http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet
Skapa användare
Kör igenom ett gammalt prov där på sidan, MED tidtagning.
Kolla vad du fick för resultat
Stäm av mot normeringstabell.
Ja jävlar vad efterbliven och dum i huvudet jag är bara för att jag hamnade lite fel i "matte-tänket". Förlåt mig så jävla mycket, ska absolut inte upprepas. HUR FAN KUNDE JAG VARA SÅ JÄVLA DUM
Din kommentar gav mig verkligen insikt i att jag verkligen måste öva mer på matematik.
Ja jävlar vad efterbliven och dum i huvudet jag är bara för att jag hamnade lite fel i "matte-tänket". Förlåt mig så jävla mycket, ska absolut inte upprepas. HUR FAN KUNDE JAG VARA SÅ JÄVLA DUM
Din kommentar gav mig verkligen insikt i att jag verkligen måste öva mer på matematik.
Återigen, förlåt för i helvete
Nu tar vi det lite lugnt, inget illa menat! Jag skrev så för jag skrattade på riktigt av den där matten du gjorde. Jag inser att felet du gjorde däremot kanske inte är så konstigt om man har glömt av lite basic matte, vilket man enkelt gör om man inte jobbar med det.
Men precis som du sa, hoppas det felet du gjorde medförde att du nu kommer försöka bli bättre på matte. Tips är att göra matte 1c boken. Den kommer ge dig tillräckligt med kunskaper!
Ett annat alternativ är 175 / 475 = ca 200 / 500 = ca 40 (0,4). I och med att man avrundat uppåt kommer det rätta svaret vara något lägre än det svaret man får fram.
Det är egentligen så man ska tänka, man hinner inte använda liggande stolen när tiden går.
Hpguiden vill bara att folk som har glömt bort hur man beräknar division utan räknare ska veta hur det fungerar, sedan går man steget längre med förenklingar. Ju snabbare du löser uppgiften desto mer tid har man kvar till DTK. Men nu kommer inga sådana lätta uppgifter, det brukar oftast vara termer iklädd med olika variabler med likhetstecken för att det ska se svårare ut än vad det är.
16. I fyrhörningen ABCD är vinklarna DAB och CDA räta. Längden av sidan BC är 3 cm, längden av sidan CD är 4 cm och längden av sidan AD är 2 cm.
16
Kvantitet I: Längden av sidan AB
Kvantitet II: 6 cm
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig rättsvar
Detta går ju all lösa?
Eller är jag helt jävla gasad i mitt huvud?
Du kan dela in fyrhörningen i två delar: En rektangel med sidorna 4 cm (DC) och 2 cm (AD) samt en rätvinklig triangel med basen 2 cm (AD) och hypotenusan 3 cm (BC). Pythagoras sats låter dig räkna ut höjden på triangeln.
Redigering: Tänkte fel, vi vet inte åt vilket håll triangeln går, DC kan vara den långa sidan. Så det kan vara DC + höjden eller DC - höjden.
Senast redigerad av RomanesEuntDomus 2014-02-06 kl. 05:21.
Kan någon förklara hur man ska tänka på denna fråga:
3. Med MGM(a,b) menas den minsta gemensamma multipeln, eller det minsta tal, som är jämn delbart med både a och b.
Kvantitet 1: MGM (2,16)
Kvantitet 2: MGM (2,15)
Jag fattar inte hur man ska tänka även när jag får se facit från hpguiden.
K1: 16
K2: 30
K2 > K1
2 multiplicerat med ett heltal X = 2X. Svaret kommer alltid vara jämnt.
K1: Multiplar av 2; 2, 4 , 6, 8, 10, 12, 14, 16, etc... Den minsta gemensamma multipeln för 2 & 16 = 16; 2 * 8 = 16, 16 * 1 = 16.
K2: Den minsta gemensamma multipeln för 2 & 15 måste vara jämn (för 2 * heltal = jämnt, aldrig udda). Den minsta gemensamma multipeln där detta sker är 2 * 15 = 30, 15 * 2 = 30.
Citat:
En gemensam multipel till två heltal är ett tal som är en multipel av vart och ett av talen.
Multiplar av 6: 6,12,18,24,30,36,42,48,54...
Multiplar av 8: 8,16,24,32,40,48,56...
Gemensamma multiplar av 6 och 8: 24,48,...
Den minsta gemensamma multipeln till 6 och 8 är således 24.
Senast redigerad av U-Fig 2014-02-06 kl. 13:32.