2012-09-03, 21:28
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Well jag försvarar ju inte kriminalvården eller något men för att nyansera skiten lite. Det krävs ju att du är på sannolika skäl är misstänkt för ett brott
+
risk för rymning ur landet/Försvårning av utredning/påverka vittnen/risk för återfall i brott
(1 av de 3) för att du ska bli häktad .

Så är du häktad är det mycket som tyder på att du är skyldig.

Tycker dock det är rätt bra häkten i Sverige jämfört med många andra nordiska och centraleuropeiska länders häkten.

Jag tycker att vi ska vara allt annat än stolta över de svenska häktena:

http://debatt.svt.se/2011/10/10/svenska-hakten-orsakar-sjalvmord-och-falska-erkannanden/
Citera
2012-09-03, 22:04
Medlem
Det som är felet, imo är inte standarden (då jag suttit runt lite i europa) utan TIDEN och hur enkelt man blir häktad, utan problem kan du sitta 6m - 2år, och dessutom själv.
DET ÄR PISS
men standarden är OK
Citera
2012-09-03, 22:20
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Det som är felet, imo är inte standarden (då jag suttit runt lite i europa) utan TIDEN och hur enkelt man blir häktad, utan problem kan du sitta 6m - 2år, och dessutom själv.
DET ÄR PISS
men standarden är OK

..ehehe..stenrom.. Men isf är det ju med i beräkningen av hur häktade behandlas. Om de alltså är tillåtet att häkta någon i så lång tid så ska det va otillåtet att ha den standarden på ett häkte! Punkt.
6m- 2 år är ju skitlång tid. Om man ska hålla någon häktad så länge så måste man ju bygga ett speciellt "fängelse" att ha dem i så att de kan leva drägligt.
Förut funderade jag på att bli polis. Men jag vill inte känna dåligt samvete för att ha gripit folk som senare mått psykiskt dåligt i häkte.

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag tycker att vi ska vara allt annat än stolta över de svenska häktena:

http://debatt.svt.se/2011/10/10/svenska-hakten-orsakar-sjalvmord-och-falska-erkannanden/

"En annan konsekvens är att den intagne i sitt psykiskt nedbrutna och desperata tillstånd inte har förmågan att tillvarata sina intressen på ett adekvat sätt i den kommande rättegången."

Tack för länken. Det va ju som om mina ord va tagna ur artikeln.

"Det är långt ifrån ovanligt att den intagne kommer till ett stadie på grund av sitt psykiska illamående där han/hon är beredd att i princip erkänna vad som helst om effekten kan bli att man släpps ur häktet."
Någon som erkänt för att bli fri från häktet som kan kommentera detta?

"Sverige har vid upprepade tillfällen fått stark kritik från såväl Europarådet som FN angående förhållandena på svenska häkten. Kritiken har varit av den graden att de intagnas situation, främst på grund av de långa isoleringstiderna, jämförs med tortyr då behandlingen av de intagna beskrivs som inhuman och förnedrande."
Har detta tagits upp i riksdagen??????
Senast redigerad av panelbeater 2012-09-03 kl. 22:35.
Citera
2012-09-03, 22:22
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
DET ÄR PISS
men standarden är OK

Jag klagade inte på standarden, vilket jag inser att det ser ut som om man läser mitt inlägg ovan, utan på häktesförhållandena. Borde varit mer tydlig där.
Citera
2012-09-03, 22:43
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeeee
Besöksgrupper finns till för att du ska få någon att prata med. Samma med pastorn. Du kan prata med allt mellan himmel och jord med pastorn. Brukade träffa honom och prata om vad man sett på nyheterna och lite annan skit är rätt skönt faktiskt att kunna ha ett normalt samtal med någon medans man sitter häktad. Har ingen aning om det räknas som gott uppförande, jag träffade bara pastorn mest för han kom och besökte mig och verkade gilla våra samtal.

Maten var vanlig husmanskost typ. Vet ej om det finns vegetarisk mat men muslimerna behöver inte äta gris iaf.

Där jag satt får du ha en klocka men ingen dyr. Du får ha ett set med kläder inne i cellen sen kan du ha mer i deras förråd. Eftersom man bara sitter och kollar tv hela dagarna så funkar deras mjukis byxor och t-shirt okey.

Du får ha penna inne på rummet för att skriva brev. Har du restriktioner så läser åklagaren alla brev du skickar och tar emot.

Jag läste alla millenium böckerna och kollade på tv för att fördriva tiden.

Det jobbigaste med att sitta häktad en längre tid är att man börjar tänka på att det är mycket jobbigare för äns anhöriga än vad det är för dig. Jag har inte så ont av att sitta där, man blir van. Men vetskapen av att frugan sitter hemma och gråter över det är mindre kul att tänka på när man sitter där.

Skrivet lite snabbt från telefonen så orkar ej fixa små felen ni förstår nog det mesta endå.

Jo,allt gick att förstå utan problem. Va inte så jävla självmedveten människa. Det är bara en diskussion. Inget läxförhör.
Vad räknas som en dyr klocka enligt häkten då? Får man endast ha en gammal casio typ?
Citera
2012-09-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater

"Det är långt ifrån ovanligt att den intagne kommer till ett stadie på grund av sitt psykiska illamående där han/hon är beredd att i princip erkänna vad som helst om effekten kan bli att man släpps ur häktet."
Någon som erkänt för att bli fri från häktet som kan kommentera detta?

