2014-02-05, 00:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Det är ju just det jag vill komma till. Ni ateister kan alltså inte förklara detta så ni väljer istället att blunda och sopa det under mattan. Som killen säger så kan vi kristna förklara detta hur enkelt som helst eftersom Gud är allsmäktig.

Bollen ligger alltså hos er. Det är ni som måste finna en 'naturlig' förklaring till det hela. Vi kristna har redan en utmärkt förklaring. Skulle ni ha en bättre så vill jag gärna höra den!

Så ni kristna har alltså haft förklaringen i alla dessa år och ändå har INGET som hjälpt den tekniska utvecklingen kommit från ert håll?

Kan du visa någon praktisk användning för din nyvunna kunskap?Du som är kristen och har en "utmärkt förklaring" borde ju med lätthet kunna visa nåt tycker man...
Citera
2014-02-05, 00:34
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så när du menar att Einstein var religiös så var han inte mer religiös än att han var av judisk härkomst? Ungefär som att kalla mig religiös för att jag är döpt och konfirmerad? För det är ju det som du hänvisar hävdar, att han inte kan anses som religiös eller så sig själv som religiös hur mycket diverse trossamfund(eller DoÅ för den delen) vill få det att framstå som att han ändå var religiös.
Om man är döpt och konfirmerad så är man typ kristen. Finns väl inget krav på att man ska vara prästvigd? Man får väl tro (ordvits ) att Einstein var religiös på grund av sin uppväxtmiljö i ett judiskt hem. Folk var mer religiösa då. Samtidigt så hade han vetenskapen och det ena behöver inte utesluta det andra. Lämnade med en källa i det tidigare inlägget som förklarar lite mer utförligt.
Citat:
Jag har trots allt lite hjärnceller så att jag kan förstå att detta är något exceptionellt

Det är ju just det jag vill komma till. Ni ateister kan alltså inte förklara detta så ni väljer istället att blunda och sopa det under mattan. Som killen säger så kan vi kristna förklara detta hur enkelt som helst eftersom Gud är allsmäktig.

Bollen ligger alltså hos er. Det är ni som måste finna en 'naturlig' förklaring till det hela. Vi kristna har redan en utmärkt förklaring. Skulle ni ha en bättre så vill jag gärna höra den!
En religiös har alltid en förklaring om än inte så värst logisk alla gånger. Skulle man lyckas hitta ett logiskt bevis för att Gud inte existerar så är det för den religiöse bara en prövning. Gud provar om din tro är tillräckligt stark, så oavsett vad som händer eller vilken kunskap som kommer fram, så om den motsäger vad den religiöse tycker så är det alltid bara en prövning. Just detta faktum gör att själva frågeställningen blir ganska ointressant eftersom att resultatet alltid blir detsamma. Undrar vem det är som blundar och sopar under mattan här...
Citera
2014-02-05, 01:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om man är döpt och konfirmerad så är man typ kristen. Finns väl inget krav på att man ska vara prästvigd? Man får väl tro (ordvits ) att Einstein var religiös på grund av sin uppväxtmiljö i ett judiskt hem. Folk var mer religiösa då.
http://en.wikipedia.org/wiki/Einstien
Citat:
The Einsteins were non-observant Jews

http://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Citat:
Albert Einstein var son till Hermann och Pauline Einstein, vilka var icke-religiösa judar och tillhörde medelklassen.
Citera
2014-02-05, 08:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Som sagt, INGEN fysiker eller matematiker kan förklara det som presenteras i filmen.
OK. Ingen kan förklara det. Vad betyder det egentligen?
Är det oförklarliga bevis på Gud? Hur?

Citat:
Vad får dig att tro att DU ska kunna förklara det? Vilket vidrigt högmod. Inse istället att detta faktiskt är en seriös fråga som kräver ett seriöst svar.
Det är inget fel i det. Självklart hade det varit fint med ett seriöst svar. Det är det alltid.
Citat:
Vill ni inte erkänna att detta är bevis för Guds existens så måste ni åtminstone erkänna att detta är något som är bortom allt förstånd och något som är helt okänt för er.
Mycket möjligt. Det finns mycket vi inte känner till eller kan förklara. Det innebär inte att det är Gud.

