Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-06, 02:16
Medlem
mvagrippas avatar
Olle Alséns märkliga kåseri Friskytten på DN:s ledarsida den 30 augusti 1986.
Nog hade han mer informationer än skrev om.

”SPÄNNINGEN stiger dag för dag. Snart ska upplösningen komma. Men den kan också dröja. Stor försiktighet är av nöden. Det vore fel att avslöja något i förtid. Men allt talar för att de huvudinblandade är en iskall grupp svenskar med vissa utländska anknytningar. En ensam vettvilling finns också fortfarande med i bilden.

Pressen har därför ett stort ansvar. Helst borde ingenting skrivas.

Inom polisen själv kanske det finns någon Thomas Tvivelaktig. Någon som kan råka försäga sig över en piltz…en starköl. You Never Can Tell.”
Citera
2013-09-06, 02:31
Medlem
Don`t TELL about VICTOR if you got a PILTZ
Citera
2013-09-06, 05:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Då föreslår jag att du tillämpar den klassiska vetenskapliga metoden som går ut på att försöka motbevisa din egen hypotes. Försök komma på omständigheter som talar emot att Milan Valverius död har ett samband med mordet på Olof Palme.

Jag tror alla vinner på att tillämpa denna metod på sina teorier, men det gäller framför allt hugskottsivrare och "kreativa" tänkare som MBoudine och dennes påhejare.

Föreslår att du föregår med gott exempel och tillämpar denna klassiska teori genom att försöka komma på omständigheter som talar emot att Olof Palme mördades på misstanke om landsförräderi. Det tror jag tråden skulle tjäna väldigt mycket på.
Citera
2013-09-06, 05:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Tror att det finns finns fler härinne som vill motverka t. lösningen på MOP.
Någon uttrycker sig mycket diplomatiskt medan han som skulle knyta ihop säcken (för nåt år sen)
uttrycker sig mer burdust.

Ja, detta kan inte ha undgått någon. Det är ställt utom varje tvivel.
Citera
2013-09-06, 06:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Håller med om att mvagrippas "grävjobb" är suveränt,men han kan väl inte lösa hela gåtan själv?
Funderingar behöver inte vara slutsatser.

Nej, mvagrippa kan inte lösa någonting alls i positiv mening, han företräder ett villospår som är avsett att leda bort intresset från det verkliga spåret och mordets motiv. Han lägger ner ett gediget dagsverke, inte minst genom sina detaljerade beskrivningar av säkerhetsläget i vårt närområde under kalla krigets sista dagar, vilket ger ett seriöst intryck - en klippa i det fortsatta mörkläggningsarbetet. Nyttig idiot kallade man sådana i det gamla Sovjetsystemet.
Citera
2013-09-06, 06:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Jag måste erkänna att jag blir lite förvånad över att Hiv spåret kommer upp här i stora tråden. Om jag ska resonera som en del andra här i tråden är det ett tydligt tecken på att någon vill mörklägga eller skapa misstro genom att blanda högt och lågt .

Jag tycker du resonerar helt bakvänt när du menar att Elias Bengtsson skulle behöva bryta mot sitt tystnadslöfte för att delta i en mörklägging. Jag menar tvärtom att problemet är just tystnadsplikten och att Elias Bengtsson ej får yttra sig om en patient. Om Palme var sjuk hade han dessutom säkerligen försäkrat sig om att Elias Bengtsson var införstådd om vad som gällde. Här behövs ingen mörkläggning, Elias Bengtsson är dessutom död.

Men, sedan blev ju Olof Palme inte bara vårdad av Elias Bengtsson utan även av Sven Britton (numera Socialdemokratisk riksdagsman). Sven Britton var också ansvarig för vården av Ebbe Carlsson (se Stina Dabrowski's intervju med Ebbe på Svt Play). Vad gäller Palmes sjukdom berättar Sven Britton så här i Gefle Dagblad.
"-Har du några förebilder?"
"Ja, Olof Palme och Olof Lagercrantz. Jag har träffat båda. Palme även som hans läkare när jag var chef på Roslagstulls sjukhus och han hade en sjukdom som han fått från sina resor. Palme hade en enastående utstrålning.

http://gd.se/nyheter/2.1080/1.1332471-ytlig-och-opalitlig-med-intresse-for-manniskor

Om nu det osannolika men möjliga omständigheten att Palme hade Hiv föreligger har i alla fall familjen Palme gjort klart att man kommer straffa eventuella tysnadspliktsbrytare hårt, betänk polisanmälningarna om "obduktionsintervjun" och filmen "call girl".

När Palme vårdades 1967 misstänkte man ett återfall i Malaria och han behandlades med antibiotika. Palmes "interstitiell nefrit" har jag inte riktigt fått grepp om. Det är absolut en sjukdom som kan utvecklas till stora problem och den bevittnade tröttheten hösten 1985 skulle då kunna ha att göra med förlorad njurfunktion. I så fall är det troligt att Palme skulle behöva en njurtransplatation och rimligtvis då också börjat planera sin avgång, något han uppenbarligen inte gjorde.
Vad gäller "interstitiell nefrit" är det också en förekommande följdsjukdom vid hög användning av antibiotika. Under 80-talet var i princip höga doser av antibiotika det enda redskap läkarna hade för att hjälpa Aids sjuka med deras ständiga infektioner.

