2014-02-03, 22:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
VB ville komma till honom för att plugga. Hennes avsikter vet vi dessvärre ingenting om, men hade KJ varit våldsam tidigare hade hon nog inte kommit med den idén. Hon hade mer än nog känslomässigt med MB. Och KJ slår varken frivolter av lycka eller blir suspekt ifrågasättande när inbjudan kommer. Mellan raderna går inget att läsa, inget sticker ut som får en att ana oråd.

Du kanske skulle ta och fråga KJ:s ex-flickvänner om de tyckte att något "stuckit ut" eller "anat oråd" innan mordhotet respektive strypningsförsöket skedde?
Citera
2014-02-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är fan så underligt att den besvärligaste personen för familjen försvinner, mördas och styckas just när personen vill lägga korten på bordet inför den försmådda. En för familjen icke okänd VB.

Visst, det här är ju stenen i skon som skaver och får många skribenter här att återkomma till MB: "Han MÅSTE vara inblandad, för VBs och MBs relationsdrama ligger så exakt i tiden att det inte kan vara en slump"

Om man ska spekulera lite - och det här resonemanget har jag fört fram tidigare i tråden också - så kan det finnas ett samband, men inte riktigt det spikraka flera här tycks tro. Jag tycker det känns rätt rimligt att VBs uppbrott, de dramatiska Facebookmeddelandena precis innan mordet går att koppla ihop med hennes plötsliga beslut (SMS mitt i natten) att komma till KJ dagen därpå. Hon är förbannad och förtvivlad och nu ska hon ge igen. KJ har tjatat i månader att de ska ses på tu man hand, men hon har hela tiden slunkit undan (se deras SMS-växling), så han är ärligt förvånad när hon nu plötsligt ska komma över med kort varsel. VBs Facebookmeddelande om "plugga med kompis ^^" har adress MB: nu kan han få våndas lite och känna på svartsjukan! MBs "hahaha-meddelande" efter mordet är helt i linje med detta, han förstår att han är dissad, men försöker lite ansträngt visa att han håller god min.

Så KJ blir ett verktyg i VBs uppbrottsdrama. Och det är fullt möjligt - menar jag - att det är när han inser att det är så det ligger till, att VB använder honom får att komma åt MB, som säkringarna går för KJ, kanske känner han sig kränkt, kanske blir han bara förbannad, men om det finns ett samband mellan mordet och uppbrottet VB/MB, så är det ungefär så jag tror det kan ha sett ut.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-03 kl. 23:00.
Citera
2014-02-03, 23:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceylisie
Har läst det mesta av det mesta här, också fup:en även om det var ett bra tag sen. Så minns inte riktigt - mörk avreggad bmw? Är det ngt som stämmer in på ngn i det här sammanhanget?

En utbränd merca på Lulevägen har förekommit i tråden men också en svart Baader Meinhof Wagen (BMW). Men både mercan och BMW:n påstods utredarna ha avskrivit som ointressanta i mordutredningen. Står väl inget i FUP om dem antar jag, och det som inte står i FUP är väl ointressant per automatik ..

Edit Hade BMW:n ägts av KJ hade den naturligtvis varit hyperintressant. Men det gjorde den inte, och då ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-03 kl. 23:26.
Citera
2014-02-03, 23:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dessutom har vi väl verifierat att dessa sökningar inte ger någon uppgift om ägaren?

Mitt minne (har inte FUP just nu) säger mig också att inga slagningar gjordes mellan tidpunkten för mordet och första fynden. Lite logiskt tänkande visar på det orimliga i att någon i april skulle ha suttit och sökt fram Kristoffers bil för att han planerade att mörda Vatchareeya och sen plantera bevis i bilen. Vederbörande hade ju ingen aning om när eller ens om de KJ och VB skulle träffas och VB sen gå sin väg under såna omständigheter att KJ senare skulle kunna fungera som misstänkt. Som jag skrivit tidigare så kan en planteringsmördare inte ens veta om det funnits något alibi som gjort Kristoffer helt värdelös som syndabock. Nä, hela bilregistergrejen är bara ett rent hjärnspöke.

