Citat:
Ursprungligen postat av
Fear2be
Såg ett tv-program för några år sedan. Där framkom att AE trodde på Gud.
Och då är det således ställt bortom rimligt tvivel att det kan vara på ett annat sätt? Oavsett vad AE själv hade att säga om saken medan han levde?
Citat:
Tro på gud=religiös (om man gör det enkelt).
För enkelt om du frågar mig. Wiktionarys definition är bättre, den säger att man måste vara troende i anmärkningsvärd utsträckning.
Citat:
Ateist=övertygelsen att det inte finns någon Gud.
Nej, avsaknad på tro på någon gudom.
Förresten, när du skriver gud i bestämd form eller med versal så får du det att låta som du menar en ganska specifik gudom, minst specificerat till den abrahamitiska. Detta kan vara värt att begrunda om du inte menar så.
Citat:
Visst kan det vara stor skillnad på att vara religiös och att bara tro på Gud. En troende behöver ju inte utöva sin religion för att kallas religiös, det räcker med att bekänna sin tro på Gud.
Och nu är det ju bevisligen så, som AE själv förklarade medan han levde, att han inte hade den ringaste tro på en personlig gud som han eventuellt kunde bekänna sin tro till.
Citat:
Om man kallar sig Jude så har man gjort ett politiskt, religiöst och kulturellt ställningstagande - samma sak med att kalla sig kristen.
Det finns en stor skillnad mellan judar och kristna, en jude kan vara av det judiska folkslaget men något kristet folkslag i den bemärkelsen finns inte.
Citat:
Visst så händer det att jag (slarvigt) kallar mig kristen utan att för den skull bekänna tro på någon Gud, är fullt medveten om att det är en slags halvsanning och att det korrekta vore att kalla sig ateist. Varför jag ändå slarvigt kallar mig kristen är för att kristendomen har utövat inflytande över Sverige i över 1 000 år och att detta har haft stor påverkan på samhället.
Om du hade varit uppväxt i t.ex. Pakistan, allt annat lika, så hade du kallat dig muslim? Om inte så vill jag nog säga att det är betydligt närmare en lögn än en halvsanning.
Citat:
Den delen av citatet var riktad till Troll0lz, men kan ses som allmängiltigt för alla troende/religiösa, dvs att alla motbevis mot Gud bara är prövningar skickade av Gud för att testa styrkan i den troendes religiösa övertygelse.
My bad, glömde helt enkelt när jag svarade på det inlägget att det var ett svar riktat till två olika inlägg och användare.