Citat:
Ursprungligen postat av
Troll0lz
[i] Men du tycks ändå inte förstå hans poäng i det hela och faktumet att detta faktiskt inte ens går att förklara på ett bra sätt.
Det är en rekursiv funktion.Med andra ord upprepas ett matematiskt mönster i all evighet.
Ett vardagligt exempel som liknar detta är när man vänder två speglar mot varandra.Undrar just vad publiken hade tyckt om spegelexemplet som inte är lika "fräckt"? (syns Gud själv möjligen i någon av speglingarna?)
Mandelbrot-fraktalen är ett grafiskt tilltalande och ett väldigt fräckt exempel på vad man kan göra med matematik,men den säger lika lite något om Guds eventuella existens som faktumet att 1/3 = 0.3333333.... i oändlighet,AMEN!
Bibeln innehåller för övrigt inte en enda formel,det kan därmed tyckas konstigt att Gud inte använt "sitt språk" för att förmedla sitt budskap.
Matematik hade nämligen varit att föredra så vi slapp alla de miljontals olika tolkningar som finns av bibeltexter och alla bråk som uppstått därav.
Tänk,vi hade t,om kunnat använda bibeln till något vettigt som kunnat föra den mänskliga civilisationen framåt istället för att som nu sträva mot bronsåldershållet med steningar,hat mot homosexuella o,dyl.
Nu åker istället "doktorer" såsom Jason Lisle snålskjuts på vetenskapliga framsteg och ger Gud löpande all "cred". Svagt,minst sagt.
Jag tycker dessutom det är förmätet att visa den stackars publiken exemplen bara för att sedan,kort summera med: "Det är Gud som gjort detta möjligt,fortsätt sova och ställ inga frågor,för jag har inga svar och därmed anser jag i min ignorans att heller ingen annan har det".
Men tror man som Lisle,att världen är 6000 år gammal så är det nog bäst att inte ge sig in i några djupare diskussioner.