2014-02-05, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
The Secret Code Of Creation - Dr. Jason Lisle

BOOM!

Ateister, var så vänliga att förklara detta.
Inte ens era kära matematiker och fysiker har en förklaring till det här.

Här är det ultimata beviset för Guds existens.

Var så vänlig att SJÄLV förklara vad det är vi andra skall ta ställning till.
Citera
2014-02-05, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har trots allt lite hjärnceller så att jag kan förstå att detta är något exceptionellt

Det är ju just det jag vill komma till. Ni ateister kan alltså inte förklara detta så ni väljer istället att blunda och sopa det under mattan. Som killen säger så kan vi kristna förklara detta hur enkelt som helst eftersom Gud är allsmäktig.

När har arguments from ignorance blivit "bevis"?

Citat:
Bollen ligger alltså hos er. Det är ni som måste finna en 'naturlig' förklaring till det hela. Vi kristna har redan en utmärkt förklaring. Skulle ni ha en bättre så vill jag gärna höra den!

Du förstår tydligen inte hur vetenskapen fungererar.
Citera
2014-02-05, 13:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När har arguments from ignorance blivit "bevis"?

Du förstår tydligen inte hur vetenskapen fungererar.
Byggkonsten fick sitt upphov och avstick ur gravt religiös världssyn, vilken ännu är vidhängande i de flesta länder. Sedan har man förstås börjat tolka in otroligt mycket i det som mestadel är överförfriskat och absurt. Men i sin vagga vär väl vetenskap och gudstro samma sak. Nu divergerat och helt separerat, att många länder har efterlämningar, är ett helt annat kapitel man inte böva ytterligare tolka - de vill ju bara inte riva rubb o stubb, vilket jag ser som intelligent. och har visserligen påverkan i att fasthålla vidskepelse eller atmosfär.. men det är allt - sedan allt som teoretiseras omkring det, det får st för dem som ägnar sig åt det på heltid eller utnyttjar det i den akademiska eklekticismen elelr missbrukar det inom medicins fält, dvs ideligen älskar den kontrast det utgör att en världsdel har si o så många jävla gudsbyggnader medan andra länder inte har, t.ex Sapmi.

finns ingen dualism i det alls, lika lite som i nordamerika, det var längesedan man gick vidar i civilisation.

men politiskt ältar man det, blir sällan sakligt för man har ju bestämt sig att inte riva och vatikanen har visst inte heller tänkt påbörja rvningshysteri, Sverige hade sin hysteri.. på vilka grunder, tvistar de lärde om
Citera
2014-02-05, 15:18
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jasså, jag trodde man faktiskt behövde åtminstone tro lite grann på den kristna guden och inte vara överlag ateist och i det närmaste anti-teist för just denna specifika gudom./../

Jag kan ha förståelse för att folk ignorant tror att AE kan ha varit religiös. Men förståelsen är noll om man som du har information om uttalanden av AE han själv där han frånsäger sig religiositet men hävdar att han skulle ha varit religiös.
Citat:
Trots dessa och många andra uttalanden som går i samma riktning är det inte ovanligt att Einstein beskrivs som en religiös person. Han har till och med setts som skaparen av en ny religion./../Både Jammer och Sonnert betecknar Einstein som en religiös person, samtidigt som de betonar att denna religiositet, på avgörande punkter skiljer sig helt från den som omfattas av de flesta religiösa bekännare./../ ”By his own definition, Einstein himself was, of course, a deeply religious man.” Framför allt är det begreppet kosmisk religiositet som kommit att förknippas med Einstein som en religiös person och som bidragit till bilden av Einstein som en religiös sökare.
Citatet.