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Nja, det gjordes 16 slagningar mellan tidpunkten för mordet och första fynden. Jag menar inte att 180 slagningar med nödvändighet stöder planteringsteorin (en teori som jag f.ö. håller som mkt osannolik) utan att företeelsen som sådan är mycket märklig.

Om vi analyserar slagningarna lite närmare (FUP s. 1475ff) så ser vi att allt inte är så märkligt som det verkar.

För det första måste en sak påpekas igen: Hela analysen har en mycket stor svaghet som består i att vi inte har något referensmaterial. Vi vet inte vad som är normalt eller genomsnittligt vad gäller slagningar på fordon. Det torde t ex vara så att företag slår mot bilregistret för att skicka erbjudanden till kunder. Se vidare nedan.

Det förefaller vara så att fyra slagningar (jag bedömer av klockslagen att det är dubbelloggningar av något slag) gjorts i april, 3 i början och 1 i slutet. I total avsaknad av jämförelsematerial kan vi knappast dra några slutsatser om dessa. Sen är det "lugnt" till den 11 maj. Även här förefaller det som att en slagning genererar flera rader i tabellen. Men vem är det som frågat?

- Av transaktionstiteln att döma kommer de första slagningarna från 10 och 11 maj från polisen. Det här visar att titeln från Transportstyrelsen är missvisande: Det handlar INTE enbart om slagningar via webben i betydelsen deras hemsida, utan den lista som presenteras är vad själva registerapplikationen har mottagit för frågor. Flera andra myndigheter (och troligen även företag) har onlinetjänster mot bilregistret. Jag gissar att man betalar per slagning och därför håller reda på vem som frågar "Fordon grundfråga polisen". Här kan man lägga till att frågorna i april saknar specifikation - det betyder att de precis lika gärna kan komma från en sån "specialväg" som från en privatperson.

Fanns det skäl för t ex besiktningsbolag att fråga på Kristoffers bil i april/maj? Ja det fanns det: I juni inleddes nämligen hans besiktningsperiod (som varade fram till 31/10 även om det i praktiken blev så att bilen ställdes av den 13/6). Som bekant för er andra som är bilägare så dråsar det numer ner reklam från privata besiktningsbolag när det är dags för besiktning.

Sen har polisen frågat flera gånger till, men det finns också en grundfråga från en bilhandlare. Det enda som sticker ut är en fråga som är uppmärkt som kommande från Transportstyrelsen.se och den är från den 15 maj kl 15.29. Tyvärr för karatespåret så hade ju herr Berg spaning på sig då...

Det är först den 21 maj vid 15-tiden som det brakar loss. Och här har vi orsaken, den skyldige heter.... Quarrel!

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Så var det mysteriet löst också, allt som behövdes var lite logiskt tänkande och sökande bakåt i tråden.

Dessutom fick spanarna slutligen koll på KJ den 21/5 kl 14.35, så det är uteslutet att någon därefter skulle ha kunnat ägna sig åt någon bevisplantering.
Citera
2014-02-03, 23:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om vi analyserar slagningarna lite närmare (FUP s. 1475ff) så ser vi att allt inte är så märkligt som det verkar.

För det första måste en sak påpekas igen: Hela analysen har en mycket stor svaghet som består i att vi inte har något referensmaterial. Vi vet inte vad som är normalt eller genomsnittligt vad gäller slagningar på fordon. Det torde t ex vara så att företag slår mot bilregistret för att skicka erbjudanden till kunder. Se vidare nedan.

Det förefaller vara så att fyra slagningar (jag bedömer av klockslagen att det är dubbelloggningar av något slag) gjorts i april, 3 i början och 1 i slutet. I total avsaknad av jämförelsematerial kan vi knappast dra några slutsatser om dessa. Sen är det "lugnt" till den 11 maj. Även här förefaller det som att en slagning genererar flera rader i tabellen. Men vem är det som frågat?