Citat:
Som han säger i filmen så är det en absolut omöjlighet att det är människan som har 'skapat' detta mönster. Inte heller kan detta ha 'evolverats' på något sätt.
Kan det inte ha evolverats?
Var det inte samma diskussion om det sk. gyllene snittet, där det visade sig att det helt enkelt är den energieffektivaste formen snarare än Guds "tilltalande" estetik som gjorde det?
Ett mönster betyder inte så mycket i det stora hela. Ett tilltalande mönster innebär bara att vi är barn av vår värld.

Citat:
Eftersom detta är ett väldigt starkt bevis för Guds existens så postar jag länken ännu en gång. Ni kan ju börja med att försöka lösa denna gåta istället för att spy er galla över oss som är troende.
Det är bevis för att det är okänt?

Citat:
Och ja, Einstein var en agnostiker.
Einstein trodde på spinozas Gud. Han ansåg att komplexiteten, matematiken och universums regler och balans var Gud.
Citat:
Det är inte heller så förvånande att han även var jude då i princip hela vetenskapsvärlden domineras av denna planetens intelligentaste folk; judafolket.
Judar är ganska överrepresenterade bland Nobelpristagare, det kan man inte förneka.

Citat:
"Math can't evolve. It's there, and it's a problem for their world view. They need it to survive. They have to live in God's universe even though they might deny God." - Dr. Jason Lisle
Matematik är vårt sätt att mäta verkligheten. Det är inte ett mystiskt språk från Gud.
Sista meningen i citatet är ju bara löjligt.
Citera
2014-02-05, 11:26
Medlem
Citat:

Fast du letar efter en förklaring till ett icke-problem. Har du blivit lurad av en charlatan i stil med predikanten i youtubevideon att det finns någon koppling mellan emergens inom matematiken och gudar så är det din förlust. På samma sätt som vissa tokar försökte övertyga massorna om treenighetens riktighet genom trigonometri en gång i tiden så försöker vissa tokar idag att blanda bort korten med fraktaler. Det tycks dock endast lura de som inte bättre begriper (vilket komiskt nog ofta sammanfaller med de redan "frälsta").

Särskilt ihåligt blir argumentet att göra liknelser mellan matematiska fraktaler för reella tal och till synes fraktala mönster från naturen, korrelation är inte samma sak som kausalitet.
Hela argumentationen bygger på att det framträder "mönster" när du visualiserar Mandelbrotmängder (vilket är hela syftet med visualisering av matematik) och sedan försöker man härleda detta till "gud".
Det finns ingenting att motbevisa i själva matematiken (vilket predikanterna försöker vända till att sekulära vetenskapsmän inte har någon förklaring), däremot är härledningen att det på något sätt skulle ha med gudar att göra lika grundlöst som snöflingor.
Citera
2014-02-05, 12:12
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om man är döpt och konfirmerad så är man typ kristen. Finns väl inget krav på att man ska vara prästvigd? Man får väl tro (ordvits ) att Einstein var religiös på grund av sin uppväxtmiljö i ett judiskt hem. Folk var mer religiösa då. Samtidigt så hade han vetenskapen och det ena behöver inte utesluta det andra. Lämnade med en källa i det tidigare inlägget som förklarar lite mer utförligt.

Jasså, jag trodde man faktiskt behövde åtminstone tro lite grann på den kristna guden och inte vara överlag ateist och i det närmaste anti-teist för just denna specifika gudom. Mitt hem är nog varken mer eller mindre religiöst än AEs eftersom båda min mamma och pappa är både döpta och konfirmerade(men likt mig inte troende).

Jag kan ha förståelse för att folk ignorant tror att AE kan ha varit religiös. Men förståelsen är noll om man som du har information om uttalanden av AE han själv där han frånsäger sig religiositet men hävdar att han skulle ha varit religiös.

Citat:
En religiös har alltid en förklaring om än inte så värst logisk alla gånger. Skulle man lyckas hitta ett logiskt bevis för att Gud inte existerar så är det för den religiöse bara en prövning. Gud provar om din tro är tillräckligt stark, så oavsett vad som händer eller vilken kunskap som kommer fram, så om den motsäger vad den religiöse tycker så är det alltid bara en prövning. Just detta faktum gör att själva frågeställningen blir ganska ointressant eftersom att resultatet alltid blir detsamma. Undrar vem det är som blundar och sopar under mattan här...