Såg ett tv-program för några år sedan. Där framkom att AE trodde på Gud. Tro på gud=religiös (om man gör det enkelt). Ateist=övertygelsen att det inte finns någon Gud. Visst kan det vara stor skillnad på att vara religiös och att bara tro på Gud. En troende behöver ju inte utöva sin religion för att kallas religiös, det räcker med att bekänna sin tro på Gud. Om man kallar sig Jude så har man gjort ett politiskt, religiöst och kulturellt ställningstagande - samma sak med att kalla sig kristen. Visst så händer det att jag (slarvigt) kallar mig kristen utan att för den skull bekänna tro på någon Gud, är fullt medveten om att det är en slags halvsanning och att det korrekta vore att kalla sig ateist. Varför jag ändå slarvigt kallar mig kristen är för att kristendomen har utövat inflytande över Sverige i över 1 000 år och att detta har haft stor påverkan på samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Om du ska anklaga mig för att blunda för något och sopa det under mattan så får du gärna förklara vad det i så fall skulle vara. Om det är sant så kan jag öppna mina ögon för det, plocka fram det från inunder mattan och ta itu med det och om det är falskt så kan jag förklara varför du har fel. Vore inte det mer önskvärt för oss båda?
Den delen av citatet var riktad till Troll0lz, men kan ses som allmängiltigt för alla troende/religiösa, dvs att alla motbevis mot Gud bara är prövningar skickade av Gud för att testa styrkan i den troendes religiösa övertygelse.
Citera
2014-02-05, 15:40
Medlem
Citat:
Som sagt, jag är inte intresserad av att återberätta vad som sägs i filmen och att jag personligen kanske inte är så kunnig inom ämnet gör det inte det som presenteras mindre sant. Vissa människor har enklare för fysik och matematik än andra och jag tillhör den gruppen som alltid har avskytt allt vad matematik och fysik heter. Men när jag får se det på detta sättet och höra argumenten så förstår jag givetvis att det är väldigt avancerat och komplext.

Blir du åtalad för något brott eller liknande så anlitar du givetvis en människa som för din talan och som kan sin sak; en advokat. Detsamma gäller vad det än handlar om. I detta fallet så 'anlitar' jag personen i filmen som för min talan eftersom han kan sin sak.

Som sagt, INGEN fysiker eller matematiker kan förklara det som presenteras i filmen. Vad får dig att tro att DU ska kunna förklara det? Vilket vidrigt högmod. Inse istället att detta faktiskt är en seriös fråga som kräver ett seriöst svar. Vill ni inte erkänna att detta är bevis för Guds existens så måste ni åtminstone erkänna att detta är något som är bortom allt förstånd och något som är helt okänt för er.

Som han säger i filmen så är det en absolut omöjlighet att det är människan som har 'skapat' detta mönster. Inte heller kan detta ha 'evolverats' på något sätt.

Eftersom detta är ett väldigt starkt bevis för Guds existens så postar jag länken ännu en gång. Ni kan ju börja med att försöka lösa denna gåta istället för att spy er galla över oss som är troende.

The Secret Code Of Creation - Dr. Jason Lisle

Och ja, Einstein var en agnostiker.
Det är inte heller så förvånande att han även var jude då i princip hela vetenskapsvärlden domineras av denna planetens intelligentaste folk; judafolket.

"Math can't evolve. It's there, and it's a problem for their world view. They need it to survive. They have to live in God's universe even though they might deny God." - Dr. Jason Lisle

Du glömmer som vanligt att även om det skulle vara något bevis för en gud så är det med största säkerhet inte din mördargud från bibeln! Det kan vi nog alla vara överens om..

Den hybris som apologeter för de abrahamistiska religionerna uppvisar är häpnadsväckande.

För övrigt så har du inte bevisat ett skit...
Citera
2014-02-05, 16:48
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be

Såg ett tv-program för några år sedan. Där framkom att AE trodde på Gud.

Och då är det således ställt bortom rimligt tvivel att det kan vara på ett annat sätt? Oavsett vad AE själv hade att säga om saken medan han levde?

Citat:
Tro på gud=religiös (om man gör det enkelt).

För enkelt om du frågar mig. Wiktionarys definition är bättre, den säger att man måste vara troende i anmärkningsvärd utsträckning.

Citat:
Ateist=övertygelsen att det inte finns någon Gud.

Nej, avsaknad på tro på någon gudom.

Förresten, när du skriver gud i bestämd form eller med versal så får du det att låta som du menar en ganska specifik gudom, minst specificerat till den abrahamitiska. Detta kan vara värt att begrunda om du inte menar så.

Citat:
Visst kan det vara stor skillnad på att vara religiös och att bara tro på Gud. En troende behöver ju inte utöva sin religion för att kallas religiös, det räcker med att bekänna sin tro på Gud.

Och nu är det ju bevisligen så, som AE själv förklarade medan han levde, att han inte hade den ringaste tro på en personlig gud som han eventuellt kunde bekänna sin tro till.

Citat:
Om man kallar sig Jude så har man gjort ett politiskt, religiöst och kulturellt ställningstagande - samma sak med att kalla sig kristen.

Det finns en stor skillnad mellan judar och kristna, en jude kan vara av det judiska folkslaget men något kristet folkslag i den bemärkelsen finns inte.

Citat:
Visst så händer det att jag (slarvigt) kallar mig kristen utan att för den skull bekänna tro på någon Gud, är fullt medveten om att det är en slags halvsanning och att det korrekta vore att kalla sig ateist. Varför jag ändå slarvigt kallar mig kristen är för att kristendomen har utövat inflytande över Sverige i över 1 000 år och att detta har haft stor påverkan på samhället.

