2014-02-02, 19:19
Medlem
Hur är det med cannabis och körkort? Är det ofta slumpmässiga drogtester? Om det nu blir test kommer dom ta urin eller blodprov? Jag anser att blodprov är mer rättvist för om man är ren i blodet så kan man omöjligt vara påverkad så jag tycker det är fel om man skulle bli av med körkortet för att det sitter kvar i urinet men är helt ren i blodet. Och om jag röker enbart röker på fredagar och lördagar tror ni att det är lugnt att köra bil igen på måndag morgon?

Någon som hört mer om detta http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-drogtest-snart-har/
2014-02-03, 15:26
Medlem
nobbe82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archangelo
Någon som har bra koll på flunitrazepam (Rohypnol). Eftersom den har långsam halveringstid (lika långsam som diazepam) blev jag orolig till kommande UP. Men tydligen så beror det även på vad den förvandlas till i kroppen. Intressant läsning här:

http://www.ferle.se/benzodiazepiner.html

Där står det max - dygn. Antar att man kan kolla längre i en analys. 2 dagar låter även lite tycker jag.

Flunitrazepam har två aktiva medaboliter, desmetylflunitrazepam (ca 36 h) och 7aminoflunitrazepam (10-17h). Teststickorna reagerar på 7aminoflunitrazepamet
2014-02-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Görs det en analys via GC/MS där urinen förångas och i sin tur delas upp i enskilda kemiska föreningar följt av en masspektrometri som mäter urladdningstider och olika halter i urinen kan i stort sett alla substanser detekteras. Alltifrån amfetaminer till cannbinoider. Till och med biogena substanser vilket innefattar tryptaminer så som LSD, psilocybin, 5-MeO-DiPT, DMT och liknande substanser syns och kan spåras.

α-PBP är för ej narkotikaklassad utan endast under utredning.

Jag har för övrigt en fråga ifall någon kan besvara den. Det är så att jag kommer att bli tvungen att lämna prover på grund av en återkallelse av körkortet för att uppvisa drogfrihet för transportstyrelsen. Är det någon som har en aning om vad kostnaderna kan tänkas bli? Pratar vi 5000, 10 000, 15 000 kronor?
Beroende på vilka droger du ska testas för så 4-700 kr per prov, och du lär få göra 4-6 tester. Sen kan du räkna med 1700kr för att ansöka om nytt körkortstillstånd, och sen träffa läkaren 2ggr minst (1 gång innan du börjar pissa för att lägga upp en plan, sen efter för att få ditt läkarintyg) detta brukar kosta ca 300kr per gång.

Sen vet jag ej om du behöver ta om körkort också. Men räkna annars med 5000kr ca
2014-02-03, 23:09
Medlem
Hejsan!
Jag drog 1 streck kola vid 23:30 på kvällen och fick pissa hos polisen runt kl 3 natten
Kommer det synas på piss provet????
snabba svar tack!!
2014-02-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmaren88
Beroende på vilka droger du ska testas för så 4-700 kr per prov, och du lär få göra 4-6 tester. Sen kan du räkna med 1700kr för att ansöka om nytt körkortstillstånd, och sen träffa läkaren 2ggr minst (1 gång innan du börjar pissa för att lägga upp en plan, sen efter för att få ditt läkarintyg) detta brukar kosta ca 300kr per gång.

Sen vet jag ej om du behöver ta om körkort också. Men räkna annars med 5000kr ca

Körkortet ska ej behövas tas om enligt papperna jag fått hem, utan endast hållas återkallat tills dess att jag genomgått utredningen och uppvisat mig som drogfri för Transportstyrelsen. Körkortet återkallades med anledning av att jag ansågs vara medicinskt olämplig, liksom alla andra som blir rapporterade för missbruk av läkare, som förare tills det att en varaktig drogfrihet kunde påvisas genom prover, men det stod ingenting om prisuppgifter. Jag tackar därför för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av johan561
Hejsan!
Jag drog 1 streck kola vid 23:30 på kvällen och fick pissa hos polisen runt kl 3 natten
Kommer det synas på piss provet????
snabba svar tack!!

Med största sannolikhet, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av liquid1
Hur är det med cannabis och körkort? Är det ofta slumpmässiga drogtester? Om det nu blir test kommer dom ta urin eller blodprov? Jag anser att blodprov är mer rättvist för om man är ren i blodet så kan man omöjligt vara påverkad så jag tycker det är fel om man skulle bli av med körkortet för att det sitter kvar i urinet men är helt ren i blodet. Och om jag röker enbart röker på fredagar och lördagar tror ni att det är lugnt att köra bil igen på måndag morgon?

Någon som hört mer om detta http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-drogtest-snart-har/

Med slumpmässiga prover, syftar du på att bli drogtestad när du är ute och kör bil och blir stoppad? Om det är vad du undrar, så nej. Finns det inte misstankar om drograttfylleri är det allt som oftast endast alkoholtest och kontroll av körkortet. Är du däremot röd i ögonen och uppträder påverkat kan du få komma att följa med och lämna drogtest.

Blir du ertappad med att köra bil och får lämna drogtest, varav vi säger att du lämnar ett urinprov och ett blodprov där urinprovet visar positivt medan blodprovet visar negativt blir du ej dömd för drograttfylleri utan endast för ringa narkotikabrott. Detta kan leda till konsekvenser på körkortet om det vill sig illa, men det är inte säkert att det gör det. Skulle det däremot visa sig vara positivt blodprov kan du förvänta dig en drograttfylleridom där du kommer att mista körkortet och kommer att få lämna prover för att få tillbaka det, alternativt bli av med det helt och hållet om du har körkortet på prövotid.

