2014-01-24, 09:25
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Min syn har varit densamma exakt i 4 år. Om den inte skulle ha ändrats på låt säga 10 år utan operationen, varför skulle den göra det efteråt?

Den bör ju inte ändras efteråt OM du har haft linser/glasögon all vaken tid under de 4 åren. Om du inte hade det så har ju förutsättningarna ändrats.. Jag hade bara brillor vid behov innan operationen, så skulle inte förvåna mig om min syn blir sämre. Dock har jag läsglasögon vid datorn nu för att det ska gå långsammare.
Citera
2014-01-24, 16:27
Medlem
Argh123s avatar
http://naturligsyn.se/
Är det verkligen möjligt? Lyssna gärna på klippet. Efter fem års träning - inga glasögon. Känns ju skumt :/ Och de tror att synfel kostar en halv miljon! Låter visserligen i överkant, men räkna med några hundra tusen iaf.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-rHIzZIoZak
Jag är medveten om att detta inte är kirurgi, men syftet med tråden lär ju vara att hitta metod till bättre syn, vilket detta ... tydligen måste anses att vara.
Glad helg förresten
BTW, måste nästan länka detta http://www.alltomlinser.se/ogats-anatomi.asp lärorik info
Citera
2014-01-28, 10:43
Moderator
Carlboms avatar
12 dagar efter operation.

Vaknar varje morgon med värk i ögonen pga torrhet. Inget jätteproblem till en början men man blir snabbt trött på det.

Lite dimmig syn fortfarande som kommer och går. De säger att ögonen ”ömsar skinn” de första veckorna och att det beror på det. Känns konstant som jag har sovit med linser för många nätter.

3 veckor kvar till första kontrollen. Utgår från att allt är ok till dess.
Citera
2014-01-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
12 dagar efter operation.

Vaknar varje morgon med värk i ögonen pga torrhet. Inget jätteproblem till en början men man blir snabbt trött på det.

Lite dimmig syn fortfarande som kommer och går. De säger att ögonen ”ömsar skinn” de första veckorna och att det beror på det. Känns konstant som jag har sovit med linser för många nätter.

3 veckor kvar till första kontrollen. Utgår från att allt är ok till dess.

Gjorde det i mitten av december och tyckte allt va helt ok efter ca 2 veckor. Dock när jag skulle tillbaks till jobbet efter ca 3 märkte jag att ögonen snabbt blev ansträngda av kontorsbelysning och synen blev lite till och från, använde mycket tårersättning. Efter ytterliggare en vecka så gick även det över.

Så det tar lite tid, aningen längre än jag väntade mig men förbättringarna förblir märkbara. Enda som sitter kvar nu är halo effekter och visst dubbelsende när jag läser displayer i mörket. Dvs typ temperaturen som står på kylskåpet från 6 meter bort. Eller dom där busstiderna som visas högt upp med orangea bokstäver.
Citera
2014-01-31, 09:51
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin
Gjorde det i mitten av december och tyckte allt va helt ok efter ca 2 veckor. Dock när jag skulle tillbaks till jobbet efter ca 3 märkte jag att ögonen snabbt blev ansträngda av kontorsbelysning och synen blev lite till och från, använde mycket tårersättning. Efter ytterliggare en vecka så gick även det över.

Så det tar lite tid, aningen längre än jag väntade mig men förbättringarna förblir märkbara. Enda som sitter kvar nu är halo effekter och visst dubbelsende när jag läser displayer i mörket. Dvs typ temperaturen som står på kylskåpet från 6 meter bort. Eller dom där busstiderna som visas högt upp med orangea bokstäver.

Dag 16

Kul att höra någon annan som är i samma sits, även om ditt resultat just nu låter bättre än mitt.

Tycker det jobbiga nu är att synen går upp och ner. Från kanonskarp till dimmig. Från dag till dag, ibland från timme till timme.

Kontorsjobbet drar ner synen rätt rejält. När jag kör hem på kvällen känns det som om jag skulle vilja ha ett par svagare glasögon för att verkligen få den fina skärpan, men när jag kör till jobbet på morgonen är det tipptopp.

Torrheten fortsätter. Framförallt på morgonen.

