Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han som tvingade bort kinesen från Kinapuff-påsar noterade att det mest var "arier" som gillade artikeln. Alla tycks finna det anmärkningsvärt att de flesta som läser och gillar en artikel i en svensk tidning är vita. Tja, när 4/5 av befolkningen är etniska svenskar och en stor del av resterande 1/5 är vita så är det lätt hänt.
Det mest uppseendeväckande är väl ändå denna ständiga fokus på ras bland "antirasisterna". Jag hade inte ens lagt märke till detta överhuvudtaget, troligen hade inte en majoritet av de som brukar kallas "rasister" gjort det heller. Men antirasisterna som inte tycker det finns några raser och att alla är lika, de är fort framme och noterar hudfärg, personligen så ser jag det som fullständigt irrelevant. Man kan väl få hålla med om en åsikt vare sig man är brun, gul, vit eller blå?
Hyckleriet når ständigt nya nivåer, just detta är något jag har irriterat mig en längre tid. Man vitpixlar mörkhyade, man undanhåller rapportering från kravaller i våra förorter, trots att liknande händelser i ett svenssonområde skulle bli riksnyheter. Man ser invandrare som offer eller vuxna barn som inte klarar ett dugg själva, man problematiserar att det finns för mycket "vita" på vissa positioner inom vissa organisationer etc etc i all oändlighet. Precis hela tiden så gör man bedömningar utifrån härkomst och hudfärg, och samtidigt står man och skriker sig hesa om att
andra vill skapa ett "vi och dom" när de precis hela tiden underbygger just detta själva. Min erfarenhet av svenskar i vardagen är att de inte på långa vägar är "rasister", och har inga som helst problem att arbeta med en välintegrerad invandrare och har inga problem med att kalla denne personen för svensk. Det är ironiskt nog enbart antirasisterna som ständigt använder resonemang och förklaringsmodeller kopplade till ras.