Gällande att berusa dig på fredag respektive lördag och köra på måndagen är omöjligt att svara på. Förmodligen kan du klara dig på blodprov, men du ska inte utgå från att du gör det. Det är helt enkelt upp till dig att välja ifall du vill chansa eller ej. Troligen är det inga problem, men som sagt, det går ej att svara på till 100%.

Hoppas att mitt svar gav dig någon information som var matnyttig.
Senast redigerad av Farenhigh 2014-02-03 kl. 23:34.
2014-02-04, 09:03
Medlem
Tjena jag hade tänkt ta 0.5 mg ikto till ca 450mg tramadol jag har ingen tolerans inom benzo men jag ska lämna blodprov på måndag och undrar om jag klarar mig om jag tar en idag eller imorgon. Har läst här att ikto har väldigt lång halveringstid. Därför känner jag mig osäker! Klarar jag mig om jag tar så lite? Peace
2014-02-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Körkortet ska ej behövas tas om enligt papperna jag fått hem, utan endast hållas återkallat tills dess att jag genomgått utredningen och uppvisat mig som drogfri för Transportstyrelsen. Körkortet återkallades med anledning av att jag ansågs vara medicinskt olämplig, liksom alla andra som blir rapporterade för missbruk av läkare, som förare tills det att en varaktig drogfrihet kunde påvisas genom prover, men det stod ingenting om prisuppgifter. Jag tackar därför för ditt svar!

Med största sannolikhet, ja.

Med slumpmässiga prover, syftar du på att bli drogtestad när du är ute och kör bil och blir stoppad? Om det är vad du undrar, så nej. Finns det inte misstankar om drograttfylleri är det allt som oftast endast alkoholtest och kontroll av körkortet. Är du däremot röd i ögonen och uppträder påverkat kan du få komma att följa med och lämna drogtest.

Blir du ertappad med att köra bil och får lämna drogtest, varav vi säger att du lämnar ett urinprov och ett blodprov där urinprovet visar positivt medan blodprovet visar negativt blir du ej dömd för drograttfylleri utan endast för ringa narkotikabrott. Detta kan leda till konsekvenser på körkortet om det vill sig illa, men det är inte säkert att det gör det. Skulle det däremot visa sig vara positivt blodprov kan du förvänta dig en drograttfylleridom där du kommer att mista körkortet och kommer att få lämna prover för att få tillbaka det, alternativt bli av med det helt och hållet om du har körkortet på prövotid.

Gällande att berusa dig på fredag respektive lördag och köra på måndagen är omöjligt att svara på. Förmodligen kan du klara dig på blodprov, men du ska inte utgå från att du gör det. Det är helt enkelt upp till dig att välja ifall du vill chansa eller ej. Troligen är det inga problem, men som sagt, det går ej att svara på till 100%.

Hoppas att mitt svar gav dig någon information som var matnyttig.

Tack för svar! Jadå, nu har jag redan mycket mer klarhet angående detta, uppskattas
2014-02-05, 18:17
Medlem
pretty-boy-floyds avatar
Rökte ca 6-8 gram gräs under slutet av december, med uppehåll några dagar runt julafton, till nån gång i mitten av januari. Rökte lite grann den 27-28 januari. Har sedan inte rökt någonting.

När kan jag vara ren?

Jobbar hårt och blöder rött och försöker dricka mycket vatten. Har läst att det hjälper att dricka citronvatten, menar man då vanligt jävla vatten med några citronskivor? Eller ska man överdriva, typ en citron som man pressar ner i ett glas vatten och öser i ett gäng skivor? Har läst massa andra grejer om hur man ska göra, men jag pallar liksom inte vad som helst. Exempelvis träning och syror och allahs moster.

Har beställt ett gäng sådana här; http://www.narkotikatest.se/shop/cannabis-test-50-176p.html
Kan jag lita på dom? Hur är dom i jämförelse med socialstyrelsens urinprov (eller vilka jävlar det nu är som tar urinprov)?

Tacksam för svar.
2014-02-05, 19:59
Medlem
GulCitrons avatar
Hur länge sitter xanor 1mg i urin?
Min kompis har för första gången provat benso - xanor 1mg och ska lämna prov snart hur länge sitter de i
2014-02-05, 20:44
Medlem
Finns det något här som har gett ett falskt positivt utslag på THC när dom rökt syntetiska cannabinoider? Alltså om testet visar på att man rökt cannabis, fast man rökt någon spice sort!

Tack på förhand!
2014-02-05, 21:03
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Någon vänlig själ som vet hur länge man kan se citodonn urinet? Det rör sig om två st 500 paracetamol och 30 mg kodein i vadera. Dricker minst 2 liter varje dag och rör mig mycket är ej fet. Tack på förhand
Kodein har ju halveringstid på 2-3h så borde vara ute i urinet efter högst 3-4-5 dagar.

edit:
stod på framsidan to.m 2-5dagar tydligen
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2014-02-05 kl. 21:15.
2014-02-05, 21:14
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Hur länge sitter xanor 1mg i urin?
Min kompis har för första gången provat benso - xanor 1mg och ska lämna prov snart hur länge sitter de i

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3431092

står att det forfarande var spårbart efter 2dygn. vad jag uppfattat efter mitt googlande så är det 3/4 dygn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in