Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Det som är felet, imo är inte standarden (då jag suttit runt lite i europa) utan TIDEN och hur enkelt man blir häktad, utan problem kan du sitta 6m - 2år, och dessutom själv.
DET ÄR PISS
men standarden är OK
..ehehe..stenrom.. Men isf är det ju med i beräkningen av hur häktade behandlas. Om de alltså är tillåtet att häkta någon i så lång tid så ska det va otillåtet att ha den standarden på ett häkte! Punkt.
6m- 2 år är ju skitlång tid. Om man ska hålla någon häktad så länge så måste man ju bygga ett speciellt "fängelse" att ha dem i så att de kan leva drägligt.
Förut funderade jag på att bli polis. Men jag vill inte känna dåligt samvete för att ha gripit folk som senare mått psykiskt dåligt i häkte.
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
"En annan konsekvens är att den intagne i sitt psykiskt nedbrutna och desperata tillstånd inte har förmågan att tillvarata sina intressen på ett adekvat sätt i den kommande rättegången."
Tack för länken. Det va ju som om mina ord va tagna ur artikeln.
"Det är långt ifrån ovanligt att den intagne kommer till ett stadie på grund av sitt psykiska illamående där han/hon är beredd att i princip erkänna vad som helst om effekten kan bli att man släpps ur häktet."
Någon som erkänt för att bli fri från häktet som kan kommentera detta?
"Sverige har vid upprepade tillfällen fått stark kritik från såväl Europarådet som FN angående förhållandena på svenska häkten. Kritiken har varit av den graden att de intagnas situation, främst på grund av de långa isoleringstiderna, jämförs med tortyr då behandlingen av de intagna beskrivs som inhuman och förnedrande."
Har detta tagits upp i riksdagen??????