2014-02-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
/ betyder oftast eller snarare än och. Det går bra med en av dem; båda två verkar onödigt.

Antar att det är denna?

http://www.bokus.com/bok/9789127421608/matematik-5000-kurs-1c-bla-larobok/

Vad tar den upp? Är det allt mellan A-E? Vad är det för frågor på HP? Skummat igenom lite och verkar typ max vara C?
Citera
2014-02-07, 02:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reallifeproblems
Antar att det är denna?

http://www.bokus.com/bok/9789127421608/matematik-5000-kurs-1c-bla-larobok/

Vad tar den upp? Är det allt mellan A-E? Vad är det för frågor på HP? Skummat igenom lite och verkar typ max vara C?
Helt rätt, även om många verkar föredra Origo framför 5000-serien.

På HP gäller matematik från de gamla (Lpf94) kurserna A och B eller den nya (Gy11) kursen 1c. 1c innehåller, såvitt jag vet, mestadels matematik i nivå med de gamla kurserna A + B.
Citera
2014-02-07, 02:13
Medlem
Citat:
Helt rätt, även om många verkar föredra Origo framför 5000-serien.

På HP gäller matematik från de gamla (Lpf94) kurserna A och B eller den nya (Gy11) kursen 1c. 1c innehåller, såvitt jag vet, mestadels matematik i nivå med de gamla kurserna A + B.

Okej! Så Matematiken på HP är alltså endast A+B? Låter ju för bra för att vara sant?

Hur är det med miniräknare under HP?
Citera
2014-02-07, 02:18
Avslutad
Citat:
Okej! Så Matematiken på HP är alltså endast A+B? Låter ju för bra för att vara sant?

Hur är det med miniräknare under HP?
Varför låter det för bra för att vara sant?

Miniräknare får självklart inte användas under provtillfället. Penna, radergummi och linjal är däremot tillåtet.
Citera
2014-02-07, 02:22
Medlem
Citat:
Varför låter det för bra för att vara sant?

Miniräknare får självklart inte användas under provtillfället. Penna, radergummi och linjal är däremot tillåtet.

För att det låter för enkelt... :P Jag kanske överskattar det hela dock! Och tänkte om det kanske är någon del som tillät miniräknare? Typ grafritare eller något sådant!

En till fråga, om jag behöver 1.0 i HP betyder det då att jag behöver rätt på 50% av alla frågor eller hur räknas resultatet ut?
Senast redigerad av reallifeproblems 2014-02-07 kl. 02:27.
Citera
2014-02-07, 02:42
Avslutad
Citat:
För att det låter för enkelt... :P Jag kanske underskattar det hela dock! Och tänkte om det kanske är någon del som tillät miniräknare? Typ grafritare eller något sådant!

En till fråga, om jag behöver 1.0 i HP betyder det då att jag behöver rätt på 50% av alla frågor eller hur räknas resultatet ut?
Resultatet normeras. Tidigare normeringstabeller hittar du på studera.nu. Hur normeringen går till och vad det innebär kan du läsa om på samma hemsida. 50 % rätt ger inte 1.0 per automatik.

Inga elektroniska hjälpmedel - bortsett från ett eventuellt armbandsur - är tillåtna.
Citera
2014-02-07, 15:34
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Du får tänka på att högskoleprovet är till för alla program, så man kan inte ställa frågor som kräver kunskap från de högre matematikkurserna.
Citera
2014-02-07, 16:32
Medlem
Tack för alla svar! Är det någon som har några tips hur man på bästa sätt förbereder sig för den Svenska och Engelska delen?
Citera
2014-02-07, 17:02
Avslutad
Citat:
Tack för alla svar! Är det någon som har några tips hur man på bästa sätt förbereder sig för den Svenska och Engelska delen?

Läs artiklar och bokjävlar så blir det bra. Sen finns det appar för orddelen till iphone osv..
Citera
2014-02-07, 17:09
Medlem
den kvantitativa delen är väl bara baserad på matte a / 1b
Citera
2014-02-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
den kvantitativa delen är väl bara baserad på matte a / 1b
Typ.

Har en fråga om en NOG uppgift till er alla där ute:

"x^2+2y=10. Vilket värde har x?

(1) 2y=6
(2) y=3

Tillräcklig information för lösningen erhålls
[a] i (1) men ej i (2)
[b] i (2) men ej i (1)
[c] i (1) tillsammans med (2)
[d] i (1) och (2) var för sig
[e] ej genom de båda påståenderna"

Enligt facit är rätt svar [e], medans jag inte kan förstå varför det inte är [d]. Kollar vi på (1) blir ekvationen "x^2+6=10" vilket ger x^2=4 = x=2.
Kollar vi på (2) blir ekvationen densamma då 2y=6 och y=3 är samma sak, alltså får vi även där att x=2. Således borde väl svaret vara [d] då rätt svar erhålls både i (1) och (2)?

Hur kan jag ha tänkt så fundamentalt fel, kan man verkligen inte lösa uppgiften med informationen som finns i (1) och (2)? För isåfall blir jag verkligen rädd för mina undermåliga matematikkunskaper
Eller är det kanske bara facit som är fel? :P Frågan hittade jag förövrigt i appen "hp matte - lite" så det är väl inte helt omöjligt att killen som gjort den slarvat lite.
Senast redigerad av Maktfaktorn 2014-02-07 kl. 17:43.
Citera
2014-02-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Läs artiklar och bokjävlar så blir det bra. Sen finns det appar för orddelen till iphone osv..

Artiklar läser jag dagligen och böcker inte allt för sällan! Det som känns svårt är endå att "bli bättre än vad man redan är!" Känns som man kommit till ett stadium där lärdom tar sig in allt trögare om ni förstår vad jag menar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in