Om du ska anklaga mig för att blunda för något och sopa det under mattan så får du gärna förklara vad det i så fall skulle vara. Om det är sant så kan jag öppna mina ögon för det, plocka fram det från inunder mattan och ta itu med det och om det är falskt så kan jag förklara varför du har fel. Vore inte det mer önskvärt för oss båda?
Citera
2014-02-05, 12:24
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=LaurentiusLucidor|47370262]
Citat:
Den andre (Spetner) erkänner att :
"...I met the evolutionary theory in a serious way, and I found it hard to believe. It clashed not only with my religious views, but also with my intuition about how the information in living organisms could have developed."

Dessa två,minst sagt tvivelaktiga källor är alltså grunden till uttalandet : "Genetics CONFIRMS creation,it does NOT confirm millions of years of evolution".
Nu tror jag inte det går att hur lätt som helst avfärda, den enes konklusion som ju kommer ur dennes eerfarenhetsbaserade uppfattning, denne säger inget om meriterna och på vilken bas hans konklusion vilar.. tycker du det? då får du gärna isf peka ut de elementen där du kan härleda att han inte refererar till genetics som arbetsmetod i nu levande pågående historia, han hänvisar inte till teorin evolution, om jag förstås uppfattar det någorlunda.

Vidare talar han i termer av intuintion... är det att hävda eller komma till slut-konklussion eller end?

Är det inte snarare ett val, att han valt att inte förlita sig blint på vad du sklulle vilja t.ex erbjuda denne i en praktiskt konkret sak, i ett givet läge? vet du vilken eller vilka saker denne ens åsyftade?

evolutionsteorin är mastodont vid och djup med massivt nät, omfattande myller av mikrodetaljer... vilken exakt detalj syftades på? förmår du verkligen härleda det? jag gör inte det : det var ju generellt uttalat.

råder perfektion inom evoluionärer vilka ägnar sig åt överföringar om sina mannualer? alla kunniga tror du?
en fullärd teori? enligt mig, inte - teorin är dock gällande.. men lika lite som gud kan vara en SKÖLD, lika lite kan du ha evolution som sköld, fast du kanske är okunnig och älskar att ha "täta försvar"
Senast redigerad av BlackJewel 2014-02-05 kl. 12:27.
Citera
2014-02-05, 12:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
"Can a denial of God be refuted by rational or empirical means? The short answer is yes; the refutation follows the reasoning outlined above. That is, the above reasoning constitutes not just a logical framework for reality theory, but the outline of a logical proof of God's existence and the basis of a "logical theology". While the framework serves other useful purposes as well, e.g. the analysis of mind and consciousness, we'll save those for another time."

http://www.ctmu.org/Articles/IntroCTMU.htm

Vad säger ni ateister nu? Död o återfödd hade rätt! Vafan detta trodde jag inte. Jag är/var ateist, men nu är det bevisat att ateism kan falsifieras

Vad är argumentet med dina egna ord? (Jag har just börjat att läsa ikapp dom senaste sidorna av denna tråd, så jag ursäktar att jag har frågit ...... om du efter detta inlägg presenterar din egen version).
Citera
2014-02-05, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Och majoriteten av de mest erkända forskare har varit/är troende. De tror på både vetenskapen och Gud, varför? Därför att de ser klara tecken i lagar/natur/universum som visar att det finns en högre makt.

När har 'arguments from authority' eller argumentum ad populum blivit "bevis"?
Citera
2014-02-05, 12:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Sedan har Blaise Pascal räknat ut att det är smartare att vara troende: http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_Wager

Där har vi ett matematiskt bevis på att det är smartare att tro, sedär

Pascal's Wager är OCKSÅ motbevisat (med en sannolikhets-beräkning); det finns hela tråder om ämnet.

Det verkar som att du är en av dessa apologeter som är helt ignorante om vad som sker i religions-debatten, och istället bara börjar att läsa högt från sidan étt i mission-manualen.
Citera
2014-02-05, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men, man kan inte bevisa att 'Gud' finns. Eller bevisa att 'Gud' inte finns.

Och det beror inte bara på osäkerheten om vem 'Gud' är och vad man menar.

Jo det beror MYCKET på vem denna 'gud' är om h*n kan falsifieras.

Citat:
Gud kommer att bevisa sin existens när den tiden kommer.

Eller så gör han inte
Citera
2014-02-05, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Nästa steg är väl att komma fram till vilken religion som tolkar Gud mest korrekt.

Pastafarianismen såklart. Dock med den begränsning att det inte är tal om ett "bevis" i detta ords egentliga ..... strikt logiska ..... betydelse, och att DFSM ..... enligt apopologetiska principer endast har den överlägset största sannolikheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in