Nu till det allra mest intressanta!
När Olle Alsén under våren 1993 driver Hiv spåret som allra hetast blir han plötsligt distraherad av en av Palme utredningens allra märkligaste pusselbitar nämligen Lingärdes PM.
Detta PM skickades till Olle Alsén och Olle Stenholm och är mycket fantasi eggande (jag blir själv inte riktigt klok på vad det handlar om), jag kan tänka mig att Olle Alsén blir eld och lågor och inte vet vart han ska börja nysta, PM innehåller ju så många godbitar.
Jag menar dock att detta PM i en context då Hiv spåret skulle stämma är en ren distraktion för att avleda Olle Alsén från hans huvudspår.

Ett tänkvärt inlägg. Det kan inte uteslutas att Olof Palme var konstaterat HIV-positiv och långsamt döende i en på den tiden obotlig, "skamlig", sjukdom, men att detta till varje pris måste hemlighållas. OM så var fallet kan en del av Lisbet Palmes märkliga agerande och hennes ovilja att befatta sig med Palmemordet utöver vad som krävdes för deltagande i rättegångarna mot Christer Pettersson, förklaras. Det finns omständigheter som skulle skaka Sverige i grundvalarna om det blev allmänt känt, och EN sådan omständighet skulle utan tvekan vara att Sveriges 28:e statsminister tynade bort och dog i aids - en process som måste förhindras.
Citera
2013-09-06, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius

Bara för att vi befinner oss i en forumavdelning för konspirationer och alternativa teorier upphör inte logik och universums lagar att gälla, även om somliga tycks önska att så vore fallet.

Väl formulerat! Vissa kan inte skriva ett enda inlägg utan överträda det eller använda argumentum ad hominem.

Diskuterar man sakligt finns det alldeles säkert tvistepunkter där man kan komma framåt och ganska tydliga mer eller mindre trovärdiga hypoteser som kan prövas logiskt och sakligt.
Citera
2013-09-06, 08:04
Medlem
Citat:
[b]

Med det sagt motsäger ovanstående naturligtvis inte möjligheten att Olof Palme hade Hiv, det är ju rent av möjligt att han var den första patienten med diagnosen vid Roslagstull och att kompetensen kring Hiv/Aids byggdes upp från honom.

Det var inte mycket analys eller logik med här inte! Mera ett försök att bygga upp ologiskt skenresonemang som inte förvånar den som följt dina tidigare "inhopp". Enligt denna logik måste då alltså kunskapen om hur man bromsade HIV eller ens fastslog diagnosen ha existerat i fallet Palme långt innan resten av världen kände till sjukdomen och an mindre hur man stoppade den och detta med hemlig kunskap.

All logik och historik talar snarast för att den sjukdom han drabbats av var malaria med njurproblem som följdeffekt!

Vilket är syftet att antyda sådant här? Att dra uppmärksamhet från verkliga motivbilder för Palmemordet och att bygga luftslott som dimridåer där saker som grekiska söner och dramatiserade självmord eller ockulta sammansvärjningar kan får livsluft?
Citera
2013-09-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ett tänkvärt inlägg. Det kan inte uteslutas att Olof Palme var konstaterat HIV-positiv och långsamt döende i en på den tiden obotlig, "skamlig", sjukdom, men att detta till varje pris måste hemlighållas.

Och som ett brev på posten kommer bekräftelse på mitt föregående inlägg på wolley från chefsdrömmaren själv!

Skall man spela i lag kanske det är en bra taktik att inte vara så uppenbara
Citera
2013-09-06, 08:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Man ska lita på auktoriteter, det tyder på att man var älskad som liten

Det var inte länge sedan jag tänkte likadant om Palme mordet och att Ingvar Carlsson sa att det är polisiärt uppklarat.
Mina funderingar kring Palmes eventuella sjukdom kom faktiskt tidigare än insikten att något var lurt med MOP och CP spåret.

Det är just genom att de allmänt betraktas som auktoriteter som "auktoriteterna" är så användbara som mörkläggare och vilseledare. Det går igen i alla sammanhang, och ett närliggande exempel är "bordellhärvan" där femtonåriga småtjejer utnyttjades av landets prominenta auktoriteter. Vem tror på en knarkberoende femtonårings historia ? Vem misstror en vederhäftig auktoritet ? Svaret är givet.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-06 kl. 08:37.
Citera
2013-09-06, 08:28
Medlem
MBoudines avatar
litentuvan

Med förklaringen "polisiärt uppklarat" ska förstås att brottet inte är uppklarat på riktigt. Det vet även Ingvar Carlsson och det borde han ha tillagt. Men det kanske var underförstått ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-06 kl. 08:33.
Citera
2013-09-06, 08:51
Medlem
Ingvar carlsson borde vara på det klara med att Christer Pettersson är oskyldig. Hemlighetsmakeriet mellan Ingvar och Lisbeth är förbryllande, där ligger en hund begraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in