Well någon form av det när jag var yngre, jag sa lite saker jag senare kom på var dumt för mig, blev släppt från häktet pågrund jag var 17-18 eller något och sen i rättegången påstod jag att jag bara sa de sakerna pga psykis påfrestning och att jag ville komma ut.
MEN kan mycket väl tänka mig att svagare folk erkänner skit osv de inte borde om de har fulla restriktioner (De utan teve) Har du teve klarar du dig rätt bra.

Jag är den SISTA att försvara svensk fängelse och häkte (Lät som jag tog deras sida i diskussionen) säger bara att tyvärr är häkten sinnesjukt rent allmänt. Tycker dock inte problemet är cellerna och stämningen i säg, utan att du kan sitta häktad typ 6 månader för ett vanligt rån eller liknande, det borde vara så att såvidare det inte handlar om mord osv får du sitta i SAMSITTHÄKTE (typ som fängelse) i väntan på dom, eller fängelse i väntan på dom, är det mord osv kan jag förstå de ska vara lite häktning, men orimligt det ska häktas på alla möjliga grejer.
Citera
2012-09-03, 23:45
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeeee
En dag i häktet med restriktioner kan se ut så här

08:00 dom kommer och väcker dig och frågar om du ska ha frukost. Du får gå ut med en bricka och hämta din mat som du äter inne på rummet.

12:00 lunch samma sak där med mat bricka

16:00 kvällsmat, sista måltiden för dagen och den äts också på rummet.

Är man inte svinhungrig när man får frukost? Tre mål mat mellan 0800-1600, sedan ingen mat på 16 timmar.
Citera
2012-09-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Är man inte svinhungrig när man får frukost? Tre mål mat mellan 0800-1600, sedan ingen mat på 16 timmar.

Där jag har suttit får man också en "kvälls-påse" vid middagen, typ 2 mackor och en juice att ta när man vill. Ibland får man frukt och till maten får man hårt bröd, det tar man o sparar, sen köper man i kiosken också
Citera
2012-09-04, 01:51
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Där jag har suttit får man också en "kvälls-påse" vid middagen, typ 2 mackor och en juice att ta när man vill. Ibland får man frukt och till maten får man hårt bröd, det tar man o sparar, sen köper man i kiosken också

Ok. Vad kan man köpa i kiosken då? Riktigt mat?
Citera
2012-09-04, 04:05
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Well någon form av det när jag var yngre, jag sa lite saker jag senare kom på var dumt för mig, blev släppt från häktet pågrund jag var 17-18 eller något och sen i rättegången påstod jag att jag bara sa de sakerna pga psykis påfrestning och att jag ville komma ut.
MEN kan mycket väl tänka mig att svagare folk erkänner skit osv de inte borde om de har fulla restriktioner (De utan teve) Har du teve klarar du dig rätt bra.

Jag är den SISTA att försvara svensk fängelse och häkte (Lät som jag tog deras sida i diskussionen) säger bara att tyvärr är häkten sinnesjukt rent allmänt. Tycker dock inte problemet är cellerna och stämningen i säg, utan att du kan sitta häktad typ 6 månader för ett vanligt rån eller liknande, det borde vara så att såvidare det inte handlar om mord osv får du sitta i SAMSITTHÄKTE (typ som fängelse) i väntan på dom, eller fängelse i väntan på dom, är det mord osv kan jag förstå de ska vara lite häktning, men orimligt det ska häktas på alla möjliga grejer.

Men gick dom med på att du hade sagt så pga att du kände dig påfrestad?
Vilka får inte tv då? Vad är syftet med att neka någon en tv-apparat om det inte är för att bryta ner personen? Är inte det olagligt? Om inte,varför är det lagligt att göra så?
Samsitthäkte,har du varit där? Kan du berätta mer om hur det va där? Vilka kommer dit? Kan man ansöka via advokat för att få komma dit?
Jag blev ganska intresserad av denna topic helt plötsligt. Hur ett land behandlar sina fångar säger ju vääldigt mycket om landet i sig!!

Värt att repetera: "Sverige har vid upprepade tillfällen fått stark kritik från såväl Europarådet som FN angående förhållandena på svenska häkten. Kritiken har varit av den graden att de intagnas situation, främst på grund av de långa isoleringstiderna, jämförs med tortyr då behandlingen av de intagna beskrivs som inhuman och förnedrande."

Verkligen sjukt..
Senast redigerad av panelbeater 2012-09-04 kl. 04:08.
Citera
2012-09-04, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah

Vid sista måltiden fick man ta några extra mackor och spara till kvällen.
Det fanns en kiosk som kom 1 gång i veckan som sålde godis, chips mm om
Citera
2012-09-04, 05:45
Medlem
Att sitta häktad med fulla restriktioner utan tv och allt är som att sitta i en fyllecell
Du en bänk och en säng. Om ni suttit i fyllecell så tänk er sitta så i några månader.

Sista veckan när jag satt häktad så släppte dom på restriktionerna. Då träffade jag en kille som satt för grovt rån. Han och hans kompisar hade blivit tagna bara för att en i gruppen blev tagen av polisen och efter suttit häktad i 2 månader så hade han berättat allt vad som hänt och vem som gjort vad.
Så tydligen funkar den tortyren för att få fram erkännanden på vissa.
Jag vet dock inte om han som golade hade restriktioner. Men man ska endå aldrig gola! Bara bita i det sura äpplet och vara tyst tilla allt är över, man vet ju varför man sitter där (oftast)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in