2014-02-08, 23:07
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om den kvinnliga polisen hävdar att han betedde sig mycket aggressivt när hon släppte hunden på honom och började veva batong, så spelar det en högst väsentlig roll för hennes generella trovärdighet om killen i det ögonblicket kan visas lägga huvudet på sned, eftersom detta kroppspråksmässigt är helt oförenligt med att uppvisa stark aggressivitet.
Jag kan också, helt beroende på hur omständigheterna ser ut tolka ett huvud på sned som ett " Okej, då kör vi!". Jag menar det kan betyda vad som helst och kan också uppfattas på hur många sätt som helst.
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-08 kl. 23:20.
Citera
2014-02-08, 23:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Mannen i det här fallet skulle väl gripas?

Citat:
Ursprungligen postat av flowster
Han ska lägga sig ned, han ska gripas men lyssnar inte. Dessutom visar han på att han fortfarande inte lyssnar när han får x antal batongslag och en hund på sig.
Här har vi ett till problem. Enligt Hanne Kjöllers länkade DN-ledarstick hade Kattis inte till uppgift att gripa mannen, utan bara att "säkra". Uppgiften kan vara vilsledande, men Kjöller har uppenbarligen varit närvarande vid rättegången, vilket ingen här veterligen har. I den mån Kattis alltså har försökt gripa Sp**k, förefaller hon ha gjort detta på eget bevåg - kanske för att visa kollegerna i förstärkningen att en ensam kvinnlig hundförare visst kan.

Ett bevåg som uppenbarligen inte var så jävla bra. Och jag tycker att det är viktigt som JHEL har påpekat - Kattis vann ingen som helst tid på att slå ner fyllot i stället för att bevaka det. Hon var ju ändå tvungen att invänta förstärkningen.
Citera
2014-02-08, 23:13
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tog bort den bra och klargörande texten du skrev.

Frågan här är vad polisen åstadkom genom att slå ner busen. Under förutsättning förstås att han inte skulle hitta på något fuffens. Något som kanske inte var helt otroligt att han skulle göra. Så om han skulle försöka springa iväg är det som du påpekar ingripande (med utrustning) som gäller.

Det hon skulle göra var att gripa honom. Gripit hade hon inte riktigt gjort eftersom de stod och käftade. Däremot hade hon kontroll på situationen, vilket åtföljande batong- och hundattack väl visar. Jag kan inte se något annat än att hon tappade tålamodet.
Hon har fått larm om en man som misshandlar folk. Hon får alltså en bild och förbereder sig på vägen fram. När hon anländer ensam går mannen, blodig till angrepp på polisbilen. Efter att ha försökt tala med mannen (oklart vad som sagts) så fattar hon beslutet att ta kontroll över mannen. Så länge han står där han står när filmen börjar har hon ingen kontroll alls. Han kan när som helst göra det han känner för, det tror jag vi kan enas om.
Med tanke på vad som hänt innan och när hon kom fram så tycker inte jag att det är konstigt att hon blir osäker på hans temperament och sinnesstämning.
Den information hon fått på radio (enligt media) är att närmaste polisbil är ca 20 minuter bort.

Som polis utbildas och tränas vi i att ligga steget före, alltså få kontroll över en person INNAN den går till angrepp eller flyr eftersom vi då har bäst förutsättningar att lyckas och minst risk att skadas. Detta tänk förutsätter givetvis att man uppfattar att det finns en risk för angrepp eller annat oönskat beteende. Vilket hon på goda grunder kunde göra, tycker jag.

Så nej, hon hade inte kontroll på honom när inspelningen började, långt därifrån.
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-09 kl. 00:11.
Citera
2014-02-08, 23:17
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Här har vi ett till problem. Enligt Hanne Kjöllers länkade DN-ledarstick hade Kattis inte till uppgift att gripa mannen, utan bara att "säkra". Uppgiften kan vara vilsledande, men Kjöller har uppenbarligen varit närvarande vid rättegången, vilket ingen här veterligen har. I den mån Kattis alltså har försökt gripa Sp**k, förefaller hon ha gjort detta på eget bevåg - kanske för att visa kollegerna i förstärkningen att en ensam kvinnlig hundförare visst kan.

Ett bevåg som uppenbarligen inte var så jävla bra. Och jag tycker att det är viktigt som JHEL har påpekat - Kattis vann ingen som helst tid på att slå ner fyllot i stället för att bevaka det. Hon var ju ändå tvungen att invänta förstärkningen.
När jag gripit en person säger jag att en person är säkrad om vi har en pågående insats.

Att säkra en person innebär oavsett vad tanken sedan är, att man har kontroll över en person. En person som är under kontroll har mycket begränsad rörelsefrihet och kan kan inte gå till angrepp eller fly. När inspelningen började var mannen alltså inte säkrad eller under kontroll.

