2014-02-06, 19:59
Medlem
mvagrippas avatar
"Du frågar om Holmer, ja, du vet, han var inte i Borlänge den där natten. Det var något krångligt med det, något kyttigt. Han var inte där, men det har inte fått komma ut. Men eftersom du frågar mig och ditt fax måste diarieföras säger jag som det är,men du får inte avslöja mitt namn. Jag ska skicka dig dokument i saken så snart jag får tag på dem, kanske redan idag."

Enligt Sven Aner ska GW Persson sagt så i ett telefonsamtal 910826, kl 1045.

Här pekar han mot att GWP fått kalla fötter.

Jag ser ett problem med en viss del av Anérs information, jag får en känsla att alldeles för mycket är analyserat och sedan är analysen analyserad.
Han kan ha uppfattat situationen och läget så, alltså en sanning för honom men inte nödvändigtvis verkligheten.

Däremot gillar jag hans oförtröttliga offentliggörande av fakta och dokument.
Citera
2014-02-06, 20:50
Medlem
mvagrippas avatar
Tiil Jurkomm säger statssekreterare Ulf Dahlsten tydligt att Lisbeth Palme kallade honom och regeringsmedlemmar till Sabbatsberg.

"Ja hon hade uppgifter om vissa misstankar ang mordet"
De två gärningsmännen måste nämnts.

"Det var några polisföreträdare där men jag vågar inte säga vilka det var"
Rimborn, Christiansson?Sture Lingsberg? och Agneta Lund?

"Det var nog mera LPs blodiga kläder och blodet som kippade från stövlarna som var skakande"
Blodet kippar i stövlarna, låter som en ordentlig överdrift!

Dahlsten berättar vidare att han gjorde anteckningar från nattens regeringssammanträde som började 0307. Skulle vara spännande att läsa, inte minst vad Roine Carlssson informerat från sitt nattliga möte med ÖB Lennart Ljung.

"Sven-Åke Hjälmroth ocH Gösta Welander lämnade ganska utförliga upplysningar om spaningsläget."
Dom kan knappast undgått att berätta om vad som stod i rikslarmet .

Dahlsten distanserar från det uteblivna livvaktskyddet och säger bl a att LP inte kan lasta beslutet på någon annan ang att Olof Palme saknade livvaktskydd.
"Olof Palme skulle aldrig accepterat skyddspaning utan att han visste om det. Då hade SÄPO-chefen inte suttit kvar"

"Man kan undra hur många par i 60-årsåldern som lugnt skulle flanera upp Sveavägen/Kungsgatan vid halvtolv-tiden en fredagsnatt. Gemene man vet att detta är ett område man rör sig i med viss försiktighet vid den tidpunkten. Detta visar att OP var lite avskärmad från den typen av allmänna bedömningar."

Nog låter det lite som att statsrådsberedningens säkerhetschef vill helgardera lite med tanke att OP saknade skydd.
Citera
2014-02-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Dahlsten berättar vidare att han gjorde anteckningar från nattens regeringssammanträde som började 0307. Skulle vara spännande att läsa, inte minst vad Roine Carlssson informerat från sitt nattliga möte med ÖB Lennart Ljung.

Enligt Ljung så träffade han inte RC förrän 545, i ett möte som pågick till kl 8. Så RC kan inte gärna ha haft någon information från Ljung vid den tidpunkten (annat än möjligen telefonledes).

Däremot så uppger Ljung att Roine Carlsson var tillsammans med Wallroth när han (Ljung alltså) anlände. Det framgår inte av kontexten hur länge Wallroth hade varit på plats. (Det hade onekligen varit intressant att veta)
Citera
2014-02-06, 21:40
Medlem
Citat:
"Du frågar om Holmer, ja, du vet, han var inte i Borlänge den där natten. Det var något krångligt med det, något kyttigt. Han var inte där, men det har inte fått komma ut. Men eftersom du frågar mig och ditt fax måste diarieföras säger jag som det är,men du får inte avslöja mitt namn. Jag ska skicka dig dokument i saken så snart jag får tag på dem, kanske redan idag."

Enligt Sven Aner ska GW Persson sagt så i ett telefonsamtal 910826, kl 1045.

Här pekar han mot att GWP fått kalla fötter.

Jag ser ett problem med en viss del av Anérs information, jag får en känsla att alldeles för mycket är analyserat och sedan är analysen analyserad.
Han kan ha uppfattat situationen och läget så, alltså en sanning för honom men inte nödvändigtvis verkligheten.

Däremot gillar jag hans oförtröttliga offentliggörande av fakta och dokument.

Om, med betoning på om, LGWP säger detta och fortfarande tiger om det, 23 år senare, så måste han misstänka att det är väldigt känsligt.
Citera
2014-02-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hade det inte gått smidigare att åka från Arlanda till Karlsborg med bil? Varför åka en sådan omväg?!

