2014-02-09, 23:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Domstolen ska ta hänsyn till om gärningsbeskrivningen är bevisat bortom rimligt tvivel eller inte. I gärningsbeskrivningen står att FS uppsåtligen dödat Marina, inte att han skjutit henne. Därför är det oviktigt vilket vapen som använts.
Men då faller mycket av det vittnesmål från polis Enar om skotthål och åklagarens teori om att M skjutits till döds.

åklagaren plockade ju in vittnet P.K s vittnesmål om hans minnen som pluppat upp efter resning om att M sagt "att F kommer skjuta henne då hon sover".

Åklagaren går starkt ut med att M skjutits av F.
Citera
2014-02-10, 00:05
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Domstolen ska ta hänsyn till om gärningsbeskrivningen är bevisat bortom rimligt tvivel eller inte. I gärningsbeskrivningen står att FS uppsåtligen dödat Marina, inte att han skjutit henne. Därför är det oviktigt vilket vapen som använts.
HR aktbilaga 14:
Fredrik Svensson har den 28 juli 2010 i sin och Marina Johanssons bostad i Spekeröd berövat Marina Johansson livet genom att med pistol skjuta ett skott genom huvudet då hon legat i sin säng.
Citera
2014-02-10, 00:07
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad grundar du det på?

Det fanns enligt polisens egna tekniska uitredningar inget spår av att M forslats släpande ut. Kan en person burit ut ett emballage på ca 100kg?
Eller har fler personer deltagit i att bära ut M?
Det kan Fredrik säkert fixat. Hur han tog ut Marina från huset är i och för sig helt ointressant, det intressanta är att han mördade henne.

Om Fredrik hade en hjälpreda vid transporten så sätter jag mina pengar på att maskroos hjälpte till. Det beror på att det är det enda scenario jag kan föreställa mig. Fredrik har inga vänner han kan be om en sådan tjänst. Han har inga vänner alls. Men om han redan hade fångat maskrosen, innan han mördade Marina, så kan jag tänka att hon hjälpte till. Maskrosen kan vara den saffy såg bakom ratten den 28/7. M är inte olik Marina i frisyr och ansiktsform.
Citera
2014-02-10, 00:08
Bannlyst
Citat:
Men då faller mycket av det vittnesmål från polis Enar om skotthål och åklagarens teori om att M skjutits till döds.

åklagaren plockade ju in vittnet P.K s vittnesmål om hans minnen som pluppat upp efter resning om att M sagt "att F kommer skjuta henne då hon sover".

Åklagaren går starkt ut med att M skjutits av F.
I gärningsbeskrivningen står att han skjutit henne, vilket MrsMagoo och Tulpanpernilla påpekat. Tack!
Det räcker dock att det är visat att han uppsåtligen dödat henne. Däremot är det givetvis ett indicium att det sannolikt skett med skjutvapen, då han haft tillgång till detta.
Sen har folk ungefär 100 gånger förklarat för dig att det är 99,9% sannolikhet att mordvapnet är ett skjutvapen, men jag förväntar mig inte att du ska begripa det denna gång heller.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-02-10 kl. 00:09. Anledning: Cred till Tulpanpernilla
Citera
2014-02-10, 00:11
Medlem
Citat:
Jodå, jag har sett en hel del i detta fall som inte offentliggjorts. Och hur M dog är en gåta eftersom bevis saknas på att hon skjutits. Som jag tidigare skrivit så finns inte ens belägg på att skadan i väggen kan vara från ett dödsskott.

Återigen så ska det bli intressant hur HR formulerar sin dom utifrån det underlag som presenterats i rättegång.

Att experter som tittat på Marinas kranium säger att det sannolikt är en skottskada ska det inte tas i hänsyn alls menar du? Och lägg där till blodpölen + hålet i väggen med benfragment + den försvunna pistolen så kan nog även du sträcka dig till att hon sannolikt har skjutits i huvudet.
Citera
2014-02-10, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Att experter som tittat på Marinas kranium säger att det sannolikt är en skottskada ska det inte tas i hänsyn alls menar du? Och lägg där till blodpölen + hålet i väggen med benfragment + den försvunna pistolen så kan nog även du sträcka dig till att hon sannolikt har skjutits i huvudet.
Kan du utesluta att en råtta bitit ett hål i väggen, efter att först ha orsakat ett cirkulärt hål igenom Marinas skalle?
Citera
2014-02-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det kan Fredrik säkert fixat. Hur han tog ut Marina från huset är i och för sig helt ointressant, det intressanta är att han mördade henne.

Om Fredrik hade en hjälpreda vid transporten så sätter jag mina pengar på att maskroos hjälpte till. Det beror på att det är det enda scenario jag kan föreställa mig. Fredrik har inga vänner han kan be om en sådan tjänst. Han har inga vänner alls. Men om han redan hade fångat maskrosen, innan han mördade Marina, så kan jag tänka att hon hjälpte till. Maskrosen kan vara den saffy såg bakom ratten den 28/7. M är inte olik Marina i frisyr och ansiktsform.

Den tanken har slagit mig också. De som vittnat om att de sett Marina kan ha sett maskroos i stället. Det skulle förklara en del av hennes beteende faktiskt.
Citera
2014-02-10, 00:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så ter det sig onekligen.
Handlingar som att gå in hos en sovande person, rikta en pistol mot dennes huvud och
sedan göra det oerhörda att krama in avtryckaren så att en kula släcker detta liv i ett
mindre blodhav för att därefter lugnt och metodiskt vidta åtgärden att placera den
mördades kropp i en presenning och dumpa detta paket med en ihjälskjuten mänsklig varelse
ute i ödemarken där det skulle få ligga oupptäckt i drygt 2 år, förutsätter en avsaknad
av allt det som konstituerar en god och empatisk människa.
Det frigör sig naturligtvis en utstuderad ondska i allt detta som man bara kan förfäras inför
som normalt kännande varelse.