- Av transaktionstiteln att döma kommer de första slagningarna från 10 och 11 maj från polisen. Det här visar att titeln från Transportstyrelsen är missvisande: Det handlar INTE enbart om slagningar via webben i betydelsen deras hemsida, utan den lista som presenteras är vad själva registerapplikationen har mottagit för frågor. Flera andra myndigheter (och troligen även företag) har onlinetjänster mot bilregistret. Jag gissar att man betalar per slagning och därför håller reda på vem som frågar "Fordon grundfråga polisen". Här kan man lägga till att frågorna i april saknar specifikation - det betyder att de precis lika gärna kan komma från en sån "specialväg" som från en privatperson.

Fanns det skäl för t ex besiktningsbolag att fråga på Kristoffers bil i april/maj? Ja det fanns det: I juni inleddes nämligen hans besiktningsperiod (som varade fram till 31/10 även om det i praktiken blev så att bilen ställdes av den 13/6). Som bekant för er andra som är bilägare så dråsar det numer ner reklam från privata besiktningsbolag när det är dags för besiktning.

Sen har polisen frågat flera gånger till, men det finns också en grundfråga från en bilhandlare. Det enda som sticker ut är en fråga som är uppmärkt som kommande från Transportstyrelsen.se och den är från den 15 maj kl 15.29. Tyvärr för karatespåret så hade ju herr Berg spaning på sig då...

Det är först den 21 maj vid 15-tiden som det brakar loss. Och här har vi orsaken, den skyldige heter.... Quarrel!

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Så var det mysteriet löst också, allt som behövdes var lite logiskt tänkande och sökande bakåt i tråden.

Dessutom fick spanarna slutligen koll på KJ den 21/5 kl 14.35, så det är uteslutet att någon därefter skulle ha kunnat ägna sig åt någon bevisplantering.
Nej, det brakar inte loss särskilt mycket. Och orsakerna till frågorna varierar, t.ex. "130516 kl. 02.52 Fordon grundfråga polisen". Vad som tycks vara min fråga kom "130515 kl. 15.29 Fordonsfråga via Transportsyrelsen.se", och sedan tar det sex dygn till nästa lika fråga, förutom en post som verkar vara en dublett.
Citera
2014-02-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag vet att du mer än allt annat önskar att det vore så lindhshy- men tyvärr KJ var inte kär i VB.... din teori faller, ledsen att göra dig besviken...

Sent svar men Läs FUP (sidan 1543)!

F2: Vad…vad…vad har du för kä…känslor för den här tjejen? Ärligt.
H: Ja, men alltså…jag gillar henne……..
F2: Du gillar henne. Är det till och med kärlek?
H: Ja, men det…det…
F2u.känner det…
H: Det är alltså…det är…ja, olycklig kärlek. Alltså att veta att man inte kan…att man älskar
nån fast man kommer…kommer ju aldrig kunna bli tillsammans med hon och jag har
…………………. Jag kan…jag är kär i flera personer. Jag…så att de där vissa personerna
som har nått in i mitt hjärta kommer alltid att sitta kvar och sånt.

Ledsen att behöva göra dig besviken...
Citera
2014-02-03, 23:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det brakar inte loss särskilt mycket. Och orsakerna till frågorna varierar, t.ex. "130516 kl. 02.52 Fordon grundfråga polisen". Vad som tycks vara min fråga kom "130515 kl. 15.29 Fordonsfråga via Transportsyrelsen.se", och sedan tar det sex dygn till nästa lika fråga, förutom en post som verkar vara en dublett.

Aha - så den 15:e var din fråga! Bra, då kan vi utesluta den också.

