2013-04-07, 09:23
Medlem
downbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Tänkte svara på lite frågor som jag såg på dom sista 2 sidorna:

Självförvaltning:
Ja det kan bli problem vad gäller detta. Men ytterst sällan. För det mesta har du en kock och kanske en städare. Kan ingen laga mat av dom på avdelningen så kan det ju självklart bli problem. Samma om städaren bara ligger och sover... Men om det finns en kok som kan laga lite mat så klaga inte den dagen han inte lagar nått du kanske inte tycker om...

Kolmården:
Har ingen egen erfarenhet av dom men folk som suttit där var så glada över att dom smugglat med sig mackor till avdelning? Verkade sjukt enligt mig dock...
Av det jag hört efter suttit på annan ort så verkar Kolmården vara skit...

Studier:
Studier går först och främst till den personen med högst studiebehov. Svenska för nybörjare är först i ledet. Högskola/Universitet är sist. Så väntetiden för att studera är för det mest beroende för vad KV tycker du behöver. Du kommer inte få ha en dator förutom i "skolan". Den är uppkopplad till ett intranät. Det du kan göra är att prata i ett forum med din lärare och läsa en tidning på väldigt enkel svenska...

Permission:
Kan ta allt från 24 timmar till 1-2 veckor beroende på din handläggare. Tror minimi tiden enligt KV är 5 arbetsdagar?

Ny på anstalt:
Du ska hälsa på folk. Räkna med att det är din uppgift som ny. Ingen kommer leta upp dig och hälsa och säga att det var kul att du tittar förbi. Fråga om regler och bestämmelser på avdelningen. Finns det en självförvaltare på avdelningen så fråga honom.

Sen för lite skojjs skull så får ni en bild på köket på min avdelning. Ska vi se om nån vet vilken anstalt.
Anstalts kök

Jävligt nice kök, såg lyxigt ut om man jämför med det vi hade där jag satt.

Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Tillberga utanför Västerås har ett fräscht gym Cigg och tändare fick du ha för några år sedan på Tillbera.Hur det är idag vet jag inte. Men efter vad jag läst så har reglerna på fängelserna blivit hårdare.Glad att jag gjort mitt redan

Ja då jag var där så fick man ha cigg och tändare på sitt rum. Snus också.
Citera
2013-04-07, 14:25
Medlem
Imperors avatar
På Beateberg får man inte ha några cigg eller tändare. Ciggen förvaras i en trälåda med fack för varje rum och tas ut på promenaden. Enda chansen att röka på hela dagen.
Snus får man ha och de delar ut gratis nikotinplåster och tuggummin.

Att smuggla in cigg är dock väldigt enkelt, en tändare går loss på 100,- om man får tag på en. Annars är ett hett tips att lära sig några knep för att tända utan! Batteri och koppartråd med spiral på, rakblad i fjärrkontrollen, etc.
Citera
2013-04-07, 17:38
Medlem
någon här som suttit på österåker eller ha nå info om den anstalten?
Som te.x om det tar lång tid med besök och telefontillstånd?
Hur är reglerna för besökslägenheten? Måste man va gift eller ha barn i hop för kunna uttnyttia den ?
Tacksam för alla svar jag kan få
Citera
2013-04-08, 02:50
Medlem
Ekonomisk brottslighet - skattebrott. 1 år. Helt oerfaren, kan man föreslå en anstalt? Jag bor inte i Sverige (Frankrike fast är svensk) så geografisk placering spelar mindre roll. Bäst - sämst?

Får man ta med pengar till kioskvaror, telefon etc? Kan man ringa till frugan i Paris eller förbjudet att ringa utanför Sverige? Kan man ha ett abonnemang i Sverige med vidarekoppling?

Vad får man ta med sig - böcker? Musik på CD? (Läst att mp3 inte funkar). Tar man med egen tv eller hyr man? Antar att man blir behandlad som man behandlar andra common sense. Har förstått att KV-personalen inte alltid är schysst. Vad är viktigast att tänka på?

Jättetacksam för hjälp. Förtjänar säkert mitt straff men försöker genomföra det så bra som det går. Är duktig på att laga mat och gillar det om det gör livet bättre där!
Citera
2013-04-08, 17:55
Medlem
hej- Någon här som suttit på österåker som kan sitta på lite info?
Telefon/ besök tillstånd om det tar lång tid ?
Citera
2013-04-08, 18:03
Medlem
Vurres avatar
Åkte förbi Kumla fängelset igår och fick äckliga rysningar känns overkligt att människor psykiskt klarar av att sitta inne bakom galler, väggar etc...