Han åkte inte hem till schlätta på detta vis alls. Dessa reseberättelser är rena rama
efterhandskonstuktionerna.
Citera
2014-02-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Han åkte inte hem till schlätta på detta vis alls. Dessa reseberättelser är rena rama

Precis min mening... det var liksom inte hans modus.
Citera
2014-02-06, 22:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Enligt Ljung så träffade han inte RC förrän 545, i ett möte som pågick till kl 8. Så RC kan inte gärna ha haft någon information från Ljung vid den tidpunkten (annat än möjligen telefonledes).

Däremot så uppger Ljung att Roine Carlsson var tillsammans med Wallroth när han (Ljung alltså) anlände. Det framgår inte av kontexten hur länge Wallroth hade varit på plats. (Det hade onekligen varit intressant att veta)

Ulf Dahlsten säger till jurkomm att Roine Carlsson på regeringsmötet informerar om vad han fått veta från sitt möte med ÖB Ljung.
Citera
2014-02-06, 22:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Har du någon idé om vart han tog vägen får du gärna delge det.
Citera
2014-02-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ulf Dahlsten säger till jurkomm att Roine Carlsson på regeringsmötet informerar om vad han fått veta från sitt möte med ÖB Ljung.

Det var intressant. Min minnesbild (kan inte kolla just nu) är att Ljung är väldigt tydlig med att han inte träffar någon ur regeringen förrän 545.

Framgår det vad Roine Carlsson fått veta av Ljung?
Citera
2014-02-06, 23:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det var intressant. Min minnesbild (kan inte kolla just nu) är att Ljung är väldigt tydlig med att han inte träffar någon ur regeringen förrän 545.

Framgår det vad Roine Carlsson fått veta av Ljung?

"Roine Carlsson sa att han kom från överläggning med ÖB" när han dyker upp på regeringssammanträdet, enligt Dahlsten.

Till jurkomm 860702 säger Roine själv att han larmas av försvarsdepartementets Bertil Olsson 0130. Är då i sommarstugan på Ingarö. RC tänker "Garden måste höjas, hellre en gång för mycket än för lite.

Bil kommer efter 20-30min, RC försöker nå Statsrådberedningen men kommer inte fram. Under bilresan som också tar 20-30min fortsätter försöken och RC får kontakt med SB när han passerar Gustavsberg/Nacka. Åker först till sitt departement för ett första samtal med ÖB. Lennart Ljung har redan höjt garden på det sätt RC tänkt. RC fortsätter till Rosenbad samtidigt som Sven-Åke Hjälmroth.

På rosenbad har RC telefonkontakt med ÖB. Informerar Ingvar Carlsson om försvarets åtgärder. Även Kjell-Olof Feldt och Mats Hellström ställer frågor om detta. 06 träffas ÖB och RC på nytt. Holmström nämner att de är tillsammans i högkvarteret när Per Rudberg ringer från sonen i Västervik och frågar om han ska ge sig av västerut. "Vi håller an och ser svarar ÖB"
Citera
2014-02-06, 23:10
Medlem
Citat:
"Roine Carlsson sa att han kom från överläggning med ÖB" när han dyker upp på regeringssammanträdet, enligt Dahlsten.

Till jurkomm 860702 säger Roine själv att han larmas av försvarsdepartementets Bertil Olsson 0130. Är då i sommarstugan på Ingarö. RC tänker "Garden måste höjas, hellre en gång för mycket än för lite.

Bil kommer efter 20-30min, RC försöker nå Statsrådberedningen men kommer inte fram. Under bilresan som också tar 20-30min fortsätter försöken och RC får kontakt med SB när han passerar Gustavsberg/Nacka. Åker först till sitt departement för ett första samtal med ÖB. Lennart Ljung har redan höjt garden på det sätt RC tänkt. RC fortsätter till Rosenbad samtidigt som Sven-Åke Hjälmroth.

På rosenbad har RC telefonkontakt med ÖB. Informerar Ingvar Carlsson om försvarets åtgärder. Även Kjell-Olof Feldt och Mats Hellström ställer frågor om detta. 06 träffas ÖB och RC på nytt. Holmström nämner att de är tillsammans i högkvarteret när Per Rudberg ringer från sonen i Västervik och frågar om han ska ge sig av västerut. "Vi håller an och ser svarar ÖB"

Han nämner inget om Wallroth?

Finns juristkommissionens förhör tryckta någonstans?
Citera
2014-02-06, 23:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han nämner inget om Wallroth?

Finns juristkommissionens förhör tryckta någonstans?

Säkert, riksarkivet, jag har dom inte, men väl "Palmerapporten" av Erik Magnusson. Ganska bra sammandrag där. Nej , Wallroth nämns inte, han punktade nog Brolle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in