2014-02-03, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vilken sorts fläskkött? Skillnad på lägg och filé om man så säger.

Sorry.. surfplattan vs mina fingrar fläskkotlett ska det vara
Citera
2014-02-03, 16:38
Medlem
Ursäkta en liten noobig fråga. Hur ska en lever se ut egentligen? Jag har vid ett par tillfällen medverkat vid slakt hos djur med leverflundra, nu när jag öppnar paketet med min köpta lever tycker jag det ser misstänkt likt ut. Inte fan säljer de sådana levrar i butiken?
Citera
2014-02-03, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Sorry.. surfplattan vs mina fingrar fläskkotlett ska det vara
Det funkar bra!
Citera
2014-02-04, 15:32
Medlem
Har en fet 1kg gratäng som gick ut för 4 dagar sen, borde ju vara lugnt ändå eller hur? är ju bara potatis o grädde typ? Legat i kylen hela tiden.

Jag undrar nu vad som passar bra till gratängen? Helst något med mycket protein i, dvs kött

Inget oxfile eller dylikt då jag är student. Men alla andra förslag uppskattas varmt!
Citera
2014-02-04, 15:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Har en fet 1kg gratäng som gick ut för 4 dagar sen, borde ju vara lugnt ändå eller hur? är ju bara potatis o grädde typ? Legat i kylen hela tiden.

Jag undrar nu vad som passar bra till gratängen? Helst något med mycket protein i, dvs kött

Inget oxfile eller dylikt då jag är student. Men alla andra förslag uppskattas varmt!
Kassler kanske? Lite tråkigt kanske, men ganska billigt vill jag minnas. Eller göra en slags variant av moussaka genom att steka lite köttfärs i med lite krossade tomater, vitlök och kryddor och sedan varva köttfärsgeggan med gratängen, men det kanske blir äckligt?
Citera
2014-02-04, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kassler kanske? Lite tråkigt kanske, men ganska billigt vill jag minnas. Eller göra en slags variant av moussaka genom att steka lite köttfärs i med lite krossade tomater, vitlök och kryddor och sedan varva köttfärsgeggan med gratängen, men det kanske blir äckligt?
Har idag köpt svensk fläskstek för 29 spänn kilot i den lokala Maxiaffären.
Helstek det eller annat kött (finns i princip alltid något för runt 60 kr/kg). Gratäng är så såsigt att någon extra sås inte behövs. En sallad till så har du en läcker måltid.
Citera
2014-02-04, 18:34
Medlem
rayraviolis avatar
Akutärende: Jag öppnade nyss en burk surkål av märket Tistelvind som jag inte provat tidigare. När jag öppnade den pyste det och bubblade upp som en nyöppnad öl ungefär. Smaken är inte som jag är van vid och det kittlar lite på tungan. Känner även jästsmak, men jag kanske inbillar mig. Är det fel på den tror ni? Jag får för mig att syrningen inte är riktigt färdig, kan det vara så?

Edit: Innan nån hinner skriva "googla ditt pucko" kan jag meddela att det handlar om så kallad efterjäsning. Surkålen är ätbar, men smaken är försämrad (eller i alla fall förändrad):

Citat:
-Varför bubblar det ibland när man öppnar burken och är det farligt?

Då har det blivit en s.k efterjäsning i burken. Fast mjölksyrejäsningen är färdig och syrningen har fått mogna länge så kan mjölksyrebakterierna vilja sätta igång att bli aktiva igen. Man kan låta burken stå framme på diskbänken någon timme med locket löst på tills det har lugnat ned sig och sen ställa den kallt igen. Har mycket vätska runnit ut kan hållbarheten blir lite sämre. Det är inte farligt att äta en produkt som efterjäst, det är ju en mjölksyrejäsning. Men smaken kan bli något förändrad, lite pirrig. Vi försöker hjälpa till med ersättning för de kunder som fått en sådan burk.

http://tistelvind.se/fragor-_-svar/
Senast redigerad av rayravioli 2014-02-04 kl. 19:14.
Citera
2014-02-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har idag köpt svensk fläskstek för 29 spänn kilot i den lokala Maxiaffären.
Helstek det eller annat kött (finns i princip alltid något för runt 60 kr/kg). Gratäng är så såsigt att någon extra sås inte behövs. En sallad till så har du en läcker måltid.
Haha, bor vi i samma stad? Handlade precis 2st fläskkarrér för 29kr/kg På ica maxi.

Helstekt, dvs in i ugnen då? Brukar göra plommonspäckad fläskkarré, men glömde plommonen...

Bara köra in den som vanligt i ugn på typ 175grader i 1.5h och sen käka till gratängen då?

Känns lite tråkigt men aja.. billgit protein iaf
Citera
2014-02-04, 20:00
Medlem
CarolynHaxs avatar
En verklig idiotfråga: Varför är det ibland ägg i köttfärsbiffar och ibland inte? Jag har alltid antagit att det är för att hålla ihop biffarna.

Men jag har ett trevligt recept på kycklingfärsbiffar, och det enda de innehåller är färska örter och salt och peppar. Det smakar gott, kan jag lova, och håller ihop bra i stekpannan! Så, är det något särskilt med kycklingfärs eller är ägg valfritt?
Citera
2014-02-04, 20:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
En verklig idiotfråga: Varför är det ibland ägg i köttfärsbiffar och ibland inte? Jag har alltid antagit att det är för att hålla ihop biffarna.

Men jag har ett trevligt recept på kycklingfärsbiffar, och det enda de innehåller är färska örter och salt och peppar. Det smakar gott, kan jag lova, och håller ihop bra i stekpannan! Så, är det något särskilt med kycklingfärs eller är ägg valfritt?
Ägg behövs inte i färs enbart i syfte att hålla ihop biffarna/burgarna.

Däremot så funkar ägg som bindemedel när torr stärkelse tillsätts. Exempelvis ströbröd.

Endast ströbröd i smeten skulle resultera i en smulig färs som inte håller ihop så bra. Självklart gäller det också andra bindemedel, inte bara ströbröd.

Ägg har dessutom andra egenskaper. T ex så ökar den volymen eftersom den sufflear. Skillnaden blir ännu större om man vispar upp äggvitorna.

~Paul~
Citera
2014-02-04, 21:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ägg behövs inte i färs enbart i syfte att hålla ihop biffarna/burgarna.

Däremot så funkar ägg som bindemedel när torr stärkelse tillsätts. Exempelvis ströbröd.

Endast ströbröd i smeten skulle resultera i en smulig färs som inte håller ihop så bra. Självklart gäller det också andra bindemedel, inte bara ströbröd.

Ägg har dessutom andra egenskaper. T ex så ökar den volymen eftersom den sufflear. Skillnaden blir ännu större om man vispar upp äggvitorna.

~Paul~

Aha, det förklarar saken. Nu i kväll blev det "vanliga" kycklingbiffar, men jag tror faktiskt att jag ska prova med ett ägg i smeten nästa gång, trots att jag inte tillsätter ströbröd. Allt är värt att prova - i alla fall en gång.
Citera
2014-02-04, 21:54
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej!
Fick ett paket vitlökssalami av morsan, pålägg alltså, problemet är att jag inte är så förtjust i bröd.
Kan jag använda det i matlagning på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in