Citat:
Ursprungligen postat av
flowster
"Nu stod han bara där".
Har du läst förundersökningsprotokollet? Vet du vad som hände/sades innan videoklippet startade?
Läste du vad jag skrev? Jag skrev att han hade gjort både det ena och det andra innan klippet börjar.
Citat:
Nej, du har inte en jävla aning. Vidare verkar du inte ha någon jävla aning om vad poliser har rätt att göra. För att utföra en tjänsteåtgärd får Polisen bruka våld.
Poliser har rätt att göra väldigt mycket. Till och med döda
om så krävs. Skillnaden är att det våld som utövas ska stå i proportion till vad som ska åstadkommas. En polis får således inte göra vad som helst för att utföra en tjänsteåtgärd. Polisen får alltså inte skjuta ihjäl ett fyllo som inte lägger sig ner på order. Inte heller slå ner honom med batong bara för att han inte lyder.
Det som rättegången handlar om är ifall polisen kan betrakta fyllot som såpass farlig, att det var berättigat att slå ner honom. Vi får väl se vad domstolen tycker om det när domen kommer. Men det handlar alltså inte om att polisen har rätt att använda batongen enbart av skälet att någon inte lyder order. Du får läsa på!
Citat:
Han ska lägga sig ned, han ska gripas men lyssnar inte. Dessutom visar han på att han fortfarande inte lyssnar när han får x antal batongslag och en hund på sig.
Man kan tillägga att klockan var halv fyra på morgonen eller så, och att fyllot supit sig igenom natten. Att han inte han lägga sig ner på de tre, fyra, fem sekunder det tog mellan att ordern givits och hon började veva är inte så konstigt.
Citat:
Sedan verkar du anse att Polisen alltid ska vara 2:a. "Om han däremot satte igång och försöka anfalla polisen...".
Menar du att en polis i förebyggande syfte ska gå omkring och slå ner folk med batongen? En polis ska ingripa om det behövs. Jag anser att polisen inte behövde slå ner fyllot. Vi får se vad domstolen tycker, som naturligtvis har bättre koll än jag. Din filosofi verkar däremot ganska konstig.
Citat:
Och du verkar dessutom tro att man alltid kan vänta på förstärkning och/eller VÄNTA UT EN GÄRNINGSMAN.
Kan du citera mig på den punkten? Annars är det klart en polis inte alltid vänta på förstärkning. Det faller på sin egen orimlighet. Däremot ser vi att i det här fallet fick hon vänta på förstärkning alldeles oavsett. Skillnaden var efter batongviftningen att hon fick vänta med en nedslagen buse i stället.
[/quote]
Slutsats: Du har noll koll. Lämna diskussionen, tack.[/quote]
Jag har svarat på allt ditt trams och visat att det är du som inte har koll. Däremot behöver du inte lämna diskussionen.