2014-02-09, 23:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag är inte katolik och jag är för fri abort. Jag lägger inga religösa värderingar i brottsfall. Jag går istället på den fakta som finns, och också utifrån den fakta som rättspsyk kommer fram till.

Jag ogillar fantasifulla spekulationer som saknar grund...Jag står nog med bägge fötterna på jorden än att gå på religon eller amatörpsykologi och förutfattade tyckanden.

...och indiciekedjor inte minst. I brottsfall som detta är de avgörande. Teknisk bevisning klarar man sig utan ofta. Tack och lov.
Citera
2014-02-09, 23:13
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
...och indiciekedjor inte minst. I brottsfall som detta är de avgörande. Teknisk bevisning klarar man sig utan ofta. Tack och lov.
Nu blir jag nyfiken på vad du egentligen menar. Så du anser att teknisk bevis saknar betydelse?
Varför ska då polis skicka in material till SKL?
Citera
2014-02-09, 23:18
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Nu blir jag nyfiken på vad du egentligen menar. Så du anser att teknisk bevis saknar betydelse?
Varför ska då polis skicka in material till SKL?

Nej, det menar jag inte. Men teknisk bevisning är inte alltid nödvändiga i den mån du efterfrågar. Teknisk bevisning finns det i nästan alla brottsmål, även i detta. Dock ingen mot FS, och det behövs inte i detta fall.
Exempelvis: Sopar jag igen spåren efter ett mord jag begått, men är den enda tänkbara att ha begått mordet och kommer med mystiska undanflykter och lögner, som i sig inte är det minsta brottsliga, så torskar jag garanterat. Att gapa och skrika och begära teknisk bevisning mot FS är tämligen lönlöst, då det inte behövs. Indicierna talar sitt tydliga språk. Vilket är bra.
Citera
2014-02-09, 23:22
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Det ska bli intressant att läsa domen eftersom det inte finns faktaunderlag på att M blev skjuten. Och det tog även försvaret upp i HR:s förhandlingen.

Sen tycker jag det är väldigt lågt av en del här på tråden att utifrån en amatörpsykologi sätta diagnos på F.

Självklart tog försvaret upp det, vad förvänta du dig?

Du vet tydligen inte hur obduktionsrapporter ser ut och ska läsas.

Marina blev skjuten och det är där ingen som tvivlar på. Du får se när domen kommer.

Det är väldigt få människor som prickar rätt på Hares lista. Mördaren Fredrik Svensson leker prickskytte med den.

Självklart kan vi inte sätta en diagnos. Spekulera får man och det är inte lågt.
Citera
2014-02-09, 23:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Men teknisk bevisning är inte alltid nödvändiga i den mån du efterfrågar. Teknisk bevisning finns det i nästan alla brottsmål, även i detta. Dock ingen mot FS, och det behövs inte i detta fall.
Exempelvis: Sopar jag igen spåren efter ett mord jag begått, men är den enda tänkbara att ha begått mordet och kommer med mystiska undanflykter och lögner, som i sig inte är det minsta brottsliga, så torskar jag garanterat. Att gapa och skrika och begära teknisk bevisning mot FS är tämligen lönlöst, då det inte behövs. Indicierna talar sitt tydliga språk. Vilket är bra.
Du är inte emot teknisk bevis..men emot att teknisk bevis kontrar just personen F?
Har jag uppfattat dig rätt?

Idag är teknisk bevis det mest betydelsefulla bevis som finns att både fälla och fria en g.m.
Citera
2014-02-09, 23:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Självklart tog försvaret upp det, vad förvänta du dig?

Du vet tydligen inte hur obduktionsrapporter ser ut och ska läsas.

Marina blev skjuten och det är där ingen som tvivlar på. Du får se när domen kommer.

Det är väldigt få människor som prickar rätt på Hares lista. Mördaren Fredrik Svensson leker prickskytte med den.

Självklart kan vi inte sätta en diagnos. Spekulera får man och det är inte lågt.
Jodå, jag har sett en hel del i detta fall som inte offentliggjorts. Och hur M dog är en gåta eftersom bevis saknas på att hon skjutits. Som jag tidigare skrivit så finns inte ens belägg på att skadan i väggen kan vara från ett dödsskott.

Återigen så ska det bli intressant hur HR formulerar sin dom utifrån det underlag som presenterats i rättegång.
Citera
2014-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Jodå, jag har sett en hel del i detta fall som inte offentliggjorts. Och hur M dog är en gåta eftersom bevis saknas på att hon skjutits. Som jag tidigare skrivit så finns inte ens belägg på att skadan i väggen kan vara från ett dödsskott.

Återigen så ska det bli intressant hur HR formulerar sin dom utifrån det underlag som presenterats i rättegång.

Vad spelar det för roll om hon är skjuten eller ihjälhuggen med en syl av Fredrik Svensson?
Citera
2014-02-09, 23:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Du är inte emot teknisk bevis..men emot att teknisk bevis kontrar just personen F?
Har jag uppfattat dig rätt?

Idag är teknisk bevis det mest betydelsefulla bevis som finns att både fälla och fria en g.m.

Emot? Vad menar du?

Vad har FS för teknisk bevisning att han var på en kyrkogård mordnatten?
Citera
2014-02-09, 23:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Vad spelar det för roll om hon är skjuten eller ihjälhuggen med en syl av Fredrik Svensson?
Om det inte spelar någon roll, enligt dig, så vet polis inte vilket vapen som använts.

Letar de vapen så kanske de missar en syl.
Citera
2014-02-09, 23:38
Medlem
Citat:
Om det inte spelar någon roll, enligt dig, så vet polis inte vilket vapen som använts.

Jaha? Och vad spelar det för roll när ingen annan än Fredrik Svensson kan ha utfört mordet?
Citera
2014-02-09, 23:40
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Emot? Vad menar du?

Vad har FS för teknisk bevisning att han var på en kyrkogård mordnatten?
Kan polis motbevisa honom?

Det har de inte kunnat och då får man stanna upp på det som den misstänkte sagt.
Farlig väg i rättssäkerhet blir det om polis struntar i det den misstänkte säger sig gjort, och att de utan underlag påstår det som lögn.
Citera
2014-02-09, 23:50
Bannlyst
Citat:

Domstolen ska ta hänsyn till om gärningsbeskrivningen är bevisat bortom rimligt tvivel eller inte. I gärningsbeskrivningen står att FS uppsåtligen dödat Marina, inte att han skjutit henne. Därför är det oviktigt vilket vapen som använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in