Om du hade varit uppväxt i t.ex. Pakistan, allt annat lika, så hade du kallat dig muslim? Om inte så vill jag nog säga att det är betydligt närmare en lögn än en halvsanning.

Citat:
Den delen av citatet var riktad till Troll0lz, men kan ses som allmängiltigt för alla troende/religiösa, dvs att alla motbevis mot Gud bara är prövningar skickade av Gud för att testa styrkan i den troendes religiösa övertygelse.

My bad, glömde helt enkelt när jag svarade på det inlägget att det var ett svar riktat till två olika inlägg och användare.
Citera
2014-02-05, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Såg ett tv-program för några år sedan. Där framkom att AE trodde på Gud. Tro på gud=religiös (om man gör det enkelt). Ateist=övertygelsen att det inte finns någon Gud. Visst kan det vara stor skillnad på att vara religiös och att bara tro på Gud. En troende behöver ju inte utöva sin religion för att kallas religiös, det räcker med att bekänna sin tro på Gud. Om man kallar sig Jude så har man gjort ett politiskt, religiöst och kulturellt ställningstagande - samma sak med att kalla sig kristen. Visst så händer det att jag (slarvigt) kallar mig kristen utan att för den skull bekänna tro på någon Gud, är fullt medveten om att det är en slags halvsanning och att det korrekta vore att kalla sig ateist. Varför jag ändå slarvigt kallar mig kristen är för att kristendomen har utövat inflytande över Sverige i över 1 000 år och att detta har haft stor påverkan på samhället.

Frånsett det merningslösa i "arguments from authority" så är Einstein's roll i religionsdebatten överspelat och utspelat. Gubben var på sin höjd nån variant av agnostiker med panteistiska böjelser.
Citera
2014-02-05, 17:29
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Pascal's Wager är OCKSÅ motbevisat (med en sannolikhets-beräkning); det finns hela tråder om ämnet.

Det verkar som att du är en av dessa apologeter som är helt ignorante om vad som sker i religions-debatten, och istället bara börjar att läsa högt från sidan étt i mission-manualen.

Kommer från en som aldrig startad en tråd, men gjort över 20k inlägg. Säger något om hur du fungerar. Du kan inte tänka själv och saknar all förmåga till kreativitet. En enfaldig papegoja är vad du är. Sen kommer mina inlägg här från en satirtråd jag startade. Den slogs ihop med denna. Det du inte fattar är att det är fråga om ironi.
Citera
2014-02-05, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Pascal's Wager är OCKSÅ motbevisat (med en sannolikhets-beräkning); det finns hela tråder om ämnet.

Det verkar som att du är en av dessa apologeter som är helt ignorante om vad som sker i religions-debatten, och istället bara börjar att läsa högt från sidan étt i mission-manualen.

Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Kommer från en som aldrig startad en tråd, men gjort över 20k inlägg.

Irrelevant.

Citat:
Säger något om hur du fungerar.

Ja, jag är religionskritiker med fokus på pådyvlande religion.

Citat:
Du kan inte tänka själv och saknar all förmåga till kreativitet. En enfaldig papegoja är vad du är.

Strawman.

Citat:
Sen kommer mina inlägg här från en satirtråd jag startade. Den slogs ihop med denna. Det du inte fattar är att det är fråga om ironi.

När kommer dina "bevis" för 'gud'?
Citera
2014-02-05, 17:42
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Irrelevant.

Ja, jag är religionskritiker med fokus på pådyvlande religion.

Strawman.

När kommer dina "bevis" för 'gud'?

Tror jag på Gud? Svar: Nej!

Vad var det i satir och ironi du inte fattade?
Citera
2014-02-05, 17:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Vad var det i satir och ironi du inte fattade?

You could have fooled me.

Jag har i din version .... med sina hänvisninger till olika misssionsmanual-argument och liknande argumentationsbrister ..... svårt för att se att det rör sig om satir och ironi.
Citera
2014-02-05, 18:17
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Om han skriver saker som ingen fattar och han inte kan förklara för andra vad han menar så är han nog inte så intelligent som han tror. Låter mest som svammel i så fall... Sen är det ju så att bara för att man är bra på IQ-tester behöver det inte betyda att man är intelligent över hela fältet. Forskning visar entydigt att det finns många typer av intelligens!

Menar du att han har fel när han säger att all vetenskap och forskning förlitar sig på matematik som de inte egentligen vet om den är riktig (reell) eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in