Uppdaterar igen efter min första kontroll slutet av februari.
Citera
2014-02-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
http://naturligsyn.se/
Är det verkligen möjligt? Lyssna gärna på klippet. Efter fem års träning - inga glasögon. Känns ju skumt :/ Och de tror att synfel kostar en halv miljon! Låter visserligen i överkant, men räkna med några hundra tusen iaf.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-rHIzZIoZak
Jag är medveten om att detta inte är kirurgi, men syftet med tråden lär ju vara att hitta metod till bättre syn, vilket detta ... tydligen måste anses att vara.
Glad helg förresten
BTW, måste nästan länka detta http://www.alltomlinser.se/ogats-anatomi.asp lärorik info

http://www.youtube.com/watch?v=itfuva1xgEg&feature=related
Citera
2014-02-05, 07:55
Medlem
Argh123s avatar
Om man får ärr på ögonen (slarvat med linser), finns det ändå möjlighet att göra en operation? Alltså att man sätter ny lins. Tar man medicin så att ärren får läka? Tilläggas att det inte är jag som har detta problem, men jag kan förtydliga när jag vet mer
OBS, citera mig när ni svarar (åtminstone första svaret) Tack och hej
Citera
2014-02-06, 18:34
Medlem
Hallå i stugorna!
Nu har även jag anslutit mig till NoCut-gänget.
Gjorde min operation hos Vårda i Malmö idag för ca sju timmar sedan i skrivandes stund.

Vad jag upplevt sedan dess är ett förjävligt svidande i ögonen i olika intervaller. Typ som att hacka lök fast hundra gånger värre och det enda man kan göra då är att droppa i tårersättningsvätska och blunda. Går iaf över efter ca 10-20 minuter och känns sedan bra i ungefär en halvtimme-timme innan det drar igång igen. Känner även ordentlig ljuskänslighet.

Ang synen så upplevs den väldigt dimmig på nära håll men på långt avstånd känns den en aning skarpare än vad den gjort tidigare. (Hade en närsynthet på -0,75 på vänster öga och -1,25 på högra)

Uppdaterar igen om någon dag. Vore kul att jämföra läkningsprocess och resultat med er andra som nyligen gjort NoCut!

Mvh
Citera
2014-02-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Om man får ärr på ögonen (slarvat med linser), finns det ändå möjlighet att göra en operation? Alltså att man sätter ny lins. Tar man medicin så att ärren får läka? Tilläggas att det inte är jag som har detta problem, men jag kan förtydliga när jag vet mer
OBS, citera mig när ni svarar (åtminstone första svaret) Tack och hej

Linsen sitter långt in i ögat, inget du skadar med linser. Har du ärr på ytliga hinnor kan bara en ev operatör bedöma om det går att operera.
Citera
2014-02-07, 10:05
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Undertecknad ska på första "pre laser" undersökningen på St Thomas sjukhus på Malta nästa vecka, den totala kostnaden för bägge ögonen landande på 2084 euro MEN då ingick också citat "open bar on valium and other sleepingpills" slutcitat ögonläkare

Återkommer med rapport...

MVH

Vad frikostigt av dom, stoppa på dig så många som möjligt, lycka till !

Tkr sj det hade vart skönt att slippa linser och glasögon men tänk om nåt går fel under operationen ? Det e ju ens syn liksom tråkigt om den får ännu mera komplikationer pga en behandling som går snett
Citera
2014-02-07, 13:37
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomalias
Hallå i stugorna!
Nu har även jag anslutit mig till NoCut-gänget.
Gjorde min operation hos Vårda i Malmö idag för ca sju timmar sedan i skrivandes stund.

Vad jag upplevt sedan dess är ett förjävligt svidande i ögonen i olika intervaller. Typ som att hacka lök fast hundra gånger värre och det enda man kan göra då är att droppa i tårersättningsvätska och blunda. Går iaf över efter ca 10-20 minuter och känns sedan bra i ungefär en halvtimme-timme innan det drar igång igen. Känner även ordentlig ljuskänslighet.

Ang synen så upplevs den väldigt dimmig på nära håll men på långt avstånd känns den en aning skarpare än vad den gjort tidigare. (Hade en närsynthet på -0,75 på vänster öga och -1,25 på högra)

Uppdaterar igen om någon dag. Vore kul att jämföra läkningsprocess och resultat med er andra som nyligen gjort NoCut!

Mvh

Efter 7 timmar är det fortfarande "glassigt". De sa att det skulle vara som värst dag 2-3 och det stämde. Bedövningsdropparna är guld värda då. Slösa inte på dom! Dag 4 var det dock mycket mycket bättre. Dag 5 körde jag bil utan problem.

Nu är jag på dag 22 och det känns grymt. Börjar till o med slippa mest av torrheten.
Citera
2014-02-07, 13:41
Medlem
Det finns förstås chans till att synen försämras efter operationen?
Jag tänker på folk som med ett dagligt arbete sitter mycket framför datorn, hur påverkas dom? Är det onödigt att slänga ut 30 000 kr på att göra ögonlaser för att sedan se sämre igen? eller finns det någon typ av garanti att det aldrig blir sämre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in