Skulle förmodligen hänga mig i något lakan om jag skulle hamna där,
Har någon här på FB som suttit inne någonsin funderat på det eller sätt det tom när ni var inspärrade ??
Citera
2013-04-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basilgreen
Ekonomisk brottslighet - skattebrott. 1 år. Helt oerfaren, kan man föreslå en anstalt? Jag bor inte i Sverige (Frankrike fast är svensk) så geografisk placering spelar mindre roll. Bäst - sämst?

Får man ta med pengar till kioskvaror, telefon etc? Kan man ringa till frugan i Paris eller förbjudet att ringa utanför Sverige? Kan man ha ett abonnemang i Sverige med vidarekoppling?

Vad får man ta med sig - böcker? Musik på CD? (Läst att mp3 inte funkar). Tar man med egen tv eller hyr man? Antar att man blir behandlad som man behandlar andra common sense. Har förstått att KV-personalen inte alltid är schysst. Vad är viktigast att tänka på?

Jättetacksam för hjälp. Förtjänar säkert mitt straff men försöker genomföra det så bra som det går. Är duktig på att laga mat och gillar det om det gör livet bättre där!

Vi har många killar som har suttit på andra anstalter och man hör ju lite rykten och så. Svårt att ge någon helhetsbild eftersom det är lite spridda åsikter men jag har hört mycket bra om Kolmården, tygelsjön och asptuna. Samtidigt har jag så klart hört om dåliga erfarenheter därifrån också så allt är inte svart eller vitt. Mest skit har jag nog hört om Kristianstad centrum och västervik. Skenäs har jag också hört ska vara drygt. Halmstad verkar vara ett sådant ställe som folk antingen hatar eller älskar. Vet inte vad det beror på men det kan vara så att de är både klass 2 och 3 så det är väl lite skillnad på vilken avdelning man sitter.

Jag har själv ingen erfarenhet av någon av ovan nämnda anstalter så jag går bara på rykten från intagna men som kriminalvårdare kan jag ju säga att du blir behandlad som du beter dig. Är du dryg, kaxig och gapig så blir du behandlad likadant. Fjäskar du ihjäl dig så märks det också. Gola inte ner andra intagna, får du frågan av en vakt så säg att du inte vill säga, vi fattar det, vi vet hur det funkar. Den drygaste typen, enligt mig, är de intagna som hela tiden går med näsan i vädret och tycker att de är bättre än alla andra som sitter. Som att de är för fina för att sitta med en massa kriminella, utländska narkotikabrottslingar. Oftast är det äldre, svenska ekobrottslingar som håller på så. Är du schysst och pratar med oss som att vi är vanliga människor så får du samma bemötande av oss. Sedan tänker jag inte sticka under stol med att jag har kollegor som är riktiga svin och som gillar att missbruka sina makt. Det är inte okej men det bästa är att bemöta sånna vårdare med tystnad. Skit i det bara. Tappar du behärskningen och tex svär så kan det räcka för att sånna vårdare kan skriva rapport och det är inte värt det. Du lär dig nog rätt snabbt vilka som har hög toleransnivå och inte.

Du kan ta med dig pengar när du inställer dig men du får inte ha kontanter på anstalten så de kommer att komma in på olika konton. En viss summa sätts in på ett cash-kort som du använder i kiosken. Där kan du köpa telefonkort som du använder när du ringer från avdelningen. Ska du ringa utlandsnummer måste du du få dem inlagda och godkända innan du kan ringa dem. Du får inte ha mobil men du kommer nog snart inse att väldigt många har det ändå...

Böcker får du ta med dig, vissa anstalter har dock regler om antalet. En del böcker kan också vara otillåtna, jag tycker dock reglerna är lite luddiga. Har för mig att tex svenska maffia inte är ok men samtidigt så är jens lapidus-böcker okej. Vet inte riktigt var gränsen går. Jag brukar släppa in allt. CD-skivor får du ha så länge de inte är brända. MP3 får du inte ha om du ska sitta på öppen anstalt. TV kan du ta med dig men den får vara max 22 tum (eller 20 kanske, nu blev jag osäker). På en del anstalter så har förtroenderåden tv-apparater som de lånar ut. Tänk på att ta med antennsladd, det är en bristvara av någon märklig anledning.

