2014-02-01, 20:54
Medlem
left-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Kockar är uppskattade på anstalter som har självhushållning. Dålig mat gör ju ingen glad som redan är inspärrad.

Vad gäller gym, så finns åsikten att man inte skall tillåta att de dömda bygger sig till "indrivare". Därför har man på flera anstalter tagit bort, eller spärrat vikterna så man inte kan genomföra någon seriös träning. Du kan alltså i princip pumpa i deras maskiner i en timme och fortfarande känna dig helt utvilad.
Vissa anstalter har också schema för träningen med en timme på vecka. Släpper ned hela avdelningen på samma tid och har få maskiner. Går alltså inte att träna även om det skulle varit rätt vikter i maskinen.

Öppna anstalter är lite bättre. Samt ger oftast tillgång mer tid. Typ varje kväll om du så vill.

min pappa satt inne sjukt mycket sent 80 talet men och nästan hela 90 talet, då tror jag det va mycket bättre gym! då min pappa är kropps byggare gick upp 38kg när han satt inne och han använder inte steroider eller knark för huvudtaget, men han sa att när man är kriminell och biffig så får man vilken tjej som helst, vad fan tänker tjejer med varför söker dom sig till kriminella det fattar inte jag! men han gjorde sjukt bra mat tyckte dom som gymmade då han inte använde onördig fett och sån skit,
Citera
2014-02-01, 23:45
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
. Inga fria vikter finns.

Varför inga fria vikter? Är de rädda att folk blir för biffiga eller är det för att vikterna kan användas som vapen?
Citera
2014-02-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Varför inga fria vikter? Är de rädda att folk blir för biffiga eller är det för att vikterna kan användas som vapen?

Båda.
Citera
2014-02-02, 16:48
Medlem
Imperors avatar
På Beateberg så "trimmades" bänkpressmaskinen genom att remmarna till vikterna kopplades bort och någon klättrade upp på den för att vara vikt! Fungerade riktigt bra då man ju faktiskt kunde anpassa vikten genom att luta sig framåt eller bakåt, en mindre person som lägger vikten långt ut blir tung som fan och en tyngre person kan lägga vikten längre upp mot gångjärnen för att få det lättare. Allt går att lösa med lite "Kåk-McGyver"!
Citera
2014-02-05, 22:43
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Allt går att lösa med lite "Kåk-McGyver"!
jaru vissa tog snus tobaken och torkade och rullade med tidningspapper och rökte desperat på kvällen. Nåt geni släckte ner halva avdelningens el när han skulle tända cigg med en sladd från en lampa eller en tv. Givet vis var det ingen som hade tänt nån cigg den kvällen när halva avdelningen frågade vem fan det var som sabbade elen.
Citera
2014-02-06, 15:01
Medlem
Imperors avatar
Att smuggla in cigg var inga problem där jag satt och tändare kan man McGuyvra på en massa sätt!
Vissa köpte ju en limpa cigg i veckan och det var väldigt uppenbart att de inte rökte 30 cigg om dagen på den timme man var ute! Så länge man skötte det snyggt så var det inget som plitarna letade efter. Började det stinka rök på en hel avdelning så blev det dock visitation av alla rum och alla blev drabbade, inget höjdare helt enkelt.

Att tända cigg utan tändare:
Ta en tunn koppartråd från en kabel (jag hittade en högtalarkabel som jag kunde kapa en bit av). Linda mitten av denna ca 15 cm långa tråd runt en annan tunn tråd, typ ett gem, så att du får en tight spiral, ca ½ cm lång. Sätt trådens ändar mot ett vanligt 1,5V batteri och spiralen börjar glöda. Voila! Batteriet tar dock slut väldigt fort så tänd snabbt och se till att du kan skaffa fler batterier, jag behövde drygt ett batteri/vecka och rökte inte jättemycket.
Tråd är lätt att gömma och batterier behövs till fjärrkontroller och apparater. Har man en CD-walkman så är det en bra ursäkt för att köpa en massa batterier t ex.

Bryt sönder en engångsrakhyvel och plocka ur rakbladen. Bryt av ett blad eller använd två. Sätt bladen mellan batteri och fjäder i fjärrkontrollen, en på varje batteri på samma sida (plus och minus eftersom batterierna sitter åt varsitt håll). Nudda eggen på rakbladen mot varandra så lätt som möjligt, minimal kontaktyta är poängen. Där de precis nuddar varandra bildas en liten glödande prick som går att tända en cigg på. Krångligare än tråd, men fungerar med svagare batterier.

Finns fler sätt, men dessa är de klart enklaste och smidigaste. Har man med sig någon elektrisk apparat så kan man redan innan man åker in kolla om det går att få ut elektricitet ur den på något sätt som inte ger kortslutning och släcker avdelningen...
När det fanns tändare att tillgå så kostade dessa omkring en hundring (två paket cigg typ) och måste ju gömmas ordentligt, men det var ju skönt när man fick tag på en och slapp mecka varje gång!
Citera
2014-02-06, 22:27
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Tråd är lätt att gömma och batterier behövs till fjärrkontroller och apparater. Har man en CD-walkman så är det en bra ursäkt för att köpa en massa batterier t ex.

