula tjejen som väljs som Lucia. Varför nämner jag detta och antar att det är hon som blir lite ledsen i ögat, jo för att verkligheten ser ut som så. Förresten skiter jag fullständigt i hur länge du har varit med om en diskussion om Lucia, det är rätt irrelevant i denna tråd och det ämne du diskuterar eftersom det först och främst handlar om att man medvetet valde en negress som lucia just för att hon var negress samt att inkludera två rappare.

Det är det som orsakade vreden och jag försöker och försöker men jag förstår verkligen inte vad tusan din poäng är och vad du försöker få fram?

Citat:
Man kan självklart ha olika synpunkter på hur SVTs Luciafirande ska ske, och det har länge gått i en riktning, in absurdum, och det var en tydlig vändpunkt när Avpixlat gjorde stor grej av det.

Nej, Avpixlats roll i det hela var förhållandevis liten jämfört med vanliga människors reaktioner. Det var det enda som diskuterades på fikarasterna, det var den hetaste debatten på flashback de efterföljande dagarna och arga mejl förmodligen ramlade in till Svt. Avpixlat är en skräpblogg, det är min synpunkt på Avpixlat.

Ja och den riktning tog förhoppningsvis tvärstopp i och med att folk tillslut fick nog med det övertydliga politiska budskapet i föreställningen. Om något görs som man tycker är fel men man reagerar inte första gången, man reagerar inte andra-tredje-fjärde gången innebär det att man måste vara konsekvent och även hålla käft den femte gången? Det är det jag uppfattar att du tycker?
Citera
2014-02-09, 23:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Att SVT skulle göra politik riktad enbart mot SD av programmet ser jag inte.
Om du lyssnar på programmet så hör du att de medvetet högläser ur flera kommentarer som först skriver något "rasistiskt" för att sedan avsluta med "nu väljer jag SD 2014". Det var så övertydligt så det nästan var löjligt att de valt ut sådana kommentarer just för att också vända programmet till propaganda mot SD.
Senast redigerad av baggebo1 2014-02-10 kl. 00:00.
Citera
2014-02-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om du lyssnar på programmet så ser du att de medvetet högläser ur flera kommentarer som först skriver något "rasistiskt" för att sedan avsluta med "nu väljer jag SD 2014". Det var så övertydligt så det nästan var löjligt att de valt ut sådana kommentarer just för att också vända programmet till propaganda mot SD.

Ja, jag kommer inte lyssna på det, endast i nödfall, just för att jag vet vad dom sysslar med.

Min kritik här är att jag ligger mitt emellan. Jag fattar att SVT gjorde symbolik av varenda bild som gick ut, det tvivlar jag inte på.

Men jag fattar inte all den kritiken som kom, just för att det inte var något nytt för mig. Jag uppfattade det nästan absurt, gomorron liksom.

Jag ogillade Avpixlats vinkling lika mycket som SVTs.

@Fjodorov

Anledningen att jag nämner lärare och skolan är att det är dom erfarenheterna jag har. Lucia firas ju i många olika sammanhang på olika sätt, men skolan är nog där dom flesta har kontakt med Luciafirandet. Jag vet ju inte hur det ser ut nu, det var ett tag sedan jag gick i skolan, men det brukar gå i samma anda det som sker uti skolorna som det som görs på SVT, i stort.

Och ja, det är i där det sker, inte på flashback. Det är på sångövningarna man väljer vilka sånger man ska sjunga, hur tåget ska ställas upp, och vem som ska vara lucia.

Återigen, min poäng är att jag tycker lika illa om SVTs sätt som jag tycker om den idiotin som visade sig på avpixlat.
En svart tjej kunde mycket väl bli lucia i de skolor jag gick. Och vänta nu, jo det var en svart Lucia på den skolan jag gick en gång.
Men som tur var så ser man ju alla tjejerna i tåget. Man kan ju i fantasin placera luciakronan på den man känner mest för, jag tror det sker ganska ofta.
Senast redigerad av nrepeat 2014-02-10 kl. 00:32.
Citera
2014-02-10, 00:41
Medlem
baggebo1s avatar
Vi har alltså en situation där ett kallt och beräknande produktionsbolag öppet utnyttjar en fjortonårig adoptivtjej, som de menar inte är svensk pga hennes hudfärg, för antisvensk propaganda. Sveriges Radio hanterar situationen genom att åka hem till en 61-årig förtidspensionär, som knappt har råd att köpa mat, för att ställa henne till svars för att hon kritiserat propagandan. Jag hoppas kvinnan i programmet och alla andra svenska fattigpensionärer förstår att det är på grund av alla tusentals Mosessonar och deras konstanta mediepropaganda som de bara kommer att få det sämre och sämre i takt med accelererande massinvandring och krackelerande välfärd. Vänd inte ilskan mot 14-åriga adoptivtjejer, vänd den mot människor som Mosesson.
Citera
2014-02-10, 00:48
Medlem
Citat:

Återigen, min poäng är att jag tycker lika illa om SVTs sätt som jag tycker om den idiotin som visade sig på avpixlat.
Och vår poäng, om jag får tolka de andra trådskrivarna, är att din kritik är en osolidarisk kritik. Om makten vill krossa en folklig opinion så använder man sig just av den här tekniken att leta upp ogenomtänkta uttalanden som ingen, efter en stunds eftertanke egentligen vill stå för. Sedan gör man dessa åsikter, som ingen kan stå för, till huvudsaken i den folkliga kritiken. Slutsats: eliten har rätt som vanligt.

Kritikerna mot luciaprogrammet hade rätt, men det innebär naturligtvis inte att alla uttalanden och arga mejl och kanske även dödshot var berättigade.
Citera
2014-02-10, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Och vår poäng, om jag får tolka de andra trådskrivarna, är att din kritik är en osolidarisk kritik. Om makten vill krossa en folklig opinion så använder man sig just av den här tekniken att leta upp ogenomtänkta uttalanden som ingen, efter en stunds eftertanke egentligen vill stå för. Sedan gör man dessa åsikter, som ingen kan stå för, till huvudsaken i den folkliga kritiken. Slutsats: eliten har rätt som vanligt.

Kritikerna mot luciaprogrammet hade rätt, men det innebär naturligtvis inte att alla uttalanden och arga mejl och kanske även dödshot var berättigade.

Jag försvarar inte SR för fem öre.

Jag vet inte hur jag är osolidarisk. Jag har dragit mitt strå till stacken och sjungit många luciasånger

Nu hittade jag inte artikeln som det faktiskt handlade om, men om jag minns det rätt, så var det faktiskt inte en bra ton i det, det handlade inte bara om kommentarerna. Det kanske var det som var grejen å andra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in