Att smuggla in cigg var inga problem där jag satt och tändare kan man McGuyvra på en massa sätt!
Vissa köpte ju en limpa cigg i veckan och det var väldigt uppenbart att de inte rökte 30 cigg om dagen på den timme man var ute! Så länge man skötte det snyggt så var det inget som plitarna letade efter. Började det stinka rök på en hel avdelning så blev det dock visitation av alla rum och alla blev drabbade, inget höjdare helt enkelt.
Att tända cigg utan tändare:
Ta en tunn koppartråd från en kabel (jag hittade en högtalarkabel som jag kunde kapa en bit av). Linda mitten av denna ca 15 cm långa tråd runt en annan tunn tråd, typ ett gem, så att du får en tight spiral, ca ½ cm lång. Sätt trådens ändar mot ett vanligt 1,5V batteri och spiralen börjar glöda. Voila! Batteriet tar dock slut väldigt fort så tänd snabbt och se till att du kan skaffa fler batterier, jag behövde drygt ett batteri/vecka och rökte inte jättemycket.
Tråd är lätt att gömma och batterier behövs till fjärrkontroller och apparater. Har man en CD-walkman så är det en bra ursäkt för att köpa en massa batterier t ex.
Bryt sönder en engångsrakhyvel och plocka ur rakbladen. Bryt av ett blad eller använd två. Sätt bladen mellan batteri och fjäder i fjärrkontrollen, en på varje batteri på samma sida (plus och minus eftersom batterierna sitter åt varsitt håll). Nudda eggen på rakbladen mot varandra så lätt som möjligt, minimal kontaktyta är poängen. Där de precis nuddar varandra bildas en liten glödande prick som går att tända en cigg på. Krångligare än tråd, men fungerar med svagare batterier.
Finns fler sätt, men dessa är de klart enklaste och smidigaste. Har man med sig någon elektrisk apparat så kan man redan innan man åker in kolla om det går att få ut elektricitet ur den på något sätt som inte ger kortslutning och släcker avdelningen...
När det fanns tändare att tillgå så kostade dessa omkring en hundring (två paket cigg typ) och måste ju gömmas ordentligt, men det var ju skönt när man fick tag på en och slapp mecka varje gång!