2013-03-31, 21:52
Medlem
Hejsan alla glada indianer

Jag gjorde provet för ett år sedan, och fick då 1,6 utan något plugg. Nu är det dags igen, och många småregler och genvägar man fabrikerat för att påskynda matematiken är bortglömda. Hursomhelst skulle jag vilja ha hjälp med två uppgifter. De har säkert varit uppe tidigare, men tråden är alldeles för lång för att läsa igenom.

http://studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad800016243/ovningsprov-kvanitativdel.pdf Uppgift 20.

Jag kan räkna ut det, men har inget sätt att snabbt avgöra hur det ligger till. Kanske någon av er har något trix? Svaret är A.

http://studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad80005719/provpass1kvant.pdf uppgift 13. Svaret är A.

Borde inte svaret vara D, då x lika gärna kan vara negativ medan y är positivt, vilket borde innebära att kvantitet I är större?

Tack på förhand /Dr. Stringfellow
Citera
2013-03-31, 22:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
http://studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad80005719/provpass1kvant.pdf uppgift 13. Svaret är A.

Borde inte svaret vara D, då x lika gärna kan vara negativ medan y är positivt, vilket borde innebära att kvantitet I är större?

Tack på förhand /Dr. Stringfellow

Om vi antar att x = 0 så blir den första 4

Om vi antar att y = 1 blir den andra 3

y är alltid större oavsett vad som döljer sig bakom. Alltså om du tar minus y så tar du bort mer än -x eftersom y är större därför stämmer nog alternativ A.

Edit: Kan dock ha tänkt fel
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-03-31 kl. 22:11.
Citera
2013-03-31, 22:08
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Vilket är det bästa sättet att förbättra den verbala delen så här när sista veckan inför provet håller på att ta sin början? Jag är jämnbra/jämndålig på alla delar och har haft 1.2 och 1.3 de två gånger jag gjort det verbala provet.
Gör många gamla läs- och elf-prov. Bara genom att testa dig fram med olika strategier (t.ex. stryka under viktiga delar, läsa frågorna före, läsa frågorna efter etc) kan du kamma ihop en hel del poäng. Gäller bara att komma underfund med vilken strategi som passar dig bäst. Upplevde i alla fall själv att det gav en del när det väl begav sig i höstas.

Sen lär man sig ju även hur frågorna är uppbyggda och utifrån svaren kan man tänkas dra slutsatser till hur man ska tänka. Förmodligen en ganska starkt bidragande orsak till att man i regel höjer sig ju fler gånger man skriver provet, även om man inte nödvändigtvis har pluggat inför det. Gäller ju naturligtvis inte bara det verbala blocket utan också det kvantitativa i allra högsta grad.
Citera
2013-03-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Om vi antar att x = 0 så blir den första 4

Om vi antar att y = 1 blir den andra 3

y är alltid större oavsett vad som döljer sig bakom. Alltså om du tar minus y så tar du bort mer än -x eftersom y är större därför stämmer nog alternativ A.

Edit: Kan dock ha tänkt fel

A är rätt. Även om talen skulle vara negativa.
x=2 4-2=2
y=3 4-3=1

x=-2 4-(-2)=6
Y=-1 4-(-1)=5
Citera
2013-03-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epstein
A är rätt. Även om talen skulle vara negativa.
x=2 4-2=2
y=3 4-3=1

x=-2 4-(-2)=6
Y=-1 4-(-1)=5

Ja, förstås. Tänkte helt bakvänt Tack

Edit: Som man kan se i min fråga, hade jag missuppfattat ett och annat.
Citera
2013-03-31, 23:42
Medlem
Hur anser ni att man bäst tacklar XYZ-delen av provet. Jag har hittills satsat på att lösa problemet för att sedan välja ett passande svarsalternativ men märker att jag får lite dåligt med tid i slutet av proven. Är det enligt er bättre att testa de olika svarsalternativen mot problemen och se om man direkt kan se vilken som passar bäst?
Citera
2013-03-31, 23:56
Medlem
SoliLink:

1. Förstå frågan
2. gör observationer kring problemet
3. Kolla om någon om svaren är självklar

Om inte det funkar fortsätter du:

4. Lista ut ett sett att svara på frågan
5. om svaren/uppgiften tillåter det så överslagsräknar du dig fram till ett svar, om inte räknar du ut det i sin helhet

Så gör jag det. Men jag tänker inte strategiskt när jag gör det, jag bara kör.
Citera
2013-04-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoliLink
Hur anser ni att man bäst tacklar XYZ-delen av provet. Jag har hittills satsat på att lösa problemet för att sedan välja ett passande svarsalternativ men märker att jag får lite dåligt med tid i slutet av proven. Är det enligt er bättre att testa de olika svarsalternativen mot problemen och se om man direkt kan se vilken som passar bäst?

Det beror nog på, vissa uppgifter måste man testa alternativen för att se om de uppfyller ett givet villkor.

Annars hoppar jag nog över en uppgift om jag inte direkt ( cirka 5 sekunder) ser hur jag ska lösa den och går tillbaka senare. Tror inte det finns en metod här
Citera
2013-04-01, 00:25
Medlem
Något som jag märkte nu när jag kollade hur hp-betyget beräknas är att det inte spelar någon roll om du får alla rätt på en av delarna. Eftersom slutbetyget är ett medelvärde på de normerade betygen från båda delarna.

Det gjorde mig lite besviken eftersom jag är något bättre på den första delen...

Stämmer detta?
Citera
2013-04-01, 00:26
Medlem
Tack för svaren. Tror jag tar alldeles för mycket tid till att skriva upp ekvationerna och lösa dom på papperet när jag i själva fallet kan lösa de i huvudet.
Citera
2013-04-01, 02:02
Medlem
"Fråga 16. Rätt svar (D).http://www.studeravidare.se/uploads/hp/bilder/vt2012kva16.jpg
I fyrhörningen ABCD är vinklarna DAB och CDA räta. Längden av sidan BC är 3 cm, längden av sidan CD är 4 cm och längden av sidan AD är 2 cm.

http://www.studeravidare.se/uploads/hp/bilder/vt2012kva16.jpg

Kvantitet I: Längden av sidan AB
Kvantitet II: 6 cm"

Fick inte in bilden. De påstår att det inte finns tillräckligt med information. Jag löste uppgiften och fick fram att sidan AB > 6 cm

Pyth sats:
sqrt (3^2-2^2) ger sqrt (5) som är större än 2. En del av sidan AB är redan 4 cm + sqrt(5).

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Delade alltså in fyrhörningen i en triangel och med pyth sats beräknade jag en okänd sida.

Är det jag som snurrar, eller är uppgiften fel?
Citera
2013-04-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffas
"Fråga 16. Rätt svar (D).

Är det jag som snurrar, eller är uppgiften fel?

Gjorde samma uppgift för ca en timme sedan. Kom också fram till samma sak som dig. Vore nice om någon kan förklara varför den inte kan lösas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in