Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Tog bort den bra och klargörande texten du skrev.
Frågan här är vad polisen åstadkom genom att slå ner busen. Under förutsättning förstås att han inte skulle hitta på något fuffens. Något som kanske inte var helt otroligt att han skulle göra. Så om han skulle försöka springa iväg är det som du påpekar ingripande (med utrustning) som gäller.
Det hon skulle göra var att gripa honom. Gripit hade hon inte riktigt gjort eftersom de stod och käftade. Däremot hade hon kontroll på situationen, vilket åtföljande batong- och hundattack väl visar. Jag kan inte se något annat än att hon tappade tålamodet.
Hon har fått larm om en man som misshandlar folk. Hon får alltså en bild och förbereder sig på vägen fram. När hon anländer ensam går mannen, blodig till angrepp på polisbilen. Efter att ha försökt tala med mannen (oklart vad som sagts) så fattar hon beslutet att ta kontroll över mannen. Så länge han står där han står när filmen börjar har hon ingen kontroll alls. Han kan när som helst göra det han känner för, det tror jag vi kan enas om.
Med tanke på vad som hänt innan och när hon kom fram så tycker inte jag att det är konstigt att hon blir osäker på hans temperament och sinnesstämning.
Den information hon fått på radio (enligt media) är att närmaste polisbil är ca 20 minuter bort.
Som polis utbildas och tränas vi i att ligga steget före, alltså få kontroll över en person INNAN den går till angrepp eller flyr eftersom vi då har bäst förutsättningar att lyckas och minst risk att skadas. Detta tänk förutsätter givetvis att man uppfattar att det finns en risk för angrepp eller annat oönskat beteende. Vilket hon på goda grunder kunde göra, tycker jag.
Så nej, hon hade inte kontroll på honom när inspelningen började, långt därifrån.