Att efter att ha begått denna fruktansvärda illgärning följt av plundring av mordoffrets
ekonomiska tillgångar, fortsätta livet som vanligt och snart skaffa nytt stadigt kvinnligt
sällskap och uppträda helt utan ånger och samvetskval, befäster bara intrycket
av en mycket kallhamrad, beräknande och likgiltig förövare av ett av senaste årens
mest uppmärksammade svenska mord.

edit: Man ska naturligtvis försöka undvika att demonisera människor som begått
avskyvärda handlingar mot andra, utmåla dem som allt igenom onda och usla varelser,
men i vissa fall förefaller det onekligen knepigt värre att identifiera några som helst
försonande drag i personligheten. Det här är ett sådant fall, tycker jag mig kunna konstatera.

Det tycker nog inte nuvarande flickvännen. Hon har säkert invändningar att göra mot den
bild som hävdas av "älsklingen". Hon bör tycka honom vara rar och fin för annars skulle
hon väl inte vilja vara ihop med personen ifråga.
Men då skulle jag vilja påstå att det är en person som är rar och fin så länge det passar honom...
Bakom ytan av allt detta ruvar någonting helt annat. Något mycket mörkare som kan
vältra sig fram i pressade lägen.
Ett sånt läge har uppenbarligen denna flickvän sluppit vara med om ännu.
Och lär slippa uppleva de närmaste 10, 15 åren.
Det fetade.

Jag vill bara hålla med. Mitt inlägg kommer förmodligen bli raderat, men jag vill betona just det att Fredrik levde vidare som inget hade hänt, han satt här på FB och skrev en massa lögner, flyttade in hos unga Maskroos, mm. Det tyder på att han är, åtminstone, kallhamrad.
Citera
2014-02-10, 00:32
Medlem
Lite historik om eventuell inblandning.

Det börjar med detta inlägget på sidan 445
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Fortsätter med detta från sidan 447
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Avslutar med detta från sidan 451
Citera
2014-02-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nya flickvännen

Det finns lite för mycket tillfälligheter för att jag ska kunna släppa tanken på den nya flickvännen. Jag påstår inte att hon är inblandad i försvinnandet, men det finns en del att tänka på.

Hennes kroppsbyggnad påminner om M och hon är blond. Hon har inte bilkörkort, men traktorkort. Det är alltså fullt möjligt att hon gjorde den vårdslösa körningen med M:s bil från Övre Röra till Stora Höga 28 juli.

Hennes Facebookinlägg "Jag hatar dig slyna, ja ska pissa på din grav tillsammans med min nya!" är visserligen en del av en sångtext, men passar egendomligt in på tidpunkten för försvinnandet. Det är gjort från iPhone 27 juli kl 22:49. Nästa inlägg 28 juli är inte gjort från iPhone.

Flickvännen hade tid att göra bankomatuttaget och resa kollektivt till Hagfors 28 juli.
Buss avgång Stora Höga 11:14 ankomst Göteborg 11:54
Buss avgång Göteborg 12:15 ankomst Molkolm Graninge 16:55
Buss avgång Molkolm Graninge 17:00 ankomst Hagfors 17:50

Hon hade alltså tid att komma hem och göra nästa inlägg från hemdatorn 28 juli kl 18:23:
"ehe haft en rätt jobbig dag efter gårdagens bravader... men klara de rätt fint iaf... snart e de helg igen, göööött däääh...!"

Sedan, efter några månader, när FS har varit på turné land och rike runt blir han hembjuden till sin "chatkompis". Hon gör slut med sin pv efter några dagar och blir ihop med FS.

Det är för mycket för att man inte ska misstänka någon gravad hund.

Från citaten ovan skulle jag vilja kommentera detta inlägg som är skrivet 5 april 2011. Att förklara bort detta skrivna med att det är en sångtext går inte riktigt så bra. Det finns en anledning till att hon valde just detta citat. Det passar för bra in för att vara en tillfällighet. Att röka på gör att omdömet brister. Att röka på får en att inte tänka konsekvenser så bra. I alla fall...
Citera
2014-02-10, 00:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Lite historik om eventuell inblandning.

Det börjar med detta inlägget på sidan 445

Fortsätter med detta från sidan 447

Avslutar med detta från sidan 451
Väldigt intressant! Q hade alltså något på spåret redan 2011! Bra Q! Varför följde du inte upp det? (Din avstängning är snart slut.)

Q: "Det är för mycket för att man inte ska misstänka någon gravad hund."
Citera
2014-02-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Ja det gjorde vi.
Familjens kännedom om vapnen och var dom hämtades, är ett ex.

Det finns ex. ett förhör med F**d som inte va med i fup som borde varit där.

Konstigt?!?! När dom upprepar allt 20-30 gånger och står å pekar med hela armen att jag har något med hennes försvinnande att göra trots att jag inte har de och dom inte har ett enda bevis för att det är så.

Någon som vet vad detta förhör med F**d gick ut på?

Pekar med hela armen trots att de inte har bevis skrev han. Det är lite avslöjande också, då han borde ha skrivit trots att jag inte gjort M något alls. Han tänker alltså på om det finns bevis eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in