Med braka loss menar jag naturligtvis inget annat än den kraftiga ökning av webbfrågor som blev följden av att du publicerade uppgifter om bilen den 21 maj. Man kan iofs undra vad folk trodde att de skulle hitta för ytterligare intressant information, men det spelar ju egentligen ingen roll för resonemanget.
Citera
2014-02-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
En utbränd merca på Lulevägen har förekommit i tråden men också en svart Baader Meinhof Wagen (BMW). Men både mercan och BMW:n påstods utredarna ha avskrivit som ointressanta i mordutredningen. Står väl inget i FUP om dem antar jag, och det som inte står i FUP är väl ointressant per automatik ..

Edit Hade BMW:n ägts av KJ hade den naturligtvis varit hyperintressant. Men det gjorde den inte, och då ..

Lägger man till det funderingarna om att utöka fältet x antal mil från Boden har jag tänkt mkt på den avställda svarta BMW:n modell större med en medelålders man utanför som stod mitt i vägen (om man nu ens kan kalla det vägen!) några mil utanför Älvsbyn i början av sommaren.

Det hela var så konstigt att svågern stämde av mot bilregistret och såg att den var avställd. För det var ingen bärplockare, och är man inte intresserad av den mer eller mindre nedgångna jaktkojan eller kallkällan så har man inget där att göra. Såvida man inte tänker placera ut en geocache, vilket vi skulle göra men inte gjorde.

Vi kom inte förbi BMW:n med våra bilar så mannen med bmw:n bad om ursäkt, hoppade in och lyckades på ngt sätt vända och köra tillbaka. Han hade inte kunnat köra framåt, det klarar knappt vår AWD.

(Men jag minns att vi garvade *sorry* åt att VB:s händer skulle guppa upp i närheten av den där kallkällan endera dagen...)
Citera
2014-02-03, 23:37
Medlem
Citat:
Nu har jag nog missat något här - Var nånstans framgår det att VB tänkte kontakta AN och tala om vad som hänt mellan henne och Berg?

MB stängde ju av henne från karateklubbens forum på fb av just den anledningen.. har du läst smsen, mailen och fbmeddelanden mellan VB och MB?

VBs statuduppdatering den 4 maj säger ju en hel del- det var nog den som ledde till döden för VB!
Citera
2014-02-03, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Aha - så den 15:e var din fråga! Bra, då kan vi utesluta den också.

Med braka loss menar jag naturligtvis inget annat än den kraftiga ökning av webbfrågor som blev följden av att du publicerade uppgifter om bilen den 21 maj. Man kan iofs undra vad folk trodde att de skulle hitta för ytterligare intressant information, men det spelar ju egentligen ingen roll för resonemanget.

Det där med fb detektivernas slagningar har jag tagit för givet. Och så kallade dublettslagningar, vad är det?
Citera
2014-02-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Till lindhsky: dela gärna med dig om det finns videoinspelningar från förhören?
Jag håller med dig att kroppsspråket är centralt...

Ingen aning om det finns. Det är inte min poäng. Min poäng är att folk här i forumet kritiserar polisen för att de tycker de släppt övriga misstänkta alldeles för tidigt. Detta bygger de på vad de har läst i FUP. Min poäng är att det finns så mycket mer i t ex ett förhör än vad som står skrivet i FUP och då menar jag t ex kroppspråk. Både på KJ och övriga misstänkta. Så även om man inte kan utgå 100% på kroppspråket så spelar det säkert in, ibland omedvetet, huruvida en misstänkt är skyldig eller inte i ens ögon. Framförallt som i detta fall när mycket annat pekar på det också.

Tänk själv när du får en fråga du inte är beredd på om du någon gång försökt ljuga. Eller till och med när man vet att en fråga ska komma och man vet vad man ska svara men tycker att det låter helt inövat. Det är inte lätt att ljuga. KJ gör det inte ens bra när man bara läser vad han sagt i FUP. Tänk då hur han ser ut när han stakar sig och kör sina konstiga ljud när han blir nervös. Jag hade bra gärna velat se videoupptagningar på de första förhören. Det hade varit oerhört intressant.
Citera
2014-02-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Undrar fortfarande om det var MBs bil som har observerats av flera vittnen på parkeringen där KJs bil stod parkerad eller ska jag säga planterad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in