Fast på vissa kåkar nu så kollar dom baterierna varje dag i dagsvisitationen, och bateripaketet har de inlåsta på kontoret i lådorna med ciggen. Ser dom brännmärken på baterierna tar dom de och ger rapport.

Lättast är tråden från radion, ta en kniv o sätt 2 baterier på knivens blad och håll tråden mellan + och -. Men som jag sa efter ett tag blir det bruna märken på dom och det ser pliten när han öppnar fjärrkontrollen och kollar.

en kåkgrej:
sommarvikarie pliten glömmer låsa kontorsdörren en gång, snabbt som fan rusar vi in o tar 4 paket cigg och gömmer under bokhylla o soffkuddar. pliten undrar om vi röker fler än tillåtet. ett geni till plit.

sånt som gör livet lite roligare för dom som sitter på långa straff. små saker som underlättar vardan.

L**i på Kirseberg kåken är den bästa som funnits på ett fängelse en rak och bra människa som gjorde livet lättare för många fångar på jobbet. Dom som träffat han här vet och nästan alla visade stor respekt för den arbets ledaren.
Senast redigerad av KriminalvardenKV 2014-02-06 kl. 22:35.
Citera
2014-02-07, 01:22
Medlem
Imperors avatar
Dagsvisitation? Hade inte en enda visitation på mina 100 dagar på Beateberg!
Där lade de ut alla cigg varje dag och man kunde lätt ta med sig hela paket in. Batterier kunde man köpa i kiosken utan att någon frågade vad de var till och man kunde dessutom få nya batterier "till fjärren" av plitarna ganska ofta utan reaktion.
Man jo, jag har förstått att Beateberg är en ovanligt bra kåk att sitta på och det finns betydligt värre ställen! De var dock sjukt nazi när det gällde telefon och jag fick avslag på alla utom exfrugan/dottern trots att det var mobilnummer och t ex mamma var hemtelefon, men via bredband, vilket de totalvägrade. :/ Folk som kom från andra ställen hade fått betydligt mer och tveksammare godkänt...
Citera
2014-02-07, 12:01
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Dagsvisitation? Hade inte en enda visitation på mina 100 dagar på Beateberg!
Där lade de ut alla cigg varje dag och man kunde lätt ta med sig hela paket in. Batterier kunde man köpa i kiosken utan att någon frågade vad de var till och man kunde dessutom få nya batterier "till fjärren" av plitarna ganska ofta utan reaktion.
Man jo, jag har förstått att Beateberg är en ovanligt bra kåk att sitta på och det finns betydligt värre ställen! De var dock sjukt nazi när det gällde telefon och jag fick avslag på alla utom exfrugan/dottern trots att det var mobilnummer och t ex mamma var hemtelefon, men via bredband, vilket de totalvägrade. :/ Folk som kom från andra ställen hade fått betydligt mer och tveksammare godkänt...

Beateberg är väl klass 1 som är mycket mindre säkerhet.
Citera
2014-02-07, 12:31
Medlem
Bara tanken på att reglera rökning på anstalter är rubbad.
Möjligen är det mest arbetsmiljörelaterat för plitarna.

Att tjafsa om rökning för en person som är intagen är ju inte en speciellt bra idé. definitivt fel tillfälle för "frivillig" rökavvänjning.
Därav kommer det alltid att finnas mottdrag mot plitarnas försök.
Vissa plitar förstår det och är mänskliga nog att se mellan fingrarna.

"Öppna" anstalter som t.ex. Tillberga är eller var helt ok att röka när som helst. Utomhus på dagen. I särskilt utrymme på paviljongen nattetid. Du får ha både tändare och limpvis med cigg.
Det är de högre säkerhetsklasserna och häktet som sysslar med cigarett jakter.
Citera
2014-02-07, 13:18
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Bara tanken på att reglera rökning på anstalter är rubbad.
Möjligen är det mest arbetsmiljörelaterat för plitarna.

Att tjafsa om rökning för en person som är intagen är ju inte en speciellt bra idé. definitivt fel tillfälle för "frivillig" rökavvänjning.
Därav kommer det alltid att finnas mottdrag mot plitarnas försök.
Vissa plitar förstår det och är mänskliga nog att se mellan fingrarna.

"Öppna" anstalter som t.ex. Tillberga är eller var helt ok att röka när som helst. Utomhus på dagen. I särskilt utrymme på paviljongen nattetid. Du får ha både tändare och limpvis med cigg.
Det är de högre säkerhetsklasserna och häktet som sysslar med cigarett jakter.

Det är Arbetsmiljölagar som ställt till det, ja. Däremot så finns det gratis nikotintuggummin och plåster som "kompensation"...

Beateberg är en Tvåa.
Citera
2014-02-07, 13:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Beateberg är en Tvåa.
Enligt Kriminalvården är en tredje klassens anstalt.
https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Beateberg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in