Jag måste erkänna att jag blir lite förvånad över att Hiv spåret kommer upp här i stora tråden. Om jag ska resonera som en del andra här i tråden är det ett tydligt tecken på att någon vill mörklägga eller skapa misstro genom att blanda högt och lågt

.
Jag tycker du resonerar helt bakvänt när du menar att Elias Bengtsson skulle behöva bryta mot sitt tystnadslöfte för att delta i en mörklägging. Jag menar tvärtom att problemet är just tystnadsplikten och att Elias Bengtsson ej får yttra sig om en patient. Om Palme var sjuk hade han dessutom säkerligen försäkrat sig om att Elias Bengtsson var införstådd om vad som gällde. Här behövs ingen mörkläggning, Elias Bengtsson är dessutom död.
Men, sedan blev ju Olof Palme inte bara vårdad av Elias Bengtsson utan även av Sven Britton (numera Socialdemokratisk riksdagsman). Sven Britton var också ansvarig för vården av Ebbe Carlsson (se Stina Dabrowski's intervju med Ebbe på Svt Play). Vad gäller Palmes sjukdom berättar Sven Britton så här i Gefle Dagblad.
"-Har du några förebilder?"
"Ja, Olof Palme och Olof Lagercrantz. Jag har träffat båda. Palme även som hans läkare när jag var chef på Roslagstulls sjukhus och han hade en sjukdom som han fått från sina resor. Palme hade en enastående utstrålning.
http://gd.se/nyheter/2.1080/1.1332471-ytlig-och-opalitlig-med-intresse-for-manniskor
Om nu det osannolika men möjliga omständigheten att Palme hade Hiv föreligger har i alla fall familjen Palme gjort klart att man kommer straffa eventuella tysnadspliktsbrytare hårt, betänk polisanmälningarna om "obduktionsintervjun" och filmen "call girl".
När Palme vårdades 1967 misstänkte man ett återfall i Malaria och han behandlades med antibiotika. Palmes "interstitiell nefrit" har jag inte riktigt fått grepp om. Det är absolut en sjukdom som kan utvecklas till stora problem och den bevittnade tröttheten hösten 1985 skulle då kunna ha att göra med förlorad njurfunktion. I så fall är det troligt att Palme skulle behöva en njurtransplatation och rimligtvis då också börjat planera sin avgång, något han uppenbarligen inte gjorde.
Vad gäller "interstitiell nefrit" är det också en förekommande följdsjukdom vid hög användning av antibiotika. Under 80-talet var i princip höga doser av antibiotika det enda redskap läkarna hade för att hjälpa Aids sjuka med deras ständiga infektioner.
Nu till det allra mest intressanta!
När Olle Alsén under våren 1993 driver Hiv spåret som allra hetast blir han plötsligt distraherad av en av Palme utredningens allra märkligaste pusselbitar nämligen Lingärdes PM.
Detta PM skickades till Olle Alsén och Olle Stenholm och är mycket fantasi eggande (jag blir själv inte riktigt klok på vad det handlar om), jag kan tänka mig att Olle Alsén blir eld och lågor och inte vet vart han ska börja nysta, PM innehåller ju så många godbitar.
Jag menar dock att detta PM i en context då Hiv spåret skulle stämma är en ren distraktion för att avleda Olle Alsén från hans huvudspår.