En person som ligger ner på mage är i alla fall mer under kontroll än en som står upp, det tror jag vi kan enas om.
Citera
2014-02-08, 23:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Om den kvinnliga polisen hävdar att han betedde sig mycket aggressivt när hon släppte hunden på honom och började veva batong, så spelar det en högst väsentlig roll för hennes generella trovärdighet om killen i det ögonblicket kan visas lägga huvudet på sned, eftersom detta kroppspråksmässigt är helt oförenligt med att uppvisa stark aggressivitet.

Nja. Det skulle väl lika gärna kunna tolkas som något "kom och ta mig om du kan", eller ungefär vadsomhelst.

Vad som däremot talar emot den allmänna trovärdigheten är att hon tyckte sig se att fyllot var påverkad av narkotika. Det tyckte även ambulanspersonalen, som liksom polisen bör vara ganska duktiga på att bedöma det. Däremot ansåg andra vittnet att det bara var en full och dräggig typ.

Lekmannaomdömena bättre än de professionella. Gissningsvis sockrade de omdömet i efterhand då de hittade knark i fickorna på honom. Men som vi vet var han enbart påverkad av narkotika. Blåljussolidaritet?
Citera
2014-02-08, 23:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag kan också, helt beroende på hur omständigheterna ser ut tolka ett huvud på sned som ett " Okej, då kör vi. Jag menar det kan betyda vad som helst och kan också uppfattas på hur många sätt som helst.
Det är i så fall rätt allvarligt. Jag kan försäkra dig om att i vart fall ingen annan än en polis skulle komma på idén att tolka det rörelsemönster som konventionellt betecknas som lägga huvudet på sned som aggressivt eller utmanande.
Citera
2014-02-08, 23:21
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
När jag gripit en person säger jag att en person är säkrad om vi har en pågående insats.

Att säkra en person innebär oavsett vad tanken sedan är, att man har kontroll över en person. En person som är under kontroll har mycket begränsad rörelsefrihet och kan kan inte gå till angrepp eller fly. När inspelningen började var mannen alltså inte säkrad eller under kontroll.

En person som ligger ner på mage är i alla fall mer under kontroll än en som står upp, det tror jag vi kan enas om.

Vad begär du då? Hon skriker åt honom att lägga sig ner och drar batongen. Fem sekunder börjar hon slå och hunden bita. Efter ytterligare några sekunder ligger fyllot och kvider. Klart hon hade kontroll.
Citera
2014-02-08, 23:23
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Det är i så fall rätt allvarligt. Jag kan försäkra dig om att i vart fall ingen annan än en polis skulle komma på idén att tolka det rörelsemönster som konventionellt betecknas som lägga huvudet på sned som aggressivt eller utmanande.
Jag som polis skulle även kunna uppfatta det som "tack tack tack så hemskt mycket!" om det gör dig gladare. Jag menar bara att en person som lägger huvudet på sned kan mena väldigt mycket med just den rörelsen. Utan att jag lägger någon särskild värdering i det.
Citera
2014-02-08, 23:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nja. Det skulle väl lika gärna kunna tolkas som något "kom och ta mig om du kan", eller ungefär vadsomhelst.
Nej, inte ungefär vadsomhelst. Det som konventionellt betecknas som att lägga huvudet på sned kan möjligen betyda Jasså du, det vill du... men det kan inte betyda Jag är starkt aggressiv och riskerar att bli våldsam vilket ögonblick som helst, och det är t ex oförenligt med spända halsmuskler.
Citera
2014-02-08, 23:25
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Vad begär du då? Hon skriker åt honom att lägga sig ner och drar batongen. Fem sekunder börjar hon slå och hunden bita. Efter ytterligare några sekunder ligger fyllot och kvider. Klart hon hade kontroll.
Ja när han ligger ner har hon fått den kontroll hon vill ha och då ser jag varken hundbett eller batongslag.
Citera
2014-02-08, 23:28
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ja när han ligger ner har hon fått den kontroll hon vill ha och då ser jag varken hundbett eller batongslag.

Jag frågade vad "kontroll" är. Slingra dig inte nu. Bara för att hon inte kan sätta sig på hans arsle och ta en cigg betyder inte att om hon hade kontroll. Det tog henne ett fåtal sekunder att få ner honom på marken, och det utan några som helst problem.
Citera
2014-02-08, 23:29
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nej, inte ungefär vadsomhelst. Det som konventionellt betecknas som att lägga huvudet på sned kan möjligen betyda Jasså du, det vill du... men det kan inte betyda Jag är starkt aggressiv och riskerar att bli våldsam vilket ögonblick som helst, och det är t ex oförenligt med spända halsmuskler.
Tänk dig att du står ansikte mot ansikte och diskuterar med en 2 meter lång ryss. Plötsligt lägger han huvudet på sned och flinar lite.
Jag hade nog inte tolkat det som ett "hej, ska vi bli kompisar" i alla fall...

kontrasten mot mitt exempel med ryssen är den gamla tanten som man just hjälpt upp med matkassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in