Får du inställelsebeslutet skickat till din adress i Frankrike så tänk på att du då har rätt att få resan till och från anstalten betald (om ingen berättat det för dig).
Senast redigerad av MollysLips 2013-04-09 kl. 12:08.
Citera
2013-04-09, 16:54
Medlem
Imperors avatar
Håller helt med föregående inlägg om hur det fungerar med plitarna! De som fick problem var de som själva gick in som att alla plitar var idioter. Det handlar inte om att "smöra" utan att helt enkelt behandla dem som folk, så får man ett betydligt trevligare bemötande tillbaka också! Även de plitar som andra tyckte var otrevliga, eller nästan speciellt dem, var riktigt trevliga om man bara bemötte dem på ett vettigt sätt.
Rent allmänt så är det de som har allt för höga förväntningar och stör sig på att allt inte går jättebra och fort hela tiden som har det jobbigast, kan man acceptera att man faktiskt sitter i fängelse och anpassa sina förväntningar därefter så mår man bättre i största allmänhet.
Ta det lugnt, undvik idioterna och var trevlig mot de som är trevliga (intagna som plitar) så kommer det att gå bra. Det mesta tar tid, även om det inte "ska" göra det... Påminn ofta men var inte grinig och otrevlig, det är sällan plitarna själva som handlägger saker (telefon/besök, personliga ägodelar, permisar, extra utrustning till rummet som extra madrass eller lampa, osv) utan det sköts "en trappa upp", så det ger inget att bråka med dem, att ligga på och påminna är dock bra. Ta reda på vilka plitar som har vilka ansvarsområden, förråd, rumsfördelning, osv och var kanske lite extra "kamratlig" med dessa, kan löna sig.

Maxgränsen för TV är 22". På Beateberg fick alla TV av anstalten. En del hade inte alla kanaler och det saknades ofta fjärrkontroll. Själv lyckades jag fula till mig två apparater, en till PS2an och en till TV. (Kombination av bra kontakt med både intagna och den förrådsansvarige).
En bra "CD-radio" kan ju vara bra att ha med sig, och hörlurar. Annars är just PS2 att rekommendera, mer avancerade konsoller kan ställa till med problem då de kan fungera som datorer, men PS2an duger till en hel del spelande och kan även spela såväl DVD som CD! (Är själv ingen spelfreak, men ibland är det ett bra sätt att döda lite tid).
Citera
2013-04-09, 16:57
Medlem
Fettohanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em3lie86
någon här som suttit på österåker eller ha nå info om den anstalten?
Som te.x om det tar lång tid med besök och telefontillstånd?
Hur är reglerna för besökslägenheten? Måste man va gift eller ha barn i hop för kunna uttnyttia den ?
Tacksam för alla svar jag kan få

Har bara varit i häktet där, var jätte sunkigt där så jag ville inte söka till anstalten. De var hårda med telefontillstånden. Vissa anstalter får du ha besökslägenheten även du inte har barn.
Citera
2013-04-09, 18:56
Medlem
Om man har hem telefon och regristerat på det gamla viset och har fåt igenom det tidigare fast från två andra häkten tror du att det går igenom på österåker då med?
Citera
2013-04-09, 20:00
Moderator
Tystnads avatar
Numera går det ju utan problem att skaffa "hemtelefon" som går via det mobila nätet och man portera sitt gamla "televerks nr" till denna enhet ,så hur sjutton kan då KV veta om det nr man uppger inte går till en mobil enhet likt förbannat???

Insmugglade mobiler : har dom inte monterat störsändare på dom tungre anstalterna för att förhindra detta ?
Citera
2013-04-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Numera går det ju utan problem att skaffa "hemtelefon" som går via det mobila nätet och man portera sitt gamla "televerks nr" till denna enhet ,så hur sjutton kan då KV veta om det nr man uppger inte går till en mobil enhet likt förbannat???

Insmugglade mobiler : har dom inte monterat störsändare på dom tungre anstalterna för att förhindra detta ?

Jag har också hört det men jag har även hört att de har tagits bort. Vet ärligt talat inte vad som stämmer. På öppna anstalter finns det hur mycket mobiler som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in